Forum - Din Volkswagen - Golf R32 2003 -- Nu med film --

Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Tor 30 apr 2015 23:55 Svara med citat
Ny Golf. Min fjärde VW med VR6 motor. Golf R32 2003.

Trodde aldrig jag skulle sälja min Röda V6 -01 jag hade tidigare. Såldes med 6800mil på mätaren o 14år gammal.
Efter att ha fått upp ögonen på att det finns en bana i närheten som har gatbilsträffar/körning så kom jag på att istället för att byta avgassystem, köpa KW coils och nya krängningshämmare o chippa så kanske jag skulle sikta in mig på en R32 som redan är styvare o sportigare från start.
Suget att prova bankörning har funnit i över 15år. Nu ska det bli av!

Letade lite o lusläste alla annonser men hittade inget. Kravet var 2D utan taklucka, inte tokmånga ägare, inte så jättemånga mil. Kollade garaget.org o där fanns några fina jag spanade in.
Hade kontakt med några stycken o tillslut blev det affär. När jag provkörde hade den gått 9985mil. 1,5 vecka senare efter en kontroll hos VAG köptes den 14April med 10007mil på mätaren. Inte farligt för en 12år gammal bil.

Bild

Den har den vanliga R32 utrustningen med König Skalstolar i skinn, Alupaneler, Climatronic, Farthållare......
Förra ägaren har varit noga med oljebyte 2gånger om året, även haldexolja är bytt 2ggr.
Det negativa är en liten grop under vänster bakre sidofönster från en dörr. O lite rost i nederkanten av bakluckan. R32 fälgarna är inte i toppskick med lacksläpp o lite kantskrap. 2 Pirelli Rosso däck och 2 Rockstone budget däck sorgligt nog. Vinterdäck Dubbade Nokia på 17"Alu Advantifälgar.

Vilken skillnad, Mot den förra V6an. Det var bra drag i den med 210hk men denna är så mkt busigare att köra. Tror växellådan är lägre utväxlad för att lättare få upp varv på motorn o den morrar fint hela tiden, nästan för mycket när man kör längre sträckor. Så mkt styvare i fjädring. Kul när det svänger! Även motorstyrningen är anpassat för aktivkörning det märks.

En av de första enkla grejerna jag ville fixa var få upp finishen på slutrören. Lätt fixat!
O en rejäl omgång Sonax tjärlösare på bakluckan behövdes. Kändes som ett sandpapper med alla prickar.
Råkade se en annons med en annan torkararm till bakluckan med samma typ av torkare som fram, med bara gummi ni vet. Inte säker vad det kallas. Köptes såklart. OEM+ uppgradering typ.

Bild

Kände att en hjulinställnings skulle sitta fint då bakdäcken var lite konstigt slitna o ratten stod lite snett när man körde rakt fram. Det fixade VAG efter en vecka. Tyvärr var det lite glapp i bussningar i länkarmarna i bakvagnen så det blev inte perfekt justerat bak, Men nästan, lite utanför toleransen bara. Men fixar det senare. Köper troligen justerbara länkarmar.


Senast ändrad Tis 14 jul 2015 0:05, ändrad totalt 1 gång
blackbird
Kör: Passat 6 tdi sport -08 Ort: Vimmerby Medlem: 08 februari 2010
Fre 01 maj 2015 9:29 Svara med citat
Fin bil Grattis till köpet
Fnatrik
Kör: Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta Medlem: 08 november 2011
Fre 01 maj 2015 11:37 Svara med citat
R32 är magiska! Ljudet är ju outstanding! Grattis säger jag bara Very Happy

OEM+
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Fre 01 maj 2015 23:02 Svara med citat
Tackar, ja den låter trevligt. Men måste optimera flöde till luftfilter så låter det ändå goare.

