Forum - Din Volkswagen - Äntligen med Etta!

Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Fre 28 feb 2014 2:19 Svara med citat
Hej!

Jag heter Bobby. Jag har sedan ett halvår tillbaka varit på jakt efter en Golf 1. Anledningen är för att min mor hade en när jag var liten. Jag blev hämtad på BB i den och det var också på vägen till sjukhuset som min far hörde låten "Me and Bobby McGee" och det bestämdes att jag skulle heta Bobby. Även mina syskon har hämtats på BB i ovan nämnda bil och den levde inom familjen i många år. Jag var inte så gammal när den försvann men jag minns att den var grön, att den hade brun inredning och att jag gjorde mina första taffliga försök med att manövrera en kopplingspedal i den. Min plan den senaste tiden har därför varit att få tag i just en sådan Golf mamma hade, och utan att hon vet om det en dag bara köra hem den till henne och ställa den på gården. Jag minns regnumret på bilen så jag har tillverkat egna skyltar som jag tänkte smacka på. Allt som en kul grej och jag är helt övertygad om att mamma skulle uppskatta det. Och jag skulle fram tills den dagen få något att skruva, greja, fixa och dona med då det kliat rejält i fingrarna länge nu.

Efter mycket letande efter det perfekta objektet insåg jag att det skulle bli svårt att få något som uppfyllde alla mina krav:

1. Fin och väl fungerande.
2. Baligrön med den mörkbruna inredningen.
3. Innan facelift, alltså modellen med de korta bakljusen.
4. Manuell låda.
5. Tredörrars.

Så förra veckan snubblade jag över en annons. Ingen bild, kortfattad text och tveksamt om det var i närheten av det jag sökte. Men jag åkte och tittade på bilen och nu ikväll (igår) blev jag ägare till den.

Första tankningen Regular Smiley

Bild

Det var en del saker som stämde överens med mina krav men inte alla. Den är långt från fin och den är inte Baligrön utan Manilagrün. Men den är rätt årsmodell, har manuell låda, är tredörrars, har brun inredning och är skattad och besiktigad. Såg ut som skit när jag hämtade den då den stått under en gran och inte har varit omhändertagen. Men en första grovtvätt och en rejäl dammsugning/dammtorkning senare lyfte den rejält faktiskt. Planen är nu att rädda denna skapelse, som inte har blivit helt uppäten av rost, och få den precis som jag vill ha den. Jag kommer att ta hjälp av någon som kan laga rost och som även kan lägga en ordentlig hellack på den i Baligrön. Inredningen såg efter lite uppfräschning helt okej ut så den får leva kvar ett tag till.

Fint med vänner som ställer upp och hjälper till Regular Smiley

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Saker som måste åtgärdas:

1. Byta generator. Jag har hittat en på en skrot som går på 700:- med frakt - känns det som en bra deal?

2. Byta damask på ena styrstaget.

3. Justera kamremskåpan.

När rostlagning och lackering är klart planerar jag att förfina bilen så som jag vill ha den. Jag älskar originalprylar men jag tycker också att en Golf 1 med lätt sänkning och större fälgar är klockrent. Så kanske blir det ett par coils för att få ner den lite, men jag har inga planer på att hasa omkring på oljetråget och stance:a sönder bilen - det där får andra hålla på med. Sen ett par snygga retrofälgar i storlek 15 tum kanske. Jag funderar även på GTI-läpp och kanske även GTI-skärmbreddare men jag börjar tveka lite på det sistnämnda. Jag har även alltid tyckt att de små kromade stötfångarna är snygga men börjar nu bli sugen på de stora fast svarta. Jag skulle även vilja få tag i ett par stänkskydd i gummi med VW-loggan på. Ett sportigare avgassystem som helst bara är ett ärtrör i slutet står också på önskelistan.

Saker jag kommer att behöva köpa:

1. Högtalarehållarna vid hatthyllan, bägge sidor, bruna.

2. Ny grill + emblem.

3. Ny dämpare till bakluckan.

Kom gärna med synpunkter på det jag har berättat, jag vill ha så många tips, trix och råd som jag bara kan då Golf 1 är helt ny mark för mig (bortsett från när jag var en snorunge och slet på lamellerna en gång).

Mycket text blev det, och har ni läst ända hit hoppas jag att ni vill hänga med på min resa från rishög till rosknopp. Jag ska försöka uppdatera så ofta jag kan och eftersom jag själv älskar att kika på bilder lovar jag att det blir mycket av den varan.

Bild

Bild

Ps. Jag har döpt henne till HenriEtta.

