Forum - Din Volkswagen - Äntligen med Etta!

Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Tis 02 feb 2016 17:51 Svara med citat
Hämtade ytterligare ett paket i dag och det var den här Regular Smiley Tack Johan för affären, nu ska jag bara hitta en bil att stoppa den i också.

Bild
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Tor 04 feb 2016 18:31 Svara med citat
Detta var inte alls bara en helt vanlig tråkig torsdag utan något så mycket mer. Började med att jag fick ett paket med en modellbil som en polare direktimporterat från Nederländerna, kommer passa fint på Henriettas instrumentpanel. Har varit på jakt ett tag nu men aldrig hittat någon som stämmer, antingen har det varit fel stötfångare eller för många dörrar. Denna stämmer så bra det går i alla fall. Har inte sett märket (Brekina) förut när jag tittat runt och efter en googling upptäckte jag att de hade hur många roliga modeller som helst (kan hända att kvällens aktivitet blir att gå igenom alla). Får se hur länge det dröjer innan sambon kallar mig Stig-Helmer.

Bild

Nästa paket var den här väldigt välpaketerade lådan som innehöll något mycket trevligt...

Bild

En oerhört tjusig original Heckblende som jag alltid velat ha sedan min besatthet kring retrodelar till Golf 1 började (för ungefär sex månader sedan). Är mycket nöjd med köpet och hoppas att jag snart kan hitta en fräsch bil att montera den på. Den har legat på hyllan hos säljaren i 16 år men det kommer den inte att få göra i min ägo - jag vill använda grejerna Regular Smiley

Bild
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Sön 07 feb 2016 9:22 Svara med citat
Pysslade lite i går. Heckblenden jag köpte var lite smutsig på insidan och så kan vi inte ha det så jag delade på den lite försiktigt för att sedan rengöra och ta bort alla limrester. Ett tidskrävande arbete som bland annat gett mig blåsor på båda tummarna då det visade sig att fingrarna till en början var de bästa verktygen. När dessa inte räckte längre använde jag mig av lite packningsborttagare som jag hade liggandes och det fungerade bra.

And so it begins.

Bild

Nyduschad och limfri.

Bild

Ny tejp på.

Bild

Färdigt!

Bild

Nu ska jag bara be kompisen polera hela rasket också så att den blir extra fin.
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Sön 07 feb 2016 9:30 Svara med citat
Det är bara byta ut nummerplåten till bugrun och andra event.
Är coolt när dom sitter och lyser. Hade en sådan jag oxå. Helt ny oöppnad.
Har en lång till mk2 kvar. Fast dom är inte alls lika snygga.

Inte aktiv längre.
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Sön 07 feb 2016 9:36 Svara med citat
Tanken är att denna ska få bo på nästa Etta när jag får tag i någon, och då permanent. Kommer flytta ner regplåten till stötfångaren. Tycker också att de passar riktigt bra på ettorna fast bara de långa. Den till Scirocco MK1 är också rätt cool.
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Sön 07 feb 2016 9:46 Svara med citat
Den jag har ska man tydligen montera under lysena.
Har inte forskat i det.

Inte aktiv längre.
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 07 feb 2016 11:19 Svara med citat
Gjorde ett snabbt google sök, japp ska sitta mellan lysena.


Billig http://www.ebay.co.uk/itm/222014834663 Whistle

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Sön 07 feb 2016 14:16 Svara med citat
Haha såg den också. Allt som har med tidiga Volkswagens att göra verkar prissättas som om det vore guld, den där tog priset.
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 07 feb 2016 14:31 Svara med citat
Bobby skrev:
Haha såg den också. Allt som har med tidiga Volkswagens att göra verkar prissättas som om det vore guld, den där tog priset.


Grejen är den att den är Engelsk. Engelsmän ÄLSKAR att tro att VW är "rare". Ta bara MK3 som jag är inom. När övriga världen fick "20 Jahre" fick dom en icke fullutrustad version med namn "20th Anniversary" och en begränsning av 1000 bilar. De vägrar förstå att övriga Europa var 20 Jahre utan begränsning. Likaså "Colour Concept". UK fick bara 500 av varje färg och endast 8v medan i övriga Europa var "CC" ett tillbehör man köpte till när man beställde sin MK3.

Engelsmän ÄLSKAR ordet "rare" allt är rare när de kommer till VW å priserna sätts därefter.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Sön 07 feb 2016 19:32 Svara med citat
Galet! Samma med delar, som dessa bakljus exempelvis: http://www.ebay.com/itm/Two-Hella-VW-Red-Red-Amber-Postal-Golf-Tail-Li ghts-VW-Mk1-Golf-GTI-Rabbit-/252279946441
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Mån 08 feb 2016 11:00 Svara med citat
Man inser att det var en förmögenhet man kastade i skrotlådan när man gjorde sig av med garaget.

