Forum - Din Volkswagen - Äntligen med Etta!

Pollt
Kör: Golf 2 1.6 -88 Ort: Skellefteå Medlem: 29 februari 2016
Mån 07 mar 2016 12:09 Svara med citat
Jag trodde att man i stort sett alltid köpte handtagen MED låscylinder. Hade jag vetat det här hade jag kunnat komma undan med 2 nycklar mindre på bilknippan...
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Mån 07 mar 2016 12:14 Svara med citat
Nej det fanns även utan så jag tänkte att jag bara skulle flytta över cylindrarna för att slippa just det problemet du har Wink
Smurfen
Moderator Donator 50 Kör: Golf 3 Taklös Ort: Nyköping Medlem: 05 april 2006
Tis 08 mar 2016 19:36 Svara med citat
Och sedan köper man ett bakhandtag så man slipper låskistan på passagerardörren.
Fast det hör inte hemma på en originalbil såklart.

Bruksbil Passat 3BG TDI
Blöjexpress Passat 3C TDI
Glassätarn Golf MK3 cab
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Tis 08 mar 2016 20:37 Svara med citat
Så kan man göra, men jag vill gärna ha möjlighet att låsa upp på bägge sidor Regular Smiley Verkar dock som att jag får köpa nya handtag med kistor och göra så att de passar mina nycklar då jag inte vet hur jag ska göra med de har jag nu.
Smurfen
Moderator Donator 50 Kör: Golf 3 Taklös Ort: Nyköping Medlem: 05 april 2006
Tis 08 mar 2016 22:00 Svara med citat
Verkar lite konstigt faktiskt att det inte fungerar.

Bruksbil Passat 3BG TDI
Blöjexpress Passat 3C TDI
Glassätarn Golf MK3 cab
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Tis 08 mar 2016 22:07 Svara med citat
Ja. Jag ska testa med låskolven på förardörren också och se om det går bättre med den. Tänkte även om det var olika för höger och vänster på de jag köpt men hålen ser likadana ut. De skiljer sig lite från originalhandtagen vilket alltså gör att kolven måste våldas i och att den sen inte går att rubba. Man kan säkert fila bort lite gods i de nya men då är jag rädd att jag sabbar allt istället. Har även försökt att montera lös innanmätet och bara flytta över allt, men det går inte heller.
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Mån 04 apr 2016 22:40 Svara med citat
Har småpillat lite med bilen den senaste månaden och i går fick hon faktiskt äntligen komma ut från sin vinterförvaring. Dammig som få och med äckliga hjul men ändå vacker.

Bild

Även om det fanns massa andra roliga saker jag kunde greja med tog jag ändå tag i det som måste göras - fixa bromsarna bak. Ett rent helvete visade det sig. Först tog det en evighet att ens få av trumman. Rev sen bort allt och såg då att bromscylindern läckte, så fick pausa och dra till Biltema och köpa en ny sådan. Sedan var det rätt mycket sölande för att få dit den utan att dränka hela mig själv i bromsvätska men efter en hel del svordomar var till slut allt på plats - då gick trumman knappt på. Knuffade till den lite, men då gick det inte att rubba den. La sedan alldeles för mycket tid på att försöka få av trumman igen för att se vad som gått fel. Har monterat bort allt innanmäte igen och ska ta tag i det så fort jag har ett par extra ögon och händer till hjälp.

Bild

X antal månaders damm på väg ner i avloppet.

Bild

Har grejat och donat en del under huven också under vintern men inget som syns direkt. Nya filter, nya vakuumslangar här och var och lite nya packningar.

Bild

Köpte även ett bättre begagnat regnskydd över fläkten som jag fräschade upp och bytte mot mitt trötta som varit en nagel i ögat länge nu.

Bild

Bild

Kinahandtagen jag köpte blev jag aldrig klok på då min låscylinder inte passade, så jag beställde ett nytt set från skruvat.se med nya cylindrar. Dock passade min cylinder i dessa så försöker nu reda ut varför det endast går att låsa och inte låsa upp dörren.

Bild

Bild

Härnäst efter bromsfixandet blir att montera min nyinköpta heckblende (ja jag har köpt en till, nej den gamla är ej till salu) och hoppas att fästena jag har beställt till laxtrappan kommer någon gång. Sen ska handtagen fixas till och olja och filter bytas. Välkommen våren!
TheHmm
Kör: Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare Medlem: 21 april 2011
Tor 07 apr 2016 16:31 Svara med citat
Ang. handtagen, du måste flytta över en liten klyka (den som låser och låser upp, alltså petar på sakerna inne i bilen när du vrider nyckeln).

