Jag gjorde slag i saken och köpte mig en R-2010 i mitten av augusti. Bilhandlaren ligger 20mil ifrån mig,och på väg hem(ca:15mil körda) efter köpet så börjar motorlampan att lysa. Ringer omedelbart ansvarig säljare och vi kommer överens att jag skall åka tillbaka till dom vid första bästa tillfälle för att få ut en felkod.
Jag gör så detta en vecka senare och dom avläser att det mest troliga är att det är lamdbasonden och den skall dom byta utan kostnad för mig. Dom kvitterar koden och vi bestämmer en ny tid för att göra bytet av sonden.
Dagen efter tänds lampan igen,vilket var helt väntat. Dagen kommer för lambdabytet och den byts på bilhandlarens "egen" verkstad (Mekonomen) och jag åker hem igen,men kommer återigen bara 12-13 mil innan motorlampan återigen tänds.Ringer dom genast och verkstaden föreslår att dom skall komma till mig med en lånebil och ta min tillbaka till verkstaden.Och där är vi idag,dom säger att dom ringt till VW för att höra om dom har förslag om vad som spökar....
Tycker ni att jag kan ställa några ersättningskrav på bilhandlaren? Jag har varit borta x antal timmar från mitt jobb och dessutom kört 80 mil till och från verkstaden.
Bilen kommer nu att hämtas på måndag v.42 så det blir spännande att höra OM det är samma felkod eller en ny....
När jag köpt bilar långt ifrån där jag köpte bilen och fått något fel har jag alltid fått lämna in dem på närmaste auk verkstad. Hur går det med din R?
Nu är det ju så att närmaste auktoriserade verkstad oxå ligger nästan lika långt bort. Verkstaden har haft min bil i en och en halv vecka nu,och tydligen har dom bytt lr ska byta kablaget till lambdan och dom kollar även på kablage/givaren till kamaxellägesgivaren. Gällande ersättningsanspråken som jag ställt,så har jag inte hört ett dugg än så länge.
Blev uppdaterad av verkstan idag,dom har trots support från VW och en bilelektriker inte funnit problemet på min bil.Motorelektroniklampan fortsätter att lysa,så nu har dom bokat en tid hos den auktoriserade verkstan den 10 nov. Så det blir till att köra lånebil några veckor till.....