Forum - Golf 7 (13-19) - Ojämn gång och 98 oktan

Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Sön 16 feb 2014 20:21 Svara med citat
Har haft något ojämn tomgång på min 1.2tfsi. Har labbar med bränsle och tycker den gick bäst på Statoil 95 Miles. Kör du med Statoil 98 Miles som också är godkänt för motorn. Idag gick den bara på tre cylindrar i 20-30 sekunder efter start. Lite oroväckande...

Den verkar dra mer på 98 oktan o går inte bättre.

Regn och fukt verkar göra problemet värre.
Gustav
Ingen VW Ort: Norrtälje
Sön 02 mar 2014 0:58 Svara med citat
Har alltid varit lite rädd för 98 oktan. Anledningen är att väldigt få lär tanka det. Därför finns det större risk för gammal soppa och i värsta fall kondens och smuts i när den kommer ur mackens pumpmunstycke Sad
malte
Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa
Sön 02 mar 2014 7:10 Svara med citat
Sodan skrev:
Har haft något ojämn tomgång på min 1.2tfsi. Har labbar med bränsle och tycker den gick bäst på Statoil 95 Miles. Kör du med Statoil 98 Miles som också är godkänt för motorn. Idag gick den bara på tre cylindrar i 20-30 sekunder efter start. Lite oroväckande...

Den verkar dra mer på 98 oktan o går inte bättre.

Regn och fukt verkar göra problemet värre.


Varför lämnar du inte in bilen om den går så dåligt? Shocked
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Sön 02 mar 2014 13:15 Svara med citat
Den har varit inne två gånger.. De hittar inget
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås
Sön 02 mar 2014 15:05 Svara med citat
Låter som att något är fel, min erfarenhet är att alla bensinbilar går bättre på 98oktan.
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 02 mar 2014 15:53 Svara med citat
Gustav skrev:
Har alltid varit lite rädd för 98 oktan. Anledningen är att väldigt få lär tanka det. Därför finns det större risk för gammal soppa och i värsta fall kondens och smuts i när den kommer ur mackens pumpmunstycke Sad


Haha va? Så om du är ute och åker, kommer in på en småväg och mäste tanka skiter du i de? De kanske inte är nån som tankat på 1 vecka där.

Bensinfiltret sitter ju inte där för å vara snyggt.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Sön 02 mar 2014 19:54 Svara med citat
GodSpeed skrev:
Låter som att något är fel, min erfarenhet är att alla bensinbilar går bättre på 98oktan.


Varit på två olika VW verkstäder också... Rätt irriterande. Men får väl acceptera det
malte
Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa
Sön 02 mar 2014 20:23 Svara med citat
Sodan skrev:
Varit på två olika VW verkstäder också... Rätt irriterande. Men får väl acceptera det


Tråkigt att dom inte har kunnat lösa det, men jag tycker inte att du ska ge dig.
Om motorn verkligen går på tre cylindrar ibland så är det något som är väldigt fel!
Minimats
Golf 7 1.2 TSI Ort: Haninge
Lör 17 maj 2014 21:36 Svara med citat
En turbomotor går alltid bättre på 98 oktan än 95 oktan. Tycker dock att OK/Q8 har dålig bensinkvalité på 98 oktan. Min bil småhackade på deras bensin men det försvann när jag tankade på Statoil.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 17 maj 2014 21:55 Svara med citat
Minimats skrev:
En turbomotor går alltid bättre på 98 oktan än 95 oktan. Tycker dock att OK/Q8 har dålig bensinkvalité på 98 oktan. Min bil småhackade på deras bensin men det försvann när jag tankade på Statoil.


