Forum - Golf 5 (04-08) - Hjälp en Golfare!

irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Tis 02 dec 2014 13:32 Svara med citat
Hoj!

Har en annan tråd om min golf och alla problem som ni kan läsa om. ELLER! Så kan ni gå in på Facebook och kommentera lite om vad ni tycker om VAG:s TSI-motorer:

https://www.facebook.com/VolkswagenSverige/posts/888669924484163

Tänkte om jag kan få lite socialt tryck så kanske VAG tycker att min motor ska kunna gå mer än 2200 mil innan den går sönder och fixar nån deal åt mig.

Bildyslektiker, men jag kan googla.
Gullideckel
Donator 50 Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm
Tis 02 dec 2014 16:09 Svara med citat
irbanur skrev:
Hoj!

Har en annan tråd om min golf och alla problem som ni kan läsa om. ELLER! Så kan ni gå in på Facebook och kommentera lite om vad ni tycker om VAG:s TSI-motorer:

https://www.facebook.com/VolkswagenSverige/posts/888669924484163

Tänkte om jag kan få lite socialt tryck så kanske VAG tycker att min motor ska kunna gå mer än 2200 mil innan den går sönder och fixar nån deal åt mig.

Tråkigt när sånt händer.

En fråga va är de för olja du haft i motorn?

Är de Castrol eller Volkswagen originalolja ( med artikelnummer: G052183M4)
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tis 02 dec 2014 16:52 Svara med citat
Vad håller VW som sin olja? Vet att de säljer Mobil1 olja hos min VW återförsäljare. Men vad är de egentligen i "VW dunken" ?

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Gullideckel
Tis 02 dec 2014 16:59 Svara med citat
Petta skrev:
Vad håller VW som sin olja? Vet att de säljer Mobil1 olja hos min VW återförsäljare. Men vad är de egentligen i "VW dunken" ?

Jag är iallafall säker på att de häller i Castrol iallafall VW Stockholm ( Boo hoo! enligt mig).

Googlar man på "Volkswagen original öl" så får man fram en dunk som jag aldrig har sett i en VAG butik.

Sen vad den originaldunken eg. innehåller de har jag ingen aning om men något säger mig att de är ett bättre innehåll än Catrol olja iallafall

Dancing

Senast ändrad Tis 02 dec 2014 19:44, ändrad totalt 1 gång
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tis 02 dec 2014 17:02 Svara med citat
Om man googlar på G052183M4 bilder

så är det samma dunkar som Tyska smörjmedelslevernatören DBV har haft:
http://www.kfz-teile-service.de/automatikoel/1435-automatik-oel-fluid- dexron-ii-universal-vom-dbv

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Tis 02 dec 2014 17:44 Svara med citat
De flesta i stockholm kör med castrol. Kanske hela sverige, det vet jag inget om.
Irbanur: hur är din bil servad? Känns konstigt att du inte får nån hjälp om den är servad som den ska...
irbanur
Tis 02 dec 2014 17:45 Svara med citat
I och med att jag har "näst intill religiöst" servat bilen hos VAG så har jag fått Castrol longlife; hade jag haft bilen hemma så hade jag kunnat gått ut och kollat vad jag fick för olja exakt, men nu står den på verkstaden.

Gullideckel
Tis 02 dec 2014 19:53 Svara med citat
Länken från Teknikens värld är intressant.

Först kör kvinnan 3000 mil med oljan från fabrik, utan problem sen servar hon bilen och då rasar den efter 1200 mil.

Mina tankar kring Castrol grundar sig på att jag själv provat deras olja två gånger(olika vag bilar) bägge gångerna kände jag på oljan mellan fingrarna och de kändes allt utom glattigt efter ca 200 mil. Även under oljelocket var de som sandigt....var inget jag upplevde varken före eller efter då jag kört med Biltemaolja helsynt.
a128
Tis 02 dec 2014 20:01 Svara med citat
Känns som att det inte är motorerna som är problemet utan att det beror på undermåligt smörjmedel

min 09:a hade när jag köpte den julen 2012 gått ca 2000mil nu har den snart gått 6000mil och ingen som hellst tendens att det skulle vara något med kedjan, kör med Aral supertronic 0W-40

Gullideckel
Tis 02 dec 2014 20:06 Svara med citat
Har alltid tyckt de är konstigt att kedjor på dessa motorer bara rasar på nästan nya bilar som knappt gått 5000 mil.

Visst kedjan är tunn men ändå Volkswagen teknikerna kan bara inte ha räknat så fel...kan inte vara rimligt.

Själv har jag haft två FSI motorer med kedja kört sammanlagt runt 9000 mil aldrig haft något problem(peppar peppar ta i trä) servat ca 1500 mil aldrig med Castrol ( kört Biltema samt Valvoline)
a128
Tis 02 dec 2014 20:17 Svara med citat
Precis
Fsi motorerna har exakt samma kedja som Tsi motorerna

verkstäder som castrololja i sina fat bör tömma dessa i spilloljetanken än att serva sina kunders bilar med den

irbanur
Tis 02 dec 2014 21:00 Svara med citat
graul skrev:
De flesta i stockholm kör med castrol. Kanske hela sverige, det vet jag inget om.
Irbanur: hur är din bil servad? Känns konstigt att du inte får nån hjälp om den är servad som den ska...

Som sagt fullt servad. Plus att jag är inne på min andra motor, den första bytte VAG ut när kamkedjan hoppade.

Kollade felkoden så jag vet exakt när det hände. Jag stod parkerad på en parkeringsplats med lite lutning. Hoppade ur bilen och hade växel i och bilen rullade bakåt 20cm typ. Därefter så hade den kuggat över, senaste servicen var för cirkus 6 månader sen och det med oljebyte och allt som hör till.