Redan första veckan jag ägde bilen var jag till Gröndalsmotorstadion för första gången o kollade in stället.
Bild


Förra veckan var jag till SCstyling o köpte 10mm spacer och längre hjulbultar till bakhjulen, Mörka sidoblinkers och några flaskor plastidipp till min gamla fälgar jag hade på förra golfen. Kommer sälja R32 hjulen. Skulle köpa hjälm och handskar också men fanns inte hemma.
Bild


Kommer att montera bakljusen jag köpte till förra golfen. MK5 style.
Bild

Inte kört så mkt denna vecka. Den har mest stått i garaget då jag håller på med bromsarna.
Barry
Kör: Golf 3 GTI 16v -94 Ort: Västervik Medlem: 05 april 2006
Lör 02 maj 2015 20:45 Svara med citat
Vill oxo ha r32, lär bli en nästa vår.
Tompa87
Kör: Golf 4 1.9Tdi -00 Ort: Mjölby Medlem: 25 mars 2012
Tor 07 maj 2015 22:19 Svara med citat
Härligt! Måste kännas som en bra upgrade från V6 till R32 Smile Ska du gasa bana på bugrun?
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Lör 09 maj 2015 23:01 Svara med citat
Nja det är olika typer av bilar. V6 är en stark snabb trevlig vardagsbil. R32 är sportigare obekvämare o roligare att köra. Men visst kan man kalla det för uppgradering!

Senast ändrad Lör 09 maj 2015 23:47, ändrad totalt 1 gång
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Lör 09 maj 2015 23:45 Svara med citat
Blev klar med bromsvätskebyte för några dagar sedan. Skönt att det är gjort o bromsarna blev klart bättre, det trodde jag inte att vätskan kunde fixa. Men konstaterade samtidigt att främre bromskivor & belägg bör bytas för att få bromsar i R32 klass. Viktigt inför bankörning!

Började bromsvätskebytet med lite inköp av delar.
-Köpte bromsvätska ATE Super Blue Racing. Tål lite mera värme än standardvätska. Den är blå för då ser man ju enkelt när ny vätska har runnit igenom.
-Köpte en slang med bromsvätskebehållarlock så man trycksätter bromsvätskebehållaren o därför inte behöver hjälpa att trampa på bromspedalen. Den heter Luftman. Jag köpte den på Mekonomen. Det står att man kan köra med 2kg tryck men lästa på något forum att det kan förstöra lite så jag körde med drygt 1kg. Funkade fint.
-Luftnipplar köptes på biltema efter prisuppgift hos VAG. Killen sa att det var M7 så köpte 4st.

Men kändes väldigt osäkert om det skulle passa. O har jag skruvat isär vill jag ha rätt grejer hemma.
Så dagen efter beställdes luftnipplar på VAG. Blev 389kr fattigare men min tanke var rätt. Det jag köpte på Biltema hade inte blivit bra. Det är M7 fram(7mm verktyg) o M10 bak(11mm verktyg). Men var o bytte så jag fick Biltema nipplar som ska passa till nästa byte. (4st 90kr)
Bild

Köpte även gummihatt till nipplar på biltema. 10st för 20kr. 1st kostar 31kr på VAG.
Men även här visade det sig att fram måste det nästan vara original då hatten är utformad för att även hålla i slitagevarnarkabel från bromsbeläggen. (konstigt nog kabel bara på vänster sida) Så återanvände de som satt där men bak blev det nya.

Började jobbet med att dra av luftnippel vänsterbak. Ingen bra start. Höger bak gick fint. Fick tips om att köpa verktyg för att få ut pajade skruvar, och köpte liten gasolbrännare på Biltema. Endast 150kr ungefär. Rekommenderas!
Värme är bra sägs det. Men var nog för feg med brännaren. Fick aldrig ut någon nippel. Tog loss oket för att borra ur. Borra gick bra men omöjligt att pilla ut rester ur gängen. Började inse att jag måste ha ett nytt Ok.

Kollade bildelsbasen.se o ett R32 Ok fanns på en skrot i hela landet. O den ligger precis utanför Västerås. Vilken jäkla tur jag hade trots allt. Kollade med VAG först, Nytt kostar drygt 2400kr. Betalde 600kr på skroten med nippel som gick fint att skruva ut. Fick låna morsans Golf CL -95 för att åka till skroten.
Bild
Samma kväll var det monterat o luftat.

