Forum - Golf 2 (83-91) - 1,6 bensin till 1,6TD, frågor

Alriksson
Kör: Ingen VW Ort: Kungälv Medlem: 09 oktober 2008
Lör 02 maj 2015 21:37 Svara med citat
Jag har en mk2 1,6 bensin -86 och hittat en donatorbil med 1,6td -90:

Exakt vad behöver jag flytta över för att få in dieselmotorn i min bil? Motor och låda såklart (och dieselpumpen), men mer? Måste jag byta tank, bränsleledningar? Nån extra bränslepump nånstans? Drivaxlar? Bör jag byta bromsar eller avgassystem eller nått sånt för att kunna registrera om den?

Och hur kopplar man elen lämpligen? Startmotorn är väl samma, men till dieselpumpen och glödningen skulle jag gärna ha hjälp med.

Tacksam för alla tips och hjälp jag kan få!
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 02 maj 2015 22:42 Svara med citat
Alriksson skrev:
Jag har en mk2 1,6 bensin -86 och hittat en donatorbil med 1,6td -90:

Exakt vad behöver jag flytta över för att få in dieselmotorn i min bil? Motor och låda såklart (och dieselpumpen), men mer? Måste jag byta tank, bränsleledningar? Nån extra bränslepump nånstans? Drivaxlar? Bör jag byta bromsar eller avgassystem eller nått sånt för att kunna registrera om den?

Och hur kopplar man elen lämpligen? Startmotorn är väl samma, men till dieselpumpen och glödningen skulle jag gärna ha hjälp med.

Tacksam för alla tips och hjälp jag kan få!

OM du inte har en absolut rostfri bil i nyskick och absolut vill ha den till diesel för att pendla så låt bli...

OM du ska kunna regbesikta den så är det avgassystem, bränslesystem med tank etc, elsystem, motor samt låda du behöver byta. Kostnaderna för regbes och eventuella intyg blir högre än att sälja det du har och köpa med den motor du vill ha.
Alriksson
Lör 02 maj 2015 22:54 Svara med citat
r o l l e skrev:
OM du inte har en absolut rostfri bil i nyskick och absolut vill ha den till diesel för att pendla så låt bli...

OM du ska kunna regbesikta den så är det avgassystem, bränslesystem med tank etc, elsystem, motor samt låda du behöver byta. Kostnaderna för regbes och eventuella intyg blir högre än att sälja det du har och köpa med den motor du vill ha.

Så kan knappast vara, min bil kostar 0kr i skatt jämfört med en mk2 1,6td icke skattefri som ligger över 3000. Kanske runt 2000:- för att regga in den är alltså fortfarande billigare än en årsskatt på en icke skattefri diesel...

Frågan kvarstår precis som i första posten.
r o l l e
Lör 02 maj 2015 23:45 Svara med citat
Alriksson skrev:
Så kan knappast vara, min bil kostar 0kr i skatt jämfört med en mk2 1,6td icke skattefri som ligger över 3000. Kanske runt 2000:- för att regga in den är alltså fortfarande billigare än en årsskatt på en icke skattefri diesel...

Frågan kvarstår precis som i första posten.

Och du fick svaret hur du gör med elen, du byter elsystemet... När du monterar motorns kabelhärva så stämmer kontakter, startmotor, glödning etc.
Även tex instrument etc behöver bytas.

Och gissningsvis kommer du behöva intyg från Volkswagen för att regbes den som diesel, kostnad intyg kanske 1500:- samt att en verkstad ska kontrollera och godkänna att det är korrekt installerat vilket säkert landar på minst 5000:-

Blir sällan billigare även om många vill tro så.
Alriksson
Lör 02 maj 2015 23:57 Svara med citat
r o l l e skrev:
Och du fick svaret hur du gör med elen, du byter elsystemet... När du monterar motorns kabelhärva så stämmer kontakter, startmotor, glödning etc.
Även tex instrument etc behöver bytas.

