Forum - Golf 7 (13-19) - Vattenläckage - bakdörrar, lister, golv!

Farthållare
Kör: Golf 7 1.6 TDI Ort: Stockholm Medlem: 28 februari 2014
Tor 01 maj 2014 12:05 Svara med citat
Hej!

Jag har vid ett antal tillfällen uppmärksammat lite vattensamling vid botten av listen på min vänstra bakdörr. Dvs, på listen, i skåran på listen.
Inatt hade bilen stått ute, i regnet. Jag upptäckte nyss att vatten samlats där igen. Men denna gång har det gått så pass långt så att insidan av listen, under den, var även den fylld med vatten!
Jag jämförde med höger bakdörr, å upptäcker något värre, där har det gått så pass långt så att vattnet runnit ner på golvet & hamnat på plastmattan.

Några fler som har detta problem eller liknande? Hur skulle ni hantera detta?!

Tack på förhand.

Golf 7, 2013, 105 BMT TDI.
sunesh
Kör: Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg Medlem: 03 januari 2014
Fre 02 maj 2014 10:08 Svara med citat
Hej jag skulle åka till återförsäljaren och begära att dom ska åtgärda problemet det ska inte rinna in vatten inne i bilen att det är vatten i skåran kan jag också få när jag tvättar bilen med högtryckstvätten det kan vara något med gummilisten eller att dörrarna
inte sitter rätt ( ljustering av gångärnen)
Farthållare
Fre 02 maj 2014 14:26 Svara med citat
Ringde upp, snackade i 20 min, fick förklara, utförligt, de ska felsöka, se var felet ligger osv osv. Ligger troligtvis som en förklaring till min isbildning på insdan av rutorna i vintras. Får se hur det går.
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Lör 10 maj 2014 15:33 Svara med citat
Kraftigt regn i natt.

Eftersom vi har en ”sommarbil” + lite annat i garaget får de andra bilarna stå ute denna årstid.

Vår Golf 1.4 SC har fått vattensamling under bägge bakdörrarna på insidan av gummilisten. Rev ut tröskellister + baksätesdyna och lättade på mattan. Lätt fuktigt i isolermattan närmast golvet i yttre hörnan höger sida, torrt på vänster sida.

Troligen är det innerdörren som läcker in. Blött under bägge dörrarna mellan innerklädsel och dörr. Det är nog regnvatten som rinner in via sidorutorna ner i dörrarna, vilket i sig är helt normalt, men när det når innerdörren så är där någon läcka. OBS jag menar utvändigt genomsläpp på rutorna ner via fickorna vid undre rutlisterna. Dvs troligen inte problem med gummilisten runt om.

Ska boka tid för åtgärd nästa vecka.
Ville inte riva ner dörrsidorna utan återmonterade det jag plockat isär. Har ju garanti….

Vad tror ni om denna hypotes? Kanske samma orsak /verkan på era bilar.

PS Bra att denna tråd fanns annars hade det dröjt lite längre innan jag sett problemet.

Edit- fetstilat

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18

Senast ändrad Lör 10 maj 2014 21:45, ändrad totalt 1 gång
Farthållare
Lör 10 maj 2014 17:57 Svara med citat
I mitt fall är jag övertygad om att det inte rinner in vatten via sidorutorna, utan det har med dörrkanterna att göra. Själva "ramen", dvs plåt + list, in till bilen blir ju våt, som om man spolat med slang där. Och om nu vatten hade runnit in via rutorna så hade det lämnat tydliga spår på rutorna och dörrarna, invändigt.

Sen så måste jag säga att jag hade varit mer tolerant, inte för att jag accepterat det då, om det skett under t.ex. motorvägskörning å regn. Då pressas vatten in osv, men bilar är sedan länge designade för att få vattnet att snyggt rinna iväg, så nej, inte ens då. Men när bilen står ute i lite milt vårregn, det är ju inte alls acceptabelt.

