Forum - Golf Cabriolet - Golf Cab -89 med förgasare?

zoddri
Ingen VW Ort: Umeå
Fre 14 aug 2015 19:25 Svara med citat
Funderar på att åka och kika på denna: http://www.blocket.se/vi/61983159.htm

Men det är ju detdär med Weber-förgasare.
Bilen är importerad och jag har ännu inte fått fram motorkoden på den så jag vet inte exakt vad det är för snurra i den. Men enligt transportstyrelsen ska den ha 90hk...

Säljaren har besiktat den så som den står nu (enligt honom) men jag är ju lite orolig för att om det nu är en bil med insprutning och jag har en riktigt dålig polisdag så.. Får jag en rejäl servicekostnad.

Eller vad har ni för tankar och funderingar?

Busbilsabsitnens? Yepp.
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Fre 14 aug 2015 20:58 Svara med citat
Tankarna är att importerade bilar har snällare avgaskrav än svenska, så det går bra även om det är förgasare och låter coolare. Men weber går inte direkt ekonomiskt, och går inte lika rent... säger han att han har weber så är det nog det, är det 1.6a så är den slö, 1.8a med weber skulle nog inte vara något att klaga på.

H.J.L.H.
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Fre 14 aug 2015 21:01 Svara med citat
TheHmm skrev:
Tankarna är att importerade bilar har snällare avgaskrav än svenska, så det går bra även om det är förgasare och låter coolare. Men weber går inte direkt ekonomiskt, och går inte lika rent... säger han att han har weber så är det nog det, 1.8a med weber skulle nog inte vara något att klaga på om man ser till effekt, även om den inte har 10/1 komp som de lite äldre.

H.J.L.H.
zoddri
Ingen VW Ort: Umeå
Fre 14 aug 2015 22:18 Svara med citat
TheHmm skrev:
Tankarna är att importerade bilar har snällare avgaskrav än svenska, så det går bra även om det är förgasare och låter coolare. Men weber går inte direkt ekonomiskt, och går inte lika rent... säger han att han har weber så är det nog det, är det 1.6a så är den slö, 1.8a med weber skulle nog inte vara något att klaga på.


Enligt annonsen (och transportstyrelsen) ska det vara en 1,8l motor i bilen Smile

Busbilsabsitnens? Yepp.
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Lör 15 aug 2015 14:21 Svara med citat
zoddri skrev:
Enligt annonsen (och transportstyrelsen) ska det vara en 1,8l motor i bilen Smile


Ja, läste lite dåligt där, men som sagt, eftersom den är importerad så har den snällare avgaskrav, så det är inget problem att ha förgasare, men den kommer vara törstig.

H.J.L.H.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 16 aug 2015 3:23 Svara med citat
TheHmm skrev:
Ja, läste lite dåligt där, men som sagt, eftersom den är importerad så har den snällare avgaskrav, så det är inget problem att ha förgasare, men den kommer vara törstig.


Och hur säker är du på detta uttalande?

Flyttgodsbilar har tills några få (2-4 år) tillbaka i stort sett inga avgaskrav, och i praktiken FRI trimning. Men en vanlig importbil har motsvarande avgaskrav som likadan svensksåld vad jag vet. Men skulle jag nu ha fel blir jag inte ledsen utan kan importera lite skit.
Men min skinkförflyttare som är importerad och av årsmodell -99 har likadana avgaskrav som direkt svensksålt.

Jag tror någon misslyckats med enkel felsökning av monojetroniken eller dåligt trimförsök och slängt dit en förknasare... Och bara för att bilen är nybesiktad behöver det inte vara lagligt.
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Sön 16 aug 2015 14:13 Svara med citat
r o l l e skrev:
Och hur säker är du på detta uttalande?

Flyttgodsbilar har tills några få (2-4 år) tillbaka i stort sett inga avgaskrav, och i praktiken FRI trimning. Men en vanlig importbil har motsvarande avgaskrav som likadan svensksåld vad jag vet. Men skulle jag nu ha fel blir jag inte ledsen utan kan importera lite skit.
Men min skinkförflyttare som är importerad och av årsmodell -99 har likadana avgaskrav som direkt svensksålt.