Och gissningsvis kommer du behöva intyg från Volkswagen för att regbes den som diesel, kostnad intyg kanske 1500:- samt att en verkstad ska kontrollera och godkänna att det är korrekt installerat vilket säkert landar på minst 5000:-

Blir sällan billigare även om många vill tro så.

Okej men hur kopplar jag kabelhärvan? Jag har bytt motor tidigare i en mk1 men fick då hjälp med elen, men vill minnas att det bara var 2-3 kablar som skulle kopplas om på sin höjd.

Måste jag byta drivaxlarna?
r o l l e
Sön 03 maj 2015 18:00 Svara med citat
Alriksson skrev:
Okej men hur kopplar jag kabelhärvan? Jag har bytt motor tidigare i en mk1 men fick då hjälp med elen, men vill minnas att det bara var 2-3 kablar som skulle kopplas om på sin höjd.

Tja, ungefär som det ser ut på donatorbilen. Märk upp kabelhärvan innan du tar bort den så är det lättare. Annars får man köpa (eller hitta på annat sätt) elschema. Men en härva för rätt motor så pluggar du i varje kontakt där den ska vara, och härvan i säkringsboxen.
Gissar att du åker på att byta härvan till instrumenetet också kanske.

Nu är du ju på gång att montera en lite nyare motor med styrbox så då brukar det bli mer än 2-3 sladdar...
r o l l e
Sön 03 maj 2015 18:01 Svara med citat
Alriksson skrev:

Tja, ungefär som det ser ut på donatorbilen. Märk upp kabelhärvan innan du tar bort den så är det lättare. Annars får man köpa (eller hitta på annat sätt) elschema. Men en härva för rätt motor så pluggar du i varje kontakt där den ska vara, och härvan i säkringsboxen.
Gissar att du åker på att byta härvan till instrumenetet också kanske.

Nu är du ju på gång att montera en lite nyare motor med styrbox så då brukar det bli mer än 2-3 sladdar...
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 16 maj 2015 21:46 Svara med citat
Vet en som flera ggr. har bytt från bensin till diesel på främst golf 1Surprisedr, ska ej vara några problem upp till 1988
däremot diesel till bensin är bökigare på en 76:a eller senare
en enkel besiktning behövs det var dock för över 10 år sedan så det kan ha hänt saker sen dess

han såg först till att besiktiga den med bensinmotor så han kunde köra den 1år och 5 månader med diesemotor fast reggad för bensin eftersom man har "rätt att provköra den 2 veckor" innan regbesiktning

Very Happy

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Alriksson
Tor 21 maj 2015 13:16 Svara med citat
a128 skrev:
Vet en som flera ggr. har bytt från bensin till diesel på främst golf 1Surprisedr, ska ej vara några problem upp till 1988
däremot diesel till bensin är bökigare på en 76:a eller senare
en enkel besiktning behövs det var dock för över 10 år sedan så det kan ha hänt saker sen dess

han såg först till att besiktiga den med bensinmotor så han kunde köra den 1år och 5 månader med diesemotor fast reggad för bensin eftersom man har "rätt att provköra den 2 veckor" innan regbesiktning

Very Happy

det var lite så jag tänkte göra också Smile kan väl svara mig själv, man tar en tändningsström till dieselpumpen som tidigare gick till tändspolen. That's it.

För att regbesikta behöver man nått dokument från VW Södertälje. längre än så har jag inte bemödat mig forska i det.
Palicuse
Kör: Golf 2 CL 1,6-1987 Ort: Göteborg Medlem: 02 januari 2019
Ons 02 jan 2019 23:55 Svara med citat
Hoppas det är ok ifall jag lånar inlägget.

Jag har en golf 2 87a, med 1,6 bensinmotor(HM) som jag tänkte montera en 1,6 dieselmotor i istället.

Motorn är en 1,6 GTD motor(SB) som i sin tur är nyare än bilen, så kontakterna som sitter på motorkablaget passar inte den säkringsboxen som sitter i bilen samt att ett par kontakter har blivit avklippta.

Går det att använda motorkablaget som redan sitter i bilen, eller vore det bättre att leta efter en annan dieselmotor med rätt kablage?.