Forum - Golf 7 (13-19) - Carplay standard fr.o.m. årsmodell 2016?

twarkie
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Stockholm
Mån 26 okt 2015 8:24 Svara med citat
Tjena!

Jag har en Golf årsmodell 2016 som jag försökt få igång Carplay på. Gav upp ganska snabbt och trodde helt enkelt att det inte fanns tillgängligt i min bil utan tillval, men nu har jag läst några artiklar som säger att det ska vara standard från och med årsmodell 2016. Någon som kan bekräfta/dementera detta?

Följdfråga om det ska finnas: hur får man igång det? Har en iPhone 6 med senaste IOS och använder en original USB-kabel. Ser inget i telefonens carplay-inställningar och hittar inget i bilens inställningar.
T-Bone
Golf 7 Sportsvan Ort: Göteborg
Mån 26 okt 2015 19:33 Svara med citat
Ja, det ska vara standard från årsmodell 2016.

När jag hämtade ut min nya bil visade säljaren hur det funkade och ställde in allt. Men vad jag minns så var det enda hon gjorde att se till att Siri var påslaget på min mobil, sen var det bara att stoppa in USB-sladden och allt funkade.

Tycker för övrigt Carplay är helt fantastiskt. Kört ca 80 mil, och använder alltid Carplay. Både till Spotify, att ringa med från bilen och för GPS. Det enda som är lite synd är att inte Google Maps funkar, utan bara Apples egna kartor - som jag inte tycker är lika bra.
twarkie
Tis 27 okt 2015 8:24 Svara med citat
Skumt, testade nu igen men får det inte att fungera. Skulle säga att jag är en tekniknörd i vanliga fall och borde ha koll på sånt här, men icke.

Siri är aktiverat.

I nya IOS 9 kan man ju söka fram kompatibla carplay-bilar, men där hittas inget heller.

I bilens app-inställningar hittar jag bara Mirrorlink. Bör det finnas fler alternativ där?

Testade även med min frus iPhone 6 plus med samma resultat.
senjahh
Golf 7 sportscombi -16 Ort: Kristinehamn
Ons 28 okt 2015 0:53 Svara med citat
Hade inga problem med carplay med min iphone 5s när jag hämtade ut min nya golf häromveckan. Försäljaren visade bara hur bluetooth funkade och berättade inget om carplay. ( kanske han inte kunde eller så tänkte den unga försäljaren att denna gamla tant fattar ändå inget Wink
Det var bara att stoppa in sladden och efter en stund hade jag telefonens appar på displayen. Det tog dock några minuter innan allt var synkat ordentligt med massa underliga varningar att mobilen inte längre är kopplad till bilen osv ( den trådlösa, så klart)
Ibland har spotify krånglat i bilens display men blir snäll igen när jag väljer låtar med telefonen istället. Det kommer garanterat nya uppdateringar på alla buggar snart!
Valde inte heller gps till bilen och är glad för det! Funkar finfint med iphones egna!
senjahh
Ons 28 okt 2015 1:14 Svara med citat
Just ja...kom på en grej...du måste ha mobilen olåst konstigt nog
senjahh
Ons 28 okt 2015 1:22 Svara med citat
Hittade en liten demo på youtube
twarkie
Ons 28 okt 2015 8:14 Svara med citat
Hm, kollade några andra videos och tog en screen

Bild

Sådär ser det inte ut hos mig. Har bara Mirrorlink.

Ska höra av mig till VW och se vad de säger.
Linden
Golf 7 SC 150 R-line Ort: Göteborg
Fre 30 okt 2015 11:20 Svara med citat
Jag fick det inte heller att fungera när jag hade fått min nya 2016 Golf.

Lämnade in bilen till VW för en uppgradering av mjukvaran och vips så funkar Carplay!

Har en iPhone 5s med nyaste IOS. Testade även med andra iPhone men fick det ej å fungera innan uppgraderingen. Jag kontaktade bara min säljare så bokade han tid, självklart kostnadsfritt.

//Lindén - Golf SC TSI 150 GT R-line
twarkie
Mån 02 nov 2015 13:58 Svara med citat
Jag har haft en hel del kontakt med VW senaste dagarna. Väldigt skum organisation där folk bara hänvisar till varandra trots att de alla sitter på samma ställe. Fram och tillbaka mellan olika personer som inte kan se längre än "sina" system.

Hursomhelst, min bil är tillverkad v 22. Carplay blev standard v.22. Min bil hann precis skeppas iväg innan detta.

