Forum - Golf 7 (13-19) - Däcktryck på 17" original

brahcy
Golf 7 Masters 1.6 -14 Ort: Kalix
Tis 15 apr 2014 10:28 Svara med citat
Hej!
Haft min nya 2014's Golf nu i ungefär 2 månader, riktigt nöjd. Tänkte dock ställa en fråga och höra runt lite, har nyligen lagt på sommardäcken där jag har VW's 17" Singapore, 225/45 R17. Vad kör ni med för tryck på era 17-tummare, eller vad bör man köra? Fordonet är alltid 'olastat'.
Kollade på en guide på nätet som sa runt 2,3-2,4 bar, medans däckfirman snarare tryckt in 3,0-3,1 bar i mina däck runtom, vilket jag tyckte kändes lite väl.
betaride
Scirocco R-16 Ort: Borås
Tis 15 apr 2014 13:30 Svara med citat
brahcy skrev:
Hej!
Haft min nya 2014's Golf nu i ungefär 2 månader, riktigt nöjd. Tänkte dock ställa en fråga och höra runt lite, har nyligen lagt på sommardäcken där jag har VW's 17" Singapore, 225/45 R17. Vad kör ni med för tryck på era 17-tummare, eller vad bör man köra? Fordonet är alltid 'olastat'.
Kollade på en guide på nätet som sa runt 2,3-2,4 bar, medans däckfirman snarare tryckt in 3,0-3,1 bar i mina däck runtom, vilket jag tyckte kändes lite väl.


Som du skriver så är det lite av en djungel det där med däcktryck. Alla säger olika. På min Golf står det att jag ska ha däcktryck 2,1! På tok för lite om du frågar mig på 17 tum. Förmodligen för att biltillverkarna vill att man ska uppfatta så hög komfort som möjligt. Efter många om och men så bestämde jag mig för att köra enligt "tumregeln". Dvs. 16tum=2,6 17tum=2,7, 18tum=2,8 osv.... Då ligger man tycker iaf jag varken för lågt eller för högt. Sen är det väl en smaksak hur man vill uppleva bilen, men jag har inget emot att den blir lite stötigare iom lite högre däcktryck. Viktigt att tänka på är ju att för lågt däcktrcyk leder till högre bränsleförbrukning och högre slitage på däcken.
betaride
Scirocco R-16 Ort: Borås
Tis 15 apr 2014 13:31 Svara med citat
Dubbelpost...
Pure White
Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands
Tis 15 apr 2014 14:29 Svara med citat
Även min däckverkstad tryckte i 3,0 bar i mina 225/45 R17. Först tänkte jag släppa ut lite för att få bättre komfort men enligt flera oberoende däckfirmor ska trycket ligga runt 3,0 bar. Det blir lite studsigt men däcken håller längre och förbrukningen blir lägre.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tis 15 apr 2014 19:54 Svara med citat
betaride skrev:
Som du skriver så är det lite av en djungel det där med däcktryck. Alla säger olika. På min Golf står det att jag ska ha däcktryck 2,1! På tok för lite om du frågar mig på 17 tum. Förmodligen för att biltillverkarna vill att man ska uppfatta så hög komfort som möjligt. Efter många om och men så bestämde jag mig för att köra enligt "tumregeln". Dvs. 16tum=2,6 17tum=2,7, 18tum=2,8 osv.... Då ligger man tycker iaf jag varken för lågt eller för högt. Sen är det väl en smaksak hur man vill uppleva bilen, men jag har inget emot att den blir lite stötigare iom lite högre däcktryck. Viktigt att tänka på är ju att för lågt däcktrcyk leder till högre bränsleförbrukning och högre slitage på däcken.


Hmmm....Förstår inte kopplingen med att ökad diameter skulle innebära ökat tryck?? Luftbufferten blir snarare mindre med ökad diam..

Det sitter 235/35 19” på ena Golf 7:an vi har. Har tryckt i 2,7 känns bra. Det blir ju stötigare om jag skulle öka till 3,1.. Tror inte på det är aktuellt.

Argumentet att det går billigare har ju en gräns. Går det ännu billigare på 4,0 Think Very Happy ?

/Peter

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 16 apr 2014 12:41 Svara med citat
Olastad bil, dvs oftast en förare och lite packning om 50/60 kg.

Fram: Åka vanligt 2,4/2,5 bar på 225/45 på 17*7,5 fälg. Åka fort så ökar jag till 2,7 bar.
Bak: Åka vanligt 2,3 bar bak med 225/45 på 17*7,5 fälg. Åka fort så ökar jag till 2,5 bar.

Åka lagom är lagliga 120 km/timman
Åka fort är på bana eller motsvarande och då så snabbt som bilen går. Det problem som jag tycker kan uppstå med för lågt ringtryck vid höga hastigheter är att däcket förlorar stabillitet i kurvorna. Däcket blir svagt i kurvorna helt enkelt. Rakt fram känner jag inte samma sladdrighet direkt...
betaride
Scirocco R-16 Ort: Borås
Lör 19 apr 2014 0:07 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Hmmm....Förstår inte kopplingen med att ökad diameter skulle innebära ökat tryck?? Luftbufferten blir snarare mindre med ökad diam..

Det sitter 235/35 19” på ena Golf 7:an vi har. Har tryckt i 2,7 känns bra. Det blir ju stötigare om jag skulle öka till 3,1.. Tror inte på det är aktuellt.

