Forum - Golf 7 (13-19) - Vattenläckage - bakdörrar, lister, golv!

Sodan
Kör: Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm Medlem: 15 oktober 2013
Sön 01 jun 2014 19:17 Svara med citat
Farthållare skrev:
Tack till er alla för alla tips ni delat med er av!

Jag agerade mekaniker idag. Ställde bilen utanför huset å spolade med rinnande vatten, inte ens ett högtryck, för att försöka lokalisera läckan och resultatet - det rinner under reflexen (säkert andra ställen också) som SUNESH tipsade om att kolla! Det är troligtvis vattnet därifrån som rinner över på listen som är vid insteget till dörren.

Det roliga är att mekanikerna inte upptäckte något läckage alls, då lekte de med högtryck å maskintvättar till och med… Börjar misstänka att de snackar skit å istället inte kunde peka ut var läckan exakt låg och vad det beror på, för vatten fanns det iaf, efter 2-3 minuters mjukt rinnande vatten från en trädgårdsslang, inte konstigt att till och med regnvatten tog sig in då.

Måndag morgon får de vänta sig ett oanmält besök, med videoklipp å bilder som bevis.
Ni har kanske läst det i andra trådar, men jag åkte även hem med ett nytt problem (ACC & front assist). Hade dessutom påpekat att backväxeln kärvat ibland, när man försöker få in den dvs, de hittade inget fel där heller förstås. Mekanikernas jobb går numera ut på att inte hitta några fel, så man ska numera förvänta sig att man enbart får det konstaterat att allt fungerar och allt är frid och fröjd - även om bilen står och brinner. De hade iaf varit inne å pillat i växellådan å funnit en bit som inte skulle vara där, vad det var kunde de inte svara på, men den hörde inte dit. Nu låter det från min växellåda när jag byter mellan växlar, som om man slår lite lätt med en skiftnyckel på plåt. Fantastiskt. Testa gärna med era bilar, på tomgång eller motorn av, stå stilla, öppna dörrarna å hoppa mellan växlarna, e det tyst (vilket jag är säker på att det alltid varit) så är det återigen en verkstadstabbe.

Önskar de all olycka i världen men ett stort tack till er alla som kommit med förslag å tips, ni har gjort ett betydligt bättre jobb än mekanikerna! Smile

Bra jobbat, ska kolla min bil med om det läcker som du säger. Backväxeln är precis som din. Men det tror jag är en kombination av snäva/oinkörda toleranser och att alla backväxlar på manuella bilar är osynkade. För att få i den lätt så lyfter jag på kopplingen lite samtidigt som jag håller spaken lätt mot backväxelläget. Då glider den alltid i lätt.
Kuddl
Kör: Golf 7 SC TDI 1,6 Ort: Norrköping Medlem: 02 oktober 2014
Tor 02 okt 2014 8:51 Svara med citat
Inte bakdörren, utan framdörren kan också orsaka besvär!
När jag kör på motorväg och det regnar så droppar det igenom på mitt ben genom ett läckage på vänstra framdörren. Ibland kan jag även höra brus när det blåser igenom. Har haft bilen hos ÅF för att åtgärda detta men de lyckades inte.
Nästa vecka ska de försöka en gång till att åtgärda detta.
Farthållare
Kör: Golf 7 1.6 TDI Ort: Stockholm Medlem: 28 februari 2014
Tor 02 okt 2014 10:13 Svara med citat
Något specifikt område man ska kolla på, i framdörren?
Kuddl
Tor 02 okt 2014 11:07 Svara med citat
Förra gången justerade de dörren, få se vad de säger nu.
Problemet blir säkert att det är svårt att reproducera läckaget i verkstaden. De kan inte kolla om felet är åtgärdat eller inte. Förra gången spolade de med en vattenslang för att kolla men lufttrycket är svårare.
sunesh
Kör: Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg Medlem: 03 januari 2014
Tor 02 okt 2014 16:53 Svara med citat
Kuddl skrev:
Förra gången justerade de dörren, få se vad de säger nu.
Problemet blir säkert att det är svårt att reproducera läckaget i verkstaden. De kan inte kolla om felet är åtgärdat eller inte. Förra gången spolade de med en vattenslang för att kolla men lufttrycket är svårare.

