Forum - Golf 2 (83-91) - Värdering och råd....country.

pv544
Golf 1 1.8 gti Ort: Falun
Tis 29 jul 2014 21:02 Svara med citat
Jag har börjat ha orena tankar om att skaffa en nyare bil, att skiljas från min gröna krabat.

Vad tror ni är rimligt att begära för den?

Det är en 90a, med 32k mil på mätaren.
Dom flesta som dyker upp på annons brukar ligga kring 25-35k, då är dom i bättre skick än min men det är ju fortfarande gamla bilar. Min är billigare....

Besiktad med nedslag på co2500 (0.6 får vara 0.3) inte hittat/löst det problemet. Möjligt att den går igenom om man kör med mycket etanol i tanken, men det lagar ju inget. Har haft lite trassliga värden förut men då fått igenom den, nu lite sämre alltså.

Några övriga negativa saker:
Rost, samtliga dörrar skulle behöva bytas ut. Dom ser skapliga ut men är möra inuti.
Hål i hjulhuset bak på ena sidan. Finns ju mer rostproblem också, men inget hopplöst lik.
Motorn drar en del olja, och läcker/har ur sig vatten. Läcker vatten kring tempgivarna/huset mot motorn iaf.
Tempmätaren visar ej rätt, tror motorn blir lagomt varm. Misstänker detta kan orsaka co värdet.

Några positiva saker:
Sommarhjul 16", svartmålade fälgar. däcken är 205/55r16 och går nog några tusen till. Fina vinterdäck (nordfrost5), på 15" bbs krysseker. Fälgarna dock inte 100% fina.
Bytt hela spindlarna med bromsar, taget från 95ans vento. Större skiva och funkar bra nu (kärvande ok förut).
Nyss bytt bromsbackar bak.
Skaplig inredning, förarstolen lite sliten som dom flesta sportstolar och den är lappad lite.
Cd radio med mp3 och usb, pioneer nånting. Finns rätt dåliga 6x9 or i hatthyllan, finns även hel hatthylla som följer med.
Dragkrok, c-lås och servo.

Lite övrigt:
Motorn känns piggare när den är kall, men går rätt ok annars också.
Bytt avgassystem, hemmasnickrad variant med en dämpare. Låter väl lite mycket kanske, men inget gnäll från bes.
Drar runt 0.8...
Har bytt termostat, ingen bättring på temperaturvisningsfronten.


Min förhoppning var att ha denna bilen som rullande renoveringsobjekt och som vinterbil/andrabil ,att ha min pv eller 145a som sommarbilar. Men tiden och orken räcker aldrig till att ordna till volvobilarna, och med golfen som rullande projekt så får jag dåligt samvete och lite ångest åt alla håll.
Därför funderar jag nu på att skiljas från denna (trots allt) trevliga bil.

Skulle någon vilja ta åt sig jobbet att dieselkonvertera den så är jag intresserad av en offert.

Ska rota strax fram ett par bilder....

Nu vill jag gärna ha lite åsikter om vettig prisbild, eller peptalk för att behålla den. Cool
Måste ju vara rätt vanligt att man samlar på sig för många projekt, men hur ni som lyckas få ur tummen och ordna till bilarna igen?

Skulle någon vara intresserad av att köpa så skicka pm.
pv544
Golf 1 1.8 gti Ort: Falun
Tis 29 jul 2014 21:14 Svara med citat
Bild
Bild
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 31 jul 2014 11:53 Svara med citat
Evt. kan E85 ca 1/4-1/3 del tank pusta till värderna om det får för mycket vid 2500 varv,

minst 10.000:- och uppåt bör den vara värd, efterfrågan är högre på den Tyska än den Svenska marknaden
annonsera ut den på tyska sidor, beskiv dess skick så detaljerat som möjligt med många bilder som kan laddas ned

en diesekonvertering avråder jag er från då allt ska byta ut och lira med varandra tex. växellåda, instumentering, sedan så ska den klara regbesiktningen och det kan krävas intyg från tillverkaren som kostar multum och kan sänka bilen värde då det blit lite för mycket "hemslöjd i det hela

Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
kallecan
Golf 2 1.8 -89 Ort: Nybro
Tor 28 aug 2014 20:32 Svara med citat
Runt 9k skulle jag säga, fixar du problemen ser ja inte att det skulle vara problem att kanske få uppåt 13-14 riksdaler klädda i gustav vasa.

för överigt frän model!

Kärlek är att ha en alldeles egen liten golf