Forum - Golf 3 (92-99) - Montera fjärrstyrt lås for dummies

paketet
Golf 3 1.8 -93 Ort: Umeå
Sön 12 jan 2014 15:26 Svara med citat
Jag måste börja med att tillägga att jag är totalt sämst på allt som gäller bilar. Som tur var har jag en farsa som älskar att meka och fixa i den. Vi har dock kört fast nu.

På grund av att låset gick sönder i min förardörr kan jag nu bara använda passagerardörren för att låsa upp bilen. Helt ärligt, jag har inte orkat eller ens försökt lägga tid på att byta ut det, då jag hellre hade haft det på nyckeln. Så sagt och gjort så gick jag och beställde ett.

Jag ville, ifall vi inte lyckades koppla in det, slippa lägga en stor slant så beställde denna: http://www.24.se/fjarrstyrt-centrallas-p-23943-c-235.aspx?externalsear ch=1

Problemet är bara att vi fattar inte på något sätt vilka kablar som ska klippas och vilka som ska in i vacuumpumpen. Bruksanvisningen är som vanligt rätt kass och säger inte mycket om hur man gör med en vacuumpump.

Är det någon duktig som faktiskt kan förklara vilken färg som går till vad på pumpen och hur vi ska koppla in den här? Vore guldvärt, för låset tjorvar mer än någonsin med att frysa igen nu.

Kan lägga upp bilder på pumpen och instruktionsbladet om så önskas, måste bara ta dom bilderna :p
Tooth
Ingen VW Ort: Göteborg
Sön 12 jan 2014 16:52 Svara med citat
Köpte exakt samma kit, gav upp efter 3 timmar, kan sisådär med el, fick allt förklarat och kopplade in mig på kablarna som går in i förardörren, funkade inte. Sen så öppnade jag boxen och ändrade en inställning, men har inte provat sedan dess.

Vi kopplade på en kompis Golf 2 och då fungerade det men så dog vacumpumpen. Har för mig att vi bara använde svart röd och vit samt vit/grå,
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 12 jan 2014 17:23 Svara med citat
Brukar normalt även på dessa minde kvalitétslarm/fjärrstyrningar inte vara allt för krångligt att få till.
Är själv inte hemma på just dessa vakuum styrningar men vanligen jobbar dessa fjärrstyrningar med pulsspänning för låsning respektive upplåsning.

Så visst i brist på annan info så lägg upp vad du har så sak det nog gå att få till, har för egen del installerat säkerligen ett 15-tal larm i olika bilar. Wink
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika
Sön 12 jan 2014 17:42 Svara med citat
Koppla in den vid pumpen i skuffen du får mäta vid pumpen når du låser och låser upp och jord ström m,m och kolla på ditt hur det ser ut på in koppling och koppla ihop det

eller så beställer du ett VW Golf 3 Plug n Play från ebay.de

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Polo 1,6 98
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika
Sön 12 jan 2014 17:58 Svara med citat
boster skrev:
Koppla in den vid pumpen i skuffen du får mäta vid pumpen når du låser och låser upp och jord ström m,m och kolla på ditt hur det ser ut på in koppling och koppla ihop det

eller så åker du till VAG och köper en ny låscylinder inte så dyrt och inte så svår att byta

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Polo 1,6 98
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 12 jan 2014 18:35 Svara med citat
Jo alternativen är dom två... Thumbs up
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg
Sön 12 jan 2014 19:09 Svara med citat
Jag kan ta kort på hur jag kopplat in det i min vaccumpump i skuffen i morgon, är väldigt simpelt Smile
Tooth
Sön 12 jan 2014 19:23 Svara med citat
Alcohol96, har du det centrallåskit som trådskaparen?
Alcohol96
Sön 12 jan 2014 19:37 Svara med citat
Tooth, det är samma princip i dem alla billighets kiten dvs alla kablar i samma ordning ska kopplas likadant så det ska kopplas som mitt, min box ser lite annorlunda ut men fjärrdosorna är samma Razz
Plus ser inte riktigt kablarna på det kitet men är samma så ska fixa bilder åt er!
Tooth
Sön 12 jan 2014 19:43 Svara med citat
Bilder ja tack! Very Happy
Alcohol96
Sön 12 jan 2014 21:28 Svara med citat
FÖR ÖVRIGT! Dessa kiten finns på ebay för under 100kr beroende på hur du vill dosan ska se ut! samma dosa som trådskaparen länkat fast med bagegelucka knapp (dvs 3 knappar) finns för ca 60-80kr på ebay.
http://www.ebay.com/itm/Universal-Car-Remote-Control-Central-Door-Lock -Locking-Keyless-Entry-System-HE-/400589257492?pt=LH_DefaultDomain_0&h ash=item5d44fafb14 - 75kr kit.

Så här ska det kopplas till vaccumpumpen.

Färgerna som står först är ifrån elboxen du kopplar in, och "nr" är skrivet på kontakten i vaccumpumpen som finns till höger i bageget i golf 3 och vänster i Vento. (i svart frigolit typ).