Har du upplevt isbildning på insidan av dina rutor under vinterhalvåret? Våta mattor kan/är isåfall orsaken.
Det intressanta här är att det gäller bakdörrarna för oss båda, och att det är som värst på höger sida.
sunesh
Lör 10 maj 2014 18:52 Svara med citat
Jag har tittat på min bil och kan se att det är vatten på ovansidan av trösklarna och på kanterna på karossen innanför dörrarna på alla dörrar på bilen vatten tränger in innanför dom yttre listerna på dörrarna men jag har inte något vatten innanför dom innersta gummilisterna på karossen inget vatten på golven
Dom yttre listerna har många skarver med dålig passform där det rinner in vatten
Provade att hälla vatten på rutorna upptäckte att den nedre listen på den lilla rutnan på bakdörren släpper igenom vatten bakre hörn vattnet rinner på karosskanten ner på tröskeln

Senast ändrad Lör 10 maj 2014 19:57, ändrad totalt 1 gång
Farthållare
Lör 10 maj 2014 19:41 Svara med citat
Upplever ni annars oljud/knakande när ni öppnar/stänger någon dörr? Vänster bakdörr ger ifrån sig ljud på min bil.

Börjar undra ifall dörrarna hänger snett. Alltså att det kanske inte rör sig om dålig passform med de yttre listerna utan att dörrarna monterats på felaktigt och därför läcker in vatten, kanske?
sunesh
Lör 10 maj 2014 20:07 Svara med citat
Farthållare skrev:
Upplever ni annars oljud/knakande när ni öppnar/stänger någon dörr? Vänster bakdörr ger ifrån sig ljud på min bil.

Börjar undra ifall dörrarna hänger snett. Alltså att det kanske inte rör sig om dålig passform med de yttre listerna utan att dörrarna monterats på felaktigt och därför läcker in vatten, kanske?

Jag tror inte att dörrarna sitter fel det ser bra ut har inte något problem med att att dörrarna låter
Prova att smörja lite med teflonolja på gångärn och den del som är fäst i kaross och dörr
Farthållare
Lör 10 maj 2014 20:12 Svara med citat
Men en sprillans ny bil, vars bakdörrar öppnas väldigt sällan ska inte behöva smörjas, särskilt inte om de varit inne för liknande problem (höger passagerardörr fram, var trög, behövde slås in ett par gånger för att gå igen, problemet verkar kvarstå), men om problemet nu skulle varit så enkelt så hade de själva löst det. Menar inte att ta till med ett oförskämt svar, men det är inte första bilen vi har brukat i den här familjen. Heller inte första volkswagen.
Peter_senior
Lör 10 maj 2014 21:57 Svara med citat
Farthållare skrev:
I mitt fall är jag övertygad om att det inte rinner in vatten via sidorutorna, utan det har med dörrkanterna att göra. .......

Jag menar utvändigt regn på rutorna som rinner ner via fickorna vid undre rutlisterna. Där rinner det alltid spillvatten på alla Golf 7. För övrigt samma konstruktion på Golf 6. Hade det problemet på en Passat som jag åtgärdade själv. Kom vi den galvade innerplåten som försluter dörren in till kupén. En tätning som ej låg an mot ytterdörren.

Nästa gång det regnar, kolla under dörren. På min var det vatten bakom plast delen på innerdörren. klämde jag till innerklädseln i underkant droppade det.

Har inte haft problem i vinter med kondens. Bilarna står alltid inne under den kalla halvåret.

Ska tilläggas att det regnade extra mycket i natt, men det ska det ju tåla.

Ang. smörja dörrgångjärn. Det gjorde jag förra helgen på bilarna. Golf SC:n är ju 6 månader nu så det skadar inte. Öppnar man den sällan ökar risken att den kärvar. Är den trögstängd så verkar dörren ligga för nära karossen...... Går ju att justera.