Mvh Bobby


Senast ändrad Tis 25 mar 2014 22:44, ändrad totalt 1 gång
kanal_digital
Kör: Golf 2 lågmilare Ort: Ystad Medlem: 27 juli 2009
Fre 28 feb 2014 8:21 Svara med citat
Jäklar va härlig färg på bil och inredning!

Kommer nog bli tokbra med dina planer Smile

Mvh
Pucko
Kör: Golf 4 Variant V5 Ort: Stockholm Medlem: 12 augusti 2011
Fre 28 feb 2014 8:57 Svara med citat
Schysst! Very Happy
Ser fram emot uppdateringar! Wink

/Patrik
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Fre 28 feb 2014 9:16 Svara med citat
kanal_digital skrev:
Jäklar va härlig färg på bil och inredning!

Kommer nog bli tokbra med dina planer Smile

Mvh


Inredningen är som jag vill ha den, det är lacken som är i fel kulör. Den kommer att bli mer mörkgrön sen när den lackats i färgen Bali.

Ja jag hoppas att allt går som jag har planerat i huvudet Regular Smiley
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Fre 28 feb 2014 9:17 Svara med citat
Pucko skrev:
Schysst! Very Happy
Ser fram emot uppdateringar! Wink

/Patrik


Kul! Regular Smiley
jöns
Donator 200 Kör: Ingen VW Ort: Hässleholm Medlem: 05 april 2006
Fre 28 feb 2014 11:20 Svara med citat
Det finns en golf nere i höör med samma inredning i tokfint skick. (Min gamla som slaktas)
bara ett tips.

Ser fint ut annars!

Clio Sport 2,0 16v -01
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Fre 28 feb 2014 11:22 Svara med citat
jöns skrev:
Det finns en golf nere i höör med samma inredning i tokfint skick. (Min gamla som slaktas)
bara ett tips.

Ser fint ut annars!


Tack för tipset!
patrikb92
Kör: Passat 8 Ort: Hällefors Medlem: 26 augusti 2010
Fre 28 feb 2014 12:20 Svara med citat
Vilken härlig bil! Smile
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Fre 28 feb 2014 13:00 Svara med citat
patrikb92 skrev:
Vilken härlig bil! Smile


Tack!
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Fre 28 feb 2014 14:02 Svara med citat
Http://shop.volkswagen-classic-parts.de/vwcp/Golf-Caddy/Golf-1/

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Fre 28 feb 2014 14:16 Svara med citat
Petta skrev:
Http://shop.volkswagen-classic-parts.de/vwcp/Golf-Caddy/Golf-1/


Tack för tipset!
Saneringa
Kör: Golf 1 Cab -91 Ort: Hammarö Medlem: 01 juni 2013
Fre 28 feb 2014 19:38 Svara med citat
Kul bil och roligt att du ska göra i ordning. Tycker dock att du inte ska byta kulör på den utan behålla originalkulören om du lackar om den.

Touran -15 Cab Mk1 -91
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Fre 28 feb 2014 20:23 Svara med citat
Saneringa skrev:
Kul bil och roligt att du ska göra i ordning. Tycker dock att du inte ska byta kulör på den utan behålla originalkulören om du lackar om den.


Ja den känns värd att rädda. Anledningen till att jag vill ha en mörkare grön färg är av nostalgiska skäl, då det var den färgen min mamma hade på sin bil.
Saneringa
Kör: Golf 1 Cab -91 Ort: Hammarö Medlem: 01 juni 2013
Fre 28 feb 2014 20:26 Svara med citat
Alternativet är ju att foliera bilen i passande kulör så har du originallacken orörd under!

Tycker det är lite synd att byta kulör på en gammal bil om man inte gör det ordentligt och lackar i dörrarna och motorutrymmet, ser lätt lite tattaraktigt ut, men det är ju min högst personliga åsikt för jag förstår nostalgivärdet för dig också!

Själv lärde jag mig köra bil som 13-åring i en mörkbrun mk1! Smile

Touran -15 Cab Mk1 -91
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Fre 28 feb 2014 20:52 Svara med citat
Saneringa skrev:
Alternativet är ju att foliera bilen i passande kulör så har du originallacken orörd under!

Tycker det är lite synd att byta kulör på en gammal bil om man inte gör det ordentligt och lackar i dörrarna och motorutrymmet, ser lätt lite tattaraktigt ut, men det är ju min högst personliga åsikt för jag förstår nostalgivärdet för dig också!

