Forum - Golf 1 (74-84) - Trasigt styrstag?

Larsch-Otto
Passat 5 1,8 T -03 Ort: Lycksele
Tor 18 dec 2014 7:56 Svara med citat
När jag körde hem från jobbet så hände nåt konstigt. När jag släppte på gasen började ratten skaka (eller rättare sagt svänga fram och tillbaka) och när jag gasade igen försvann det och släppte jag på gasen kom det igen. Först trodde jag att det var punktering men det var det inte. Trasig drivknut kan det väl inte vara? Då borde det väl knacka när man svänger? Jag ska kolla idag om jag ser något vid styrleder osv. Jag vet ju inte ens vilket hjul det är i såfall.Har någon nåt tips?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 18 dec 2014 10:07 Svara med citat
Larsch-Otto skrev:
När jag körde hem från jobbet så hände nåt konstigt. När jag släppte på gasen började ratten skaka (eller rättare sagt svänga fram och tillbaka) och när jag gasade igen försvann det och släppte jag på gasen kom det igen. Först trodde jag att det var punktering men det var det inte. Trasig drivknut kan det väl inte vara? Då borde det väl knacka när man svänger? Jag ska kolla idag om jag ser något vid styrleder osv. Jag vet ju inte ens vilket hjul det är i såfall.Har någon nåt tips?


Kan vara någon drivknut, däck där korden havererat eller någon upphängninspunkt.

Fram med ett stort däcksjärn och bänd och testa alla upphängningspunkter etc
Larsch-Otto
Passat 5 1,8 T -03 Ort: Lycksele
Tor 18 dec 2014 13:05 Svara med citat
Kollade idag och såg inget fel, så jag provkörde och inget märktes på ca 3km. Tyckte dock att det ryckte lite i ratten på slutet. Måste kolla mera...
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 18 dec 2014 15:02 Svara med citat
Larsch-Otto skrev:
Kollade idag och såg inget fel, så jag provkörde och inget märktes på ca 3km. Tyckte dock att det ryckte lite i ratten på slutet. Måste kolla mera...


Låter som någon slut drivknut om det händer efter ett tag.

Bussning och kulleder brukar vara konsekventa i sitt uppförande.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tor 18 dec 2014 15:09 Svara med citat
Precis och vid sliten drivknut brukar man rätt lätt med kunna provocera fram fenomenet tydligen om man belastar den sidas drivknut maximalt.
Alltså då man tex svänger fullt höger så belastas vänster drivknut som mest och brukar då ge ett tydligt knackande läte, då man samtidigt accelererar.

Men låter i fallet mer som någon bussning i framvagnen som inte mår helt bra,,, så på leder osv som sagt med ett koben så brukar det visa sig vart det glappar.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 18 dec 2014 15:34 Svara med citat
etanol skrev:
Precis och vid sliten drivknut brukar man rätt lätt med kunna provocera fram fenomenet tydligen om man belastar den sidas drivknut maximalt.
Alltså då man tex svänger fullt höger så belastas vänster drivknut som mest och brukar då ge ett tydligt knackande läte, då man samtidigt accelererar.

Men låter i fallet mer som någon bussning i framvagnen som inte mår helt bra,,, så på leder osv som sagt med ett koben så brukar det visa sig vart det glappar.


Har varit med om knutar som mycket försynt gett en lätt viskande knackning vid fullt styrutslag och högt vridmoment pålagt men som fick hela bilen att hoppa...
Krypkörde 5 km till garaget och fick ta en paus halvvägs och låta knutarna kylas ner. Ungefär var hundrade meter hoppade hela bilen till.

Nya yttre knutar med nya damasker och friskt fett, sedan rullade bilen några år till.
Larsch-Otto
Passat 5 1,8 T -03 Ort: Lycksele
Fre 19 dec 2014 6:34 Svara med citat
Verkar vara drivknuten,när bilen har stått ett tag märks inget, men när man har kört några hundra meter börjar det rycka i ratten vid motorbromsning. Jag ska in på GDS-hallen idag och kolla drivknutarna.
Larsch-Otto
Passat 5 1,8 T -03 Ort: Lycksele
Fre 02 jan 2015 10:16 Svara med citat
Det var drivknuten! Jag har bytt den (det behövdes!) och nu är allt ok. Nja, inte allt, nu väntar byte av hjulcylinder,bromsbackar och bakhjulslager, men det är en annan historia!