Forum - Golf 7 (13-19) - Nybil med saknad utrustning

plover63
Golf 7 2.0 TDI 4WD-16 Ort: Danderyd
Ons 01 jul 2015 7:52 Svara med citat
I mars beställde jag en GT med xtra allt, jättefin bil levererades igår från DinBin i Stockholm. Visade sig att utrustning (parkeringsvärmare och DynAudio) inte var med i leveransen, men specat i offert och priset var detsamma. Ännu märkligare är att DinBil skickat mig en faktura på oförändrat belopp (exakt på kronan efter överenskommen rabatt) men dock har två tillval utgått. Vad gör DinBil då för att nå upp till samma fakturabelopp ? Jo någon har varit översmart och justerat både bilens pris, rabatt samt ökat priset på några tillbehör för att landa på ursprungligt belopp. Jag har köpt Audi, VW av dem i 20 år men aldrig varit med om detta - någon som varit med om liknande ?
JMB
Golf 7 GT TSI 1,4 SC Ort: Stockholm
Ons 01 jul 2015 8:14 Svara med citat
plover63 skrev:
I mars beställde jag en GT med xtra allt, jättefin bil levererades igår från DinBin i Stockholm. Visade sig att utrustning (parkeringsvärmare och DynAudio) inte var med i leveransen, men specat i offert och priset var detsamma. Ännu märkligare är att DinBil skickat mig en faktura på oförändrat belopp (exakt på kronan efter överenskommen rabatt) men dock har två tillval utgått. Vad gör DinBil då för att nå upp till samma fakturabelopp ? Jo någon har varit översmart och justerat både bilens pris, rabatt samt ökat priset på några tillbehör för att landa på ursprungligt belopp. Jag har köpt Audi, VW av dem i 20 år men aldrig varit med om detta - någon som varit med om liknande ?


VW har nyligen höjt priset på bland annat golf, men om du inte fått det du har överenskommit med säljaren tycker jag du ska dra det till försäljningschefen till att börja med. Därefter VW centralt, och hjälper inte det så får du dra det till ARN. Var dock noga med att läsa det finstilta på kontraktet, kan vara så att dem har möjlighet att justera priset på tillval efter beställningsdatum.
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Ons 01 jul 2015 9:51 Svara med citat
Jag skulle kräva att bilen skulle ha den utrustning man kom överens med.
På de nya G7:or är det svårt (o ibland omöjligt) att eftermontera viss utrustning, om man skulle vilja ha det.

Min erfarenhet att DinBil i Täby är inte precis positiv (försäljning).
I höstas var jag på jakt efter en ny bil och besökte ovannämnda ställe.
Tomt i lokalen, 4-5 anställda samlade i en klunga och småpratade med varandra.
Ingen tog notis om lilla mig, trots ca 30min i lokalen och utstrålade intresse att köpa en ny bil.
Känndes det välkomnande?
Efter att själv ha tagit initiativet, blev jag noga granskad av en försäljare som tydligen bedömde mig som ointressant kund.
Svaren på mina frågor blev därefter.
Blev det affär hos den försäljaren?
Nix.
orjanc
Golf 7 Alltrack 1.8 TSI Ort: Uppsala
Ons 01 jul 2015 10:04 Svara med citat
plover63 skrev:
I mars beställde jag en GT med xtra allt, jättefin bil levererades igår från DinBin i Stockholm. Visade sig att utrustning (parkeringsvärmare och DynAudio) inte var med i leveransen, men specat i offert och priset var detsamma. Ännu märkligare är att DinBil skickat mig en faktura på oförändrat belopp (exakt på kronan efter överenskommen rabatt) men dock har två tillval utgått. Vad gör DinBil då för att nå upp till samma fakturabelopp ? Jo någon har varit översmart och justerat både bilens pris, rabatt samt ökat priset på några tillbehör för att landa på ursprungligt belopp. Jag har köpt Audi, VW av dem i 20 år men aldrig varit med om detta - någon som varit med om liknande ?


Om det var min bil som saknat denna utrustning skulle jag ha reklamerat den och krävt i första hand att de eftermonterar utrustningen och om inte detta går att köpet skall hävas. Anledningen att jag köper en ny bil (och betalar ett premium för detta) är att den skall ha exakt den utrustning jag önskar och saknas denna vill jag inte betala för den. Möjligen skulle jag kunna acceptera att någon mindre detalj blev fel, men så känns det inte i detta fallet. Stå på dig tycker jag - en bra försäljare förstår dig och löser detta för att du skall bli nöjd & köpa nästa bil där också. Både du och handlaren bör vara nöjd vid en affär - de tjänar ni bägge i längden på och denna typ av relation känner jag att jag har haft så här långt med mina säljare där jag köpt ett antal bilar nu!