Själv lärde jag mig köra bil som 13-åring i en mörkbrun mk1! Smile


Jag håller med och jag har funderat på det där med foliering också. Men den här lacken är riktigt trött, och ena framskärmen är bytt och inte i riktigt samma gröna färg. Sen är det en buckla på ett ställe, lite skavmärken, uppslag och rost så det finns inte så mycket att rädda tyvärr. Eventuellt behövs skärmkanterna bak bytas ut men jag är för dålig på att bedöma om de går att rädda. Min plan är att låta någon annan göra grovjobbet (fixa rost, spackla, slipa och lacka exteriören) så kommer jag att finlira med att lacka ordentligt på andra ställen som motorrum och insidan dörrarna när tid finns. Jag tänker inte göra något tattigt Wink

Kul bil att börja köra med Regular Smiley
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Fre 28 feb 2014 21:36 Svara med citat
Idag hissade jag upp bilen på lyften och okulärbesiktigade åbäket lite. Med mina n00b-ögon måste jag nog ändå säga att den såg helt okej ut under. Visst är det lite oljigt och sånt på sina ställen men det hade jag räknat med. Men den ser ut att ha klarat sig bra från rost och det känns viktigast. Jag visste att skyddsgummit till ena styrstaget var kasst men jag upptäckte även att ena damasken till drivaxeln ute vid hjulet också var kass. Tips på hur jag går tillväga med båda sakerna mottages tacksamt. När det gäller drivaxelsdamasken - måste man plocka ur axeln ur lådan med tömning av olja som påföljd eller kan man ta det från änden där hjulet är?

Bild

Bild

Bild

Jag pillade även lite på växelspakslänkaget då det är lite som att vispa omkring i en tom bunke när man växlar. Allt glappade hit och dit när jag ruckade på det men jag begrep egentligen inte hur grejerna sitter eller hur det ska vara när det är "bra"? Rätt bökigt att komma åt och kika också. Alla gummin till staget var också trasiga så dessa måste bytas. Även tips här mottages såklart.

Bild

Bild

Bild

Bild

Idag fick jag äntligen min verkstadshandbok från Haynes också så den plus Teknikens Världs Stora guiden om Volkswagen blir något att bläddra i på kvällarna Regular Smiley

Bild

Imorgon blir det lite inhandling av verktyg och torrmekande. Är även på jakt efter en ny generator så om någon i Stockholmsområdet sitter på en väl fungerande så är det intressant. Såg att nya var svindyra. Jag har en sån här nu:

Bild

Mvh Bobby
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Fre 28 feb 2014 23:01 Svara med citat
Ytterligare en fråga: Generatorn som sitter i nu är en Bosch på 14V, 65A. Kan man köpa något annat än detta? Typ en universal som är på 12V, 65A istället?

Mvh Bobby
Danneman79
Kör: Golf 3 CL 1.8 -92 Ort: Umeå Medlem: 11 april 2012
Lör 01 mar 2014 16:04 Svara med citat
Jag har några generatorer hemma om du är intresserad?
Dock inte i stockholmsområdet men jag kan skicka.
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Sön 02 mar 2014 0:12 Svara med citat
Danneman79 skrev:
Jag har några generatorer hemma om du är intresserad?
Dock inte i stockholmsområdet men jag kan skicka.


Du har PM Regular Smiley
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Sön 02 mar 2014 0:25 Svara med citat
Idag blev det lite mysmeck med Henrietta. Jag svängde förbi Autoexperten på vägen till garaget och hoppades att de skulle ha ett drivaxeldamaskset liggandes på en hylla åt mig men det var tyvärr beställningsvara. Så mekandet idag bestod mest av lite smådoning. Jag monterade nya torkarblad, fixade så att nummerskyltsbelysningen fungerar, skruvade loss resterna av plasten runt hatthyllan, försökte förstå varför backljuset inte fungerar utan resultat, ryckte loss den svarta plasten vid hjulhusen bak för att se hur illa det var och monterade bort luftburken för att blåsa rent filtret. Men lite snopet så fanns det inget filter där ens. Jag var även förbi Clas Ohlson och köpte lite presenter till henne (och mig) i form av ett hylsnyckelset och lite annat smått och gott som kan vara bra att ha.

Bild

Nu på kvällen har jag beställt nytt luftfilter, bränslefilter, oljefilter och ett reparationsset till växellänkaget som ska hängas dit nästa vecka. Och eftersom mina högtalargaller där bak är skrot är jag alltså på jakt efter ett set med hela för bägge sidor. Så är det någon som sitter på ett par i denna bruna färg får ni gärna höra av er. På måndag kommer damasken till drivaxeln så då är tanken att ta tag i det.

Bild

Ute på vägen idag dök det även upp en svart Polo MK1 bakom mig som sedan körde om inne i stan. Kul att se andra gamla bilar rulla på vägarna Regular Smiley

Mvh Bobby
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Sön 02 mar 2014 17:31 Svara med citat
Efter en grym guide av Danneman79 har jag nu konstaterat att mitt generatorproblem i själva fallet är generatorregulatorn. "Synd" att skruvat.se är så jäkla snabba med att skicka iväg sina prylar, annars kunde jag kompletterat ordern jag la inatt. Men en ny regulator ska köpas så hoppas jag att det löser problemet.

