Forum - Golf 6 (09-13) - Ny Tiguan

candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 25 nov 2016 19:10 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Det är avgasfusk tycker jag eftersom bilen är utsläppsgodkänd med start/stopp.
Vore det tillåtet att stänga av funktionen så skulle det ha funnits en meny där den kan stängas av av bilägaren.
Vad gäller bilprovningen vet jag inte om de har med det i sina kontroller. Ska kontakta dem och fråga om det.

Hur har det gått med frågan till SBP?
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Lör 26 nov 2016 13:12 Svara med citat
candyweiss skrev:
Hur har det gått med frågan till SBP?

Tack för att du frågar, jag hade helt glmt bort det! Jag skickade en mailförfrågan men har inte hört ett ljud från SBP.
Jag får ringa dem på måndag.
Något nytt om 4motion?
Provade min och bakhjulen snurrade på ganska direkt när framhjulen tappade fäste.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Lör 26 nov 2016 16:22 Svara med citat
Nope, inte mer än jag vet sedan senast. Ny och förbättrad pump ska komma efter årsskiftet så man får väl förutsätta att nya Tiguan också har den äldre skräppumpen. Kan kanske tillägga att jag vet att jag kände "dödsryckningar" förra sommaren från bakhjulen. Det kändes vid dagens första start precis när jag rullade iväg så liksom knuffade det till lite bakifrån några ggr. Det är antagligen ett tecken på att pumpen började lägga av.

I början vet jag att jag hörde ett lätt vinande ljud vid mer inspirerande kurvtagning. Detta vinande försvann första året. I efterhand förstår jag att detta vinande ljud var ett tecken på att bilen jobbade med fyrhjulsdriften vid kurvtagning.

Det är ju inte bara vintertid man har nytta av fyrhjulsdriften så jag har för avsikt att kolla att min tiguan driver bak flera ggr per säsong. Det är enkelt, en lätt rivstart på grus då och då bara.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 26 nov 2016 16:41 Svara med citat
Mranderz skrev:
Nope, inte mer än jag vet sedan senast. Ny och förbättrad pump ska komma efter årsskiftet så man får väl förutsätta att nya Tiguan också har den äldre skräppumpen.

Undrar om våra Tiguaner bir "inkallade för byte av pump, kostnadsfritt såklart.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Lör 26 nov 2016 17:08 Svara med citat
Jag har mailat VW om just detta men inte fått svar. På min verkstad, Folkadoktorn, hade man inget svar på varför man dels inte kallar in bilar och dels varför man inte står för hela kostnaden nu när ett fabrikationsfel faktiskt påvisats?
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Mån 28 nov 2016 14:20 Svara med citat
candyweiss skrev:
Hur har det gått med frågan till SBP?

Jag ringde idag och pratade med bilprovningen, det verkar inte som de kollar start/stopp vid besiktningen.
Det var tydligen en svår fråga för dem, det tog nästan en halvtimme att få ett svar och det var inte tvärsäkert heller...
De hänvisade till transportstyrelsen som tydligen är de som bestämmer vad besiktningen ska innehålla, bilprovningen är ju inte ensamma på marknaden längre.
Efter 10 minuter i telefonkö gav jag upp.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 28 nov 2016 15:15 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Jag ringde idag och pratade med bilprovningen, det verkar inte som de kollar start/stopp vid besiktningen.
Det var tydligen en svår fråga för dem, det tog nästan en halvtimme att få ett svar och det var inte tvärsäkert heller...
De hänvisade till transportstyrelsen som tydligen är de som bestämmer vad besiktningen ska innehålla, bilprovningen är ju inte ensamma på marknaden längre.
Efter 10 minuter i telefonkö gav jag upp.

Tack för att du försökte Regular Smiley
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Mån 28 nov 2016 18:28 Svara med citat
Så, drygt 400 mil körda nu. Tankade lite AddBlue, bilen sa "minst 3.5, max 4 liter, jag fick i 1.15 liter...

389 mil, bilen framför vinglar ut i vägrenen, spock- stenskott, spricka i rutan...kul.

395 mil, söderledstunneln, tämligen lite bilar, plötsligt varnar bilen, spänner åt bälten och påbörjar tvärnit, slängde mig på gasen, nära påkörning bakifrån...

Annars e allt bra, göteborg tur och retur 110 km per timme, 0.61 i snitt (färddatorn sa dock 0.56)

Irriterar mig lite på att temperaturen växlar en hel del i bilen trots att den alltd står på 22...
Bilgalen
Tiguan Ort: Norrköping
Mån 28 nov 2016 21:39 Svara med citat
Någon här som har en ny Tiguan med storm gray titanium läderklädseln och kan lägga in en bild?
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Tis 29 nov 2016 21:33 Svara med citat
Mranderz skrev:
Så, drygt 400 mil körda nu. Tankade lite AddBlue, bilen sa "minst 3.5, max 4 liter, jag fick i 1.15 liter...