Inte aktiv längre.
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Mån 08 feb 2016 19:25 Svara med citat
Verkar så. Och det skär lite i mig när man pratar med vissa, en herre hade exempelvis kastat prima kromfångare för de var i vägen. Men så är det ju alltid, för en är det skrot, för en annan guld.

Fick paket i dag igen! Mer kul till samlingen i form av ett par länsmän och en öltransport. En kompis undrade om jag hade vinterabstinens, och han har nog alldeles rätt.

Bild

Bild

Bild
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Mån 08 feb 2016 19:38 Svara med citat
Jag kastade nog tre mk1 i delar. Försökte sälja delarna billigt men folk är ju som vanligt för snåla och krångliga. Så det blev skrotlådan på jobbet.

Inte aktiv längre.
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Mån 08 feb 2016 19:39 Svara med citat
Synd att jag missade detta Wink
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Mån 08 feb 2016 21:00 Svara med citat
Var 5 år sedan.
Har hunnit med några ettor och tvåor och några treor och någon femma och nu en fyra.

Inte aktiv längre.
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Mån 08 feb 2016 21:38 Svara med citat
Förstod det, men det hade varit bra om jag var inne i etta-träsket redan då Regular Smiley
Gambino
Golf 5 1.9 TDI -05 Ort: Halmstad
Tis 09 feb 2016 9:43 Svara med citat
Hej!

Jag heter Erik, och jag är ny på det här forumet!

Har en Golf V (1.9 TDI -05:a), men har på senare tid blivit sugen på att skaffa en Etta.

Jag har läst igenom tråden, och undrar om det finns några generella tips ni skulle kunna ge mig nu när jag har börjat leta? Vad ska jag titta efter? Finns det något jag ska undvika etc?

The only disability in life is a bad attitude // Scott Hamilton
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Tis 09 feb 2016 9:55 Svara med citat
Tjena Erik!

Klart att du ska skaffa en Etta! Personligen skulle jag titta på objekt som inte rosten har ätit för mycket på, främst då på viktiga ställen som golv och balkar. Sen kanske inte de första årsmodellerna (från 1975) då vissa av dessa hade en ganska jobbig avgasreningsmackapär som tenderar att strula. Personligen är jag även allergisk mot bilar där man har varit och sågat i konstruktionen för att exempelvis sänka. Annars är det väl som vanligt miltal, skick överlag och känslan som får avgöra. Det här forumet är bra att hänga på när du väl har handlat, och det finns även en avdelning för allt kring just Golf 1 som du kan spana in. Lycka till med köpet!
Gambino
Golf 5 1.9 TDI -05 Ort: Halmstad
Tis 09 feb 2016 13:35 Svara med citat
Bobby skrev:
Tjena Erik!

Klart att du ska skaffa en Etta! Personligen skulle jag titta på objekt som inte rosten har ätit för mycket på, främst då på viktiga ställen som golv och balkar. Sen kanske inte de första årsmodellerna (från 1975) då vissa av dessa hade en ganska jobbig avgasreningsmackapär som tenderar att strula. Personligen är jag även allergisk mot bilar där man har varit och sågat i konstruktionen för att exempelvis sänka. Annars är det väl som vanligt miltal, skick överlag och känslan som får avgöra. Det här forumet är bra att hänga på när du väl har handlat, och det finns även en avdelning för allt kring just Golf 1 som du kan spana in. Lycka till med köpet!


Tack Bobby!

Jag ska definitivt hålla koll på dessa saker när jag letar efter mitt nästa projekt ^^

Hur är rosten runt dörrar och baklucka rent generellt? (Har haft bilar där det har varit ett stort problem)

Eftersom jag inte har så stor koll på just Ettan, hur stort community är det omkring sänkta bilar etc? (jag håller f.ö helt och hållet med dig angående det ämnet)

The only disability in life is a bad attitude // Scott Hamilton
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Tis 09 feb 2016 14:14 Svara med citat
Rosten tror jag är värst kring skärmar, speciellt bakom breddare som brukar vara bra uppsamlare för skit. Annars är det nog som sagt bara att ögna över de objekt du hittar precis som om de vore vilken bil som helst. Tyvärr är det nog ganska många exemplar som får smaka på kapmaskin i ramben och liknande, själv hade jag turen att hitta en som inte var misshandlad. Bara att ge sig ut och leta! Regular Smiley
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tis 09 feb 2016 14:22 Svara med citat
Balken/infästningen till länkarmarna fram brukar vara en rostsamlare också.

Inte aktiv längre.
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Mån 15 feb 2016 22:19 Svara med citat
Har funderat lite och jag kommer troligtvis att skippa att köpa ytterligare en Golf. Jag är nöjd med den jag har och visst hade det varit roligt med en GTI, men då tror jag att jag ställer in siktet på att få tag i en Scirocco GTI istället. Men för att delarna jag har köpt på mig inte ska ligga och damma kommer jag i år att köra med dessa på Henrietta. Gillar jag det inte är det så enkelt att bara plocka av. Efter lite provmontering ikväll lutar det dock åt att det blir så här jag kommer att åka i sommar, det blev helt enkelt så tufft.