Fram gick det bra, värmde ordentligt med gasolbrännare så färgen blev bränd men det går ju att fixa sen. Huvudsaken nippeln lossar. Skyddade känsliga delar med blöta trasor.
mawe
Kör: Golf 7 GTD Ort: Malmö Medlem: 17 maj 2006
Mån 11 maj 2015 13:15 Svara med citat
Rickard.v skrev:
Blev klar med bromsvätskebyte för några dagar sedan. Skönt att det är gjort o bromsarna blev klart bättre, det trodde jag inte att vätskan kunde fixa. Men konstaterade samtidigt att främre bromskivor & belägg bör bytas för att få bromsar i R32 klass. Viktigt inför bankörning!

Började bromsvätskebytet med lite inköp av delar.
-Köpte bromsvätska ATE Super Blue Racing. Tål lite mera värme än standardvätska. Den är blå för då ser man ju enkelt när ny vätska har runnit igenom.
-Köpte en slang med bromsvätskebehållarlock så man trycksätter bromsvätskebehållaren o därför inte behöver hjälpa att trampa på bromspedalen. Den heter Luftman. Jag köpte den på Mekonomen. Det står att man kan köra med 2kg tryck men lästa på något forum att det kan förstöra lite så jag körde med drygt 1kg. Funkade fint.
-Luftnipplar köptes på biltema efter prisuppgift hos VAG. Killen sa att det var M7 så köpte 4st.

Men kändes väldigt osäkert om det skulle passa. O har jag skruvat isär vill jag ha rätt grejer hemma.
Så dagen efter beställdes luftnipplar på VAG. Blev 389kr fattigare men min tanke var rätt. Det jag köpte på Biltema hade inte blivit bra. Det är M7 fram(7mm verktyg) o M10 bak(11mm verktyg). Men var o bytte så jag fick Biltema nipplar som ska passa till nästa byte. (4st 90kr)
Bild

Köpte även gummihatt till nipplar på biltema. 10st för 20kr. 1st kostar 31kr på VAG.
Men även här visade det sig att fram måste det nästan vara original då hatten är utformad för att även hålla i slitagevarnarkabel från bromsbeläggen. (konstigt nog kabel bara på vänster sida) Så återanvände de som satt där men bak blev det nya.

Började jobbet med att dra av luftnippel vänsterbak. Ingen bra start. Höger bak gick fint. Fick tips om att köpa verktyg för att få ut pajade skruvar, och köpte liten gasolbrännare på Biltema. Endast 150kr ungefär. Rekommenderas!
Värme är bra sägs det. Men var nog för feg med brännaren. Fick aldrig ut någon nippel. Tog loss oket för att borra ur. Borra gick bra men omöjligt att pilla ut rester ur gängen. Började inse att jag måste ha ett nytt Ok.

Kollade bildelsbasen.se o ett R32 Ok fanns på en skrot i hela landet. O den ligger precis utanför Västerås. Vilken jäkla tur jag hade trots allt. Kollade med VAG först, Nytt kostar drygt 2400kr. Betalde 600kr på skroten med nippel som gick fint att skruva ut. Fick låna morsans Golf CL -95 för att åka till skroten.
Bild
Samma kväll var det monterat o luftat.

Fram gick det bra, värmde ordentligt med gasolbrännare så färgen blev bränd men det går ju att fixa sen. Huvudsaken nippeln lossar. Skyddade känsliga delar med blöta trasor.


Jag har hållit på en del med kärvande bromsoksnipplar men blev avrådd av en gammal mekaniker att inte använda värme då det torkade ut gummit i oket. Brukar därför slå på nippeln och runt nippeln för att den ska släppa.

Riktigt schysst R32 för övrigt Very Happy

//Martin
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Mån 11 maj 2015 13:46 Svara med citat
Javisst om man får oket rödglödgat så mår nog inte plasten bra. De måste ju tåla 100-200grader i alla fall, det kan det ju bli vid hårdkörning.
Banka o slå brukar jag tillämpa men det räcker inte alltid.

Tompa: Ja det kan hända att det blir lite körning på BR.
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Mån 11 maj 2015 21:35 Svara med citat
Har fixat lite färg(Plastidip) på mina "nya" Brock fälgar från 2013 med Pirelli Zero Nero däck. Var o balanserade dem innan o 2 var perfekta o 2 behövde lite justering. Köpte dem nya till min förra Golf.