Tyvärr kan jag inte förklara varför, men du har fel, en turbomotor går inte alltid bättre på 98 oktan.
Någon annan kan nog förklara det bra.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Sön 18 maj 2014 13:44 Svara med citat
1,6 Fsi utan turbo, en enorm skillad på att köra med 95 eller 98/99 oktan såväl gång och förbrukningsmässigt
men en skätt E85 i den 95 oktaninga bensinen suddar ut skillanden

140tsi 122tsi ingen skillnad, kanske snäppet sämre med 98 oktan

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Minimats
Golf 7 1.2 TSI Ort: Haninge
Sön 18 maj 2014 16:48 Svara med citat
Alla moderna bilmotorer har en knacksensor som "hör" när motorn börjar "spika" - självantända, och tidigarelägger tändpunkten = lägre effekt ut ur motorn. Därför är högre oktan att föredra i turbomotorer.
I en sugmotor med insprutning med normal effekt är skillnaden högst marginell, om tillverkaren rekommenderar eller man tycker motorn går bättre på 98 oktan så visst, annars är det inte värt prisskillnaden.

https://www.youtube.com/watch?v=WTaBngvsPrc
Minimats
Golf 7 1.2 TSI Ort: Haninge
Sön 18 maj 2014 17:07 Svara med citat
Det står även i min instruktionsbok på min Audi A4 1.8Ts att den får något reducerad effekt med 95 oktan och att man bör tanka 98 oktan. Finns väl ingen anledning för en biltillverkare att ljuga om något sådant. Kollar man på VW Golf 1.2 TSI så rekommenderas 98 el 95 oktan. På vanliga sugmotorer rekommenderas 95 el 91 oktan. Nu finns inte 91 oktan i Sverige men i övriga Europa.

Teknikens Världs testade V-Power (2005 Nr. 21)
Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S 355hk.

Resultat:
95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Porschen i testet har ingen turbo... V-Power ger mer effekt på bilar med turbo's.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 18 maj 2014 18:28 Svara med citat
Minimats skrev:
Det står även i min instruktionsbok på min Audi A4 1.8Ts att den får något reducerad effekt med 95 oktan och att man bör tanka 98 oktan. Finns väl ingen anledning för en biltillverkare att ljuga om något sådant. Kollar man på VW Golf 1.2 TSI så rekommenderas 98 el 95 oktan. På vanliga sugmotorer rekommenderas 95 el 91 oktan. Nu finns inte 91 oktan i Sverige men i övriga Europa.

Teknikens Världs testade V-Power (2005 Nr. 21)
Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S 355hk.

Resultat:
95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Porschen i testet har ingen turbo... V-Power ger mer effekt på bilar med turbo's.


Jo jag vet också att i hårt trimmade turbomotorer ska man köra på 98 oktan eller helst högre. Gör man tex en motoroptimering eller sk chiptrimning hos tex BSR så rekommenderar de 98 oktan för maximalt med hk och vridmoment, men även jämnare gång på motorn.
Oftast får man också lite lägre bränsleförbrukning med 98 oktan.
Minimats
Golf 7 1.2 TSI Ort: Haninge
Sön 18 maj 2014 19:04 Svara med citat
candyweiss skrev:
Tyvärr kan jag inte förklara varför, men du har fel, en turbomotor går inte alltid bättre på 98 oktan.
Någon annan kan nog förklara det bra.


Varför skrev du då att det inte är alltid en turbomotor går bättre på högre oktan? Jag tror att det finns någon anledning till att VW skriver 98 el 95 oktan till 1.2 TSI. Hade de inte haft turbo skulle de knappast kunna få ut 105 hk. Folk köper bil för flera hundra tusen kronor men är sedan snåla på att tanka den bästa bensinen, det är för mig ofattbart. Not talking
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 18 maj 2014 21:03 Svara med citat
Minimats skrev:
Varför skrev du då att det inte är alltid en turbomotor går bättre på högre oktan? Jag tror att det finns någon anledning till att VW skriver 98 el 95 oktan till 1.2 TSI. Hade de inte haft turbo skulle de knappast kunna få ut 105 hk. Folk köper bil för flera hundra tusen kronor men är sedan snåla på att tanka den bästa bensinen, det är för mig ofattbart. Not talking