Jag har själv bytt handtag och flyttat över låskistan, och det fungerade så länge jag behöll så mycket som möjligt från originalhandtaget.

och ang. bromsarna, den där vertikala fjädern sitter fast i en liten kil (syns till vänster om stumpen som du monterar trumman på) den fjädern måste dras uppåt så långt det går för att du ska få på trumman. den är till för att justera så att nötningen sker jämnt, så tryck den uppåt så kommer du inte få problem med trumman.

H.J.L.H.


Senast ändrad Tor 07 apr 2016 17:14, ändrad totalt 1 gång
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Tor 07 apr 2016 17:12 Svara med citat
Tack det har jag koll på, det är något annat som spökar som jag tyvärr inte har haft tid att titta på än då bromsproblemet är i fokus just nu Regular Smiley
TheHmm
Kör: Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare Medlem: 21 april 2011
Tor 07 apr 2016 17:15 Svara med citat
Bobby skrev:
Tack det har jag koll på, det är något annat som spökar som jag tyvärr inte har haft tid att titta på än då bromsproblemet är i fokus just nu Regular Smiley


Gjorde en liten edit ang. det i meddelandet ovan.

Been there done that i vintras.

H.J.L.H.
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Tor 07 apr 2016 17:18 Svara med citat
Japp, fick det som förslag också och fattade lite mer hur det hänger ihop - dock är det fortfarande inte det som är problemet tyvärr. Jag misstänker att jag har köpt fel bromscylindrar på något vis och att det är det som strular. Dock är det skumma att trumman gick trögt innan jag ens påbörjade med att plocka ner allt och det var också det besiktningsmannen anmärkte på. Nu är det definitivt beläggen som gör att det går trögt, vet dock inte vad det var som gjorde det innan.
TheHmm
Kör: Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare Medlem: 21 april 2011
Tor 07 apr 2016 17:42 Svara med citat
Om den gick trögt innan så var det säkert anliggande backar, inte så mycket annat som kan göra så den går trögt (förutom lagret)

det finns två olika backar, http://www.werk34.de/product_info.php/info/p15854_Rear-Wheel-Cylinder. html och http://www.werk34.de/product_info.php/info/p8673_Rear-Wheel-Cylinder-1 4-29mm.html

Vilken har du?

H.J.L.H.
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Tor 07 apr 2016 17:55 Svara med citat
Det verkar finnas hur många olika som helst, har lagt ett par kvällar på att googla nu hehe. Jag köpte den som skulle passa enligt Biltema men misstänker att den alltså är för stor och att det är den som är 14.29mm på länk nummer två som du skickade som gäller. Ska åka förbi Mekonomen och kika imorgon då de har 14.29mm där, dock ser den i alla fall enligt webben inte likadan ut som den som Werk34 säljer. Testar där först innan jag beställer från Tyskland då jag gärna hade grejat med det nu i helgen och inte orkar vänta på leverans Regular Smiley Tack för tipset!
TheHmm
Kör: Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare Medlem: 21 april 2011
Tor 07 apr 2016 19:59 Svara med citat
Bobby skrev:
Det verkar finnas hur många olika som helst, har lagt ett par kvällar på att googla nu hehe. Jag köpte den som skulle passa enligt Biltema men misstänker att den alltså är för stor och att det är den som är 14.29mm på länk nummer två som du skickade som gäller. Ska åka förbi Mekonomen och kika imorgon då de har 14.29mm där, dock ser den i alla fall enligt webben inte likadan ut som den som Werk34 säljer. Testar där först innan jag beställer från Tyskland då jag gärna hade grejat med det nu i helgen och inte orkar vänta på leverans Regular Smiley Tack för tipset!


Biltema säger alltid att det som det har inte passar även om det gör det Confused

Jag skulle chansa på 14.29 med tanke på vad det står på werk34... blir lätt bytt när allt väl har varit av en gång... jag fick borra ur bultarna för mina...

