Forum - Golf 3 (92-99) - Tungt att få i vissa växlar

Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Sön 14 sep 2014 15:13 Svara med citat
Hej gott volk!

Jag har köpt en Golf -97 med snart 20k mil på mätaren, när jag ska växla ner från t ex. tvåan till ettan tar det stopp sista biten sen måste jag ta i för att växeln ska gå i. Det hörs inget skrap eller andra tecken på att själva lådan skulle vara dålig så jag misstänker växellänkaget.

Jag har googlat och hittar bara trådar om hur man smörjer upp länkaget för att bilen är trögväxlad, jag tycker inte att den känns allmänt trögväxlad utan det är bara vissa växlar som går tungt sista biten. Självklart ska jag prova att smörja nästa gång jag är i gds-hallen men jag tvivlar på att det hjälper i mitt fall.

Vad kan det tänkas vara som behöver bytas på länkaget, samtliga bussningar? Kan man beställa en komplett renoveringssats från någon nätbutik och finns det någon bra guide hur man gör?

/Andreas

Edit: Hittade dessa: http://www.skruvat.se/Reparationssats-vaxelhavarm-P16638.aspx och http://www.skruvat.se/Bussning-vaxelspak-P16303.aspx -kan det räcka att byta dessa?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 14 sep 2014 22:16 Svara med citat
Andreas H skrev:
Hej gott volk!

Jag har köpt en Golf -97 med snart 20k mil på mätaren, när jag ska växla ner från t ex. tvåan till ettan tar det stopp sista biten sen måste jag ta i för att växeln ska gå i. Det hörs inget skrap eller andra tecken på att själva lådan skulle vara dålig så jag misstänker växellänkaget.

Jag har googlat och hittar bara trådar om hur man smörjer upp länkaget för att bilen är trögväxlad, jag tycker inte att den känns allmänt trögväxlad utan det är bara vissa växlar som går tungt sista biten. Självklart ska jag prova att smörja nästa gång jag är i gds-hallen men jag tvivlar på att det hjälper i mitt fall.

Vad kan det tänkas vara som behöver bytas på länkaget, samtliga bussningar? Kan man beställa en komplett renoveringssats från någon nätbutik och finns det någon bra guide hur man gör?

/Andreas

Edit: Hittade dessa: http://www.skruvat.se/Reparationssats-vaxelhavarm-P16638.aspx och http://www.skruvat.se/Bussning-vaxelspak-P16303.aspx -kan det räcka att byta dessa?



Du kan ju stå still och testa nerväxling från tvåan till ettan med både gående och avstängd motor så kanske du får en insikt i om det är hela tiden eller endast vid körning...
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Tis 16 sep 2014 7:26 Svara med citat
r o l l e skrev:
Du kan ju stå still och testa nerväxling från tvåan till ettan med både gående och avstängd motor så kanske du får en insikt i om det är hela tiden eller endast vid körning...


Hej Rolle

När jag skapade tråden hade jag bara kört hem bilen de åtta milen från säljaren men upplevde då det jag beskrev, det var bara vid nerväxling som det tog stopp sista biten kan nämnas. Nu har jag testat lite mer och nu går det plötsligt lätt att få i alla växlar utom ettan som tar stopp sista biten både när bilen står still och när den är i rörelse.

Växling med avstängd motor säger väl inte så mycket då synkringarna står still.

Jag tänkte att det kanske var något vanligt fel eller är det helt enkelt nåt man får räkna med på såna billiga bilar?
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Tis 16 sep 2014 8:54 Svara med citat
Jag får väl meddela att jag hade samma problem med min Polo 1999 och ettan.
Ibland trodde man sig ha fått i den och den var bara halvvägs in. Samma med backen vill jag minnas med.

La ingen energi på det så sett utan lät det vara.... Smile

Clio Sport 2,0 16v -01
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 16 sep 2014 10:11 Svara med citat
Andreas H skrev:
Hej Rolle

När jag skapade tråden hade jag bara kört hem bilen de åtta milen från säljaren men upplevde då det jag beskrev, det var bara vid nerväxling som det tog stopp sista biten kan nämnas. Nu har jag testat lite mer och nu går det plötsligt lätt att få i alla växlar utom ettan som tar stopp sista biten både när bilen står still och när den är i rörelse.

