Forum - Din Volkswagen - Golf 2 gti 16v, premiär tur med abf motorn

kroll
Kör: Golf 2 Gti 16V Ort: Stenungsund Medlem: 25 november 2006
Sön 26 apr 2015 21:19 Svara med citat
Tänkte slänga upp en ny tråd här inne. Vart projektet bär hän vet jag inte riktigt ännu men jag kommer försöka få ordning på en gammel 16v.
Började med att jag köpte på mig en mk2 gti 16v som inte vart alls mkt för världen, startade inte ens men potensialen finns där. Och var precis vad jag var ute efter, ett långtidsprojekt. Lastade bara på den och drog hem den till kusinen min som konstaterade batterit var dött så det fick bli ett nytt. Därefter upptäckte han att bilen fick väldigt mkt soppa, spridarna stod full öppna hela tiden. Bränslehuvudet & spridartätningar byttes ut och vips så startade bilen men motorn fick inget oljetryck och var väldigt olycklig på den lilla tomgång som fanns. Blev ett oljebyte, motorn var full av bensin så tidigare ägare har nog felsökt en hel del. Konsistensen och färgen var precis som coca cola Confused

Efter allt detta ovannämnda plus lite till så körde jag hem bilen och det gick hur smidigt som helst förutom att det var lite svårt att hitta växlarna.
Sladdade också in på Pekkas framvagnsservice på vägen hem men han skickade hem mig igen och sa att jag skulle byta bussningar först och sen komma tillbaka..

Växelspaken var inte alls lycklig och man kan väl säga att det kändes ordagrant som man rörde runt i en gryta. Blev en repsats för detta som visade sig var pilligare och ganska mkt mer jobb en vad jag trodde och hade tänkt mig. En av anledningarna till detta var:
Bild
Kolla in den nya vita "kulan" mot den gamla nästintill obefintliga kulan som mer var en som en tunn hylsa. Detta byte gjorde så man inte kunde röra runt lika men det var fortfarande ngt fel.
Bild
På denna bilden ser ni underdelen av själva spaken och koppen den ligger i. Den gamla kulan var inte mkt för världen och koppen hade ett hål i botten. För att byta detta så fick jag plocka ner spakstället och för att få ner det var jag tvungen att riva avgassystemet och värmplåten. Men när allt väl var på plats igen så kändes fan lådan som ny gentemot hur den var innan. (tror det står i haynesboken att man ska kunna byta ovanifrån men det lyckades jag inte med)
Bild

Mycket mer en så här har inte hänt ännu. Har dock varit en sväng i sthlm och köpt på mig en helt felfri golf g60 inredning, den är som ny! Köpte samtidigt en 2L 16V motor som skall renoveras och skickas ner under huven.
Mer grejer är inhandlade så som ny växelspaksdamask, ytterhandtag, länkarmar mm.
Oljigt och jävligt men fint kommer det bli:
Bild Ser ni så fint det står 2.0 Regular Smiley)

Vill ha mycket men har sällan cash som ALLA andra Wink

Senast ändrad Tis 15 dec 2015 14:56, ändrad totalt 3 gånger
lunna
Kör: Golf 1 GL 83 Ort: Ystad Medlem: 22 februari 2009
Ons 03 jun 2015 22:22 Svara med citat
Jasså du som har min gamla motor nu Smile
Får vi följa detta o se vad det blir av den Smile
Om jag inte behöver grejerna. Så har jag allt som saknas till motorn kvar Wink

Mk2 16v real power
nightmare
Donator 125 Kör: Golf 2 1,8 20v turbo Ort: Västerhaninge Medlem: 05 april 2006
Fre 05 jun 2015 7:03 Svara med citat
Låter som ett kul projekt. Men har du inga bilder på pärlan oxå?
kroll
Ons 10 jun 2015 19:54 Svara med citat
Japp lunna nu är jag ägare av din motor. Den som är på bild är dock inte din utan den första motorn jag köpte, motorn på bild är min 9a motor. Den har jag dock sålt nu och så köpte din gamle motor lunna Regular Smiley Jag vet allt att du sitter och trycker på dem delarna Wink

Bilder kommer komma.. Just nu är den bara en halv död mk2a Sad

Jag kom av mig lite när soppapumpen började läcka. Men nu har jag hittat en kaross som är upplagad och i stort sett färdig för lackering Regular Smiley Skall bara finna tid at hämta hem den.

Nya fälgar har kommit hem också, samlar på mig en massa delar men har knappt ngn bil att montera det på Confused Blir 15*9" japan racing jr 10 runt om.

Har även köpt på mig g60 ok, så det blir nya skivor mm också.

Fnatrik
Kör: Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta Medlem: 08 november 2011
Ons 10 jun 2015 21:32 Svara med citat
Vart hittar folk dessa fräscha karosser. kollar lite smått efter en fin till min så kanske man hade sparat lite tid senare :p

OEM+
kroll
Mån 15 jun 2015 18:40 Svara med citat
Bild
[/img]
Här en kass bild på bilen sen när vi renoverade växelspaken.

kroll
Mån 15 jun 2015 18:47 Svara med citat
Bild
Demonterat inredning, tror jag kommer sälja bilen med sportstolar och ingen inredning.