H.J.L.H.
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Tor 07 apr 2016 21:28 Svara med citat
Plockar med mig min gamla och min nya bromscylinder till Mekonomen imorgon så hoppas jag att de kan hjälpa mig. Ja nu har jag plockat upp o ner grejerna så många gånger att jag kan göra det i sömnen så borde gå fort hehe. Bultarna lossnade på första försöket efter att ha fått bada i lite 5-56 Regular Smiley
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Fre 08 apr 2016 23:42 Svara med citat
Är huvudet dumt får kroppen lida. Eftersom Feltema var det enda som hade öppet i söndags blev det också där jag handlade då de skulle ha delar som passade min bil. Det stämde ju givetvis inte och boven i mitt bromsdrama har varit den där bromscylindern jag köpte där. Köpte rätt i dag och allt gick nästan som en dans att få dit. När jag precis hade dragit åt hjulet efter att ha bytt på båda sidor låg ju givetvis sprinten och fjädrarna som håller beläggen kvar vid sidan så det var bara att plocka ner grejerna igen och skylla sig själv för att man jäktar ihop saker. Nu är grejerna på plats i alla fall och bägge hjulen snurrar fritt och fint, imorgon blir det till att lufta systemet och vem vet - på söndag kanske det blir en liten glidartur om vädret tillåter Regular Smiley

Hädanefter nöjer jag mig med att endast handla tvättsvampar och annat förbrukningsmaterial på Biltema.

Bild
TheHmm
Kör: Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare Medlem: 21 april 2011
Lör 09 apr 2016 6:03 Svara med citat
Bobby skrev:
Är huvudet dumt får kroppen lida. Eftersom Feltema var det enda som hade öppet i söndags blev det också där jag handlade då de skulle ha delar som passade min bil. Det stämde ju givetvis inte och boven i mitt bromsdrama har varit den där bromscylindern jag köpte där. Köpte rätt i dag och allt gick nästan som en dans att få dit. När jag precis hade dragit åt hjulet efter att ha bytt på båda sidor låg ju givetvis sprinten och fjädrarna som håller beläggen kvar vid sidan så det var bara att plocka ner grejerna igen och skylla sig själv för att man jäktar ihop saker. Nu är grejerna på plats i alla fall och bägge hjulen snurrar fritt och fint, imorgon blir det till att lufta systemet och vem vet - på söndag kanske det blir en liten glidartur om vädret tillåter Regular Smiley

Hädanefter nöjer jag mig med att endast handla tvättsvampar och annat förbrukningsmaterial på Biltema.

Bild


Jag brukar alltid kolla sidor som VWHeritage och Werk34 för att hitta exakt vilken del som passar min bil, hittar jag det delnumret på biltema/mekonomen/skruvat så plockar jag det där om priset är rimligt... samma del stumpen som är i mitten av allt på din bild) går för 29€ på werk34, 312 på skruvat, 29£ på vwheritage och 1071 på mekonomen... Men underbart att det löste sig Smile

H.J.L.H.
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Lör 09 apr 2016 9:20 Svara med citat
Jag brukar också göra så och handlar aldrig reservdelar på Biltema utan mest från Werk24 osv. Hade dock inte räknat med att bromscylindern skulle vara kass och det enda som var öppet i söndags var stället som säljer korv med bröd för fem kronor så det blev en nödlösning Regular Smiley
TheHmm
Kör: Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare Medlem: 21 april 2011
Lör 09 apr 2016 13:22 Svara med citat
Bobby skrev:
Jag brukar också göra så och handlar aldrig reservdelar på Biltema utan mest från Werk24 osv. Hade dock inte räknat med att bromscylindern skulle vara kass och det enda som var öppet i söndags var stället som säljer korv med bröd för fem kronor så det blev en nödlösning Regular Smiley


Nyfiken i en strut som jag är så grävde jag lite... werk34 anger 611.171.051 B som nummer, skruvat har den här,https://www.skruvat.se/Hjulcylinder-P363092.aspx med nummer 171611051B, 14.3mm, biltema har

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydr aulik/Hjulcylinder/HJULCYLINDER-VWAUDI-2000025254/

Som ser exakt likadan ut som den på skruvat, samt att den ska passa till både Till Polo och Golf (Precis som det står på werk34). Frågan är bara... fanns den i lager hos dig? Hade detta kunnat gå bättre? Very Happy

Biltema har mycket, men när bilen är äldre än 10-15 år skulle jag inte lita på deras regnummersystem för att hitta rätt del.

