Forum - Golf 7 (13-19) - Montering av Extraljus på Golf 7 med Bixenon eller Halogen

amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Lör 15 nov 2014 11:35 Svara med citat
Jahapp!
Då har man monterat extraljus på Golfen. Tänkte skriva ihop en DIY tråd om det som kan vara enklare att följa än extraljustråden. Tack till Marcus JJ och Duratec som tipsat om vilka kablar man skall koppla in sig på för styrström.
Pin 11 - Gul/brun kabel för Bi-xenon bilar (På 2016 är kabeln vit/brun, på tidigare Golf 7 är kabelngul/brun)
Pin 8 - Vit/lila kabel för Halogenbilar

Jag började med att montera extraljus plåten. Vi valde en plåt med tre ören för att den var bredare än två örons plåten. Plåten monterades i nederkant med genomgående skruv/mutter.
Fronten med VW märket är enkel att ta bort. Skruva bort de två TORX skruvarna i kantenrna och dra upp /vik framåt så kommer allt i ett stycke
Bild

Jag hittade perfekta fyrkants brickor på biltema som passade in direkt! Observera att det är pilligt att få dit brickor, låsbricka och mutter. Smala händer och små duttar snabblim förenklade för mig. Den övre delen valde jag att fäste med bara korta och grova monteringsskruvar, då de nedre tre vidase sig sitta av bara fanken! Det är också Smock omöjligt att få dit genomgående däreuppe om man inte tar av fronten.
Bild
Bild
Bild

Jag valde också att gå på ett "relä för känsliga elsystem, från Swedol. Blev under 1000:- inkl moms
Bild

Montering gjorde jag på passagerarsidan i detta hål som också fick bli jord. Reläsystemet hanterar både plus och jord, vilken underlättar då det inte finns någon bra jord ute vid lamporna.
Bild

Kablarna till plus drog jag till batteriet
Bild

Styrström på Bixenon bilar får man vid kontakten till lampan, PIN 11 - Gul/brun kabel. Spelar ingen roll om det är vänster eller höger sida.
Bild
Bild

Styrström till Halogen bilar är PIN 8 - Vit/lila kabel
Bild

Montering av lampor
Bild
Bild
Bild

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s


Senast ändrad Tor 07 jan 2016 8:48, ändrad totalt 1 gång
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Fre 21 nov 2014 13:07 Svara med citat
Stagat och klart, ursäkta de små bilderna.
Bild
Bild
Bild

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Ons 04 feb 2015 8:53 Svara med citat
Sry - fel tråd.

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
Gustav
Ingen VW Ort: Norrtälje
Lör 12 sep 2015 23:46 Svara med citat
Dom genomgående bultarna. Går dom igenom plast och metall eller bara genom plast?
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Ons 16 sep 2015 13:59 Svara med citat
Gustav skrev:
Dom genomgående bultarna. Går dom igenom plast och metall eller bara genom plast?

De går bara genom plasten och sedan genom brickan. Inget borrat i plåten på bilen.

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
gonte
Golf 7 GT Ort: Perstorp
Mån 28 dec 2015 11:16 Svara med citat
Kopplade in en ledramp på min Golf-14 genom att använda XBB light switch men det funkar dåligt. ALLTID vid motorstart tänds rampen. Funkar ibland att ljustuta för att släcka rampen, ibland bara 1 gång men kan också behövas flera gångers blinkande och vissa gånger funkar det inte alls utan då får jag ta säkringen. Är inkopplat enligt instruktioner på nätet samt info från XBB. Hur får jag detta att fungera som det skall? Börjar bli trött på att inte kunna lita på utrustningen. Tacksam om någon har en lösning på detta.
Sbuddz
Golf 7 1.4TSI 150 SC DSG Ort: Göteborg
Mån 28 dec 2015 21:47 Svara med citat
Jag kopplade in mina extraljus förra helgen.
Jag har en 2016 Golf med xenon och då tar man styrströmmen till relät från stift 11 vid lampkontakten. På 2016 års modell är den vit/brun, på tidigare Golf 7 är det samma stift, alltså 11 men kabeln är då gul/brun.
Har inte använt nån xbb switch så kan inte uttala mig om hur dom funkar, men det funkar utmärkt att koppla in allt på klassiskt vis

Jag är inte dum i huvet, har bara otur när jag tänker Smile
Sbuddz
Golf 7 1.4TSI 150 SC DSG Ort: Göteborg
Mån 28 dec 2015 21:48 Svara med citat
Dubbelpost

Jag är inte dum i huvet, har bara otur när jag tänker Smile
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Mån 28 dec 2015 21:52 Svara med citat
Någon som gett sig på att montera extraljus på en bil som har "Dynamic Light Assist"? Har funderat på att fixa extraljus, men man vill ju gärna att extraljusen slocknar automatiskt när systemet börjar maskera det vanliga heljuset exvis vid möte...
gonte
Golf 7 GT Ort: Perstorp
Tis 29 dec 2015 9:19 Svara med citat
Tack för infon. Har tidigare hört att om man gör en klassisk inkoppling kommer det att bli en massa felmeddelanden när bilen har bixenon/canbus. Därför köpte jag xbb som skulle vara perfekt till bl.a golf 7 men det var kanske bortkastade pengar.
oops_164
Golf 4 99:a Ort: Skåne
Tis 29 dec 2015 9:55 Svara med citat
Snyggt och prydligt förutom att du valt fel dubblingsbrickor.
Du har valt elförzinkade kolla förpackningen så står det FZB de kommer att rosta inom snar framtid.
Du ska ha varmförzinkade eller rostfria istället.

Gör inte jag det så gör nån annan det!!!
amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm
Tor 07 jan 2016 8:46 Svara med citat
gonte skrev:
Kopplade in en ledramp på min Golf-14 genom att använda XBB light switch men det funkar dåligt. ALLTID vid motorstart tänds rampen. Funkar ibland att ljustuta för att släcka rampen, ibland bara 1 gång men kan också behövas flera gångers blinkande och vissa gånger funkar det inte alls utan då får jag ta säkringen. Är inkopplat enligt instruktioner på nätet samt info från XBB. Hur får jag detta att fungera som det skall? Börjar bli trött på att inte kunna lita på utrustningen. Tacksam om någon har en lösning på detta.


Byt xbb switchen mot ett sepabrelä av den typen jag använder. Löser sannolikt problemet

ekf skrev:
Någon som gett sig på att montera extraljus på en bil som har "Dynamic Light Assist"? Har funderat på att fixa extraljus, men man vill ju gärna att extraljusen slocknar automatiskt när systemet börjar maskera det vanliga heljuset exvis vid möte...


Tydligen så skall VW ha en kodlösning på detta. Man kopplar signalen till extraljusen via en särskilld CANBUS box.

När du har ljusvredet på (A) så använder systemet den dynamiska delen, men extraljusen används inte.
När du vrider ljusvredet till halvljus så får du själv styra halöv/helljus på klassiskt vis och då tänds extraljusen vid helljus.

//Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
Dejntan
Golf 7 Alltrack -17 Ort: Mullsjö
Mån 07 nov 2016 20:43 Svara med citat
Någon som råkar ha koll på ur det är med styrsignalen på på Golf Alltrack -17? Om det fortfarande är Pin 11, och om det kan finnas samma fel som vissa haft med installationen av extraljus på Passat Alltrack, där signalen för heljuset bara är en puls för att aktivera "gardinen" för hel/halvljus för Bi-Xenon och inte en konstantström, som behövs för att dra relät.