Bild

Idag har jag pratat med Peansweden om nya bromsskivor o belägg. O det blir inte billigt. Inte bestämt var jag ska handla än men lika bra att handla riktiga grejer så det går att stanna.

Lärde mig en viktig detalj om R32 bromsar o det är att främre skivorna är halvflytande.
Det är en finare konstruktion som medger att bromsytan kan expandera av värme utan att (förhoppningsvis) bli skev.
Många billiga sportbromsskivor till R32 har inte denna konstruktion, Typ Stoptech, EBC. Det ser ni enkelt genom att centrumet är gjutet ihop med skivarn.
Är det halvflytande så finns det hål mellan centrum o bromsytan enkelt utryckt.
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Fre 15 maj 2015 17:32 Svara med citat
Nu har jag fått på gamla nylackade fälgarna. Brock RC22 med Pirelli Zero Nero 215/45x17. De är ju lite mindre än original så det blev mera luft i hjulhusen. Dags att sänka lite, men först blir det nya bromsar o justerbara länkarmar & nya bussningar. Sen blir det 18" fälgar o däck sen KW coils.
Sullle montera mina nya FK 10mm spacer men de passade inte. Centrumstyrningen var får långt ut så spacer gick inte dit.
Även rökfärgade sidoblinkers på plats.

Bild

Nya baklysen monterade Hella MK5 style. Och ny bakre torkararm med flatblade monterad, precis som det sitter fram original.

Bild

Ringde till VAG o kollade pris på nya bromsskivor fram. Det skulle jag inte gjort. 3900kr styck.

Jag har lärt mig att köper man Golf R32 ska man inte ta de sista kronorna till köpet. Det måste finnas lite kvar i spargrisen!

Eftermarknads skivor halvflytande finns från ungefär 2500:- så det är ju trevligt.
Snikskivor av standardkonstruktion finns från ca1100:- Duger om man bara åker till jobbet.
Smurfen
Moderator Donator 50 Kör: Golf 3 Taklös Ort: Nyköping Medlem: 05 april 2006
Ons 20 maj 2015 16:16 Svara med citat
Jag betalade 1100 per skiva till min Mk5 R32 om jag inte minns helt fel.

Bruksbil Passat 3BG TDI
Blöjexpress Passat 3C TDI
Glassätarn Golf MK3 cab
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Sön 24 maj 2015 20:27 Svara med citat
Smurfen skrev:
Jag betalade 1100 per skiva till min Mk5 R32 om jag inte minns helt fel.


Ja det var inte mkt. Det priset har jag också fått för EBC skiva, (Ej flytande) Vilket fabrikat köpte du?
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Sön 24 maj 2015 21:05 Svara med citat
Nu har det äntligen hänt! Jag har kört räcerbana! Jag har funderat på att det skulle vara kul att prova, sedan slutet av 90talet då jag körde Jetta (mk2) GT 16V trimmad till 146hk med stenhårda Bilstein dämpare o fjädrar.

Körde på Gröndals motorstadion nära Eskilstuna. De har gatbilskvällar en gång i månaden under sommarhalvåret.
Kom o prova ni som bor någorlunda nära. Kostar 300kr + 150 för engångslicens.

Började försiktigt som man ska göra. Det är inte som att köra på vanlig väg.
Jag gjorde det vanliga nybörjarfelet som många andra kom jag på. Bromsade så sent ibland så växling gjordes mitt i kurvan.
Bromsa, Växla, Sväng är det som gäller.

Man ska ju inte köra så långa pass. Det pallar inte en vanlig bil med. Det blev 3x15minuter med 2lugna varv på slutet för att kyla ner bromsarna. 30-40min vila mellan passen.

Men jäklar vad det knäppte o luktade bränt om bromsarna. Men kul var det. Verkligen en ny erfarenhet.
Färddatorn visade 2,9Liter milen under ett pass.

DÄCK: Trodde jag hade köpt bra pirellidäck men på bana är de inte så bra. Nästan alla andra körde på sk R-däck o det går ju så mkt bättre. Vanliga däck tjuter runt hela kurvan o däcksidan viker ner sig. R-däck har en hårdare stomme o gummi mera anpassat för uppgiften.
Nästa gång ska jag ha däcktrycksmätare med mig för att släppa ur luft i framdäcken o få bättre fäste eftersom golfen understyr en hel del.

