Forum - Golf 5 (04-08) - Vibrationer vid motorbromsning.

Orvar
Golf 5 2,0fsi 4-motion Ort: Örnsköldsvik
Fre 24 jul 2015 20:59 Svara med citat
Om jag kör 90 km/t på 6:an,släpper gasen och motorbromsar och när hastigheten sjunker till 80 hörs ett durrande vibrerade ljud som går över allteftersom hastigheten sjunker och slutar vid ca 70. Samma sak med 5:ans växel fast då börjar vibrationerna vid typ 70 och slutar vid 60. Som vanligt är det inte lätt att bedömma om det kommer framifrån eller bak. Nyinköpt tantkörd 4-motion -05 11000 mil som har fått ny olja i bakaxel samt ny olja å filter i Haldexlådan. Växellådsoljan kollad och nivån ok. Vinkelväxeloljan har jag inte kollat än för den har väl en sån? ligger jag på 80 på 6:an och släpper gasen så hörs ett lätt durrande, vibrerande ljud som går över bara jag ger LITE gas som övervinner motorbromsningen. Hoppas min beskrivning på symtomen är lättuppfattad. har aldrig haft fyrhjulsdrivning förut så det kanske ska låta så. jag blir så förbannat irreterad över att inte veta.
Orvar
Golf 5 2,0fsi 4-motion Ort: Örnsköldsvik
Tis 22 sep 2015 22:41 Svara med citat
Tror att det förmodligen beror på trasig bakre Hardyskiva, är det någon som håller med?
MatsS
Golf 5 BLS 4motion Ort: Leksand
Tor 26 maj 2016 6:58 Svara med citat
Fick ni lagat bilen, var det haryskivan?
Orvar
Golf 5 2,0fsi 4-motion Ort: Örnsköldsvik
Lör 28 maj 2016 0:22 Svara med citat
Tror och hoppas att det är hardyskivan, har inte brytt mig förrän nu när jag fick sms från forumet att det tas bort pga ålder eller nåt. Har en ny i bagaget inhandlat på Meca för 2000 som skall bytas snarast möjligt (när jag grillar och bjuder på Norrland guld till grabben som ligger under bilen). Vet nu att skivans uppgift förutom att dämpa vridmomentet mellan axlarna, är att ta upp axiella rörelser mellan motorpaketet och den stumt monterade diffen bak. kröp under bilen med 2st brytjärn och kunde med hjälp av lite olja motionera lös den axiella rörelsen i kopplingen. Tror att när kopplingen kärvar ihop så knäcks gummivulkningen. kom på att det är nog inte så lätt att byta skivan. hela bilen måste nog pallas upp, eller rullas fram och tillbaka på en lyft, för att vrida kardan runt och komma åt alla bultar. OBS. detta är bara vad jag tror, inte vet. rapporterar när jag vet.
Orvar
Golf 5 2,0fsi 4-motion Ort: Örnsköldsvik
Lör 18 jun 2016 15:12 Svara med citat
Bakre Hardyskivan bytt och vibrationerna är borta. Arbetskostnad 1900:- Mekonomenverkstad. Kan inte se något trasigt på gamla skivan. vulkningen verkar ok men inte lätt att se. Kanske bara blir hård i gummit med åren.