Växling med avstängd motor säger väl inte så mycket då synkringarna står still.

Jag tänkte att det kanske var något vanligt fel eller är det helt enkelt nåt man får räkna med på såna billiga bilar?


Om tex något motor- eller växelådsfäste börjar bli dåligt kan det skilja sig när motorn är avstängd. Även tex gammal dålig växelådsolja kan 'limma' fast synkringarna på synknaven.

Slitage och växelådsolja gör ganska mycket för växlingarna...
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Tis 16 sep 2014 16:24 Svara med citat
jöns skrev:
Jag får väl meddela att jag hade samma problem med min Polo 1999 och ettan.
Ibland trodde man sig ha fått i den och den var bara halvvägs in. Samma med backen vill jag minnas med.

La ingen energi på det så sett utan lät det vara.... Smile


Låter som en Ford jag hade; det var omöjligt att känna om backen var i innan man släppte upp kopplingen.
Det kanske är ett typiskt småbilsfel, inget jag har upplevt med någon av mina Volvos iaf.

r o l l e skrev:
Om tex något motor- eller växelådsfäste börjar bli dåligt kan det skilja sig när motorn är avstängd. Även tex gammal dålig växelådsolja kan 'limma' fast synkringarna på synknaven.

Slitage och växelådsolja gör ganska mycket för växlingarna...


Ok, kan man känna om fästena är dåliga genom att ruska på motorn eller nåt? De är ju rätt dyra att köpa nya så man vill ju inte byta dem i onödan. Växellådsoljan har jag planerat att byta, det gör jag på alla bilar jag köper. Jag läste om det och man ska tydligen fylla på oljan genom lufthålet för att det ska gå i mer än det gör vid fyllning genom påfyllningspluggen.
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Ons 17 sep 2014 10:43 Svara med citat
Jag bytte ju faktiskt oljan i Polon med och det blev nog bättre om jag inte minns fel.

Men lådan bröt ihop helt efter inte så lång tid efter detta så jag körde inte så långt med den om man så säger. Den var ju dålig redan innan Smile

Clio Sport 2,0 16v -01
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Tis 23 sep 2014 14:36 Svara med citat
Jag bytte olja i lådan igår men det blev ingen skillnad, jag hällde i Biltema helsyntet.
Det är bara ettan som är svår att lägga i, spaken är även så glapp att man ibland lägger i trean istället för ettan.

Oftast när man står still tar det bara stopp och det hjälper inte ens att ta i för att få i ettan, då måste jag första lägga i tvåan och sen skifta ner till ettan.
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Ons 01 okt 2014 19:24 Svara med citat
Jag hittade den här tråden med en som hade exakt samma problem som löstes med ny bussningar i växellänkaget: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=40635

Se här hur lite som är kvar av "plastbollen" i min bil: http://imgi.se/image.php?di=ZTUA
Den ska se ut såhär: http://www.skruvat.se/Avlankningsaxel-vaxelmekanism-P18035.aspx -dock passar inte den delen i min bil enligt skruvat?
Andreas H
Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro
Mån 15 dec 2014 15:23 Svara med citat
En liten uppdatering: Jag har inte haft så mycket tid/ork att meka men har bytt ut flera av de delarna som går att byta utan att skruva bort hela konsolen som spaken sitter i, detta i kombination med att jag hittade en justerskruv under damasken gjorde att det nu går lättare att få i ettan. Inte helt perfekt men klart bättre.

Jag blev förvånad över hur stor skillnad den lilla justeringen gjorde, vi snackar millimeterprecision och lite för mycket gör det helt omöjligt att få i ettan. Jag kan tänka mig att det blir skillnad att byta de två bussningarna (eller är det bara en?) som det längsgående staget glider i men det bytet får vänta eftersom bilen är fullt körbar nu.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 15 dec 2014 16:06 Svara med citat
Skulle med sätta en slant till just slitna bussningar som med nya kan göra underverk och visst det är mm precision kring länkage som dessa.