Det är dåliga lister runt sidorutor och dörrar det blir fullt med vatten på trösklarna och det rinner vatten ur mekanismen till dörrlåsningen på alla dörrar prova tvätta bilen med högtryck så får du se men det har inte kommit vatten inne bilen
Jag har också vindbrus i min bil
Kuddl
Tis 21 okt 2014 21:42 Svara med citat
Har nu fått listen som sitter på insidan utbytt för mitt läckage. Om man tittar noga så ser man att den är något tjockare men det verkar vara bra utfört arbete. Vi får ser hur det håller under nästa motorvägsfärd när det regnar.
När jag klagade på vindbruset så fick jag som svar att det kan låta så för att modellen är byggd på ett visst sätt och det är utvändiga strömmar som hörs.
Än så länge har jag inte räkat ut för vatten på tröskeln, men det verkar ju vara ett mera utbredd problem...
Deje
Kör: Golf 7 1.2 tsi Masters Ort: Göteborg Medlem: 02 december 2013
Ons 22 okt 2014 7:36 Svara med citat
Har inte nån läcka in i bilen vad jag har kunnat se , men efter att kört i det senaste regnvädret blir trösklarna oroväckande våta. Vad händer när detta fryser? kan ju inte vara meningen att man ska behöva torka torrt efter varje biltur. Hur har ni som haft bilen vintertid upplevt detta?

//Deje
sunesh
Kör: Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg Medlem: 03 januari 2014
Ons 22 okt 2014 12:15 Svara med citat
Deje skrev:
Har inte nån läcka in i bilen vad jag har kunnat se , men efter att kört i det senaste regnvädret blir trösklarna oroväckande våta. Vad händer när detta fryser? kan ju inte vara meningen att man ska behöva torka torrt efter varje biltur. Hur har ni som haft bilen vintertid upplevt detta?