Att de justerat priset på detta vis känns inte heller acceptabelt och detta skulle jag diskuterat med försäljningschefen som nämnts i tidigare svar. Kan inte tänka mig att de skall kunna ändra priset efter att kontraktet är påskrivet - så har det inte varit vid någon av de nybilsaffärer jag gjort där jag beställt där ändring av MY skett under leveranstiden (har gjort detta med VW/BMW/Porsche/Toyota).
plover63
Golf 7 2.0 TDI 4WD-16 Ort: Danderyd
Ons 01 jul 2015 10:23 Svara med citat
Nu har jag varit hos DinBil - apropå kundservice kan jag informera om följande;
"Hej, jag vill reklamera en ny bil jag hämtade igår"
"- Då får du ställa dig i kö till serviceavdelningen där borta"

Servicekillen ville eftermontera men kunde efter 30 minuter inte få något besked annat än att de måste i så fall lämna bort det till tredje part eftersom de inte kunde eller hade tid själva Smile

Fick dock tag på säljarenigen som var BRA - han ville fixa detta. De utreder vad som skett under dagen, hoppas på att få behålla den undermåliga bilen i avvaktan på att de beställer en n och att jag sedan får byta utan kostnad..

Fråga: Varför går det inte att eftermontera P-värmare om man har originaldelar respektive DynAudio-systemet ? Blir det inte likadant då som om jag fått den monterad i frbriken ? Vad är skillnaden ? Jag har den billiga navigatorn med färgskärm idag.

Hoppas på lite goodwill här - jobbar själv med försäljning - en sak vet jag ; En NÖJD kund talar gärna om det för fem kompisar/kollegor men en MISSNÖJD kund sprider budskapet till 15 kompisar/kollegor. För första gången på 20 år känner jag mig faktiskt riktigt förbannad.

Återkommer när jag fått svar från DinBIl - detta blir intressant.
orjanc
Golf 7 Alltrack 1.8 TSI Ort: Uppsala
Ons 01 jul 2015 10:31 Svara med citat
plover63 skrev:
Nu har jag varit hos DinBil - apropå kundservice kan jag informera om följande;
"Hej, jag vill reklamera en ny bil jag hämtade igår"
"- Då får du ställa dig i kö till serviceavdelningen där borta"

Servicekillen ville eftermontera men kunde efter 30 minuter inte få något besked annat än att de måste i så fall lämna bort det till tredje part eftersom de inte kunde eller hade tid själva Smile

Fick dock tag på säljarenigen som var BRA - han ville fixa detta. De utreder vad som skett under dagen, hoppas på att få behålla den undermåliga bilen i avvaktan på att de beställer en n och att jag sedan får byta utan kostnad..

Fråga: Varför går det inte att eftermontera P-värmare om man har originaldelar respektive DynAudio-systemet ? Blir det inte likadant då som om jag fått den monterad i frbriken ? Vad är skillnaden ? Jag har den billiga navigatorn med färgskärm idag.

Hoppas på lite goodwill här - jobbar själv med försäljning - en sak vet jag ; En NÖJD kund talar gärna om det för fem kompisar/kollegor men en MISSNÖJD kund sprider budskapet till 15 kompisar/kollegor. För första gången på 20 år känner jag mig faktiskt riktigt förbannad.

Återkommer när jag fått svar från DinBIl - detta blir intressant.


Tycker att de borde kunna lösa detta genom eftermontering, men frågan är hur mkt energi de vill lägga på det. Kan hända att Dynaudio är svårare om det är fler högtalare + förstärkare än i originalsystemet, vilket gör att nödvändigt kablage saknas. P-värmare borde gå att eftermontera, men frågan är om det funkar med VW original?

Hur som helst känns som du går rätt väg genom att formellt reklamera och ge dem möjlighet att komma med en rimlig lösning. Spontant känns det vettigt att du får köra bilen du fått tills dess ny levereras med den utrustning du beställt. De bör ju kunna sälja den bil du fått nu som en "demo" med få mil på mätaren. Om det är fabriken som gjort fel bör de ju kunna kräva lägre pris för denna bil och har de själva gjort fel får de väl ta det på goodwill kontot...
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Ons 01 jul 2015 11:09 Svara med citat
plover63 skrev:
Fråga: Varför går det inte att eftermontera P-värmare om man har originaldelar respektive DynAudio-systemet ? Blir det inte likadant då som om jag fått den monterad i frbriken ? Vad är skillnaden ? Jag har den billiga navigatorn med färgskärm idag.

