Forum - Golf 6 (09-13) - Felkod EGR ventil

LEE57
Kör: Golf 6 1.6-11 tdi bmt dsg7 Ort: Köping Medlem: 10 november 2014
Lör 29 nov 2014 23:53 Svara med citat
Hej på er alla!

Har en Golf VI 1.6 TDi Diesel 105 hk 2011, med motorkod CAYC

Har sedan en tid tillbaka fått ett pling och glödtrådslampa som blinkar. Koden som utläses (med hjälp av Torque (free), mobil och en bluetooth dongle) är P046C. Söker man på web ger denna kod "Exhaust Gas Recirculation Sensor "A" Circuit Range/Performance"

Bilen tappar massor av kraft och den säger att jag skall åka till verkstad. Stänger jag av motorn, så är den helt ok när jag sen startar den igen.

Nu sista turerna så har jag kännt att det luktat lite bränt och det har varit väldigt varmt baktill på motorn. Därför vågar jag inte allt åka med den längre. Jag får inte längre upp några felkoder i form av blink och pling. Inte heller att jag bör uppsöka verkstad, ingen limp mode. Det enda som händer är att den blir väldigt het baktill där partikelfilter, grenrör, avgaskylare, turbo och som jag tror en av egr ventilerna sitter.

Enligt bildelsbasen så kommer det upp bilder på dessa när man söker på avgaskylare. Nu tror jag detta är en kombination av ventil och kylare. Men vad vet jag!!! Här är det fritt fram att komma med rättelser.
Bild

Hur som helst så sitter det en främre egr ventil alldeles innan insuget. Eftersom denna sitter mycket lättare åtkomligt så tittade jag i denna, men den var helt ren bortsett från lite oljekladd. Man kunde faktiskt inte se att det hade passerat någar avgaser genom denna. I sånt fall måste dom ha varit väldigt rena avgaser.

Det jag skulle önska att få hjälp med är först och främst vad ni tror kan vara problemet? Var jag kan hitta bra skisser och vägledning på hur man tar bort den bakre egr ventilen/avgaskylningen. Tror ni det kan vara andra orsaker än igensotad ventil som gör att den ej fungerar som den ska?

Hoppas ni har något bra förslag, själv känner jag mig som en vilsen åsna. De finns så många olika delar i ett sånt här system, så de kan väl egentligen vara vad som helst. Man skulle behöva ha någon form av felsökningsschema. Typ flödesdiagram. Om någon vet var jag kan hitta en bra verkstadshandbokdär man kan få både bild och text på allehanda olika rep.arbeten så skulle jag bli väldigt glad.

Ha en bra helg

Senast ändrad Tor 04 dec 2014 9:10, ändrad totalt 1 gång
Olof
Kör: Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv Medlem: 25 mars 2010
Sön 30 nov 2014 9:30 Svara med citat
LEE57 skrev:

Nu sista turerna så har jag kännt att det luktat lite bränt och det har varit väldigt varmt baktill på motorn. Därför vågar jag inte allt åka med den längre. Jag får inte längre upp några felkoder i form av blink och pling. Inte heller att jag bör uppsöka verkstad, ingen limp mode. Det enda som händer är att den blir väldigt het baktill där partikelfilter, grenrör, avgaskylare, turbo och som jag tror en av egr ventilerna sitter.

Detta som du beskriver, låter som när bilen/motorn, bränner ur partikelfiltret för att det har blivit fullt,
På min bil kan jag ibland märka på motorn under färd att den inte har samma respons, men tydligast märks när man stannar och låten bilen gå på tomgång, Då tomgångsvarvet är högre under denna process, samt att det kan lukta bränt.
LEE57
Sön 30 nov 2014 14:32 Svara med citat
Hej Olof. Jag har ej märkt att det var någon högre tomgång sist när jag stannade och den var skållhet. Den blir så het att man bränner sig på plastkåpan ovanpå motorn. Likväl så är temperaturen på mätaren i bilen konstant 90 grader. Jag har svårt att tro att det skall bli så hett att det nästan smälter plast. Dessutom är det kallt nu, vad skulle hända om det var 30 grader varmt i stället, vågar jag knappt tänka på. Om det nu skulle vara regenerering det handlar om. borde inte den dåliga lukten komma från avgassystemet bak då? Den här brända lukten jag känner kommer från motorutrymmet.
RealKasken
Kör: Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping Medlem: 29 september 2013
Sön 30 nov 2014 20:46 Svara med citat
Jag fick byta avgaskylen på min förra vintern för att EGRn började skicka felkoder, det är som sagt den mojängen som du la in bild på.