H.J.L.H.
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Lör 09 apr 2016 17:58 Svara med citat
Fick luftat bromsarna i dag så det blev en liten tur i det vackra vårvädret. Hängde även dit min nyinköpta reflexramp Regular Smiley

Bild

Bild
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Sön 10 apr 2016 21:08 Svara med citat
Fick bytt motorolja och filter i dag plus rättat till lite andra småsaker - bland annat luftades bromsarna om då det inte blev riktigt bra igår. Nu funkar allt toppen så jag firade med att torrprova min laxtrappa lite, kommer nog blir bra när jag väl bestämt mig för hur jag ska fästa den Regular Smiley

Bild
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Tor 14 apr 2016 20:46 Svara med citat
Firade en dag kvar till fredag genom att ta tag i monteringen av min lilla laxtrappa. Köpte fästen från brittiska Auto-Plas trots att min trappa är från Thermoform men efter att ha letat verkligen överallt (även på skrotar) chansade jag och fick efter mycket mailväxlingen äntligen beställt ett kit. Det kom häromdagen och i dag åkte det alltså på. Måttade ut var de övre två fästena skulle sitta och resterande klämmer man bara in under gummilisten. Var lite pilligt men gick ganska smidigt ändå trots att fästena är från ett annat märke.

Bild

Bild

Bild
Smurfen
Moderator Donator 50 Kör: Golf 3 Taklös Ort: Nyköping Medlem: 05 april 2006
Fre 15 apr 2016 11:17 Svara med citat
Den blir ju bara mer och mer fulländad.

Har du gjort några snabbfästen så du kan ta bort regskyltarna snabbt. Den är ju snyggare utan skylt bak med reflexramp
Annars så passar skylten bättre där uppe. Eller hur har du haft funderingarna?

Bruksbil Passat 3BG TDI
Blöjexpress Passat 3C TDI
Glassätarn Golf MK3 cab
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Fre 15 apr 2016 11:25 Svara med citat
Tackar Regular Smiley

Regskylten går att plocka bort snabbt så den kommer nog att åka av på träffar, mycket snyggare utan som du säger.
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Lör 23 apr 2016 20:53 Svara med citat
Började dagen tidigt (05.00) då det idag var dags för årets första Bil & Bulle. Hängde i ett nytt batteri då mitt andra gett upp helt och styrde sedan mot Skeppsholmen samtidigt som vädret kom ikapp. Mycket bra uppslutning (85 stycken bilar) och massa trevligt folk att snacka bil med.

Bild

Bild

Bild

Åkte sedan vidare till Olofsson bil i Haninge för årets första VWårträff. Bra uppslutning här med och så fick jag prata lite Scirocco med parkeringsgrannen, suget efter en MK1 GTI blev inte mindre nu direkt även om detta inte var en sådan.

Bild

Har en fundering varför det sitter en retur till tanken på bensinslangen här? Och varför den sitter där den gör (efter pumpen innan förgasaren)? Borde ju försämra flödet till förgasaren, och lurar på om detta är varför den ibland är svårstartad. Ser hemmameckat ut också.

Bild
TheHmm
Kör: Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare Medlem: 21 april 2011
Lör 23 apr 2016 22:45 Svara med citat
Vad jag har förstått av förgasarmotorerna så behöver förgasaren bara bensin, inte bensin under tryck. Så en retur gör helt enkelt att pumpen inte plågas. Hur svårstartad är den?

H.J.L.H.
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Sön 24 apr 2016 11:19 Svara med citat
Japp så är det, fick förklarat för mig hur det funkar nu så allt är som det ska Regular Smiley Den är inte jättesvårstartad men ibland får jag köra på starten en stund och pumpa på gasen. Bytte dock batteri igår och hela dagen hoppade den igång direkt, så dåligt batteri kan ju ha varit en bidragande orsak.
TheHmm
Kör: Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare Medlem: 21 april 2011
Sön 24 apr 2016 11:21 Svara med citat
Bobby skrev:
Japp så är det, fick förklarat för mig hur det funkar nu så allt är som det ska Regular Smiley Den är inte jättesvårstartad men ibland får jag köra på starten en stund och pumpa på gasen. Bytte dock batteri igår och hela dagen hoppade den igång direkt, så dåligt batteri kan ju ha varit en bidragande orsak.


Absolut, dålig gnista kan påverka mycket, är tändspole, generator och tändkablar fixade/bytta/kramade och sagd snälla saker till??

H.J.L.H.
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Sön 24 apr 2016 11:28 Svara med citat
Tändkablarna är nya, så även regulatorn i generatorn. Farsan kollade så att tändningen såg bra ut förra året. Tror nya batteriet gjorde susen Regular Smiley
Smurfen
Moderator Donator 50 Kör: Golf 3 Taklös Ort: Nyköping Medlem: 05 april 2006
Sön 24 apr 2016 22:24 Svara med citat
Satt det inte en catchtank där på vissa modeller.
Så pumpen fyller den tanken och förgasaren tog vad den ville ha.

Bruksbil Passat 3BG TDI
Blöjexpress Passat 3C TDI
Glassätarn Golf MK3 cab
Sida <  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  >