Älskar min nya växelspaksdamask/knopp
Bild

Stora fina g60 bromsar måste man ha när man kör low & slow Wink
Bild

Skickar med en bild på fälgarna. OM jag behåller dessa eller byter dom i framtiden för att visa upp min bromsar vete sjutton... lite sugen e jag allt på ha ngn 5-ekrad fälg.
Bild

lunna
Mån 15 jun 2015 22:30 Svara med citat
Hehehe. Japp delarna ligger fint på lager Smile
Inte low and slow. Bygg nu en redigt trimmad sugmotor Smile

Mk2 16v real power
kroll
Ons 17 jun 2015 9:28 Svara med citat
Kommer bli både motor och low and slow Regular Smiley

lunna
Ons 17 jun 2015 22:21 Svara med citat
Låter bra Smile

Mk2 16v real power
kroll
Tor 27 aug 2015 19:06 Svara med citat
Jahopp här går det långsamt framåt. Men ny bil är inhandlad, snäppet bättre utgångobjekt för mig Regular Smiley

När jag köpte bilen så startade den inte efter att ha stått en vinter. Lämnade den hos kusinen och det tog inte lång stund innan han upptäckte att det inte kom ngn soppa från två spridare. Efter lite rengöring så startade den utan problem Regular Smiley

Bilen är självklart en gti 16v igen:
G60 paket runtom
H&R coils
Extraktor osv osv

På väg ut till kusinen för motorbyte, abf motorn hamnar i denna istället
Bild

Motorrummet såg inte allt för fräscht ut. Såg ut som om det har brunnit under huven någon gång för det är fullt av torkat pulver från brandsläckare.
Bild
Blev lite bättre efter att högtrycken fick jobbat lite
Bild
Bild

Började även göra rent motorn för att kunna måla den men det sket jag i för den blev så fin efter även den hade fått smaka på högtrycken.
Före tvätt
Bild
Bild
Efter tvätt
Bild
Även v-lådan fick sig en tvätt.

Här har ni min andra pärla som jag först köpte och skulle göra ordning. Till salu!
Bild

kroll
Tor 27 aug 2015 19:15 Svara med citat
Jahopp här går det långsamt framåt. Men ny bil är inhandlad, snäppet bättre utgångobjekt för mig Regular Smiley

När jag köpte bilen så startade den inte efter att ha stått en vinter. Lämnade den hos kusinen och det tog inte lång stund innan han upptäckte att det inte kom ngn soppa från två spridare. Efter lite rengöring så startade den utan problem Regular Smiley

Bilen är självklart en gti 16v igen:
G60 paket runtom
H&R coils
Extraktor osv osv

På väg ut till kusinen för motorbyte, abf motorn hamnar i denna istället
Bild

Motorrummet såg inte allt för fräscht ut. Såg ut som om det har brunnit under huven någon gång för det är fullt av torkat pulver från brandsläckare.
Bild
Blev lite bättre efter att högtrycken fick jobbat lite
Bild
Bild

Började även göra rent motorn för att kunna måla den men det sket jag i för den blev så fin efter även den hade fått smaka på högtrycken.
Före tvätt
Bild
Efter tvätt
Bild
Även v-lådan fick sig en tvätt.

Här har ni min andra pärla som jag först köpte och skulle göra ordning. Till salu!
Bild

Mobilbilder så var lite snälla Regular Smiley

lunna
Tor 27 aug 2015 19:26 Svara med citat
Haha Tony jag hittade fästena jag saknade till ditt insug Smile
Kroll skall du använda ett original insug eller vad skall du ha på?

Mk2 16v real power
kroll
Tor 27 aug 2015 19:42 Svara med citat
Har det stora orignal så det räcker ett tag men det hade varit trevligt och fått tag i ett abf original ifall man skall trimma vidare om jag förstått rätt? Börjar med det jag har iaf så får vi se om jag nöjer mig eller fortsätter bygga på motorn.

lunna
Tor 27 aug 2015 20:05 Svara med citat
Hehe då passar ju endå inte original fästena från motorn då kan du ge dom till Tony Smile så får du ett par av mig till vanliga insuget. Smile

Mk2 16v real power
Fnatrik
Tor 27 aug 2015 20:25 Svara med citat
Nä abf insuget har egna fästen medans övriga orignal insug till golf 2 delar oavsett stora eller lilla! Smile

OEM+
lunna
Tor 27 aug 2015 20:30 Svara med citat
Ja det jag menade ju Smile han kunde få ett par till dom andra insugen av mig o du desse till ABF Smile om Kroll känner sig manad till detta Smile
Han får ju köra itb.s sen Smile

Mk2 16v real power
Fnatrik
Tor 27 aug 2015 20:54 Svara med citat
Hade varit nice om det gick att lösa!

vad har du för årsmodeller på bilarna?