389 mil, bilen framför vinglar ut i vägrenen, spock- stenskott, spricka i rutan...kul.

395 mil, söderledstunneln, tämligen lite bilar, plötsligt varnar bilen, spänner åt bälten och påbörjar tvärnit, slängde mig på gasen, nära påkörning bakifrån...

Annars e allt bra, göteborg tur och retur 110 km per timme, 0.61 i snitt (färddatorn sa dock 0.56)

Irriterar mig lite på att temperaturen växlar en hel del i bilen trots att den alltd står på 22...

Jag fick också stenskott efter 50 mil, 5 minuter efter "skottet" hittade jag en glasmästare som lagade rutan.
Det här med tunnel och hjälpsystem läste jag om i instruktionsboken att man ska slå av, eftersom körning i tunnel kan förvilla radar och kameror.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 29 nov 2016 22:02 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Jag fick också stenskott efter 50 mil, 5 minuter efter "skottet" hittade jag en glasmästare som lagade rutan.
Det här med tunnel och hjälpsystem läste jag om i instruktionsboken att man ska slå av, eftersom körning i tunnel kan förvilla radar och kameror.


Lite märkligt med det här med stenskott. På min Golf VI med 8500 mil körda, inte ett enda stenskott i rutan.
Förra bilen, en Golf IV, hade jag sex stenslott i rutan när jag lämnade in den senaste gången för lagning (gratis genom Länsförsäkringar). Hade nog ett eller två tidigare som blivit lagade.

Än så länge inget på Tiguanen Thumbs up
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Ons 30 nov 2016 8:54 Svara med citat
När jag reparerade min ruta sa glasmästaren att bilarnas vindrutor har blivit tunnare för att spara vikt. Han fick in många fler stenskottslagningar nu.
Under den halvtimme jag väntade kom det in tre med stenskott.
Den enda som blir glad är just glasmästaren!
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Ons 30 nov 2016 17:05 Svara med citat
Fick också en bra förklaring från carglass. Original limmas rutorna med 2 komponentslim för att härda snabbt. Detta lim blir väldigt stumt och flexar knappt alls vilket skapar spänningar i framrutan. Det gör att det lättare spricker av ett enda stenskott om man har otur. Carglass använder ett lim som tar många veckor att härda och som efter härdning tillåter mer rörelse. Det gör att nya rutor inte ligger i spänn lika mycket och risken för spricka pga stenskott minskar drastiskt.
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Mån 19 dec 2016 14:25 Svara med citat
Jag har försökt att använda mirror link från min mobil till bilens display och det funkar för en del appar.
Däremot inte för navigation (google maps). Det går bra när bilen står still men så fort jag brjar köra kommer ett meddelande
"appen ej tillåten vid färd". Ganska intressant att en navigationsapp bara fungerar när bilen står still!
Någon som fått mirror link att fungera med google maps?
Henrik1891
Tiguan Ort: Nacka
Tor 22 dec 2016 12:08 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Jag har försökt att använda mirror link från min mobil till bilens display och det funkar för en del appar.
Däremot inte för navigation (google maps). Det går bra när bilen står still men så fort jag brjar köra kommer ett meddelande
"appen ej tillåten vid färd". Ganska intressant att en navigationsapp bara fungerar när bilen står still!
Någon som fått mirror link att fungera med google maps?


Kan du inte använda Android Auto eller Carplay i stället? Confused
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 22 dec 2016 14:50 Svara med citat
Henrik1891 skrev:
Kan du inte använda Android Auto eller Carplay i stället? Confused

Android Auto fungerar inte längre.

Detta från en annan tråd, testa själv.
Ingesson skrev:
Hej allesammans, ny version av Android Auto finns nu ute!

Nyhet är stöd för Android Auto via telefonens skärm utan anslutning till bilen, tyvärr är appen inte tillgänglig i svenska playbutiken ännu.

arm: http://www.apkmirror.com/wp-content/themes/APKMirror/download.php?id=1 36410
arm64: http://www.apkmirror.com/wp-content/themes/APKMirror/download.php?id=1 36363
x86_64: http://www.apkmirror.com/wp-content/themes/APKMirror/download.php?id=1 36533
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Tor 22 dec 2016 15:19 Svara med citat
Henrik1891 skrev:
Kan du inte använda Android Auto eller Carplay i stället? Confused

Jag har Android och Google har inte släppt Android auto för Sverige ännu, precis som Candyweiss skriver.
Däremot använder jag Android auto från apk mirror och det funkar bra. Just nu i alla fall...
Tycker inte ni Tiguanägare att Tiguanen blir snabbt väldigt skitig bak?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 22 dec 2016 15:51 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Tycker inte ni Tiguanägare att Tiguanen blir snabbt väldigt skitig bak?