//Deje

Det har inte frusit förra vintern men det är väl bara tur med den dåliga konstruktionen av lister runt rutorna och dörrar
det rinner också ut genom låsmekanismen på dörrarna Det blir likadant när jag tvättar bilen
Jag har haft och har problem med bilen ska in igen till ÅF med bilen fel tankmätaren klimatanläggningen
och att det tar så lång tid att få upp kylvätskan till 90 grader efter start med kall motor får åka 10 km ibland 15 km med hastighet 50- 70- 90
+ 5-10 ute
Guza
Kör: Golf 7 SC -15 Ort: Malmö Medlem: 05 maj 2012
Mån 21 aug 2017 21:40 Svara med citat
Har också upptäckt blöt tröskel och massa vatten under gummilist på vänster bak. Blött från låset och ner kan man säga. Bilen är 30 månader nu hehe. Finns det något man kan göra själv eller måste den in. Garantin har gått ut så klart. Det lär ju vara ett känt fel kan man tycka.
Vw Bohuslän
Kör: Golf 7 1,2 Tsi (2015) Ort: Uddevalla Medlem: 08 februari 2015
Mån 21 aug 2017 22:43 Svara med citat
Läcker in via en gummitätning vid högtalarna i bakdörrar. Spola rutan med vatten och kolla i nederkant på dörrpanelen. Vattnet lägger sig i skåran på gummilisten, och tar sig vidare ner på golvet. Har fått bytt detta på garanti på 2 st golf 7. Och då har bilarna nästan varit nya.
ESG
Kör: Golf 7 TDI Sportsvan-15 Ort: Borås Medlem: 21 april 2016
Tis 22 aug 2017 10:03 Svara med citat
Har en mer än 2 år gammal Sportsvan med samma problem i alla 4 dörrarna. Inga problem att få detta åtgärdat på garanti.
Guza, stå på dej! Kräv av din verkstad att de åtgärdar detta på garanti.
Frosnam
Kör: Golf 7 2.0 TDI GT R-L 4M Ort: Nynäshamn Medlem: 29 september 2015
Fre 25 aug 2017 0:21 Svara med citat
Har också haft läckage av vatten genom vänster bakdörr. Fixades på garantin. De sa att det var tätningen till högtalaren som var felaktig. Högtalaren byttes ut men efter ett tag så upptäckte vi samma problem igen.
Enligt verkstad så läckte det på exakt samma ställe, men precis som nämnts tidigare så är det taskig tätning vid popnitarna som är problemet. Högtalarbyte löser ingenting. Verkstaden tätade med nån slags silikon el. likn och nu är problemet borta.
vwjokke
Kör: Golf 7 1,2 Ort: Utomlands Medlem: 15 augusti 2013
Lör 26 aug 2017 18:48 Svara med citat
Https://youtu.be/B9Lp24dPtl0
Guza
Mån 28 aug 2017 14:24 Svara med citat
Ser så ut hos mig som på klippet. Exakt så. Märkte igår att tröskeln var blöt sam gummilisten. Ska ha bilen 6 månader till sen går avtalet ut så vi får se. Finns det ingen quickfix eller något som mildrar i alla fall. Trösklarna är för överigt rätt blöta på slla dörrar tycker jag efter en tvätt. Verkar vara vanligt.
jdaniels
Kör: Golf 7 GT Ort: Motala Medlem: 04 oktober 2015
Sön 10 sep 2017 17:13 Svara med citat
Märkte för 1a gången igår att min också är blöt innanför bakdörrarna.
Garantin har gått ut men detta borde det ju nästan vara goodwill på.
Guza
Sön 10 sep 2017 17:15 Svara med citat
Min ska också in då andra dörren läcker in med. Godwill kunde ej garanteras men det lät som om dom löser det. Får se vad som händer. Ska nog mycket till för att jag ska betala nått för detta fabrikationsfel.
vwjokke
Kör: Golf 7 1,2 Ort: Utomlands Medlem: 15 augusti 2013
Ons 13 sep 2017 20:08 Svara med citat
Min VAG verkstad fixade läckaget på goodwill trots att bilen är snart 4 år. De bytte ut högtalare och nån list. De får säker ersättning från Volkswagen då det är ett vanligt fel.
berg1
Kör: Golf 7 1.2 TSI -13 Ort: Karlskrona Medlem: 18 oktober 2015
Fre 27 okt 2017 15:30 Svara med citat
Har ett läckage vid reflexen/högtalaren på ena bakdörren. Har någon info om hur man tar bort innerpanelen på dörren? Tänkte ta en koll på det själv.
berg1
Fre 27 okt 2017 21:02 Svara med citat
Hittade denna, lägger in den för info.
Aloc
Kör: Golf 7 Ort: Ale Medlem: 27 oktober 2017
Fre 27 okt 2017 23:49 Svara med citat
Har haft problem med imma på insidan av rutorna ett tag nu. Såg idag att även jag har ett ofrivilligt fotbad vänster bak.. Knappt en månad kvar till första service så jag gissar på att man kan fixa sånt här samtidigt?
Guza
Lör 28 okt 2017 6:45 Svara med citat
Aloc skrev:
Har haft problem med imma på insidan av rutorna ett tag nu. Såg idag att även jag har ett ofrivilligt fotbad vänster bak.. Knappt en månad kvar till första service så jag gissar på att man kan fixa sånt här samtidigt?

Min läcka är fixad och det var tydligen välkänt dom visste exakt så det var lugnt. Imma däremot är det fortfarande nu när det börjar bli kallt. Blir tydligen inte bättre. Såg sprillans nya golfar hos åf på parkeringen som har imma på insidan av frammrutan. Riktigt irriterande på morgonen när framrutan är tokblöt av tjock imma.
berg1
Lör 28 okt 2017 11:16 Svara med citat
Högtalaren var trasig vid tre av fyra infästningspunkter. Plasten hade spruckit och delarna satt kvar i tätningsmedlet.
Patrick44
Kör: Golf 7 2,0 GTD Dsg -18. Ort: Sigtuna Medlem: 13 december 2014
Lör 04 nov 2017 9:33 Svara med citat
Även jag har ett litet läckage vid reflexen på höger bakdörr. Ni som fått det åtgärdat. Är det vid högtalaren det kryper in vatten? Tydligen har en del fått högtalaren utbytt men problemet kvarstår. Känns lite meningslöst att lämna in bilen utan resultat.
impendill
Kör: Ingen VW Ort: Göteborg Medlem: 30 oktober 2017
Sön 31 dec 2017 17:04 Svara med citat
Gott nytt år på er!