(färgerna kan variera men är ändå i samma ordning).

Grön. - behövs inte.
Brun. - Blinkers (varsin sida)
Rosa. - behövs inte.
Röd (tjock/med säkring) - till nr 1 röd/vit.
Röd. - Behövs inte. (överst i bilden, men är avklippt utanför bilden)
Svart. - Koppla till nr 12 på vaccumpumpen grön/gul kabel.
Gul. - Koppla till den röda.
Vit/Svart. Koppla till nr 10 gröna.
Orange/svart. - Koppla till den svarta.
Gul. - koppla till den röda.
Vit. - Koppla till den nr 7 gråa.
Orange. - Koppla till den svarta.

Det finns 3 OLIKA sätt att koppla in detta fungerande men detta är ett av sätten. bilderna kommer inom kort!
Detta sättet är inkopplat till förardörren så är den inte stängd går det inte låsa, är den stängd men andra dörrar öppna låses alla.

Bild 1 elboxen som ska kopplas in, skrivit färgerna efter hur min sitter fast.
Bild

Bild 2 där dem gula o oranga är ihopsatta med den röda o svarta. DEM NEDRE ÄR oranga men syns dåligt pga blixten..
Bild

Bild 3 Vaccumpumpen (i min vento så är vänster bak i bageget, sitter höger bak vid lyktan på gofl 3 ungefär.)
Bild
paketet
Golf 3 1.8 -93 Ort: Umeå
Sön 12 jan 2014 23:59 Svara med citat
[quote="Alcohol96"]FÖR ÖVRIGT! Dessa kiten finns på ebay för under 100kr beroende på hur du vill dosan ska se ut! samma dosa som trådskaparen länkat fast med bagegelucka knapp (dvs 3 knappar) finns för ca 60-80kr på ebay.
http://www.ebay.com/itm/Universal-Car-Remote-Control-Central-Door-Lock -Locking-Keyless-Entry-System-HE-/400589257492?pt=LH_DefaultDomain_0&h ash=item5d44fafb14 - 75kr kit.

Så här ska det kopplas till vaccumpumpen.

Färgerna som står först är ifrån elboxen du kopplar in, och "nr" är skrivet på kontakten i vaccumpumpen som finns till höger i bageget i golf 3 och vänster i Vento. (i svart frigolit typ).

(färgerna kan variera men är ändå i samma ordning).

Grön. - behövs inte.
Rosa. - behövs inte.
Röd (tjock/med säkring) - till nr 1 röd/vit.
Röd. - Behövs inte. (överst i bilden, men är avklippt utanför bilden)
Svart. - Koppla till nr 12 på vaccumpumpen grön/gul kabel.
Gul. - Koppla till den röda.
Vit/Svart. Koppla till nr 10 gröna.
Orange/svart. - Koppla till den svarta.
Gul. - koppla till den röda.
Vit. - Koppla till den nr 7 gråa.
Orange. - Koppla till den svarta.

Det finns 3 OLIKA sätt att koppla in detta fungerande men detta är ett av sätten. bilderna kommer inom kort!
Detta sättet är inkopplat till förardörren så är den inte stängd går det inte låsa, är den stängd men andra dörrar öppna låses alla.

Alltså, tack och lov för såna människor som du! Var på väg att ta en bild i bilen, men den var förbannat frusen så det gick då inte någonstans. Men det där ser ut identiskt som på min. Ska ta och låta han vila i garaget imorgon så han blir varm. Återkommer med hur det gick!
Alcohol96
Mån 13 jan 2014 0:03 Svara med citat
Ingen fara lycka till, har du några problem så bara skriv så hjälper jag dig så mkt jag kan Smile
Btw du borde väl fått med ett kopplings schema? jag fick det med 3 olika inkopplings vist dock slängt det.
Tror det var dessa sätte,
Positivt,
negativt,
Både positivt o negativt som jag kopplat det då (funkar på flest bilar tydligen) Razz
gnuknaitsabes
Golf 3 1.6 variant Henry L Ort: Sala
Mån 13 jan 2014 17:38 Svara med citat
boster skrev:

Kan du länka till denna plug n play till golf 3 hade vart grymt!Smile
Alcohol96
Mån 13 jan 2014 18:26 Svara med citat
gnuknaitsabes skrev:
Kan du länka till denna plug n play till golf 3 hade vart grymt!Smile

http://www.ebay.com/itm/Plug-n-Play-VW-Volkswagen-Remote-Keyless-Entry -for-car-central-lock-PP02-669-/360769589268?pt=UK_Car_Accessories_Saf ety_Security&hash=item53ff8b1014

När jag köpte det kitet (min första golf 3) så fick jag iaf koppla in dem 2 bruna dvs blinkers till varsin sida så det blinkar när man trycker, men bara koppla i detta och låsa/låsa upp funkar direkt Smile

