Forum - Volkswagen Passat - Passat 1.8t -99 oljesil

celeron
Passat 5 1.6 Ort: Karlstad
Fre 30 okt 2015 23:12 Svara med citat
Tja går i tankarna på en passat 99a med 1.8t. bilen har gått 29.3tusen mil. långlife service mycket gissar jag på.. så om de blir affär tänktr jag rycka ner tråget direkt och byta/göra rent silen. vad kostar en sil? hitta inge på nätet..
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 31 okt 2015 4:32 Svara med citat
celeron skrev:
Tja går i tankarna på en passat 99a med 1.8t. bilen har gått 29.3tusen mil. långlife service mycket gissar jag på.. så om de blir affär tänktr jag rycka ner tråget direkt och byta/göra rent silen. vad kostar en sil? hitta inge på nätet..


Släpp nätet, fråga din återförsäljare.

Men silen är inte det dyraste i det du tänker göra...
celeron
Passat 5 1.6 Ort: Karlstad
Lör 31 okt 2015 11:07 Svara med citat
r o l l e skrev:
Släpp nätet, fråga din återförsäljare.

Men silen är inte det dyraste i det du tänker göra...

hm olej. för jag har hört å läst, att man inte behöver byta oljepump. bara silen +trågpackning,olja och filter. är de något mer ?..
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 31 okt 2015 19:34 Svara med citat
celeron skrev:
hm olej. för jag har hört å läst, att man inte behöver byta oljepump. bara silen +trågpackning,olja och filter. är de något mer ?..


Om det inte är några uppenbara fel på bilen just nu så behöver du inte byta tex oljepump, men att byta silen (och göra rent) i förebyggande syfte för att inte få problem är SMART.

Det är väl ingen packning mellan block och tråg, utan flytande packningsmassa?

Annars olja och filter. Är det riktigt skitigt så gör ett nytt oljebyte efter 200-300 mil igen.
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika
Lör 31 okt 2015 19:35 Svara med citat
Prova att göra en invändig motortvätt. De skulle jag göra före byte av delar

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Polo 1,6 98
celeron
Passat 5 1.6 Ort: Karlstad
Sön 01 nov 2015 0:05 Svara med citat
boster skrev:
Prova att göra en invändig motortvätt. De skulle jag göra före byte av delar

okej tack! men jag känner mig lite rädd för de.. känns som de kan lösa upp skit som sätter igen silen ist..?

jag ska iväg och kolla på en annan passat imorn. bara 1.8 ingen turbo. är de samma med silen på dom?Smile
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 08 nov 2015 8:19 Svara med citat
Har ingen egen erfarenhet av dessa motorer,, men en snabb koll på passat forumet som med varmt rekommenderas för mer modell specifik info... Thumbs up

Innan silbytet är det många som använt tex CRC Engine flush, sedan plockat ner tråget och bytt sil.
Som i dom flesta fall hjälpt upp situationen. där detta felet med koksad olja som täpper igen silen är rätt vanligt.

Delar som behövs vid arbetet:
Sil (kostar inte mycket så köp en ny)
O-ring till silen
Packning till oljereturen från turbon (går in på sidan av oljetråget)
Packningsklister (finns ingen packning att köpa)

Osäker gällande oljesil på icke turbon, men det får du garanterat svar på denna sida: http://vwpc.se/index.php
celeron
Passat 5 1.6 Ort: Karlstad
Ons 18 nov 2015 17:33 Svara med citat
etanol skrev:
Har ingen egen erfarenhet av dessa motorer,, men en snabb koll på passat forumet som med varmt rekommenderas för mer modell specifik info... Thumbs up

Innan silbytet är det många som använt tex CRC Engine flush, sedan plockat ner tråget och bytt sil.
Som i dom flesta fall hjälpt upp situationen. där detta felet med koksad olja som täpper igen silen är rätt vanligt.

Delar som behövs vid arbetet:
Sil (kostar inte mycket så köp en ny)
O-ring till silen
Packning till oljereturen från turbon (går in på sidan av oljetråget)
Packningsklister (finns ingen packning att köpa)

Osäker gällande oljesil på icke turbon, men det får du garanterat svar på denna sida: http://vwpc.se/index.php

tack, ska kika på denna sida om jag får problem med min passat! fick tag på en i fint skick, som inte var turbo=)