Forum - Offtopic - Gemensamt hobbybilsgarage i Stockholmsområdet

Bobby
Kör: Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm Medlem: 23 november 2013
Sön 22 nov 2015 12:12 Svara med citat
Leker med tanken att skaffa ett ställe där man både kan förvara sin kära bil och samtidigt får mecka, något som verkar sällsynt i huvudstaden när man som jag bor i lägenhet. Därför vore det ju kul att hitta en lite större lokal som man kan dela med likasinnade och på så vis få ner kostnaderna lite. Man har sitt eget område och på platsen får man ha sin bil eller annat hobbyfordon, sina verktyg och andra prylar. Man litar på varandra och rör inte/lånar inte andras saker utan att fråga. Ett passersystem med brickor eller liknande vore optimalt, så att man kan komma och gå som man själv vill, och detta skulle då fungera dygnet runt.

Frågor:

1. Vad får det kosta?
2. Vad vill man ha tillgång till? Billyft? Tvättmöjlighet? Toalett?
3. Vill man kunna svetsa eller liknande?
4. Hur stor yta vill man minst ha för en bil? 20 kvm?
5. Hur långt från hemmet orkar man åka?
6. Andra saker som bör finnas på plats?

Tacksam för era tankar kring detta.
Smurfen
Moderator Donator 50 Kör: Golf 3 Taklös Ort: Nyköping Medlem: 05 april 2006
Sön 22 nov 2015 15:07 Svara med citat
Nu är jag inte intresserad men har lite tankar iallafall.

det är svårt med ordning och reda när man delar om man är fler än 2.
hur ska uppdelningen se ut. bara finbilar eller skall man kunna kapa och svetsa och måla samtidigt. sådant ger tråkiga biverkningar. låsta skåp är bra. finns alltid någon som har mer användbara saker. typ rostlösare.
elkostnad. hur delas den. finns dom som mest har det som uppställning medans andra skruvar hela tiden. vem betalar strömmen. är det inte uppvärmtvdrar elen ganska fort iväg.
jag delade med en kamrat och jag var där hela tiden och han 2timmar i månaden.
vi är bästa vänner och hade liknande projekt. men mitt gamla garage jag delade så hade vi uppställning för farsans mustang och där var det svårare eftersom att dom andra i garaget ville kapa och svetsa.

Bruksbil Passat 3BG TDI
Blöjexpress Passat 3C TDI
Glassätarn Golf MK3 cab
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 22 nov 2015 17:34 Svara med citat
Bobby skrev:
Leker med tanken att skaffa ett ställe där man både kan förvara sin kära bil och samtidigt får mecka, något som verkar sällsynt i huvudstaden när man som jag bor i lägenhet. Därför vore det ju kul att hitta en lite större lokal som man kan dela med likasinnade och på så vis få ner kostnaderna lite. Man har sitt eget område och på platsen får man ha sin bil eller annat hobbyfordon, sina verktyg och andra prylar. Man litar på varandra och rör inte/lånar inte andras saker utan att fråga. Ett passersystem med brickor eller liknande vore optimalt, så att man kan komma och gå som man själv vill, och detta skulle då fungera dygnet runt.

Frågor:

1. Vad får det kosta?
2. Vad vill man ha tillgång till? Billyft? Tvättmöjlighet? Toalett?
3. Vill man kunna svetsa eller liknande?
4. Hur stor yta vill man minst ha för en bil? 20 kvm?
5. Hur långt från hemmet orkar man åka?
6. Andra saker som bör finnas på plats?

Tacksam för era tankar kring detta.

Är ju inte intresserad man kan ge dig lite tips, några har du redan fått...

1, i lite sunkiga garage (läs tex lågt i tak, vattenläckage) så landar minimihyran på en tusing. Lite bättre med tex tvättmöjligheter etc från 1500-2500:-

2, handfat för tvätt av tassar och toa är ett måste för att kunna meka. Toa går ju att lösa med en husvagnstoa...

3, berätta inte för noggrant för hyresvärdar att ni vill svetsa, är extremt få lokaler det tillåts i. Ta då in svets, ha en brandsläckare redo etc. Värden VET att ni kommer svetsa men berättar ni så gör ni det svårt för värden.

4, Minsta nödvändiga utrymme för att kunna meka lite ordentlgt är att kunna ha dörrar öppna och gå förbi, samt drygt 2 meter fritt framför bilen för tex motorbyte eller växellådsbyte etc. Nu kan ju en sida och fronten vara mot en 'allmänning' där flera delar det utrymmer plus köra in/ut bilar. Så absolut minimimått (om det är öppet åt två sidor på en plats) 5*4 meter.
Om det bara är öppet framåt 6.5*5.5meter

5, beror på entusiasmen. Men ligger garaget inom 15 minuter hemifrån så är det ju enkelt att svänga in och skruva, annars blir det ett helt projekt att planera in och ta sig dit.

6, första förbandslåda, några brandsläckare (tex kolsyra då dessa är snälla mot bilar men minst en pulver...)

Annat att tänka på är vilken typ av bilar, ska det vara finmek, puts och förvaring eller även total ombyggnad, kapning, svets? Ska det vara båda, ska det byggas bås för att skydda finmek eller stänga inne kap?
Hur göra med sopor (tex kartonger från hämtmat), gamla bildelar, sopning av golv? Någon som alltid ansvarar att det är fräscht, eller varsin vecka? Hur göra när det inte städas?

Ytterligare tips, om du hyr en litet garage för dig själv är det oftast 1 månads uppsägningstid från båda håll, kanske 3 månader. Hyr du en lokal är det oftast uppsägning 9 månader före kontraktsdatum, och sedan har ni lokalen ytterligare ett år. Kan ju bli svettigt om några hoppar av för den som står på kontraktet att hålla allt i liv ungefär 2 år till.
Förhandla fram 3 månader (eller 6 månader) uppsägningstid direkt, och låt alla lägga en deposition på den tiden. Om en vill hoppa av kanske det inte är något problem att hitta en reservhyresgäst Very Happy
Smurfen
Sön 22 nov 2015 18:32 Svara med citat
Detta var intresant att läsa. skilljer ju ganska mycket dessa 10 mil emellan.

Bruksbil Passat 3BG TDI
Glassätarn Golf MK3 cab
Bobby
Mån 23 nov 2015 9:20 Svara med citat
Hej på er och tack för bra tips och tankar! Det verkar som sagt inte helt enkelt att få till något som fungerar, men det vore roligt om det gick. Vägrar ta "köp en villa med garage istället" som lösning på mitt "problem". Jag vill bo i lägenhet men ändå ha ett vettigt garage, men tyvärr är det ju ganska få lägenheter som har ett dubbelgarage i anslutning till sig...
Smurfen
Mån 23 nov 2015 20:56 Svara med citat
En Bekant hyrde ett villagarage av en gammal tant. då var det mest uppställning och fin meck.
kanske finns någon som inte använder garaget till förråd.
svårt alternativ ja jag vet. men ville väcka idéen.

Bruksbil Passat 3BG TDI
Glassätarn Golf MK3 cab
Bobby
Tis 24 nov 2015 9:23 Svara med citat
Jag letar ju såklart efter alternativ hela tiden, men i 99% av fallen är det "ej mek" som gäller tyvärr. Ofta handlar det även om ren uppställningsplats, så man inte får komma åt bilen på hela vintern och då fallerar det för min del.