Family_man
Kör: Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå Medlem: 09 februari 2013
Lör 10 maj 2014 22:18 Svara med citat
Farthållare skrev:

Ett tips , kolla själva dörrstoppen på mitten av dörren.

På min bil började höger bakdörr att knaka vid stängning resp öppning och jag trodde att det var gångjärnen som behövde smörjas vilket inte alls var fallet , istället vad det dörrstoppen av svart plast som spruckit precis i själva leden.

Har hört talas om fler som haft samma problem vilket måste innebära en svaghet på plastkvaliten eller nån konstruktionsmiss för min sprack fast bakdörrarna knappt öppnats på min bil.
Sad
Family_man
Kör: Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå Medlem: 09 februari 2013
Lör 10 maj 2014 22:22 Svara med citat
Kan ju vara att dörrar kanske är feljusterade så det blir onormal belastning på dörrstoppen då man stänger och öppnar dörren , än så länge verkar inga fler dörrar drabbas av trasig dörrstopp men man får ju hålla koll!
sunesh
Sön 11 maj 2014 7:33 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Jag menar utvändigt regn på rutorna som rinner ner via fickorna vid undre rutlisterna. Där rinner det alltid spillvatten på alla Golf 7. För övrigt samma konstruktion på Golf 6. Hade det problemet på en Passat som jag åtgärdade själv. Kom vi den galvade innerplåten som försluter dörren in till kupén. En tätning som ej låg an mot ytterdörren.

Nästa gång det regnar, kolla under dörren. På min var det vatten bakom plast delen på innerdörren. klämde jag till innerklädseln i underkant droppade det.

Har inte haft problem i vinter med kondens. Bilarna står alltid inne under den kalla halvåret.

Ang. smörja dörrgångjärn. Det gjorde jag förra helgen på bilarna. Golf SC:n är ju 6 månader nu så det skadar inte. Öppnar man den sällan ökar risken att den kärvar. Är den trögstängd så verkar dörren ligga för nära karossen...... Går ju att justera.

Jag öppnade bakdörren tog en vattenkanna hällde på rutan fick då se att vatten rinner ut i kanten på låset och
ner längs kanten på bakdörren och ner på ovansidan av tröskeln det rann också vatten genom dränerings hålen
på dörren det ska det väl göra också ( ? det borde väl inte rinna ut där låset sitter)
Peter_senior
Sön 11 maj 2014 11:03 Svara med citat
sunesh skrev:
Jag öppnade bakdörren tog en vattenkanna hällde på rutan fick då se att vatten rinner ut i kanten på låset och
ner längs kanten på bakdörren och ner på ovansidan av tröskeln det rann också vatten genom dränerings hålen
på dörren det ska det väl göra också ( ? det borde väl inte rinna ut där låset sitter)

Det är ok att det rinner ur dräneringshål o dylikt (tex lås).

Jag gjorde vattentest idag. Dock så lät jag dörrarna vara öppna och hällde bara i bottendelen på rutan samt lite över handtaget så att det skulle rinna in vatten i dörren. Efter några minuter droppade det lite MELLAN DÖRR OCH PLASTKÄDSEL lite framför den röda inner reflexen som sitter i nederkant på klädseln. Samma sak på bägge sidor. Det är som jag misstänkte på min bil, innerplåten försluter inte som den ska eller så läcker det i någon genomföring.

/Peter

sunesh
Mån 12 maj 2014 18:24 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Det är ok att det rinner ur dräneringshål o dylikt (tex lås).

Jag gjorde vattentest idag. Dock så lät jag dörrarna vara öppna och hällde bara i bottendelen på rutan samt lite över handtaget så att det skulle rinna in vatten i dörren. Efter några minuter droppade det lite MELLAN DÖRR OCH PLASTKÄDSEL lite framför den röda inner reflexen som sitter i nederkant på klädseln. Samma sak på bägge sidor. Det är som jag misstänkte på min bil, innerplåten försluter inte som den ska eller så läcker det i någon genomföring.

