Forum - Golf 3 (92-99) - Svårstartad och dör på tomgång

Meng
Golf 3 VARIANT GL 1,8I Ort: Lund
Mån 13 okt 2014 13:53 Svara med citat
Har en variant GL 1,8I som gått ca 18 000 och nu inte vill starta. Den har ryckt lite vid gaspådrag innan så tejpade lite gamla lagningar som var dåliga. Sen har det gått bra tills nyligen då den plötsligt inte vill starta, fyllde på med olja som var lågt och nötte sedan igång motorn och sen gick den hur fint som helst 10 mil och körde den veckan ut fram och tillbaka till jobbet. Men sen till nästa helg var det samma sak, och nu dör den dessutom på tomgång. Nöter och nöter, det är som att den precis inte vill slå till. Om jag ger lite gas så kan jag tillslut få igång den och köra runt kvarteret, men om jag då låter motorn gå ner på tomgång så dör den direkt. Om jag inte ger gas så är det som att den tillslut vill slå till men istället skär sig.

Någon som har en idé? Kan det vara soppapumpen som börjar tröttna?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 13 okt 2014 19:03 Svara med citat
Svårt att diagnosera på detta, men visst en trött bränslepump skulle mycket väl kunna ge sådana symtom. Men börja ändå med att byt bränslefiltret om dess bytes historia är känd.
Låter som sagt som den stundtals inte får bränsle som med skulle kunna hänga på ett småtrött relä (för bränslepumpen).

Lutar det åt pumpbyte rekommenderar i alla fall jag biltemas klart prisvärda pumpar, som jag monterat i ett antal bilar som sedan rullat många sköna tusen mil.
Är lite pul med att lyfta ur tankarmaturen men inget vidare betungande.
Meng
Golf 3 VARIANT GL 1,8I Ort: Lund
Tis 21 okt 2014 18:12 Svara med citat
Lyckligtvis så testade vi tändningen först, kom ingen gnista från tändspolen. Så efter byte startar den nu och går fint. Dock har den börjat bluddra/misstända när jag gasar kraftigt.