MOTOR: Trimma motor är inte speciellt viktigt. Trimma Väghållning däck o bromsar är viktigare!

Bild
Tack Ulf för bilden. www.ulfw.se

Filmade med min Gopro men hann inte prova fram något bra ställe att montera kameran på så det blev inte så bra.
Kommer nog att bygga ett eget fäste för den till nästa körning.

Nu är det dags att beställa ny skivor fram o sportbromsbelägg runt om. Sitter nya grejer bak som byttes tidigt i våras så skivorna är fina. Byter beläggen bak också för att behålla bromsbalansen. Annars blir det mkt bättre fram o halvbra bak.
Kanske beställer stålomspunna bromsslangar på en gång. Får se vad kalaset landar på prismässigt.

Hoppas jag hinner byta bromsar till BugRun. Tänkte testa att köra där på lördagen.
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Fre 29 maj 2015 23:28 Svara med citat
Beställde skivor & belägg i början av veckan från PEANsweden

Zimmermann halvflytande skivor fram och Stoptech sportbromsbelägg.
Det blev dyrt. Trots ett bra paketpris. Grymt trevlig bemötande med mkt kunskap som Per delar med sig av. Thumbs up
Fick leverans idag. Nu finns det lite att fixa i helgen. Dancing

Bild
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Mån 01 jun 2015 20:39 Svara med citat
Sådär ja, nu sitter nya Zimmermann skivor på plats fram och Stoptech sportbelägg runt om.
Bakre skivorna är nästan nya, bara några månader gamla men ytrosten är ju på plats redan efter några dagar tyvärr.
Hade jag haft mera tid hade jag demonterat dem o slipat o lackat dem.

Jag lackade delar av främre skivorna med biltemas värmebeständiga färg.
Får se om det gör nytta. De är ju behandlade från fabrik också.
Oken skulle behöva lite ny färg men det får bli senare.

Bild

Nu gäller det att slita in dem lite lagom till helgens bankörning på Bugrun.
Det ingick faktiskt instruktioner med skivorna.
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Tis 09 jun 2015 21:20 Svara med citat
Fixade lite med golfen dagarna före Bugrun.
Hade köpt på mig luft & kupefilter för ett tag sedan då mekonomen hade 20-25%.
Så det är väl lika bra att byta för det var några år sedan ser jag i papperen.
Luftfiltret var rejält skitigt, likaså kupefiltret men det är ju vanligt.

Bild

Fick brottom att bygga ett fäste till min Gopro så det blir bättre än förra gången.
Lite MDF board fanns i förrådet efter alla högtalarlådor jag byggt, (Både hem o bil)
Svart sprayfärg råkade också finnas hemma.
Köpte vingmuttrar(2kr) och de nästan perfekt utformade plåtbitarna(rörhållare 2x7kr) på Bauhaus.
Kanske inte blev det snyggaste men det funkar fint. Kameran ska nog fram några cm så jag inte är med så mkt.
Film kommer, ska bara redigera lite först.

Bild
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Tis 09 jun 2015 22:27 Svara med citat
Startade resan tidigt lördag morgon för att inte missa förarmötet o inte kunna köra.
Tänkte det kanske är kö när man ska in på mantorp.
Kom dit lite senare än jag tänkte vid 8:35 men bara en bil före o det var 2 filer in!
Sist jag var på Bugrun 2003 tog det 2:20 att köra minns jag. 2:15 nu.

Bild

Ingen kö vid besiktning så jag var först in i depån.
Det var en upplevelse att kunna dra på o se när mätarnålen passerar 140 150 160 nästan 170 på långa rakan.
Detta var ju min andra bankörning så hade skaffat en däcktrycksmätare för att justera trycket när däcken är varma.
Så kanske man kan få bort lite av understyrningen. Den vill ju rakt fram även med vridna hjul kan man säga.