/Peter

Prova en gång tiil med vatten på listerna titta om det rinner ut vatten genom låsen på dörrarna dom som hakar i låsbygeln på karossen det rinner ut vatten på mina lås när jag görvattentest skriv gärna och tala om hur det är på din bil
Peter_senior
Mån 12 maj 2014 20:14 Svara med citat
sunesh skrev:
Prova en gång tiil med vatten på listerna titta om det rinner ut vatten genom låsen på dörrarna dom som hakar i låsbygeln på karossen det rinner ut vatten på mina lås när jag görvattentest skriv gärna och tala om hur det är på din bil

Ja, när man heller så rinner lite vatten ur bägge baklåsen på SC:n.

Provade även på min Golf 7 R. Efter kraftigt regn idag så är det ju blött mellan dörrarna. Dock kommer det inte något ur låsen på denna bilen när jag häller vatten på den.

Har för övrigt bokat in den hos VW-ÅF nästa vecka för åtgärd. Det löser de säkert.

Farthållare
Tis 13 maj 2014 11:42 Svara med citat
19 Maj lämnas min bil in, återkommer med en uppdatering efter det!
sunesh
Lör 24 maj 2014 19:26 Svara med citat
Peter_senior skrev:

Hej jag har hällt vatten på rutan och det blir lika dant när jag klämmer till på plastdelen på dörren då kommer det vattendroppar mellan plast och plåten så det är nog som du säger att det inte tätar inne i dörren har du klagat på det hos återförsäljaren spillvattnet ska väl bara rinna ut genom dräneringshålen längst ner på dörren jag ska åka och ta upp det med återförsäljaren
Peter_senior
Lör 24 maj 2014 20:53 Svara med citat
sunesh skrev:
Hej jag har hällt vatten på rutan och det blir lika dant när jag klämmer till på plastdelen på dörren då kommer det vattendroppar mellan plast och plåten så det är nog som du säger att det inte tätar inne i dörren har du klagat på det hos återförsäljaren spillvattnet ska väl bara rinna ut genom dräneringshålen längst ner på dörren jag ska åka och ta upp det med återförsäljaren

Bilen var inne i Tisdags för åtgärd. Han som gjorde jobbet gillade att jag lämnat en detaljerad beskrivning på papper. Lättare att veta var man ska börja felsöka sade han.

Dräneringarna funkar säkert. Det kan vara genomföringar eller fästklipps som läcker igenom till fel sida innerdörren och därmed rinner ut mellan innerplåt och plastklädsel.

Jag fick en redogörelse vad som troligen var fel b.la. genomgångsfästen till högtalarfästena trodde de att det var. Tätades. Flera åtgärder gjordes eftersom man inte var bombsäker på vad som var huvudorsaken. Vattentest genomfördes efter åtgärd. No big deal, nu är det ju fixat.

Har inte använt den bilen sedan den kom hem, så jag har inte kollat upp det. Tog ut baksätet på kvällen och lättade på tröskeplasten + matta, det var torrt. Lät ju bilen stå i garage efter felet upptäckts.

Sunesh – Åk till VW åf med en felbeskrivning så ordnar det sig Very Happy .

Farthållare
Sön 25 maj 2014 19:46 Svara med citat
Jag fick inte en lika tillfredsställande respons.

Fick ett samtal i fredags(vill tillägga att bilen lämnades in med andra problem än bara vattenläckaget), de ringer från verkstaden och säger att man utsatt bilen för högtrycksspolning och vanlig spolning under 3 olika tillfällen för att sedan försöka lokalisera felet - utan resultat av vattenläckage.
Jag har aldrig gillat den här verkstaden heller, egentligen, för varje gång man påpekar ett problem eller liknande med bilen när den ska lämnas in, så backar de in i en grov försvarsställning, som verkstadsgubbarna försvarar sina egna familjeföretag (VW - som om de bryr sig om er?).