Det första du bör göra är att läsa av felkoder. "Griseknorr-lampan" tänds så fort det är felkoder som har att göra med avgasrening, kan var många olika fel.Finns kanske tillomed nån här på forat med VCDS i din närhet?
LEE57
Sön 30 nov 2014 21:03 Svara med citat
Jag var till en som hade VCDS för någon dryg månad sedan. Han fick väl ut att det var den som sitter gömd bakom motorn. Han öppnade och stängde den ett antal gånger, sedan gick den i några veckor tills det började krångla igen. Man kanske inte kommer längre än så med diagnostik, sen är det demontering som gäller. Blev du tvungen att byta? Går det ej att göra ren dessa prylar. Tycker dom skulle hålla längre än 10000 mil. Hur länge höll din? Kunde du byta själv. Blev det en begagnad?
RealKasken
Mån 01 dec 2014 8:45 Svara med citat
Min är en gammal taxi, hade rullat typ 37000mil när jag bytte. Men den var till min förvåning väldigt ren o fin inuti, bara ett tunt tunt lager sot överallt.
Det som knasade i min var en spjällägesgivare, som skickade orimliga värden tyckte datorn som övervakade den.
Bytte till en beggad från en krockad bil som rullat runt 3000mil, den var ordentligt skitig när jag fick tag i den, gott o väl 1-2mm lager med sot/cox/svart gegga överallt inuti. Så det blev en ordentlig rengöring innan jag monterade dit den, Har nu rullat runt 1500mil sedan bytet utan problem.
LEE57
Mån 01 dec 2014 9:11 Svara med citat
@RealKasken Tack för det svaret Very Happy

1. Blev din också onormalt varm?

2. Måste man skruva både underifrån och ovanifrån för att ta bort denna ventil/kylare, eller går det bra att bara jobba underifrån? Jag tänker att om man klossar upp den så att man får rum bra under, så blir det ju jobbigt att skruva ovanifrån.

3. Kommer du ihåg vad som måste skruvas bort.

4. Måste det till specialverktyg?

Tack på förhand!
RealKasken
Mån 01 dec 2014 9:55 Svara med citat
Tänkte inte på om den blev onormalt varm, men som Olof skrev här ovan så blir det ordentligt varmt och luktar lite bränt när partikelfiltret bränns ur.

Jag tog hjälp av en kompis som driver egen bilverkstad när min skulle bytas, jag sprang mest runt o var ivägen o kokade kaffe när den byttes om jag ska vara ärlig. Men kompisen sa att han lärde sig ett par nya svordommar.
Vi bytte den 2 gånger eftersom jag först hoppades på att det skulle räcka med en rengöring, första bytet tog runt 6-7tim och andra runt 5-6tim. Då är det en mekaniker som är "oerfaren på dessa nya djävla påfund" (hans egna ord), men jävligt rutinerad på att skruva bil rent allmänt som gjorde det.
Hade jag gjort det själv hemma i garaget hade det nog lätt tagit en vecka, det var en väldigt massa skit som satt ivägen, ta dig in under bilen o kolla upp där mellan torpedväggen o motorn så inser du rätt snart vad jag menar.
Inga specialverktyg behövs dock.
LEE57
Mån 01 dec 2014 12:33 Svara med citat
RealKasken skrev:
Tänkte inte på om den blev onormalt varm, men som Olof skrev här ovan så blir det ordentligt varmt och luktar lite bränt när partikelfiltret bränns ur.

Jag kikade nyss under när jag bytte till vinterdäck och konstaterade att det för det första sitter ett stort sjok med plast som verkar täcka det mesta under. När man väl fått bort detta, så blir det säkert riktigt kul Very Happy
Jag fick i alla fall lite råg i ryggen, att det inte är alldeles omöjligt för en amatör. Förmodligen är min också igensotad, för jag kör alldeles för lite egentligen för att ha en diesel. Jag har nu bara kört ca 500 mil på drygt ett år! Kanske måste köra en lite längre sträcka varje vecka, med dessa eländes prylar under huven.

Hur som helst så har jag nyss läst att den s.k. avgasgarantin inte gäller min bil fast den bara är tre år gammal. Den har gått 2000 mil för långt. Det är max 8000 mil som gäller. Där har tydligen VAG en riktig svag punkt på sina bilar, när man inte vågar ge 5 år rakt av.

Tack för alla svar ändå. Jag uppdaterar om inte förr så när problemet är löst.
Ha de /Lars
LEE57
Tis 20 okt 2015 11:56 Svara med citat
Lite sent kanske... Uppdaterar vad som hände i mitt fall, med den trasiga avgasventilen. Det började med att jag köpte en nyare (se bild ovan) avgasventil från en vw skrot. Den hade gått 1400 mil. Sen drog det ut på tiden genom att den fungerade periodvis och däremellan kunde man få starta om bilen så gick den som den skulle. Troligtvis något glapp!
Hur som helst, var jag in på folksams sida och fick av en slump se att dom hade en extra maskingaranti för vw. Jag hörde efter om detta även gällde denna motorpryl? Jag hade tur. Garantin gällde i mitt fall, så nu fick jag detta lagat med 1500 i självrisk. Skulle någon vara intresserad av en beg. ventil, hör av er. Köpte den för 1400kr plus frakt. Ny kostar ca 6000kr. ******** RESERVDELEN ÄR NU SÅLD ********

Senast ändrad Mån 23 nov 2015 9:56, ändrad totalt 1 gång
Obergar
Kör: Golf 6 1,6 TDI -11 Ort: Katrineholm Medlem: 12 juli 2013
Tis 17 nov 2015 19:57 Svara med citat
Har du denna kvar? Har bilen på verkstad med dessa symtomet.Återkommer om du har denna kvar.