Forum - Golf 7 (13-19) - Radiodisplay låste sig! Upplevt samma?

Färjkarlen
Kör: Golf 7 1.4 TSI R-line -15 Ort: Utomlands Medlem: 12 augusti 2014
Mån 26 okt 2015 22:43 Svara med citat
Någon som upplevt samma som jag gjorde imorse?
Skulle byta radiokanal imorse när stereon hängde sig och de gick inte att göra något på displayen, försökte starta om bilen men inget hände...
Någon som upplevt samma och vet vad det kan bero på? Bilen har gått 880mil!
Blåbäret
Kör: Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping Medlem: 11 maj 2014
Tis 27 okt 2015 17:10 Svara med citat
Jag har upplevt samma sak vid ett tillfälle. Men inte när jag lyssnade på radion, utan när jag hade navigatorn igång.
Jag fick igång stereon genom att ta ut SD kortet, för då hittade inte navigatorn kartan längre och började fungera igen av någon anledning.

Jag har efter detta läst hur man startar om hela stereo anläggningen håll inne på/av knappen i tio sekunder, då startar apparaten om sig.
Färjkarlen
Ons 28 okt 2015 22:49 Svara med citat
Tack för ditt svar! Ska testa att göra detta om det låser sig igen!! Smile
Mary
Kör: Golf 7 GT -15 Ort: Ale Medlem: 31 augusti 2014
Sön 01 nov 2015 14:26 Svara med citat
Jag har varit med om det. Haft flera olika problem.

Navigatorn hängt sig under användning några gånger, antingen har bilden fryst helt eller så har den fastnat i en position, som om bilen stod kvar på samma plats trots att jag kört vidare. Omstart av navigationen, eller bilen, har inte haft någon effekt utan utan det har kommit igång "av sig självt" efter 10-15 min.

Några gånger när jag haft på radion har hela mediasystemet bara slocknat. Har inte lyckats få igång det gång det genom omstart och dyl utan även där har det kommit igång "av sig självt" efter en stund.

Tog upp detta när jag lämnade in bilen för några veckor sen. Fick tillbaka den med kommentaren att det inte fanns några spår i loggarna av att felen alltså fanns det inga bevis att det var något fel. Kommenterade att det verkade finnas vissa brister i loggningen och frågade varför man inte bara tog och ominstallerade systemet och fick till svar att en så drastisk åtgärd kan man ju inte göra när det inte är något problem...

Någon kanske är förhoppningsvis mer insatt än vad jag är men varför inte? Jag menar, vanliga persondatorer ominstallerar man när de krånglar och det inte är lönt att läggs tid på felsökning, varför gör man inte detsamma med mediasystem i bilar?
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Ons 11 nov 2015 8:43 Svara med citat
Två gånger på snart två år har jag varit med om att displayen varit helt död när jag startat bilen. Radion fungerar, ljud kommer men den svarar inte på knapparna. Stod som längst ut en halvtimme innan jag stannade, stängde av bilen, startade igen, problemet borta. Vet inte om det kan vara minneskortet eller usb stickan som ställer till det ibland, bara en tanke. Olofssons i haninge sthlm har bytt hela radion åt en kund som filmade samma problem jag har.
Blåbäret
Kör: Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping Medlem: 11 maj 2014
Ons 11 nov 2015 18:06 Svara med citat
Jag har läst på något utländskt forum att vissa problem kan bero på om man tar ut ett minneskort utan att göra ”säker borttagning” av kortet först.

Och det kan kanske stämma när jag tänker efter. Man förutsätter ju att stereon är avstängd när inte är påslagen, men är den verkligen det? Om displayen är svart och det inte kommer något ljud från den, är det då helt strömlös eller håller systemet på att läser från minneskortet även när bilen står parkerad? Om den gör det så kan jag förstå att det kan bli problem ifall man tar ut minneskorten utan att göra ”säker borttagning” först.