Hur som helst, efter en diskussion med kvinnan som ringde tillbaka med resultatet kom vi överens om att jag skulle hämta ut bilen så snart jag kunde och att jag vid varje (!) tillfälle då jag upptäckt vattenläckage skulle komma in med bilen igen. Med argument från mitt håll som bland annat: "så varje gång jag upptäcker en vattensamling, ska jag köra förbi er, för att jag har all tid i världen, påpeka felet IGEN, för att sedan åka hem med en bil vars fel inte åtgärdats?" Hon sa något i stil med "ja".

Det gick några minuter och hon ringde tillbaka, hon erbjöd mig att låta bilen stanna kvar över helgen hos dem, så får de fortsätta felsöka å se vad felet är ++++++ att jag mailade bilder till henne från telefonen där jag visar på att vatten läckt in i bilen. Vilken jag även gjorde när jag lämnade in bilen första gången.

Jag är allt annat än en nöjd bilägare nu, det här är den 3:e volkswagen vi haft på relativt kort tid, har dessutom en utomlands (den bästa vi haft, -98årsm., diesel). Jag lovar att jag från och med nästa bilbyte, aldrig mer kommer att köpa en volkswagen. ALDRIG! Och mycket av det tack vare den usla kundservicen och problemhanteringen av volkswagens verkstadsavdelningar å alla som är kopplade dit.
Farthållare
Sön 25 maj 2014 19:58 Svara med citat
sunesh skrev:
Jag har tittat på min bil och kan se att det är vatten på ovansidan av trösklarna och på kanterna på karossen innanför dörrarna på alla dörrar på bilen vatten tränger in innanför dom yttre listerna på dörrarna men jag har inte något vatten innanför dom innersta gummilisterna på karossen inget vatten på golven
Dom yttre listerna har många skarver med dålig passform där det rinner in vatten
Provade att hälla vatten på rutorna upptäckte att den nedre listen på den lilla rutnan på bakdörren släpper igenom vatten bakre hörn vattnet rinner på karosskanten ner på tröskeln

Skulle du kunna utveckla å försöka ge en så detaljerad beskrivning som möjligt av det du skrivit ovan? Skulle uppskattas väldigt mycket!

Verkstadsmännen vill numera att man gör deras jobb åt dem, felsökningen, och i och med att de inte lyckas lokalisera felen själva får man själv guidea dem.

Tack på förhand!
canyon
Kör: Golf 7 SC 1.2 TSI Ort: Kungälv Medlem: 16 augusti 2013
Mån 26 maj 2014 14:24 Svara med citat
Har haft precis samma fel på min opel astra.Det var limmet som håller plasten runt högtalarna som släppt.
Farthållare
Mån 26 maj 2014 16:45 Svara med citat
Fick ett svar nyss, igen, de hittar inget läckage. Jag får hämta bilen å gilla läget helt enkelt.
sunesh
Tis 27 maj 2014 9:47 Svara med citat
Farthållare skrev:
Fick ett svar nyss, igen, de hittar inget läckage. Jag får hämta bilen å gilla läget helt enkelt.