Jag har samma problem med min Golf 7 Sportkombi 1.2 TSI.
Efter regn eller tvätt blir det vattensamling på mattorna baktill på båda sidor. Det rinner ut mellan dörren och plastkåpan under högtalaren och ner på tröskeln och sedan när på mattan och även under mattan.

Idag har bilen stått ute och det har regnat hela dagen, det var då genomblött nere på golvet under gummimattan.

Har pratar med VW Din bil i kungsbacka som jag köpt den via och de har bokat in en tid om 1 månad eftersom att de har så mycket att göra. Lagom till vår förlossning vilket så klart inte passar så bra.

Kan man inte kräva att få komma tidigare?

Ni som haft problemet, har de även kollat så att det inte möglat under mattan om det nu varit blött där ?

Bilen är från -14 men jag fick ju 1 års garanti DasWelt-Auto så det ska väl inte vara några konstigheter att garantin täcker?
Guza
Sön 31 dec 2017 17:25 Svara med citat
Min bil fixades utanför garanti för det är ett välkänt fel. Någon packning runt högtalaren som var nitad vilket inte var en bra lösning. Dom hade bilen över natten för att torka upp invändigt för säkerhetsskull. Man kollade även framdörrarna då det kan hända där med. Håll tort sålänge genom att kolla och torka rent så pfta du kan.
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Sön 31 dec 2017 17:38 Svara med citat
impendill skrev:
.............Ni som haft problemet, har de även kollat så att det inte möglat under mattan om det nu varit blött där ?

Bilen är från -14 men jag fick ju 1 års garanti DasWelt-Auto så det ska väl inte vara några konstigheter att garantin täcker?

Jag demonterade och kollade själv men det fanns inget mögel pga att det åtgärdades omgående. Du vet ju inte hur länge det hållit på. Kräv därför att du ska se hur det ser ut. Mögel =byte isolermatta + eventuell vanlig matta.
Kolla fram med. Det kan ha rumnit framåt vid inbromsningar....

PS Väldigt vanligt fel därför är det säkert förlängd garanti i detta ärende!

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18

Senast ändrad Sön 31 dec 2017 17:41, ändrad totalt 1 gång
impendill
Sön 31 dec 2017 17:39 Svara med citat
Jag upplever inte problemet där fram. Men jag ska kolla noga för säkerhets skull.
Svårt att springa ut och torka hela tiden när bilen står ute och det regnar nästan dagligen i Blöteborg.

Tror du man kan kräva att få in den tidigare?
Måste man vända sig till samma verkstad där man köpte bilen eller kan man lämna in den på vilken Dinbil-versktad som helst?
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Sön 31 dec 2017 17:42 Svara med citat
impendill skrev:
Jag upplever inte problemet där fram. Men jag ska kolla noga för säkerhets skull.
Svårt att springa ut och torka hela tiden när bilen står ute och det regnar nästan dagligen i Blöteborg.

Tror du man kan kräva att få in den tidigare?
Måste man vända sig till samma verkstad där man köpte bilen eller kan man lämna in den på vilken Dinbil-versktad som helst?

Du kan säkert lämna den hos annan vw åf.

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
impendill
Sön 31 dec 2017 17:44 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Jag demonterade och kollade själv men det fanns inget mögel pga att det åtgärdades omgående. Du vet ju inte hur länge det hållit på. Kräv därför att du ska se hur det ser ut. Mögel =byte isolermatta + eventuell vanlig matta.
Kolla fram med. Det kan ha rumnit framåt vid inbromsningar....

PS Väldigt vanligt fel därför är det säkert förlängd garanti i detta ärende!

Tack för svaret!
I mitt fall borde väl Daswelt-auto garantin gälla?
Guza
Sön 31 dec 2017 17:44 Svara med citat
Jag hade problem bara bak inte fram. Min bil står alltid ute med så jag var också orolig men försökte placera gummimattan så nära dörren så den samlade upp allt. Min bil vsr köpt i gbg men lämnades in i Halmstad. Fick dock också vänta tre veckor. Upplevde inte läckan så akut även vid dom värsta skurarna. Kan säkert variera dock.
Sida <  1, 2, 3, 4  >