Jag tror någon misslyckats med enkel felsökning av monojetroniken eller dåligt trimförsök och slängt dit en förknasare... Och bara för att bilen är nybesiktad behöver det inte vara lagligt.


Den KAN inte gå igenom besiktningen med weberförgasare... efter 88 så ska bilen max ge 0.5 CO och lambda med väldigt liten marginal (för en golf etta), inte en chans att du kommer under det med förgasare, det behövs lambdastyrd insprutning för det, och de kan inte "se mellan fingrarna" när det kommer till avgasvärdena eftersom det då är systemet som underkänner en, de går inte att godkännas.

Men ifs... säljaren kanske blåljuger i annonsen... besiktigat den och sedan bytt. Men, det är rätt otroligt.

H.J.L.H.
zoddri
Ingen VW Ort: Umeå
Sön 16 aug 2015 15:01 Svara med citat
Om vi leker med tanken att den skulle klara avgasvärdena med webern, en 32-36 dgv tydligen..
Har samtliga cabbar insprutning från fabriken? Finns det nån modell nånstans som är såld med förgasare?

Busbilsabsitnens? Yepp.
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Sön 16 aug 2015 22:02 Svara med citat
zoddri skrev:
Om vi leker med tanken att den skulle klara avgasvärdena med webern, en 32-36 dgv tydligen..
Har samtliga cabbar insprutning från fabriken? Finns det nån modell nånstans som är såld med förgasare?


de äldre 1.6orna hade såklart förgasare från fabrik.

Sedan fick de Mk1 Gti-motorn, först 112hk, sedan 95 eftersom kompressionen sänktes för att kunna tanka 95ok.

det enda man behöver göra för att konvertera är att slita bort en massa saker och plugga hålen för spridarna i toppen.

Men 1.8 med förgasare tror jag inte såldes i butik.

H.J.L.H.
Typ155
Golf 1 cab -84 Ort: Göteborg
Mån 17 aug 2015 9:14 Svara med citat
Vet inte om det såldes cabbar med förgasare och 1,8 motor i Sverige, men det såldes nere på kontinenten. Min hade en EX motor med förgasare innan jag bytte till insprutning. Det fanns en del andra 1,8 motorer som hade förgasare också, se länken nedan, det finns en sammanställning av motorerna som cabbar kunde beställas med.

http://www.cabby-info.com/engine.htm

//Typ155
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Mån 17 aug 2015 23:41 Svara med citat
Typ155 skrev:
Vet inte om det såldes cabbar med förgasare och 1,8 motor i Sverige, men det såldes nere på kontinenten. Min hade en EX motor med förgasare innan jag bytte till insprutning. Det fanns en del andra 1,8 motorer som hade förgasare också, se länken nedan, det finns en sammanställning av motorerna som cabbar kunde beställas med.

http://www.cabby-info.com/engine.htm

//Typ155


Coolt, vad var det som gjorde EX så seg jämfört med insprutningsmotorerna?

H.J.L.H.
Typ155
Golf 1 cab -84 Ort: Göteborg
Tis 18 aug 2015 8:48 Svara med citat
Jag upplevde den inte som slö eller seg, den var i väldigt bra skick med nyrenoverad förgasare. Viljan att byta till en GTI motor fanns alltid och hjälptes av en motorbrand.

//Typ155
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Ons 19 aug 2015 12:07 Svara med citat
Typ155 skrev:
Jag upplevde den inte som slö eller seg, den var i väldigt bra skick med nyrenoverad förgasare. Viljan att byta till en GTI motor fanns alltid och hjälptes av en motorbrand.

//Typ155


Men det satt ingen Weber på den?

H.J.L.H.
Typ155
Golf 1 cab -84 Ort: Göteborg
Ons 19 aug 2015 12:56 Svara med citat
Nepp, det gjorde det inte. det satt en Pierburg 2E2 i den.

//Typ 155
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Ons 19 aug 2015 13:47 Svara med citat
Typ155 skrev:
Nepp, det gjorde det inte. det satt en Pierburg 2E2 i den.

//Typ 155


Det var det som fick mig att tro att den var modifierad, kanske till och med från en insprutning.

Dom låter så härligt Very Happy

H.J.L.H.