Forum - Golf 7 (13-19) - För långa serviceintervaller.

Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara
Tis 18 mar 2014 19:51 Svara med citat
Har inte hittat nån tråd som specifikt handlar om de långa serviceintervallerna, så jag skapar en här.

Jag gillar inte att det är "långlife" på servicearna.

Jag har den åsikten att oljans fina smörjande och rengörande egenskaper förstörs ganska tidigt. Jag tror inte det är mycket med oljan efter 1000-1500 mil.

På nån motorcykel jag hade skulle (och byttes) oljan bytas var 600:e mil. Den var då redan rätt mörk.

Så på mina bilar byter jag alltid olja var 1000:e mil.
Men jag undrar, om man byter olja och filter vid varje 1000 mil så borde man kunna köra med en billigare olja ?

En bekant hade en Saab 99 som hade gått 48000 mil och motorn hade aldrig varit öppnad, än mindre krånglat, han bytte olja var 500 mil och köpte alltid billigaste skitoljan han kunde hitta.

Så jag tror det är viktigt att byta ofta så man får ut skiten ur motorn.

Många nya bilar får problem med igensatta oljesilar med tappat oljetryck som följd. Det är ett typiskt fenomen som drabbar den som byter olja sällan. (ofta på Audi)

Tyvärr blir det ju så att om man följer serviceboken misshandlar man sin bil !! och om nån har "fullstämplad" servicebok så vill inte jag köpa den bilen!!

Nån som har tips på en olja som funkar fint till VW:s TDI motorer med partikelfilter ? helst så billig som möjligt eftersom det går åt rätt mycket med så täta byten .

Jonas

Det är aldrig för sent att ge upp !!
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tis 18 mar 2014 20:04 Svara med citat
Oljan bör uppfylla ACEA C2 och/eller C3

Aral har en olja som heter supertronic 0W-40 en ganska tunn olja men ändå tjockare än en "energisparolja"
http://shop.oil-center.de/index.php/de/sae/sae-0w-40/aral-supertronic- 0w-40-1-liter.html om man köper 30 liter så blir det under 75:- kr litern inkl frakt

annars en 5w-40 som är för partikelfiler är gott nog

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
iroc-z4ever
Golf 7 1,4 GT R-Line 2015 Ort: Hässleholm
Ons 19 mar 2014 17:42 Svara med citat
Kan hålla med dig om intervallerna, jag kör alltid in mina bilar efter 1500 mil och byter olja o filter,
men skulle inte heller få för mig att byta till någon billig olja, tror lite på att ju finare kvalitet (pris) så
är oljan också bättre och utvecklingen av oljor har ju blivit bättre med åren.
Sedan kommer jag ihåg när jag körde en volvo 760, köpte den när den gått 17000 mil och det hade
alltid varit syntetolja i den, då hade man inte det så gott ställt så jag körde på biltemas syntetolja och
den gick klanderfritt över 28000 mil innan jag sålde den, bytte i intervallet 1000 mil och oljan var
aldrig svart under dom åren jag ägde bilen men som sagt, minst 16 år sedan jag körde volvo och
lär aldrig äga en igen...
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås
Tor 20 mar 2014 19:07 Svara med citat
Håller med! Men hur gör ni rent praktiskt? Min tanke är att byta efter 3000mil på verkstaden för att få alla stämplar men att byta själv redan vid 1500 mil. Man vill ju att det alltid är samma olja, skickar ni med oljan till verkstaden även till "ordinarie" oljebyten?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 20 mar 2014 19:20 Svara med citat
OKQ8 GDS-hall byt olja+filter, skriv in i boken, låna firmastämpel i kassan och stämpla boken själv klart!

Very Happy

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås
Tor 20 mar 2014 19:36 Svara med citat
a128 skrev:
OKQ8 GDS-hall byt olja+filter, skriv in i boken, låna firmastämpel i kassan och stämpla boken själv klart!

Very Happy


Okej, hur mycket är den stämpeln värd vid ett eventuellt garanti ärende? Är ens OKQ8 att räkna som en auktoriserad verkstad?
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg
Tor 20 mar 2014 19:37 Svara med citat
Byter alltid oljan själv, skriver datum och mil i boken. Detta är den viktigaste informationen i serviceboken
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara
Tor 20 mar 2014 19:40 Svara med citat
Jag gör som Reinoj.

Jonas

Det är aldrig för sent att ge upp !!
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tor 20 mar 2014 20:56 Svara med citat
Gör som herrarna ovan vid typ 1200 mil sedan lämnar jag in den vid c:a 2400 mil. Skriver under senaste aukt service ”oljebyte + filter…..”

Hittills har ju min ÅF använt Castrol FST Edge 5w 30 som jag även använder till mina bensinbilar. Spec VW 504.00/507.00 vilket står i instruktionsboken. Det finns givetvis andra fabrikat med samma spec,, tex Shell Helix Ultra 5w 30, bägge sk longlife oljor. De är blandningsbara med varandra.