Heckblenden har skickats iväg till kompisen som ska få polera upp den lite, men en liten test-snabbis hur det kommer bli hann vi med först. Dock upptäcktes då ett problem som jag inte ens tänkt på i min iver att få tag i en - jag saknar hålen som behövs för att kunna fästa den. Jag har lite funderingar på hur jag ska lösa detta men jag tar väldigt gärna emot tips på hur jag får fast den bra, smidigt och så att den inte ramlar av när jag kör.

Bild

Nästa roliga sak som ska på är en laxtrappa (hönstrappa, tattarstege, you name it) som jag också tycker är en riktigt cool retro-pryl att ha. Kompisen hade en liggandes så den provmonterades och visst passade den! Den ska få sig en ordentlig tvätt och uppfräschning och sen ska jag även klura ut hur jag ska montera den. Ingen som har fästen liggandes till en sån här?

Bild

Utöver detta kit kommer jag även att byta ut min ratt mot GTI-ratten jag har köpt, sen så får vi se lite vad jag har i lådorna. Jag kanske eventuellt även är sugen på ett par andra fälgar men jag vet inte. Det måste skrika 80-tal om dem och passa bilens stuk i övrigt, förslag? Något mer jag borde kitta bilen med för att få den så retroifierad som möjligt? Regular Smiley
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Mån 15 feb 2016 22:33 Svara med citat
P slots! Very Happy 80tal om något Very Happy Ser bra ut f.ö Smile

OEM+
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Mån 15 feb 2016 22:36 Svara med citat
P-slottarna är definitivt coola, men jag tror ändå jag vill ha något som inte är såpass vanligt, om det ens går att få tag i. Kul att du gillar Regular Smiley
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Mån 15 feb 2016 22:54 Svara med citat
Sitter den inte i regskyltshålen?
Har du ändrat hål vid lack kanske?

Går det inte att köpa nya fästen till rallytrappan?
Mekonomen hade förr.

Inte aktiv längre.
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Mån 15 feb 2016 23:27 Svara med citat
Jo, de yttre, som jag har lagt igen då jag inte ville köra med den svarta plasten som satt bakom regplåten...

Har letat igenom hela Mekonomens webshop nu utan resultat. Har även letat runt på nätet utan att hitta något.
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad
Tis 16 feb 2016 7:45 Svara med citat
Grymt med retrodelar, trappan, rampen och 14-15" fälgar är mysiga prylar Smile
Min heckblende på jettan hade bultar som skulle igenom plåten uppe i hörnorna. den var av denna typen
Bild

Tips på 14" splittfälgar, bör du va unik med dessa.
Bild

570euro, Portugal
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Tis 16 feb 2016 8:31 Svara med citat
Jag låg och grubblade lite i går innan jag somnade och funderar på om jag kan snickra till ett fäste av en regplåtshållare jag har, får kika närmare på detta.

Fälgarna var riktigt grymma!
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Tor 25 feb 2016 22:57 Svara med citat
Har ju funderat på hur jag ska göra med mina sidolister, eller i alla fall en av dem som inte såg så rolig ut då massa av det svarta gummit trillat av. Tänkte att jag skulle försöka att ge mig på att renovera men om det skulle gå åt pipan skulle jag ju stå där utan list antagligen, och det vill jag inte. För ett tag sedan var jag på gång med att köpa ett par begagnade men priset var till slut inte vad jag tyckte grejerna var värt så det blev inget. Kort därefter dök det upp en annons med grejer som skulle säljas, däribland lister. Jag knep alla han hade och i dag fick jag dem, är mycket nöjd med köpet och resultatet. Jag behövde denna på framskärmen och den på passagerardörren, resten får ligga i förrådet som reserv.

Bild

I övrigt söker jag med ljus och lykta efter monteringssats till laxtrappan i bakrutan, vill ogärna limma fast den nämligen. Sen funderar jag även på hur jag ska montera heckblenden, testade att göra ett fäste i plast men det blev inte alls bra så jag får testa något annat. Funderar på om det skulle fungera att köpa en sån här svart plast som sitter mellan ljusen på vissa bilar original och sedan skruva reflexrampen direkt i den.

Bild
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Sön 06 mar 2016 21:28 Svara med citat
Meckade lite i dag och fick för mig att jag skulle byta ut handtagen då jag har nya liggandes. Dock får jag inte ihop det då låscylindern måste tvingas i det nya handtaget vilket i sin tur gör att jag inte kan vrida om låset. Nyckeln går i med lite kraft men sen är det stopp. Det är helt enkelt för tajt i det nya låset. Går detta att åtgärda på något vis eller får jag bara skylla mig själv för att jag köpte billiga kopior?

Bild

Bild
Sida <  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13  >