Bild

Mvh Bobby
lunna
Kör: Golf 1 GL 83 Ort: Ystad Medlem: 22 februari 2009
Sön 02 mar 2014 18:01 Svara med citat
Jag har sånna att lägga hatthyllan imon dom bruna som du behöver:)

Mk2 16v real power
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Sön 02 mar 2014 18:47 Svara med citat
lunna skrev:
Jag har sånna att lägga hatthyllan imon dom bruna som du behöver:)


Du har PM Regular Smiley
Danneman79
Kör: Golf 3 CL 1.8 -92 Ort: Umeå Medlem: 11 april 2012
Sön 02 mar 2014 18:53 Svara med citat
Jagar du delar till ettan så har denna sida mycke prylar.
http://www.vwheritage.com
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Sön 02 mar 2014 18:55 Svara med citat
Danneman79 skrev:
Jagar du delar till ettan så har denna sida mycke prylar.
http://www.vwheritage.com


Tack för tipset, den sajten ligger som bokmärke sedan tidigare Regular Smiley
Saneringa
Kör: Golf 1 Cab -91 Ort: Hammarö Medlem: 01 juni 2013
Sön 02 mar 2014 19:50 Svara med citat
Kul att det går framåt med bilen!

Läste att backljuset inte fungerade för dig och om du kollat säkringarna kan det säkert vara backljuskontakten på växellådan som behöver bytas. Kolla på Autoexperten, dom har den säkert till din bil.

Touran -15 Cab Mk1 -91
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Sön 02 mar 2014 20:00 Svara med citat
Saneringa skrev:
Kul att det går framåt med bilen!

Läste att backljuset inte fungerade för dig och om du kollat säkringarna kan det säkert vara backljuskontakten på växellådan som behöver bytas. Kolla på Autoexperten, dom har den säkert till din bil.


Ska kolla upp detta, tack för tipset!
Saneringa
Kör: Golf 1 Cab -91 Ort: Hammarö Medlem: 01 juni 2013
Sön 02 mar 2014 20:09 Svara med citat
Ta loss kontakten som går till givaren och bygla en kabel, lyser backljusen då så är det felet.

Hade precis det felet på min cab när jag köpte den och jag var glad över att det var givaren så man slapp leta kabelbrott.

Touran -15 Cab Mk1 -91
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Sön 02 mar 2014 20:33 Svara med citat
Saneringa skrev:
Ta loss kontakten som går till givaren och bygla en kabel, lyser backljusen då så är det felet.

Hade precis det felet på min cab när jag köpte den och jag var glad över att det var givaren så man slapp leta kabelbrott.


Ska testas, tack!
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Mån 03 mar 2014 21:45 Svara med citat
Idag har jag inte meckat med bilen utan bara hämtat lite saker jag har beställt och handlat lite nytt. Det viktigaste i högen var drivaxelsdamasken och en XZN-hylsa till bultarna på drivaxeln, så imorgon blir det till att byta damasken.

Plockade loss kablarna till backljuskontakten på växellådan och satte tillbaks dem igen - och nu funkar backljuset Regular Smiley Ett bekymmer till ur världen.

Det är även dags att börja kolla upp firmor som kan hjälpa mig med rostlagning och lackering av bilen och här tänkte jag be er om tips och råd. Min plan är att själv strippa bilen på så mycket som möjligt så att den är så ren på grejer som det bara går när den lämnas till verkstaden som ska göra jobbet. Jag har då tänkt att plocka bort:

1. Alla lister och emblem. Tips på hur man plockar bort kromlisten nere på dörren mottages, de övriga som går längs med bilen pillar man väl endast bort försiktigt så att de släpper från clipsen?

2. Kofångare fram och bak och den lilla läppen fram.

3. Dörrsidorna.

4. Bagagerumsinredning.

5. Stänkskydd.

Bilen kommer att bli ordentligt lackad, även på insidan dörrar, i motorrum och i bagagerum. Rost i skärmkanter, skarvar och på lite andra ställen runt om bilen kommer att lagas. Frontplåten kommer även att riktas och en buckla på en dörr kommer att lagas. Hålen i skärmarna för kofångarna kommer att svetsas igen då jag sen kommer att köra med de korta fångarna (kromade fram och bak i fint skick köpes).

Jag lägger upp lite bilder här nedan på hur bilen ser ut idag så kan ni som kan kanske uppskatta hur mycket jobb det är, och kanske även på en höft klämma ur er vad ni tror att jobbet skulle gå på?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh Bobby
Sida 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  >