/Peter

PS A128:s oljeförslag är säkert lika bra.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18


Senast ändrad Fre 21 mar 2014 15:01, ändrad totalt 2 gånger
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara
Fre 21 mar 2014 11:20 Svara med citat
Er (Reinoj, Peter_senior,godspeed) skulle jag gärna köpa begagnad bil av !!

Jonas

Det är aldrig för sent att ge upp !!
iroc-z4ever
Golf 7 1,4 GT R-Line 2015 Ort: Hässleholm
Fre 21 mar 2014 17:05 Svara med citat
Kör alltid in på verkstaden och får sedan en faktura med miltalet på, sedan när man säljer bilen får ju köparen en fullstämplad service bok och sedan alla andra oljebyten på fakturor och givetvis så gör dom jobbet på en riktig Vw verkstad.
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Mån 24 mar 2014 8:20 Svara med citat
Oljediskussionen är riktigt intressant. Jag körde en Italiensk Ducati 916SPS (Sports productions Special) tidigare i livet. En handbyggd, fabrikstrimmad räserhoj som krävde en massa lull-lull för att gå bra. Oljan byttes var 1000:e mil och kamremmarna byttes var 200:e mil eller efter två år (det som kom först). Skulle alltid vara värstingolja, full syntet 20-60W eller 15-50W.

Det som dödar oljan i motorn är inte användningen, det som dödar mest är tomgångskörning/uppvärmning. Då tätar kolvringar sämst och mest diesel/bensin kommer igenom för att kontaminera den olja som ligger i vevhuset. På min 1974 års VW Bubbla så bytte jag olja var 750:e mil till en vanlig mineralolja då motorn inte har något oljefilter. Oljekonsumtionen höll sig till 0.5l/1000mil. Samma sak med min förra Honda Civic -99 som köptes ny. Under de första 3 åren bytte jag olja varje halvår oavsett miltal, sen en ggr per år. Oljenivån sjönk inte ens på den bilen när man kört den i 6 mån på långkörning.
Så MIN öärdom är.. Byt ofta i början, så har du det med dig senare i bilens liv. Oljefiltret kan man skippa varannan gång, men var noggrann med att byta själva oljan.
Vi kör också OKQ8.

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara
Mån 24 mar 2014 12:59 Svara med citat
Jag håller inte med om att man skall skippa oljefilterbytet varannan gång. .
Vi var på smörjekurs på jobbet och då gled samtalet in på motoroljor och kursledaren sade att skulle man ha ett filter stort nog att vara mellan två servicar så skulle det inte få plats i motorrummet. . han sade att efter 200-500 mil nånstans har det redan börjat tätna och överströmningen börjat öppna sig.

ett oljefilter funkar så att det det börjar gå för trögt att trycka oljan gemin filtret så är det en fjäder som inte längre orkar hålla emot trycket och oljan smiter förbi orenad ut till motorn alla smörjepunkter.

Så jag byter alltid oljefilter i samband med oljebyte.

Jonas

Det är aldrig för sent att ge upp !!
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Mån 24 mar 2014 14:52 Svara med citat
Janousch skrev:
Jag håller inte med om att man skall skippa oljefilterbytet varannan gång. .
Vi var på smörjekurs på jobbet och då gled samtalet in på motoroljor och kursledaren sade att skulle man ha ett filter stort nog att vara mellan två servicar så skulle det inte få plats i motorrummet. . han sade att efter 200-500 mil nånstans har det redan börjat tätna och överströmningen börjat öppna sig.

ett oljefilter funkar så att det det börjar gå för trögt att trycka oljan gemin filtret så är det en fjäder som inte längre orkar hålla emot trycket och oljan smiter förbi orenad ut till motorn alla smörjepunkter.

Så jag byter alltid oljefilter i samband med oljebyte.

Jonas


Din expert avslöjar sig genom att komma med ett så galet påstående som att överströmmningen skulle öppna redan vid 200 mil. Stämmer inte och skulle potentiellt skada motorn mkt om det var sant. Har man service intervall 3000 mil så kan man gott behålla filtret 2000 mil skulle jag säga. Viktigast är att byta oljan och när man byter filter köpa bra filter som inte läcker över för tidigt.

På mitt jobb så sa tribologen just detta
Gustav
Ingen VW Ort: Norrtälje
Ons 26 mar 2014 23:48 Svara med citat
Tror det är viktigt att använda bilen ordentligt. Kan aldrig vara nyttigt för en bil att gå så lite som man läser om att vissa gör (2-300 mil/år). Vad är det för körningar? 1 km åt gången, bilen blir inte ens varm, eller en gång varannan vecka?

Hade en VW Passat TDI 2004 som jag köpte vid 22000 mil, den bytte jag inte olja för än jag kört 5-6000 mil, gick bra till 34000 mil som jag hade den till.

Har en Volvo 740 också, den bytte jag inte olja på närmare 10000 mil, den går fortfarande, närmar sig 54000 mil. Volvomotorerna är dock i en klass för sig, man har hört historier om 740-motorer som går på varvstoppen i minst 5 minuter utan olja och vatten Very Happy

Får bilarna bara gå ofta och mycket är det nog ganska lugnt Smile