Det går tydligen inte att få det installerat i efterhand, men det låter konstigt tycker jag. I min värld är det en enkel uppdatering av mjukvaran. Någon som sitter på bra info om detta?
fetegrete
Golf 7 tsi 140 2015 Ort: Hallstahammar
Tis 03 nov 2015 18:43 Svara med citat
Min kontakt på VW berättade för cirka en två månader sen att han varit i Stockholm och fått info av VW att även äldre bilar, som t ex min golf 2015 uttage maj, skulle få en uppdatering av software så att även min bil skulle få CarPlay. Det verkade som säljarna hade blivit beordrade att hålla det hemligt, för han fick egentligen inte säga något alls Ska in och byta däck i veckan, ska passa på o fråga mer om detta. E det ingen annan här på forumet som hört samma info?
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Ons 04 nov 2015 10:54 Svara med citat
Intressant, kan det även gälla 2013års modell? Smile

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Ons 04 nov 2015 11:20 Svara med citat
Samma funderingar som "wide". Kan det finnas Mirror Link med vid en uppgradering till Carplay? Kanske dum fråga men jag vet inte riktigt hur funktioner/evt tillval hänger ihop med modeller eller med radiotyper. Vad är det som är möjligt, utan att bli ruinerad? /Laszlo
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Ons 04 nov 2015 14:32 Svara med citat
Jag hoppas att det stämmer, är helt klart beredd att betala en rimlig summa om det är möjligt att få det
muhaa
Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm
Tor 05 nov 2015 10:05 Svara med citat
Hallå!

Jag var igår på VW i Smista där jag tog upp frågan om det går att uppgradera till Carlplay om du har en äldre golf än -16...
Tyvärr var svaret att det inte går, det är inte bara en programuppdatering som gäller(även om jag inte riktigt är beredd att tro det) Det ska vara hårdvarumässig skillnad på bilar med och utan Carplay.. Bilar som är tillverkade innan v.22 men fortfarande årsmodell -16 kan få en uppdatering av programvaran och få till det..

Frågade även om det gick att köpa till hårdvaran som gör skillnaden så fick jag samma svar där..dvs nej..

Lite surt att det inte går att uppgradera bilen när det kommer ny funktionalitet
twarkie
Tor 05 nov 2015 10:07 Svara med citat
muhaa skrev:
Hallå!

Jag var igår på VW i Smista där jag tog upp frågan om det går att uppgradera till Carlplay om du har en äldre golf än -16...
Tyvärr var svaret att det inte går, det är inte bara en programuppdatering som gäller(även om jag inte riktigt är beredd att tro det) Det ska vara hårdvarumässig skillnad på bilar med och utan Carplay.. Bilar som är tillverkade innan v.22 men fortfarande årsmodell -16 kan få en uppdatering av programvaran och få till det..

Frågade även om det gick att köpa till hårdvaran som gör skillnaden så fick jag samma svar där..dvs nej..

Lite surt att det inte går att uppgradera bilen när det kommer ny funktionalitet

Skumt, min bil är ju tillverkad v.22 utan carplay, men fick blankt nej på frågan om uppdatering.
muhaa
Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm
Tor 05 nov 2015 10:10 Svara med citat
Ja.. det är ju skumt när vi alla mer eller mindre får olika information...
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Fre 06 nov 2015 8:50 Svara med citat
Hej! Se även mitt inlägg ang en möjlig Carplay-lösning: Fre 06 nov 2015 8:41
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=48797
/Laszlo
twarkie
Tor 28 jan 2016 21:02 Svara med citat
Uppdatering!

I veckan var jag inne på en express service i ett annat ärende. Passade på att fråga om Carplay och fick då veta att det var fel från fabrik på de första 2016-modellerna. En uppdatering av mjukvaran åtgärdade problemet som alla andra jag pratat med säger är omöjligt att åtgärda. Sjukt förnekande när man försöker ringa, men enkelt löst när man får tag i rätt person.

Så ett tips är att svänga förbi en express service om du har en 2016-bil utan fungerande Carplay.
Linkan86
Golf 7 TSI 140 GT R-line Ort: Trollhättan
Fre 29 jan 2016 23:25 Svara med citat
Någon som vet om VW kommer släppa en uppdatering så man kan få tillgång till Appconnect i årsmodell -13-15 också?
Styler
Golf 7 1,4 TGI - 15 Ort: Stockholm
Tis 22 maj 2018 22:17 Svara med citat
Surt att det inte fungerar på äldre bilar än 2016. Har själv en årsmodell från 2015.

Jag provade att koppla in min Iphone 6 till usb porten, men inget händer. Telefonen reagerar inte på något sätt, inte ens laddar. Vad använder man usb porten till om den ska kopplas till telefonen?
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Sön 27 maj 2018 22:05 Svara med citat
Jag är extremt insatt i dem här skillnaden då jag varit i samma situation som flera beskriver här.
Det går inte, och kommer aldrig gå via en mjukvaruuppdatering att få tillgång till Apple CarPlay eller MirrorLink eftersom det är två helt olika infotainmentsystem. Det system som användes t.o.m. årsmodell 2015 heter MiB I och har helt enkelt inte hårdvaran som krävs för funktionen. 2016 ersattes det med MiB II, och är helt ny hårdvara även om den till det yttre ser likadant ut. För att få tillgång behöver både maskinvaran för infotainmentsystemet och USB-porten bytas ut samt kodas in.