Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Konvertera Audi & VW T Fsi motorer för körning på E85

a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 05 sep 2015 11:22 Svara med citat
Konvertera Audi & VW Tfsi, Fsi samt Tsi motorer för körning på det alkoholbaserade bränslet E85

Genom att sänka matningsspänningen till Högtrycksgivaren G247 kan man höja bränsletrycket
den matas normalt med 5 Volt från ECU:n


Vill man inte klippa i bilens kabelhärva kan en satskabel inhandlas
det är en repkabel med kontakthylsa i varje ände som har art-nr 000 979 141
det förutsätter att givarens kontakthus har art-nr 4D0 971 993

en 2.8mm flatstift som är ganska tjock kan behövas
(elfa art-nr 48-206-90, 48-202-39)


med hjälp av ett spänningssänkande motstånd i E12 serien och en brytare över så man enkelt kan gå över till bensindrift igen

för motorkod CAXA kan lämplig värde vara ca 270 ohm som sänker spänningen till ca 4 volt
använd lödfri komponenthållare för att lätt kunna byta motstånd

Med hjälp av ett ELM327 interface och programvara, men även en Diamex DX65 alt. u581 är ett oumbärligt instrument
så väljer man utt ett lämpligt värde på motståndet så Ltft-banken ligger strax under +25%
man behöver dock köra minst några km mellan varje justering
minst 2-3 st fulltankningar med E85 sommarkvalitet kan behövas innan man kan göra den slutliga justeringen


Denna information nyttjas på egen risk, att betänka är att ökat bränsletryck kan innebära ökad påfrestning på bränslepumpen
och kamföljare, 1,4 tsi har kamföljare med rulle medans äldre Fsi tex. 2.0 inte är av rulltyp som bör kollas upp regelbundet

fakta om G247 givaren sid 31 i detta dokument:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_279.pdf

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 11 mar 2018 15:43 Svara med citat
Felpost kan raderas

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera