Forum - Golf 7 (13-19) - Ljudnivå!

myllys
Golf 7 Tsi150 DSG Ort: Göteborg
Tis 18 mar 2014 18:56 Svara med citat
Hej! Jag Har Bridgstone Turanza er300 225/45 17"... O tycker ljudnivån e otroligt hög i bilen! Bara jag eller??? Surprised Surprised
Pool
Golf 7 140 DSG GT Ort: Katrineholm
Tis 18 mar 2014 20:19 Svara med citat
Har samma fabrikat och jag håller med dig om att ljudnivån i bilen är väldigt hög med dessa.
Vet dock inte om det finns nåt annat sommardäck som sänker ljudnivån märkbart inne i bilen.
Kanske någon annan här?
GoSlow75
Golf 7 1,4 TSI 140 GT DSG Ort: Gislaved
Tis 18 mar 2014 20:38 Svara med citat
Jag har samma erfarenhet. Väldigt hög ljudnivå med de däcken på svenska vägar. Var på europasemester förra året och så fort man kommer till danmark och fortsätter neråt så är bullret som bortblåst. Så halvbra ljudisolering i kombo med den svenska grova asfalten är inte bra.
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Fre 21 mar 2014 8:51 Svara med citat
Det kan väl knappast vara en överraskning att det blir bullrigt om man väljer att köra på däck med 45-profil. Att Sverige har en grövre asfalt, främst pga vårt klimat vet väl de flesta också om. Byt till normala 16-tumsdäck med standardprofilen 55, så försvinner merparten av oljudet - även på svensk asfalt. Detta betyder vetydligt mer än själva däckfabrikatet.
GoSlow75
Golf 7 1,4 TSI 140 GT DSG Ort: Gislaved
Mån 24 mar 2014 16:56 Svara med citat
Pool skrev:
Har samma fabrikat och jag håller med dig om att ljudnivån i bilen är väldigt hög med dessa.
Vet dock inte om det finns nåt annat sommardäck som sänker ljudnivån märkbart inne i bilen.
Kanske någon annan här?


Nokian sägs vara duktiga på att utveckla tysta däck för de nordiska vägarna. Har dock ingen egen erfarenhet av dem.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Mån 24 mar 2014 17:35 Svara med citat
GoSlow75 skrev:
Nokian sägs vara duktiga på att utveckla tysta däck för de nordiska vägarna. Har dock ingen egen erfarenhet av dem.


Körde på Nokian Hakka Black 225/40 18” på vår fd GTI 6 sedan i föregående vår. Det var kanon Thumbs up . Rekommenderas med de fasta köregenskaperna i första rummet, ljudnivån är en lite av en bisak i min värld Regular Smiley, inte prioriterat.

Tycker vår SC TSI 1.4 med 17” hjul är extremt tyst…

/Peter

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
GoSlow75
Golf 7 1,4 TSI 140 GT DSG Ort: Gislaved
Mån 24 mar 2014 17:44 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Körde på Nokian Hakka Black 225/40 18” på vår fd GTI 6 sedan i föregående vår. Det var kanon Thumbs up . Rekommenderas med de fasta köregenskaperna i första rummet, ljudnivån är en lite av en bisak i min värld Regular Smiley, inte prioriterat.

Tycker vår SC TSI 1.4 med 17” hjul är extremt tyst…

/Peter


Vilka däck har du på SC:n? Vad har du för däck på din R och hur är däckbullret i den i jämförelse? Är lite nyfiken pga att jag själv snart byter från ovan nämnda Bridgestonedäck i 225/45-17 till 225/35-19...
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Mån 24 mar 2014 19:23 Svara med citat
GoSlow75 skrev:
Vilka däck har du på SC:n? Vad har du för däck på din R och hur är däckbullret i den i jämförelse? Är lite nyfiken pga att jag själv snart byter från ovan nämnda Bridgestonedäck i 225/45-17 till 225/35-19...


Däck (från fabrik)
SportsCombi: 225/45 17” Pirelli Cinturato P7. ”Går tyst som ett andeväsen i filttofflor”.

R: 235/35 19” Bridgestone Potenza RE050A. Fast och fin väghållning som det ska vara på en sådan bil.

Det sägs ju att det dånar mer när det är brett men R:en går hyfsat tyst.

Det går inte att jämföra dem eftersom SC är ju nästan ljudlös med R:n ger ett helt annat intryck. Här kör man bil, i SC åker man mer. Det skiljer allt avseende setup Smile trots "sportfjädring" på SC:n.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg
Tor 24 apr 2014 8:38 Svara med citat
myllys skrev:
Hej! Jag Har Bridgstone Turanza er300 225/45 17"... O tycker ljudnivån e otroligt hög i bilen! Bara jag eller??? Surprised Surprised

Det tycker jag med Kör på Dunlop 205-55 16
Jag tycker också att det är mycket fartvindsljud i bilen irriterande att höra i farter över 70 km
Kanse borde det vara bättre tätnings lister på bilen på runt dörrarna och rutor
Jag kan ju vara för känslig för ljud ?
Kör Golf 7 1,2 Tsi 2014
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 24 apr 2014 8:47 Svara med citat
Man kan gå till dackonline.se söka på önskad storlek och sedan sortera på buller för dom tystare däcken

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Ola G
Golf 7 2014 GTD - DSG Ort: Lund
Tor 24 apr 2014 8:52 Svara med citat
Jag håller med de som klagar
Jag kör fortfarande (byter i veckan) på dubbfria GoodYear Ultragrip 225/40-18 och antingen är det de mest högljudda vinterdäck jag någonsin haft eller så är det ngt fel på tätningarna i dörrarna?!
Får blir en fråga för VAG tillsammans med knakande inredning och en RES-knapp som inte alltid fungerar när det är dags för första service
Med vänlig hälsning
Ola G

We are what we repeatedly do.
Excellence, then, is not an act, but a habit.
Aristoteles
GoSlow75
Golf 7 1,4 TSI 140 GT DSG Ort: Gislaved
Tor 24 apr 2014 17:19 Svara med citat
a128 skrev:
Man kan gå till dackonline.se söka på önskad storlek och sedan sortera på buller för dom tystare däcken


Riktigt så enkelt är det inte. EU-märkningen för däckbuller avser yttre buller. Inte det buller som upplevs i bilen.

Utdrag från Michelins hemsida:

"Trafikbuller är en stor källa till irritation. På den nedre delen av däckmärkningen ser vi vilken ljudnivå däcket ger ifrån sig utanför bilen (alltså inte det däckbrus som föraren hör i kupén) mätt i decibel."
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm
Tis 29 apr 2014 9:32 Svara med citat
Fick Pirelli Cinturato P7 till min SC och dem är väldigt tysta tycker jag.
G10
Golf 7 TDI 1,6 DSG -15 Ort: Luleå
Tis 29 apr 2014 10:14 Svara med citat
Instämmer helt med Gourmand. Byt fälg och däck så får ni en helt annan komfort. Och Ola G, jag har samma vinterdäck som du, med den skillnaden att jag har 15" fälg och 195x65. Jag har aldrig haft ett tystare vinterdäck, betydligt tystare än mina Michelin Energy sommardäck som sitter på 16" fälgar.
Golfstream
Golf 7 SC GT TSi 2014 Ort: Eskilstuna
Tor 12 jun 2014 21:45 Svara med citat
Trodde nya Golfen var tystare . Står 72db och det stod det på golf 6an också. Den var ganska bullrig bak iaf. Och med dubbar lät det en hel del.