Titta på hur listen runt den lilla bakrutan är monterad om jag öppnar dörren så ser jag igenom ner till maken ett rätt stort hål i nedersta hörnet bakkanten på rutan det kommer in mycket vatten genom hålet ner till tröskeln
När jag häller vatten på bakrutan så rinner vattnet genom dörren ut genom dräneringshålen under dörren som det ska men en del vatten tar en annan väg inne i dörren kommer fram mellan plastklädsel och plåten på dörren rinner ner på tröskeln Titta under reflexen på dörren Gör ett eget test med vatten häll försiktigt längs med listen på rutan mycket vatten och titta hur mycket vatten som kommer ner på tröskeln Du får ju in vatten på gummimattan det måste väl rinna in över den innersta listen in i bilen det måste vara riktigt blött på listen vad jag kan förstå vatten kan komma in bilen under listen om den inte håller tätt nere vid tröskeln Om jag hade ditt telfonnr skulle jag ringa till dig
Jag ska lämma in min bil på tisdag dom ska ta bort dörrsidan och se var det läcker
Återkommer med hur det gick
Farthållare
Tis 27 maj 2014 9:56 Svara med citat
sunesh skrev:
Titta på hur listen runt den lilla bakrutan är monterad om jag öppnar dörren så ser jag igenom ner till maken ett rätt stort hål i nedersta hörnet bakkanten på rutan det kommer in mycket vatten genom hålet ner till tröskeln
När jag häller vatten på bakrutan så rinner vattnet genom dörren ut genom dräneringshålen under dörren som det ska men en del vatten tar en annan väg inne i dörren kommer fram mellan plastklädsel och plåten på dörren rinner ner på tröskeln Titta under reflexen på dörren Gör ett eget test med vatten häll försiktigt längs med listen på rutan mycket vatten och titta hur mycket vatten som kommer ner på tröskeln Du får ju in vatten på gummimattan det måste väl rinna in över den innersta listen in i bilen det måste vara riktigt blött på listen vad jag kan förstå vatten kan komma in bilen under listen om den inte håller tätt nere vid tröskeln Om jag hade ditt telfonnr skulle jag ringa till dig
Jag ska lämma in min bil på tisdag dom ska ta bort dörrsidan och se var det läcker
Återkommer med hur det gick

Tack för tipset! jag ska definitivt undersöka på egenhand och lokalisera felet så gott det går, vore guldvärt bara för att kunna åka in till verkstaden, samla ihop de som ligger bakom telefonsamtalen och felsökandet och visa hur de inte lyckas med sitt jobb!

Så om jag förstår det rätt "dörr-rutan", där ska jag hälla vatten och eventuellt finna ett hål/en lucka som bidrar till ett vattenflöde på felaktigt vis?

Jag ska plocka ut bilen i veckan, genomför testen direkt och återkommer med eventuella frågor och resultat!

Tack för tips!
Peter_senior
Lör 31 maj 2014 16:28 Svara med citat
Vattenläckor bakdörrar.

Lite feedback. Hade inne bilen och fick den tätad. Dock klarade den inte mitt eget vattentest, läckte lite lite lite. Rev ner dörrsidan och konstaterar att högtalarfästet som är nitat dit är boven i dramat. Fick komplettera tätningen med svart Silicon.

Även fästklippsen (expanderklipps) kan läcka vatten (identisk konstruktion som finns på Golf 6). När jag hällde vatten på rutan så kom det lite droppar ur övre främre hålet. Detta var ju tomt på expanderklipps nu så det är möjligt att det inte läcker när dörrsidan är monterad.

Då vet ni det.....

FYI - Klarar man att demontera en Golf 6 innerdörr så klarar man en Golf 7 Smile .

GoSlow75
Kör: Golf 7 1,4 TSI 140 GT DSG Ort: Gislaved Medlem: 28 maj 2013
Lör 31 maj 2014 18:22 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Vattenläckor bakdörrar.

Lite feedback. Hade inne bilen och fick den tätad. Dock klarade den inte mitt eget vattentest, läckte lite lite lite. Rev ner dörrsidan och konstaterar att högtalarfästet som är nitat dit är boven i dramat. Fick komplettera tätningen med svart Silicon.

Även fästklippsen (expanderklipps) kan läcka vatten (identisk konstruktion som finns på Golf 6). När jag hällde vatten på rutan så kom det lite droppar ur övre främre hålet. Detta var ju tomt på expanderklipps nu så det är möjligt att det inte läcker när dörrsidan är monterad.

Då vet ni det.....

FYI - Klarar man att demontera en Golf 6 innerdörr så klarar man en Golf 7 Smile .