OEM+
kroll
Fre 28 aug 2015 17:33 Svara med citat
Den svarta är en -88 och den röde -90
Jag tar och behåller fästena tyvärr. Vill ju gärna själv ha ett ABF insug och då är det bra att ha fästena Confused

Har nu stött på lite problem med kamremkåpan.. Generatorfästet till den generatorn jag har skruvas på sidan av motorn. Kr-kåpan är anpassad och urkapad för det, men den går inte att använda eftersom den är för kort. På ABF sitter generatorfästet bara på framsidan av motorn och kåpan är därför inte urkapad. Hur har ni gjort med detta?

lunna
Fre 28 aug 2015 20:00 Svara med citat
Skaffa ABF generator o fäste eller från mk3 utan ac så får du de monterat fram. Prexis som original.

Mk2 16v real power
kroll
Fre 28 aug 2015 20:34 Svara med citat
Gött mos ska kika på detta. Kusinen hade dock en plan på bygga ett fäste.

Fnatrik
Lör 29 aug 2015 9:30 Svara med citat
Abf fästet bör gå smärtfritt har delarna ligger till min motor så jag bör kunna svara på det rätt snart. åker med mk3 1.8 8v (abs) fäste och generator nu går att skruva dit utan problem Smile

OEM+
kroll
Lör 29 aug 2015 20:46 Svara med citat
Här händer det grejer trots att jag Inte gör ett skit =] Har världens bästa kusin som skruvar med min bil trots att jag inte är med och hjälper till.

Angående fästet så byggde han om det. Han har själv provat med ABF i en golf 1 visserligen. Där körde han med ABF fäste för generatorn men det sket sig helt för remskivan på vevaxeln tog i rambenet och generatorn tog i fläktkåpan för honom. Golf 3 fästet ska tydligen bygga ganska mkt framåt och det vill jag inte.
Hur som helst så verkar det bli jävligt bra Smile

Fnatrik
Lör 29 aug 2015 20:56 Svara med citat
8v fästet bygger rätt mycket framåt men den tar inte i eller är i vägen på någotvis.. kommer du köra v-rem eller serpentin? jag åker ju med det sistnämnda Smile

OEM+
kroll
Lör 29 aug 2015 21:25 Svara med citat
Det finns ju lite mer plats i golf tvåan iofs men det blev ombyggt fäste för min del.
Blir v-rem för mig. Valde detta mest för att det ska vara så golf 2 likt som möjligt när den ska in på besiktning. Även för att få ihop bilen inom och för att det var det jag hade Smile

Om jag vill ha större skivor och ok bak vad kan jag använda då? Fram kommer det ju bli g60 bromsar men tänkte om man kunde göra liknande bak?

Fnatrik
Lör 29 aug 2015 21:44 Svara med citat
Beror på hur badass man vill vara! jag åker men en väldigt liten uppgradering bak 232 ist för 226mm skivor bak(polo 6n2 gti. Axeltappar,nav,skivor och okhållare. men man kan med rätt delar bygga om till 256mm/280mm ventilerad skiva bak.med lite delar från lupo gti och golf mk4 gti 180hk Smile vill du åka solida är det största bak 232 med bolt on delar. man kan nog trixa dit en 239 solid skiva bak om man är sugen på att bygga om lite Smile

Med vettiga skivor och BRA belägg så räcker 280mm fram och 232mm bra!

OEM+
kroll
Mån 31 aug 2015 19:03 Svara med citat
Här kommer en lite update på hur fästet till generatorn blev
Bild
Bild
Lite suddig men jag bjuder på den ändå
Bild

Här kommer en annan gobit. Kyl med inbyggt expansionkärl. Jag är ju klövern som röven om vad jag vill göra med bilen men det kommer bli cleant med lite motor..
Bild

kroll
Lör 26 sep 2015 20:08 Svara med citat
Woho min svarte pärla är uppstartad och börjar bli redo för nyare fräschare felfri inredning men framförallt för en provtur. Läcker kylarvatten från termostathuset så det måste fixas först

Glad, gladare gladast 😊

kroll
Sön 27 sep 2015 12:06 Svara med citat
Min svarte pärla är som sagt uppstartad. Idag blir det lite montering av drivaxlar, g60 bromsarna ska på.

Min röda 16v har fått sig lite kärlek och nya delar och är mer eller mindre klar för besiktning och sen säljas.

kroll
Tis 29 sep 2015 20:45 Svara med citat
Har stött på lite problem med bakbromsarna. Monterade idag dit golf 4 oken och började mecket.. Övergången mellan bromsslang och rör hamnade för nära oket så det blev en jäkla böj på slangen men det löste sig genom att jag enkelt flyttade hela "bygeln" som slangen och bromsröret sitter fast i.
Men handbromsvajjer är ca 10 cm för kort nu när golf 4 ok sitter monterat. Är det ngn av er som vet vilken handbromsvajjer man ska använda? Fnatrik??

Sida 1, 2  >