Allt går inte att originaleftermontera, tex kan man inte eftermontera navigator på Golf7 (utan att byta orimligt mycket).

Med Dynaudio är kanske inte kompatibiliteten problemet utan att mycket av inredningen och kabelstammar måste lossas/bytas med risk att det inte blir lika bra som från fabrik. Samma med parkeringsvärmaren, ev. måste tanken bytas för att få rätt anslutning för bränslematningen, bränsleslangar ska dras, värmaren ska monteras i fästen som kanske inte finns, rostskydd måste göras om.

Materiel- och arbetskostnad överstiger vida kostnaden för att beställa en ny bil och kompensera dig.

· · · – – – · · ·
betaride
Scirocco R-16 Ort: Borås
Ons 01 jul 2015 12:00 Svara med citat
tur-ture skrev:
Allt går inte att originaleftermontera, tex kan man inte eftermontera navigator på Golf7 (utan att byta orimligt mycket).

Med Dynaudio är kanske inte kompatibiliteten problemet utan att mycket av inredningen och kabelstammar måste lossas/bytas med risk att det inte blir lika bra som från fabrik. Samma med parkeringsvärmaren, ev. måste tanken bytas för att få rätt anslutning för bränslematningen, bränsleslangar ska dras, värmaren ska monteras i fästen som kanske inte finns, rostskydd måste göras om.

Materiel- och arbetskostnad överstiger vida kostnaden för att beställa en ny bil och kompensera dig.


En annan viktig sak att tillägga är att du VILL INTE att dessa saker ska eftermonteras. Kan garantera att när dom haft nere allt en gång så kommer du bli lidande av skrammel och annat. Det ska monteras från fabrik annars sitter saker och ting inte ihop lika bra. Alla som plockat ner inredningen någon gång vet hur struligt det kan vara att få allt skrammelfritt efteråt.
plover63
Golf 7 2.0 TDI 4WD-16 Ort: Danderyd
Ons 01 jul 2015 17:46 Svara med citat
Tack alla för bra svar! Nu fick jag besked från DinBIl att de står för alla kostnader och även beställer en helt ny bil åt mig - skall bli intressant att leveranstiden på den - denna tog nästa fyra månader.
orjanc
Golf 7 Alltrack 1.8 TSI Ort: Uppsala
Ons 01 jul 2015 21:30 Svara med citat
plover63 skrev:
Tack alla för bra svar! Nu fick jag besked från DinBIl att de står för alla kostnader och även beställer en helt ny bil åt mig - skall bli intressant att leveranstiden på den - denna tog nästa fyra månader.


Låter som en rimlig lösning - skönt att det löste sig så snabbt Thumbs up
plover63
Golf 7 2.0 TDI 4WD-16 Ort: Danderyd
Tor 02 jul 2015 6:44 Svara med citat
Faktiskt, och så har jag lärt mig massor om eftermonteringens nackdelar här på forumet!
Laboristo
Golf 7 1,2 CLBM Ort: Malmö
Sön 04 mar 2018 11:56 Svara med citat
Bara det är jobbigt UTAN gps! Jag visste ej att det inte ingår vid köpet. Det skulle vara självklart att ha GPS i bilen idag!
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Mån 05 mar 2018 13:39 Svara med citat
Laboristo skrev:
Bara det är jobbigt UTAN gps! Jag visste ej att det inte ingår vid köpet. Det skulle vara självklart att ha GPS i bilen idag!


Carplay och Android Auto funkar ju utmärkt! Smile, behöver man inte slösa pengar på GPS! Very Happy

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 05 mar 2018 14:13 Svara med citat
wide skrev:
Carplay och Android Auto funkar ju utmärkt! Smile, behöver man inte slösa pengar på GPS! Very Happy

Håller med, använde Android Auto med Google Maps lite tidigare, men du kör jag Here WeGo direkt i telefonen.
Mycket sabbare igång och smidigare, enligt mig är Here överlägsen Google Maps, och det är väldigt få gånger gps behövs, för mig i varje fall. Har några vänner som tycker likadant, slänga ut pengar i sjön på en svindyr GPS är vansinnigt Regular Smiley