Sååå tråkigt att behöva hålla på med sånt på en ny bil. Har själv "tvingats" fixa lite saker på min bil som verkstan inte löst. Vindbrus t ex. Själv är bäste dräng...
Peter_senior
Lör 31 maj 2014 18:41 Svara med citat
GoSlow75 skrev:
Sååå tråkigt att behöva hålla på med sånt på en ny bil. Har själv "tvingats" fixa lite saker på min bil som verkstan inte löst. Vindbrus t ex. Själv är bäste dräng...

Det är inte så farligt. Det tar ju lika lång tid att lämna och hämta bilen på verkstad inklusive ställtid som att åtgärda en sådan här sak själv, (om man den kunskap som krävs).

En sak är säker - det är någon form av garantijobb på ALLA bilar VW, Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Volvo eller vad det nu kan vara. Ska en bil krångla så får den gärna göra det medans garantin är kvar Wink .

Farthållare
Lör 31 maj 2014 20:29 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Det är inte så farligt. Det tar ju lika lång tid att lämna och hämta bilen på verkstad inklusive ställtid som att åtgärda en sådan här sak själv, (om man den kunskap som krävs).

En sak är säker - det är någon form av garantijobb på ALLA bilar VW, Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Volvo eller vad det nu kan vara. Ska en bil krångla så får den gärna göra det medans garantin är kvar Wink .

Tack för tipset, jag tror att det smidigaste för min del blir att låta verkstaden ta del av den här informationen. Kommer att fel/läcksöka själv också, förstås.

Givetvis är det garantijobb på alla bilar, det är väl det som är tanken med garantier. Men om det inte gör någon nytta då??? Om de gång på gång, för varje gång man lämnar in den, inte kommer på eller åtgärdar NÅGOT fel, då är det antingen fel på dem (verkstaden) eller produkten från början - som inte kan åtgärdas. Hela poängen med garantin blir ju meningslös, förutom att felsökningen blir gratis då.
Farthållare
Sön 01 jun 2014 13:19 Svara med citat
Tack till er alla för alla tips ni delat med er av!

Jag agerade mekaniker idag. Ställde bilen utanför huset å spolade med rinnande vatten, inte ens ett högtryck, för att försöka lokalisera läckan och resultatet - det rinner under reflexen (säkert andra ställen också) som SUNESH tipsade om att kolla! Det är troligtvis vattnet därifrån som rinner över på listen som är vid insteget till dörren.

Det roliga är att mekanikerna inte upptäckte något läckage alls, då lekte de med högtryck å maskintvättar till och med… Börjar misstänka att de snackar skit å istället inte kunde peka ut var läckan exakt låg och vad det beror på, för vatten fanns det iaf, efter 2-3 minuters mjukt rinnande vatten från en trädgårdsslang, inte konstigt att till och med regnvatten tog sig in då.

Måndag morgon får de vänta sig ett oanmält besök, med videoklipp å bilder som bevis.
Ni har kanske läst det i andra trådar, men jag åkte även hem med ett nytt problem (ACC & front assist). Hade dessutom påpekat att backväxeln kärvat ibland, när man försöker få in den dvs, de hittade inget fel där heller förstås. Mekanikernas jobb går numera ut på att inte hitta några fel, så man ska numera förvänta sig att man enbart får det konstaterat att allt fungerar och allt är frid och fröjd - även om bilen står och brinner. De hade iaf varit inne å pillat i växellådan å funnit en bit som inte skulle vara där, vad det var kunde de inte svara på, men den hörde inte dit. Nu låter det från min växellåda när jag byter mellan växlar, som om man slår lite lätt med en skiftnyckel på plåt. Fantastiskt. Testa gärna med era bilar, på tomgång eller motorn av, stå stilla, öppna dörrarna å hoppa mellan växlarna, e det tyst (vilket jag är säker på att det alltid varit) så är det återigen en verkstadstabbe.

Önskar de all olycka i världen men ett stort tack till er alla som kommit med förslag å tips, ni har gjort ett betydligt bättre jobb än mekanikerna! Smile
Sida 1, 2, 3, 4  >