Snart finns det inte 98 oktan att få tag på.
Minimats
Golf 7 1.2 TSI Ort: Haninge
Sön 18 maj 2014 21:12 Svara med citat
Enligt vilka källor kommer det inte finnas 98 oktan? Alla bensinmackar i Tyskland har ju minst 98 oktan och flera har högre som Shell V-Power är på 100 oktan, OMV Maxx Motion 100 oktan, Aral Ulitimate 102 oktan. Här i Sverige tillhandahåller Statoil, Preem, OK/Q8 & Shell 98 oktan, varför skulle dom sluta med detta?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 18 maj 2014 21:27 Svara med citat
Minimats skrev:
Enligt vilka källor kommer det inte finnas 98 oktan? Alla bensinmackar i Tyskland har ju minst 98 oktan och flera har högre som Shell V-Power är på 100 oktan, OMV Maxx Motion 100 oktan, Aral Ulitimate 102 oktan. Här i Sverige tillhandahåller Statoil, Preem, OK/Q8 & Shell 98 oktan, varför skulle dom sluta med detta?

Jag körde på 98 oktan för några år sedan och märkte då att några mackar gick ifrån det. Till slut hittade jag inga obemannade mackar med 98 oktan i varje fall.

Ser du att du har rätt, 98 ska finnas kvar fast att många mackar slutat att sälja det pga eferfrågan och övergång till sk miljöbränsle.

Källa: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-ar-98-oktan-pa-vag-att-fo rsvinna-31714
Minimats
Golf 7 1.2 TSI Ort: Haninge
Sön 18 maj 2014 21:49 Svara med citat
Vad gäller obemannade mackar så har jag faktiskt aldrig sett 98 oktan, utan det brukar mest vara 95 oktan. Fast här ute vart jag bor finns det 3 st Statoilmackar som är bemannade och har öppet 24 timmar och det finns 98 oktan på samtliga pumpar. Det gäller även OK/Q8 & Shell vid Globen de är också bemannade och har öppet 24 timmar. Fast på exempelvis JET har jag aldrig sett 98 oktan. På en JET mack vid Köpenhamn när man åker mot Tyskland saluförs 92, 95 & 97 oktan, de är lite skumma danskarna. Fast så fort du kommit till Puttgarden finns det en Aral mack som säljer 91, 95, 98 & 102 oktan.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Sön 18 maj 2014 22:38 Svara med citat
Mackar som inte har 98 oktan borde bojkottas Applause !

Men det är ju inte så lätt att göra om man bor där det endast finns 95. Hoppas denna utveckling (egentligen underutveckling) bromsats. Ett jäkla letande ibland när man ska ha bensin......

I stort sett alla roliga bilar behöver 98. Aral 102 brukar jag tanka i Tyskland, de få gånger man är där. På en turbo bil så märks det skillnad kan jag säga, särskilt om den är chippad vilket oftast innebär mer överladdning jämte kompression .

/Peter

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Minimats
Golf 7 1.2 TSI Ort: Haninge
Mån 19 maj 2014 15:24 Svara med citat
Jag tankar mest 98 oktan för att det skyddar motorn bättre än 95 oktan, eftersom den har exaktare förbränning med 98 oktan så sotar den inte igen motorn lika mycket som 95 oktan gör. Jag tankade Aral Ultimate 102 oktan i Tyskland och tycker att det kändes att det var mer kraft i motorn än vad det var med svensk 98 oktan. Kan väl också berätta att bilen var ganska full lastad och 3 personer åkte med så turbon fick jobba lite hårdare. Nu pratar jag om min Audi A4 1,8 TS. Fast jag tycker även att tyska Shell Power som är på 100 oktan gick fint.
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås
Mån 19 maj 2014 22:21 Svara med citat
JET har 98 men bara på vissa mackar. Gå in på JET's hemsida och sök på mackar med 98 så kanske du hittar något Wink