Argumentet att det går billigare har ju en gräns. Går det ännu billigare på 4,0 Think Very Happy ?

/Peter


Givetvis finns det en övre gräns för hur mycket man kan trycka i. Framförallt med hänsyn till att däcket tillslut blir skadat. Det ska tilläggas att jag är absolut ingen expert på detta, men det där med större diameter vet jag stämmer. Du kan kolla med vilken däckfirma som helst. Man brukar alltid dra i lite högre tryck desto större tum man har. Sen varför det är så låter jag vara osagt. Finns säkert folk här på forumet som har mycket bättre koll på detta.
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås
Sön 20 apr 2014 15:45 Svara med citat
Är bara att lyfta på tanklocket och kolla vad det står. Maxlastad med 5 personer i = 2,5bar fram och 3,0bar bak med 17" ger väl en fingervisning.
Fahrzeugtechnik
Golf 7 tsi 140 dsg7 Ort: Södertälje
Lör 31 maj 2014 0:31 Svara med citat
Det går ofta bra på moderna bilar att ha betydligt högre däckstryck än vad som rekommenderas av biltillverkaren. Var noga bara med att inte överskrida däckets maxtryck som står på däckssidan. (Det kan ligga någonstans runt 3,2-3,6).

Och som har nämnts tidigare så ger högre däckstryck markant lägre drivmedelsförbrukning. Ett högre däckstryck kan ge ett lite större slitage på mitten av slitbanan men moderna däck är ofta väldigt styva i sin konstruktion varför detta problem var större förr i tiden. Ett högre däckstryck ger också en liten komfortförsämring eftersom bilen rullar lite "hårdare" mot vägen. Teoretiskt borde också bilen få bättre kurvtagningsförmåga men det kan vara svårt att känna i praktiken.
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 31 maj 2014 7:41 Svara med citat
Fahrzeugtechnik skrev:
Teoretiskt borde också bilen få bättre kurvtagningsförmåga men det kan vara svårt att känna i praktiken.


Det finns ett praktexempel på att för långt ringtryck ger sämre kurvtagningsförmåga, förutom att undertecknad själv också erfar detta. I Teknikens Värld (tror det var den tidningen) så lyckades man kränga av framdäcket av fälgen vid undanmanöver. Det var på någon modell från SKODA och då med sportdäck om 18 tum vill jag minnas. Då däcktrycket ökades försvann problemet och biltillverkaren uppdaterade sin specifikation och problemer var ur världen Very Happy
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 31 maj 2014 7:42 Svara med citat
Fahrzeugtechnik skrev:
Teoretiskt borde också bilen få bättre kurvtagningsförmåga men det kan vara svårt att känna i praktiken.


Det finns ett praktexempel på att för långt ringtryck ger sämre kurvtagningsförmåga, förutom att undertecknad själv också erfar detta. I Teknikens Värld (tror det var den tidningen) så lyckades man kränga av framdäcket av fälgen vid undanmanöver. Det var på någon modell från SKODA och då med sportdäck om 18 tum vill jag minnas. Då däcktrycket ökades försvann problemet och biltillverkaren uppdaterade sin specifikation och problemer var ur världen Very Happy
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 31 maj 2014 7:42 Svara med citat
Fahrzeugtechnik skrev:
Teoretiskt borde också bilen få bättre kurvtagningsförmåga men det kan vara svårt att känna i praktiken.


Det finns ett praktexempel på att för långt ringtryck ger sämre kurvtagningsförmåga, förutom att undertecknad själv också erfar detta. I Teknikens Värld (tror det var den tidningen) så lyckades man kränga av framdäcket av fälgen vid undanmanöver. Det var på någon modell från SKODA och då med sportdäck om 18 tum vill jag minnas. Då däcktrycket ökades försvann problemet och biltillverkaren uppdaterade sin specifikation och problemer var ur världen Very Happy
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 31 maj 2014 7:42 Svara med citat
Fahrzeugtechnik skrev:
Teoretiskt borde också bilen få bättre kurvtagningsförmåga men det kan vara svårt att känna i praktiken.


Det finns ett praktexempel på att för långt ringtryck ger sämre kurvtagningsförmåga, förutom att undertecknad själv också erfar detta. I Teknikens Värld (tror det var den tidningen) så lyckades man kränga av framdäcket av fälgen vid undanmanöver. Det var på någon modell från SKODA och då med sportdäck om 18 tum vill jag minnas. Då däcktrycket ökades försvann problemet och biltillverkaren uppdaterade sin specifikation och problemer var ur världen Very Happy
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 31 maj 2014 7:45 Svara med citat
Jaha... En massa dubbelpost. Sorry men det var problem med uppladdning och jag tryckte då på sänd flera ggr Sad
GoSlow75
Golf 7 1,4 TSI 140 GT DSG Ort: Gislaved
Lör 31 maj 2014 15:58 Svara med citat
Själv går jag efter följande skala där trycket ökas i takt med minskad däckprofil:

30 - 3,2
35 - 3,1
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1
Fahrzeugtechnik
Golf 7 tsi 140 dsg7 Ort: Södertälje
Sön 01 jun 2014 12:44 Svara med citat
Javisst, RikardC, du har rätt att vid undanmanöverprov eller körning på bana så gör däcktrycket skillnad för väghållningen.