Forum - Din Volkswagen - Pollts Golf mk2 CL 1988 - Hur mycket bil får man för 2500:-?

Pollt
Kör: Golf 2 1.6 -88 Ort: Skellefteå Medlem: 29 februari 2016
Sön 13 mar 2016 16:49 Svara med citat
Så, då var det dags för egen bil-tråd. Kort bakgrund: Jag har dryga 2 mil till jobbet, vintercykling den sträckan är inte ett alternativ, kollektivtrafiken finns inte i obygden. Vi behövde två bilar, och jag snubblade över en Golf mk2 på blocket för 3500:-.
Åkte och kollade på bilen, bakdämparna var slut och ihopfrusna så kändes som att åka EPA-traktor, kylargaveln sprucken och jävligt äcklig inredning. Prutade ner den till 2500:- och körde 9 mil med sprucken kylare utan problem.

Bifogar ett gäng bilder på bilen i nuvarande skick. Försökt rengöra klädseln hjälpligt, städat filtmattorna på golvet (slängt två flyttkartonger med allsköns bråte som fanns i bilen) och bytt stötdämpare och kylare. I övrigt inte hunnit så långt. Målet är väl att få bilen i hyfsat skick (fixa lite lackskador, ytrost, rengöra lack och polera upp den) och byta ut saker som är trasiga eller saknas.

Bild
Bild
Bild
Bild

Bonus:
Tänkte ersätta dom uppskattningsvis 20 doftgranar som fanns på spridda platser i bilen med den här jag pysslade ihop med treåringen i förmiddags
Bild
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Sön 13 mar 2016 19:07 Svara med citat
Ser ut att ha klarat sig bra från rost i karossen och priset va inget att grina över Wink
Pollt
Sön 13 mar 2016 19:10 Svara med citat
Jo, det har den absolut. Gått 30k mil, men 99% i Norrlands inland och servad upp till 29000 på märkesverkstad. Få ägare också med tanke på ålder. Finns självklart stenskott och parkeringsskador, men i övrigt bra. Inte en antydan till rost undertill ex.
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Sön 13 mar 2016 19:23 Svara med citat
Det låter utmärkt och jag föredrar också fyrdörrars golfar, mycket mer praktiskt om man ska ha den som bruxis.
Pollt
Tor 26 maj 2016 23:09 Svara med citat
Så, lite har hänt sen sist. Har dels tvättat bilen ordentligt utvändigt, polerat ner lite oxidering etc, så nu ser den iaf helt okej ut (även om något pollendammig just nu) Bild

Kom även ett trevligt paket från BRL här om dagen och i samma veva var jag även en sväng på skroten och plockade upp en vattenavvisare för ynka 40:-

Viss skillnad från den som satt på bilen Bild

Paketet från BRL innehöll fyra GAS beat-högtalare och en JVC-huvudenhet samt två högtalarhållare för kartfacken.
Absolut inga värstingprylar, men ordentligt steg upp från det som satt i bilen när jag köpte den (biltemas för tillfället, vilket förmodligen var ett par år sedan, billigaste variant av allt).
Bild

Passade också på att möblera om knapparna till höger om instrumenthuset och sätta in en 52mm varvräknare istället för dom två dummy-knappar som tidigare satt där, har tyvärr ingen bild på just det, men det kommer så småningom.
Får den inte riktigt att lira däremot, svajar som fan och visa emellanåt på tok för höga varv, lutar åt att det är signalen från tändspolen som krånglar på något sätt, men vet inte riktigt exakt vad.
Drog en kabel från minus-terminalen på tändspolen raka vägen genom torpeden och in i mätaren, så jag tycker att det borde fungera, men tydligen inte. Någon som sitter på några tips eller erfarenheter?

Till helgen ska det tydligen göras en tripp till grannstaden och IKEA (suck) men då får jag iaf hämta hem en efterlängtad ATLAS-kompressor som ska få tjänstgöra i garaget framöver, så förhoppningsvis hinner jag blästra lite ytrost och spackla lite vid behov också, återkommer med eventuella framsteg i ärendet..
Pollt
Sön 14 aug 2016 21:26 Svara med citat
Nytt på undehållningsfronten. Stereon är installerad och spelar som förväntat (ingen raggarbil, men duger för att lira lite musik till och från jobbet iaf!), däremot har ett fjäderbenslager börjat leva rövare när man ska fickparkera.
Det kan jag inte tolerera, så två nya ligger i en låda på hallbyrån. Passade på att beställa lite annat smått och gott när jag ändå var igång, lite nya packningar till ventilkåpan, renoveringssats till växellänkaget och så.
Har bytt ventilkåpspackningen under kvällen och upptäckte i samma veva att drivremmen till v-pump och generator behöver akutbytas (spricka ungefär 50% igenom) samt att tändkablarna sitter så pass glappt så att det är ett under att den över huvud taget tänder på alla cylindrar. Slangen till vevhusventilationen är också helt jävla kaputt, så den måste bytas snarast.
Ny rem och nya tänddelar inhandlas under morgondagen och byts ut under tisdagen, ska försöka dokumentera lite med kameran, även om det inte alls är speciellt spännande ingrepp som ska utföras.