Forum - Golf 2 (83-91) - Golf -90 rp motor startar ej, många delar bytt

Schultz
Kör: Golf 2 1,8i -91 Ort: Växjö Medlem: 18 november 2015
Tis 08 mar 2016 12:54 Svara med citat
Hej Golffolk!

Jag har problem med min lilla golf som va tänkt att ha som pendlare. Bilen ifråga är en Golf från 1990 med 1.8 liters rp motor med monojetronic.

En dag när jag körde som vanligt dog bilen helt plötsligt helt utan förvarning. Jag stannade till och försökte starta den igen med inget hände, jag väntade en liten stund för att sen provstarta igen och denna gången startade den och jag kunde ta mig hem.
Detta fenomen återkom sen med mer och mer täta mellanrum för att till slut stanna helt och inte gå att få igång igen.
Bilen bogserades hem för genomgång och det första jag hittar är att locket till "förgasaren" sitter löst. Jag skruvar fast locket och provar igen men utan framgång.
Jag fortsätter felsökningen med bränslepumpar och bränslepumpsrelä men båda är OK.
Jag provar att starta med startgas och bilen tänder till men endast med gasen som finns. Då började jag kolla om det kom någon bränsle fram till spridaren och det kommer bränsle fram till spridaren men ej genom den.
Efter detta fenomen läste jag om att hallgivaren kunde vara boven i dramat, men efter att även denna byttes är det fortfarande ingen skillnad.

Jag provade även att byta hela styrenheten och tändmodul utan framgång.

Så jag börjar bli lite frustrerad på att inget fungerar och idéerna börjar ta slut.

Har någon haft liknande problem eller några fler tankar om vad jag kan fortsätta med?`

Är det någon ytterligare information som behövs bara fråga på.

Hoppas någon kan hjälpa mig,
Tack på förhand!
Pollt
Kör: Golf 2 1.6 -88 Ort: Skellefteå Medlem: 29 februari 2016
Ons 09 mar 2016 12:05 Svara med citat
Du kan läsa här om du inte redan gjort det: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=39846
Det är inte så att spridaren är tät då? Vet inte riktigt hur det är gjort på golfen, men har bråkat en del med det där på en gammal volvo, och där var det vanligast med antingen kamremmen som hade kuggat en kugge fel eller förpumpen som bråkade.
Schultz
Ons 09 mar 2016 21:50 Svara med citat
Jodå den länken har jag kolla igenom.
Borde inte vara spridaren eftersom jag även testat att byte hela förgasaren. Jag ska dock kolla upp kamremmen som nästa steg.
Tack för tipset!
Schultz
Sön 13 mar 2016 10:22 Svara med citat
Jag skulle behöva lite rådgivning angående inställning av tändningen.
Jag har ställt kammen enligt bild:

Bild

Här trodde jag att rotorn skulle stå mot markeringen på fördelaren, men det finns ju ingen möjlighet till det.
Är det något jag gör fel? Rotorn går ju bara att rotera 180° om jag lyfter upp hela fördelaren så det hjälper ju inte heller.
Vad kan göras?

Bild

Markeringen på fördelaren är i nederkant på bilden.

Tack på förhand!
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x7 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Sön 13 mar 2016 11:39 Svara med citat
När du snurrar på vevaxeln längst nere, så på ett varv där nere så snurrar kamaxeln där uppe 2 varv, och om
markeringarna uppe och nere står rätt, samt att rotorn pekar mot bakkant av motorn där växellådan är
monterad så bör allt va som det ska.
Det underlättar om man lossar tändstiften när man ska vrida runt kamremmen.
Sen för att ställa tändningen så ska du ha ett stroboscope http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Test instrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-2000020145/
Schultz
Mån 14 mar 2016 18:22 Svara med citat
Tack för hjälpen båda två!

Problemet låg hos hallgivaren och en ordentlig inställning av tändningen.
Nu går golfen igen och glad är man för det!

Tack igen!