Forum - Golf 7 (13-19) - Ylande dsg på 1 o 2 an gti mk7

Frisk
Golf 7 Gti Ort: Södertälje
Mån 23 jun 2014 19:07 Svara med citat
Ni som kör gti/gtd har ni tänkt på om era 6 växlade dsg lådor tjuter eller ylar på ettan och tvåans växlar.
Det låter på låga varv både med gas och motor broms.
Det låter mer när allt är varm o mest låter det i sport läge.
ORRO
Golf 7 GTI -14 Ort: Halmstad
Mån 23 jun 2014 22:22 Svara med citat
Jag har lite transmissionsljud, men inget som ylar eller låter konstigt.

GTI. Drei buchstaben, eine legende.
Frisk
Golf 7 Gti Ort: Södertälje
Tis 24 jun 2014 17:34 Svara med citat
ORRO skrev:
Jag har lite transmissionsljud, men inget som ylar eller låter konstigt.
jag provkörde en gti med dsg på vag som hade samma ljud som jag har men det var inte lika mycket. Jag tror inte att du har tänkt på det bara, det låter som om du backar med en manuell växellåda med lite hastighet. Dom 7 växlade lådorna låter däremot ingenting det har jag provat i jobbet som bilglasmästare då jag kör in och ut olika bilar hela tiden.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 24 jun 2014 17:37 Svara med citat
Frisk skrev:
jag provkörde en gti med dsg på vag som hade samma ljud som jag har men det var inte lika mycket. Jag tror inte att du har tänkt på det bara, det låter som om du backar med en manuell växellåda med lite hastighet. Dom 7 växlade lådorna låter däremot ingenting det har jag provat i jobbet som bilglasmästare då jag kör in och ut olika bilar hela tiden.

Då menar du alltså att ettan och tvåan låter som om det är en osynkronisread växellåda ( som i rallybilar), precis som backväxeln är på manuella växellådor
ORRO
Golf 7 GTI -14 Ort: Halmstad
Tis 24 jun 2014 18:19 Svara med citat
Frisk skrev:
jag provkörde en gti med dsg på vag som hade samma ljud som jag har men det var inte lika mycket. Jag tror inte att du har tänkt på det bara, det låter som om du backar med en manuell växellåda med lite hastighet. Dom 7 växlade lådorna låter däremot ingenting det har jag provat i jobbet som bilglasmästare då jag kör in och ut olika bilar hela tiden.


Lyssnade extra noga nu när jag var ute och körde. Den typen av ljud har jag inte. Även om jag lyssnar noga så hörs motorn mer än växellådan. Den enda gången som jag hör växellådan är om jag "motorbromsar" och växlar ner, då viner det lite. Annars helt tyst.

GTI. Drei buchstaben, eine legende.
Frisk
Golf 7 Gti Ort: Södertälje
Tis 24 jun 2014 18:53 Svara med citat
candyweiss skrev:
Då menar du alltså att ettan och tvåan låter som om det är en osynkronisread växellåda ( som i rallybilar), precis som backväxeln är på manuella växellådor
jo osynkad låda var en bra beskrivning.det låter mest på ettan med antydan på tvåan. Prova att byta från comfort till normal och sport på displayen. Prova även att byta till bara sport på lådan (spaken).det hörs mer om man har kört lite mer aktivt så att oljan i lådan har blivit varm. Seg dra på ettan och tvåan med paddlarna i manuellt läge.