Jo det blir den, men vill minnas att min Golf VI blev ännu skitigare.

Vi var ju 3 stycken vänner som beställde varsin Tiguan samtidigt, dom andra tog stänkskydd bak, men inte jag.
Får kolla om deras bilar håller sig rena bättre än min.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 22 dec 2016 15:54 Svara med citat
Något som jag saknar riktigt mycket är mute-knappen på ratten, hade den på förra bilen, en Golf VI.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 22 dec 2016 15:57 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Däremot använder jag Android auto från apk mirror och det funkar bra. Just nu i alla fall...

Min slutade att fungera när det kom en uppdatering, och fungerar inte med ny nerladdning från apk.
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Tor 22 dec 2016 16:01 Svara med citat
candyweiss skrev:
Min slutade att fungera när det kom en uppdatering, och fungerar inte med ny nerladdning från apk.

Jag ska försöka undvika uppdateringar, hur det nu ska gå till, borde gå att stänga av tror jag.
Har för mig att jag har en muteknapp på ratten, ska kolla upp det.
Henrik1891
Tiguan Ort: Nacka
Tor 22 dec 2016 16:27 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Jag har Android och Google har inte släppt Android auto för Sverige ännu, precis som Candyweiss skriver.
Däremot använder jag Android auto från apk mirror och det funkar bra. Just nu i alla fall...
Tycker inte ni Tiguanägare att Tiguanen blir snabbt väldigt skitig bak?


Aha, vad segt, det hade jag ingen aning om. Jag har inte fått min Tiguan än (levereras v2) och när vi beställde bilen i slutet av maj så stod det något om Android Auto och Apple Carplay i broschyren, trist att det inte stöds officiellt i Sverige än.. Jag valde bort navigationspaketet bland annat av den anledningen. Jag får väl använda en gammal iPhone i värsta fall om jag inte får det att fungera Confused
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Tor 22 dec 2016 17:26 Svara med citat
candyweiss skrev:
Något som jag saknar riktigt mycket är mute-knappen på ratten, hade den på förra bilen, en Golf VI.

Jag hade fel muteknappen sitter ju inte på ratten utan vid infodisplayen.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 22 dec 2016 19:03 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Jag hade fel muteknappen sitter ju inte på ratten utan vid infodisplayen.

Jo, jag vet att den finns där, är väl bara jag som är löjlig, men van vid att använda den på ratten.
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Mån 13 feb 2017 17:56 Svara med citat
Är det någon som har behövt fylla på olja på sin nya Tiguan?
VW är ju inte kända för att vara snåla på olja!
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tis 14 feb 2017 8:12 Svara med citat
Fyllde i en skvätt, ca 3 dl, när bilen passerade 500 mil. På golfen brukar det gå åt ganska exakt en liter mellan oljebyte. Fyller inte på sista 500 milen innan oljebyte.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 14 feb 2017 18:44 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Är det någon som har behövt fylla på olja på sin nya Tiguan?
VW är ju inte kända för att vara snåla på olja!

Min har gått 1100 mil nu och ligger fortfarande väldigt nära maxstrecket.
Men fy fan vad kass det är med svart oljesticka, det är nästa omöjligt att avläsa oljenivån Thumbs down
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Ons 15 feb 2017 20:52 Svara med citat
candyweiss skrev:
Min har gått 1100 mil nu och ligger fortfarande väldigt nära maxstrecket.
Men fy fan vad kass det är med svart oljesticka, det är nästa omöjligt att avläsa oljenivån Thumbs down

Håller fullständigt med dig om oljestickan, väldigt svårt att avläsa nivån.
Har ännu inte fyllt någon olja, kört ca 350 mil.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 15 mar 2017 16:12 Svara med citat
Någon som har kolla på vad det är för nyckel som behövs till oljepluggen?
Ser ut att vara en stor insex på ca 10 - 12 mm.
Jag har googlat men hittar ingen uppgift om detta.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 18 mar 2017 0:50 Svara med citat
candyweiss skrev:
Någon som har kolla på vad det är för nyckel som behövs till oljepluggen?
Ser ut att vara en stor insex på ca 10 - 12 mm.
Jag har googlat men hittar ingen uppgift om detta.

Ingen VAG-mek här som vet?
Sida <  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  >