Pass1, Prova mig fram o känner på banan.
Pass2, Börjar få upp farten o kollar ofta vilket spår andra tar. Provar att ligga på lite i de långa svängarna.
Mäter däcktrycket efter pass2. Kalla framdäck ska ha 2,7. Varmkörda var de 3,05. Justerade ner till 2,7 o ut igen.
Pass3, Ja det var skillnad med däcktrycksjustering. Klart mindre understyrd, styr in mkt bättre. Det blev roligare! Drygt 100 i en lång kurva med skrikande däck är inte som att åka till jobbet. Vilken känsla.
Pass4, Det regnar o är blött på banan. Går inte bra. Bilen har stått länge o däcken kallnat. För lågt tryck i framdäck o blöt asfalt gör det riktigt obehagligt i speciellt en sväng där det bara vill gå rakt fram glidande på blöt asfalt. Kör bara några varv.
Pass5, banan är torr o jag kör ett sista pass innan de stänger bankörningen för dagen. Nu är det kul, får upp värmen i framdäcken o greppet o det går bra att köra.

Totalt blev det ca 11mil. Ungefär 35 varv.
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Lör 13 jun 2015 23:49 Svara med citat
Köpte nya 18" hjul tidigare i veckan.
Hittade de fälgar jag letade efter. Mkt bra skick med 2felfria o 2 fälgar kantskrapade. Men det får man ta när det var under halva nypriset.
De väger enligt uppgift 8,0kg styck i 8x18". R32 fälgen OZ Aristo 7,5x18 väger ca12,1kg st. Alltså 17kg roterande ofjädrad massa borta. Det är bra för väghållning acc & bromsförmåga. Vi får se om det blir så i verkligheten när däcken kommer på.
Nu sitter det kinesdäck i 215/35x18 på som ska bytas ut(4sale) mot Michelin Pilot Super Sport är det tänkt om jag får tag på 4st.
Fått indikationer från däckbranchen att de är svåra att få tag i så här i sommartider.

Bild


Senast ändrad Sön 21 jun 2015 10:34, ändrad totalt 1 gång
Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Sön 14 jun 2015 20:09 Svara med citat
Smart gjort med kamerafästet! Ser fram mot filmen Regular Smiley
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Sön 21 jun 2015 10:33 Svara med citat
Det dröjer lite med filmen. Min dator ska in för reparation och en ny SSD tänkte jag få dit på en gång.

Michelin Pilot SuperSport är beställda.
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Tis 07 jul 2015 23:50 Svara med citat
Köpte vw muggar på Bugrun. Helt onödigt, jag som inte dricker kaffe men ett kul tillbehör.

Bild

Instegslister.
Bild

Nu med OZ Ultraleggera 8x18 med Michelin Pilot SuperSport.
Ett av de finare däcken från Michelin som fått goda betyg att användas på banträffar.
Valde dem istället för att ha 2uppsättningar fälgar o R-däck.
Bild

Valde ju dessa fälgar för de är lätta. 4kg lättare per fälg än R32 Aristo fälgarna.
Lättare fälgar o däck betyder mindre ofjädrad vikt vilket ger bättre acc, väghållning & bromsförmåga.
Bild

R32 Aristo hjulen väger ca 21,5kg och dessa med Michelin däck väger 18,5kg st.
Hade kunnat fått ner vikten till 17,6 om jag valt ett däck med lägre belastningsindex. Men valde ett som tål mer vikt då det blir stadigare vid kurvtagning hoppas jag.

Justerbara 4motionstag köpta till kanonpris i Polen. Gratis frakt med frugan som är där o hälsar på sin familj.
Smurfen
Moderator Donator 50 Kör: Golf 3 Taklös Ort: Nyköping Medlem: 05 april 2006
Ons 08 jul 2015 13:44 Svara med citat
Trevligt trevligt.

Bruksbil Passat 3BG TDI
Blöjexpress Passat 3C TDI
Glassätarn Golf MK3 cab
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Tor 09 jul 2015 23:30 Svara med citat
När mekonomen hade 25% en kväll så tänkte jag, finns det något jag behöver. Lite ny växellådsolja kanske.
De små grejerna i påsen är nya övre fjäderbenslagringar fram.