En annan sak. Är det någon annan som upplever shuffle funktionen från minneskortet som konstig. Jag har kanske hundra låtar på ett minneskort och jag uppfattar det som att vissa låtar spelas betydligt oftare än andra låtar. Det verkar precis som att den slumpar fram ett tjugotal oftare än de åttio andra. Och det har inget med sökvägarna att göra för den slumpar bland alla låtarna, men inte i samma frekvens.
Golfarn7
Kör: Golf 7 1.4 GT R-Line Ort: Gällivare Medlem: 26 november 2015
Tor 26 nov 2015 14:16 Svara med citat
Min GPS låser sig, hänger sig, säger att jag inte har giltig databärare mm. Systemet startar om själv efter ca 5-10 min.
Det blir inga felkoder av detta.
Mycket känt fel av WV. Lösning(ar) på G enl VW. Själv har jag väntat sedan Mars. Riktigt dåligt att det ska ta så otroligt lång tid att få detta åtgärdat bara.
Mundi
Kör: Golf 7 1.2tsi Ort: Upplands-Väsby Medlem: 05 januari 2015
Tor 26 nov 2015 16:59 Svara med citat
För mig händer det då och då att radion hoppar mellan de inställda stationerna av sig själv och under den tiden reagerar inte skärmen på tryckningar. Ibland hjälper det att byta station med knapparna på ratten, men bara ibland och för en kort stund, för sen fortsätter radion sin vansinnesfärd genom stationslistan.
hankenstein
Kör: Golf 7 1.2 TSI Ort: Jönköping Medlem: 04 november 2014
Mån 30 nov 2015 11:20 Svara med citat
Detta har hänt mig en gång med (Har en 2014 med 1400 mil på mätaren) men jag har vanliga mediaenheten som ingår i 1.2 TSI Masters-pkt)

Startade bilen utan att ha kopplat in motor och kupévärmare innan (något jag alltid gör i vanliga fall) och då bytte den självmant från P2 till P1 och allt var låst. Touchdisplay, fysiska knapparna men även ratt-knapparna. Gick bara att stänga av och sätta på enheten. Inget annat. Startade om bilen, samma fel. Startade 30 min senare, samma fel.

Dagen efter på morgonen fungerade allt igen utan problem och har gjort så sedan dess även om jag gjort en till kallstart.

Vad jag klurat fram på andra forum kan det ha att göra med någon kabel eller detalj som inte tål kombinationen fukt/kyla. De hade fått någon aktion på detta i GB (har jag för mig det var) så det borde vara ett problem VW vet om.
Färjkarlen
Mån 30 nov 2015 17:00 Svara med citat
Exakt så där var det för mig hankenstein!!!!
jdaniels
Kör: Golf 7 GT Ort: Motala Medlem: 04 oktober 2015
Tis 14 jan 2020 17:13 Svara med citat
Nu har min stereo också börjat krångla.
Ibland låser den sig o inget funkar för att efter ca 10min fungera som vanligt.

Finns det någon uppdatering man kan göra själv eller måste man säga till på nästa service?
Gilberto
Kör: Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark Medlem: 29 januari 2015
Ons 15 jan 2020 12:00 Svara med citat
Jag vet inte varför, men i förra veckan ringde VW till mig och bad mig komma förbi värkstaden för att få en uppdatering "till skärmen" som dom uttryckte sig. Det tog 45 minuter genom OBD porten (vid vänstra knäet).
Jag har aldrig haft några problem med min Discover Pro (Golf 7 2014) så jag frågade varför jag skulle ha en uppdatering. Svaret var att; det skulle alla med min modell. Jag kan inte märka någon förändring alls, men kanske kan det lösa dina problem?
Före uppdateringen hade mitt system device part number: 5G0035043B
Nu har den nummer: 5G0035043H

Vet inte om detta hjälper, men hoppas det.
Gilberto
jdaniels
Kör: Golf 7 GT Ort: Motala Medlem: 04 oktober 2015
Tor 16 jan 2020 19:08 Svara med citat
Jag har Discover Media (Golf 7 2013) kanske därför jag inte hört nått.