Här är ifrån tyska ebay, http://www.ebay.de/itm/ZV66PP-plug-n-play-Funk-Fernbedienung-f-VW-Polo -6N1-Golf-3-Vento-Passat-35i-/130997169113?pt=DE_Autoteile&hash=item1e 800a2bd9
gnuknaitsabes
Golf 3 1.6 variant Henry L Ort: Sala
Mån 13 jan 2014 21:17 Svara med citat
Alcohol96 skrev:
http://www.ebay.com/itm/Plug-n-Play-VW-Volkswagen-Remote-Keyless-Entry -for-car-central-lock-PP02-669-/360769589268?pt=UK_Car_Accessories_Saf ety_Security&hash=item53ff8b1014

När jag köpte det kitet (min första golf 3) så fick jag iaf koppla in dem 2 bruna dvs blinkers till varsin sida så det blinkar när man trycker, men bara koppla i detta och låsa/låsa upp funkar direkt Smile

Här är ifrån tyska ebay, http://www.ebay.de/itm/ZV66PP-plug-n-play-Funk-Fernbedienung-f-VW-Polo -6N1-Golf-3-Vento-Passat-35i-/130997169113?pt=DE_Autoteile&hash=item1e 800a2bd9

Tack, och de var exakt de har du köpte till din golf? Very Happy
Alcohol96
Mån 13 jan 2014 22:16 Svara med citat
Inte exakt men är samma plugNplay kablar annan sån blink lampa för att låssas larma typ Razz
Alcohol96
Tis 14 jan 2014 20:03 Svara med citat
Hur går det? Smile
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Ons 15 jan 2014 16:49 Svara med citat
Den länken till kinavarianten var bra.
Har kollat på ebay och hittat för runt 450:- med frakt innan man dessa gillade jag. 80spänn för ett fjärrlås. Det är ju taget!

Inte så att jag någonsin låser bilen men nu kanske man kan börja.
Har en Polo 6N så det borde vara samma med.

Clio Sport 2,0 16v -01
Alcohol96
Ons 15 jan 2014 16:59 Svara med citat
Lär ju funka på den iaf, hade samma kit som på min vento nu på min volvo 945 tidigare, kopplade då in den direkt i dörrlåset ^^
Väldigt smidigt & billigt kit som levereras med manual för dem 3 olika kopplings sätten Smile

Fick ett kit som fuckade för mig när jag kopplade in bagagelucks knappen till tutan för den kunde börja tuta när man körde o bajs så kopplade ur den till tutan så funkade det fortfarande iaf XD
jöns
Lör 25 jan 2014 8:38 Svara med citat
Beställde ett kit för 73:-.... Vi får väl se hur bra det blir. Kommer väk göra en guide på det, brukar ju bli så Wink
Om man skaffar fjärrstyrt lås kanske man börjar låsa bilen.

Clio Sport 2,0 16v -01
Alcohol96
Lör 25 jan 2014 11:05 Svara med citat
Ja vore lite bättre än mina bilder ^^
Ah mkt smidigare xD haft det på alla mina bilar hitils, är för lat för att låsa manuellt ^^
jöns
Lör 25 jan 2014 11:28 Svara med citat
Jag kommer dock ha sin som guide och elschemat.
Hur har du kopplat in det till blinkersen?

Clio Sport 2,0 16v -01
Alcohol96
Lör 25 jan 2014 17:05 Svara med citat
Vb på min vento har ajg kopplat det till blinkerserna vid den lyktan för det går ju draget ifrån vb till hb så satte sådan strömtjuv där med så funkar det fint fint Smile

när jag hade golfen drog jag den ena bruna under listen från hb (pumpen) till vb och skarvade ihop och skarvade ihop den andra bruna till hb blinkers Smile
jöns
Lör 25 jan 2014 17:25 Svara med citat
Ok, så man fulkopplar det där bak bara.

Clio Sport 2,0 16v -01
Alcohol96
Lör 25 jan 2014 19:31 Svara med citat
Ah precis vid pumpen o runt om typ Smile
jöns
Tis 11 feb 2014 18:17 Svara med citat
Fick det igår ochhar bekantat mig med det. är två växlande relän bara.
Der verkar vara olika färger på de flesta billiga kit och vilken kabel som är vilken verkar också vara olika.
Det som är intressant är om den stänger med plus och öppnar med plus eller med jord.

Är 10 öppna och 7 stäng? eller tvärtom?

Clio Sport 2,0 16v -01
Alcohol96
Tis 11 feb 2014 18:51 Svara med citat
Ingen aning, vad heter märket?
här är en länk till en pdf fil som ajg fick av senaste säljaren jag köpt av Razz

https://app.box.com/s/g2nphtiwyq24qv6mis6z

Där är 4 olika sätt att koppla detta som man ser nere till höger,
Detta kitet heter BIGHAWKS och har en örn på kartongen
jöns
Tis 11 feb 2014 19:24 Svara med citat
Det är samma som jag har. tack för manualen!
tänkte koppla in skiten nu.

Clio Sport 2,0 16v -01
Alcohol96
Tis 11 feb 2014 19:28 Svara med citat
Tur det!
Lycka till Smile
Sida 1, 2  >