Bild

Nya däcken
Bild

En bild till lite mera från sidan så fälgarna syns bättre. 334mm frambromsar fyller ut 18" fälgar ganska bra.
Bild
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Mån 13 jul 2015 22:50 Svara med citat
Här kommer en lite filmsnutt från Gröndal motorstadion.

https://youtu.be/szFvXvBLqU0
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Ons 15 jul 2015 23:53 Svara med citat
Har nu testat nya Michelindäcken på bana o det greppar fint. Bara den lilla Gröndalbanan med sina tvära svängar.
Understyrningen nästan borta.

Men får en känsla av att de inte kommer hålla så många år.

Bild
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Tor 16 jul 2015 23:06 Svara med citat
Nu har jag bytt övre främre fjäderbenslagringar. Inget mera knirkade o knakande när man kör över fartgupp eller vrider på ratten när jag parkerar.
Först var jag lite snål o bara köpte lagringarna, Men när jag plockade isär såg jag att den tjocka gummilagringen också behöver bytas. Köptes på VAG.
Ska ni göra samma sak ser ni verktyg på bilden. 21mm hylsa och 7mm lång insex som måste gå ner i hylsan för att hålla fast kolvstången från stötdämparen. Sen vrida på den utvända sexkantfattningen på hylsan. Hylsan är en tändstift hylsa. Min insexa var lite för tjock så därför slipade jag ner den lite.
Detta moment kan du göra utan att demontera fjäderbenet om du är klurig.

Bild

Nästa projekt är att byta länkarmar bak. Eller camberstag eller 4motionarmar eller vad ni vill kalla det.
Sitter 2st på varje sida bak. Den ena justerar camber o den andra toe in.
Byter alla 4 eftersom det är glapp i bussningarna. Även de 2(4) bussningarna i spindeln bak ska bytas men det måste pressas i så det lämnar jag in. Som avslutas med hjulinställning. Suck vad det rinner iväg pengar.

Bild

Dessa köptes från www.Silverproject.eu Ruskigt bra pris. Passar troligen alla 4motion golfar, audi A3/S3 Quattro och Seat Leon 4motion av samma generation.
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Tis 21 jul 2015 23:58 Svara med citat
Då har man tillbringat några timmar i garaget igen. Men nu tror jag det är slut på måstejobb som inte är så roliga.

4 Motionarmar byttes igår & idag. Och imorrn ska den in på verkstad för att byta bussningar som pressas i bakre spindeln. Avslutas med hjulinställning.

Bild
Detta vertyg gjorde jag för att kunna bryta tillbaka spindeln o få i skruvarna i den nedre armen. Övre gick bra utan hjälp men nedre hade aldrig gått utan denna enkla specialare.

Självklart stötte man på lite problem. En skruvskalle som var ivägen för att få ut den inre skruven på övre armen. Skruvskallen håller subframe till bakvagnen. Men efter lite efterforskning så konstaterade jag att den nog går bra att skruva ut utan att något rör sig. Det gick bra o sedan skruva tillbaka den.

Bild

Så här ser det ut nu.
Måste nog köpa nya zimmermann skivor bak också bara för att det ska se lika bra ut som fram.
Rickard.v
Kör: Passat 5 Audi S3 Ort: Västerås Medlem: 31 augusti 2008
Mån 27 jul 2015 22:52 Svara med citat
Det blev inget byta av bussningar. Verkstaden hade fått hem fel bussningar och de tyckte inte att de var något glapp i mina bussningar. Och eftersom det är så besvärligt att byta så gör inte verkstaden det bara för att tjäna pengar.

Men det var inte fel bussningar bara en annan modell som används nuförtiden.
Så vi gick direkt på hjulinställning så nu är allt som det ska.

Idag har jag modifierat luftfilterboxen för 30% bättre flöde. Ger några HK då det är en begränsning av flödet.
Efter lite googlande upptäckte jag att det finns en luftfilterbox med tillhörande luftkanal fram till lyset som är mkt grövre på modellen med DSG låda. Hmm det var intressant, varför sitter inte det på alla R32 kan man fråga sig.

Efter det var det dags igen att åka till Möllerbil (VAG) o handla. Köpte 2 delar till priset av 13kronor.
Det var 2 små brickor som håller fast värmeskyddsplåten ovanför bakre ljuddämpare.
(de hade rostat sönder o plåten skramlade)
Sida 1, 2  >