Forum - Golf 3 (92-99) - Byta kopplingsvire självjusterande

Pernor7
Kör: Golf 3 1.8 -97 Ort: Malmö Medlem: 17 februari 2014
Mån 17 feb 2014 12:45 Svara med citat
Hej alla!

Ska byta kW på min golf 3!
Kan någon hjälpa mig med enkla beskrivningar:)
Första gången och jag och sonen behöver få igång vår pärla

Tacksam för hjälp

Pelle
etanol
Kör: Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp Medlem: 23 januari 2008
Mån 17 feb 2014 18:54 Svara med citat
Ska du byta till självjusterande kopplingsvajer? Vanligen krånglar dessa där många rekommenderar manuellt justerbara kopplingsvajrar.
( http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=35749&highlight=sj%E4lvju sterande+koppling )

Var ett tag sedan man bytte självjusterande vajer och har för mig att det inte var någras konstigheter vid monteringen av dessa.
b0rran
Kör: Golf 2 1.6 TD -91 Ort: Göteborg Medlem: 08 december 2011
Mån 17 feb 2014 19:27 Svara med citat
Jag gjorde såhär när jag bytte för nån vecka sedan.

Använd en domkraft för att hissa upp kopplingsarmen så vajern går fri. (Lossa metallbrickan och gummit och dra ur vajern)

Inne i bilen så tycker jag det är enklast att byta om man tar ut kombi instrumentet så man ser vad man gör (Även plasten under ratten så man kan lysa därifrån). Lossa plasten runt om instrumenteringen som sitter med 2 skruv och lossa själva instrumentet, även det med 2 skruv. Vinkla instrumentet för att få ut det då det ligger i spår nertill.

Sen är det bara att ta en liten mejsel och peta upp vajern ur skålen på kopplingsarmen (Som man ser om man kikar ner bakom instrumenteringen. Ficklampa är att föredra. Medhjälpare som trycker vajern in i bilen från motorrummet underlättar också.

Montering är precis lika enkelt som demontering i omvänd ordning. Se bara till att vajern verkligen kommer på plats i "skålen" på toppen av kopplingspedalen. Man måste trycka till lite för att den skall klicka i.

Nu vet jag inte om du köpt en manuell eller en självjusterande. Men om den är självjusterande glöm inte att släppa på den vita plasten som håller fjädern EFTER du monterat vajern. Sen är det bara att pumpa några gånger så den får justera in sig.

Jag skulle dock rekommendera att du sätter in en manuell. Då dessa krånglar mindre. Visst man får justera. Men kan man byta vajern så kan man ju också justera den.

Om nån tycker att min beskrivning är felaktig kommentera gärna. Men detta har fungerat varje gång jag bytt på mina mk3
Alcohol96
Kör: Vento 1.8 -95 Ort: Varberg Medlem: 22 december 2012
Mån 17 feb 2014 22:36 Svara med citat
Gör som den över skrivit, fast har du självjusterande och monterar en självjusterande behöver du inte det den ovanför skrivit med domkraften. (släpper du spänningen i vajern räcker det hålla i armen för hand)

Den som sitter på nu borde ha en spännare liknande den som sitter på den nya vajern den använder du för att släppa spänningen, när den är släppt drar du ut vajern ur kopplings armen sen monterar den nya, och när den nya är på plats med bricka och gummit och även vid pedalen då släpper du spänningen.
Teddekarlsson
Kör: Golf 3 Variant -98 Ort: Sjöbo Medlem: 26 april 2015
Sön 26 apr 2015 13:48 Svara med citat
Måste man verkligen riva ur instrumentpanelen för att komma åt på insidan? Jag har kikat vid pedalstället men man ser inte ens var vajern kommer in från det hållet Sad
HasseH
Kör: Caddy 03a Ort: Habo Medlem: 05 oktober 2018
Lör 06 okt 2018 12:27 Svara med citat
Jag snor denna tråd
Jag har precis samma problem fast på en caddy 03. Hur fan får man bort vajern på kopplingspedalen?? Tacksam för snabbt svar