Forum - Golf 7 (13-19) - Start/stopp-funktionen slår på när jag stänger av den

kilpin
Golf 7 SC 1.6 TDI -13 Ort: Nacka
Fre 11 jul 2014 11:32 Svara med citat
Hej,
nybliven ägare till min första Golf (SC TDI 2013) och här är mitt första inlägg.

Mitt problem är start/stopp-funktionen. Det finns knapp för att stänga av den vilket jag använder t.ex. när jag kör inne i stan och det är bilköer. Inte så kul när motorn stoppar var femte meter. Men saken är den att när jag trycker på knappen för att stänga av så slår den på automatiskt då och då. Det sker oregelbundet och inte varje gång men väldigt ofta.

I onsdags lämnade jag in på garantiservice för bland annat detta och när jag hämtade ut igår så sade de att det ska vara så. De menade att den slår på per automatik när man kör i Eco helt enkelt. Jag köpte läget där men när jag kom hem började jag fundera lite:

- Varför skulle man inte kunna stänga av funktionen i Eco mode? Jag kanske vill köra Eco även när jag kör i innerstan och borde därför kunna stänga av start/stopp även då. Låter helt enkelt ologiskt att det skulle stämma.
- Om det nu stämmer, varför kan jag ens stänga av start/stopp då? Borde inte funktionen att stänga av vara spärrad i Ecoläge i sådana fall?
- Om det nu stämmer, borde inte grejen med att den slås på automatiskt ske konsekvent då och inte lite slumpmässigt? Ibland sker det direkt, ibland sker det efter 5 minuter, ibland sker det inte alls osv.

Dessutom, igår kväll så testade jag köra i normalläge istället för Eco och slog av start/stopp. Ungefär 5 gånger slogs den på automatiskt igen.

Så min fråga är: vet någon om det verkligen stämmer att man inte skall kunna stänga av start/stopp i Eco-mode? Vill ha lite på benen när jag ringer serviceverkstaden igen för att kommentera det och ev. lämna in igen.

Tack på förhand!
fred
Ingen VW Ort: Borlänge
Fre 11 jul 2014 22:43 Svara med citat
Peter-C verkar ha hittat ett sätt att deaktivera det.. http://www.gtiklubben.nu/forum/archive/index.php/t-19615.html
ORRO
Golf 7 GTI -14 Ort: Halmstad
Fre 11 jul 2014 23:09 Svara med citat
Jag kan stänga av och på S/S i alla lägen. Om jag byter till Eco så aktiveras S/S automatiskt, men det går att avaktivera när som utan att det ändras automatiskt.

GTI. Drei buchstaben, eine legende.
kilpin
Golf 7 SC 1.6 TDI -13 Ort: Nacka
Mån 14 jul 2014 12:04 Svara med citat
fred skrev:
Peter-C verkar ha hittat ett sätt att deaktivera det.. http://www.gtiklubben.nu/forum/archive/index.php/t-19615.html


Tack men vill inte stänga av den permanent utan kunna växla beroende på var jag kör och hur trafiken ser ut.
kilpin
Golf 7 SC 1.6 TDI -13 Ort: Nacka
Mån 14 jul 2014 12:06 Svara med citat
ORRO skrev:
Jag kan stänga av och på S/S i alla lägen. Om jag byter till Eco så aktiveras S/S automatiskt, men det går att avaktivera när som utan att det ändras automatiskt.


Tack ORRO, då vet jag att det ska gå att göra. Får kontakta serviceverkstad igen och förklara mitt problem mer ingående. Finns ju en risk att de missförstod mig senast (trots tydliga förklaringar två gånger).
ORRO
Golf 7 GTI -14 Ort: Halmstad
Mån 14 jul 2014 17:59 Svara med citat
kilpin skrev:
Tack ORRO, då vet jag att det ska gå att göra. Får kontakta serviceverkstad igen och förklara mitt problem mer ingående. Finns ju en risk att de missförstod mig senast (trots tydliga förklaringar två gånger).


Det låter mer som verkstaden tycker det år tråkigt att felsöka Cool

GTI. Drei buchstaben, eine legende.