Forum - Golf 6 (09-13) - Ny Tiguan

candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 05 aug 2016 22:35 Svara med citat
Mranderz skrev:
När jag kör min Golf brukar jag låtsas att jag sitter i en ny Tiguan. Funkar inge vidare...

Leverans prel v 36 för min del. Lugnt för behöver spara in 15.000:- till innan bilen är fullbetald, 358.765:- phu

Har dock inte köpt vinterdäck emn det brukar man hitta på blocket billigt när det närmar sig.

Kan det vara så att Tiguan I´s fälgar passar på nya Tiguanen, och/eller det finns kanske fler som passar?
N78
Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund
Lör 06 aug 2016 10:35 Svara med citat
candyweiss skrev:
Kan det vara så att Tiguan I´s fälgar passar på nya Tiguanen, och/eller det finns kanske fler som passar?


Japp, en hel uppsjö ska passa. T.ex. fälg ifrån gamla Tiguan, Golf 7 etc. Minimum storlek 16"
Bild på min fälgar för vintern (18"), till sommaren blir det Sebring 19"


Bild
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tor 11 aug 2016 18:02 Svara med citat
N78 skrev:
Japp, en hel uppsjö ska passa. T.ex. fälg ifrån gamla Tiguan, Golf 7 etc. Minimum storlek 16"
Bild på min fälgar för vintern (18"), till sommaren blir det Sebring 19"


Bild


Är du helt säker på detta? Förvisso rullar jag själv på passatfälgar på min golf. Annan inpressning men skiljer så lite.
N78
Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund
Fre 12 aug 2016 8:25 Svara med citat
Mranderz skrev:
Är du helt säker på detta? Förvisso rullar jag själv på passatfälgar på min golf. Annan inpressning men skiljer så lite.


Hej, säker är jag den dag när de sitter på bilen Smile
http://app.volkswagen.se/ihdcc/sv/configurator.html#summary/31105/3412 0/AD14WT$GPJEPJE$MSNRSC9$GWDDWDD$GWTFWTF$GWW2WW2$GYOKYOK$GZD6ZD6/2017/ 1/F14%20K5K5/F56%20%20%20%20%20BG/GPE1PE1,GPM5PM5,GPXEPXE,GW47W47,GW50 W50,GWHAWHA,GWIEWIE,GWPAWPA,MINDFC1,MTRW3CX/+/+

Jag hade faktiskt med en fälg till VW Din Bil, och fick hjälp av han (tekniker) som arbetade med bl a fälgar.
Han konstaterade utifrån spec i VW's data system att fälg på nya Tiguan är samma som gamla.

Sammanfattning borde vara att VW 7 fälg passar till nya Tiguan (dock ej 15" då 16 är minimum),
dock är jag inte säker på ifall fälg ifrån Passat (vanliga) passar. Nedan är fälg till några fler som "bör" passa till nya Tiguan

Audi A3 / A4 / A6
Audi A5 /AUDI S5
Volkswagen R32
Volkswagen GOLF GTI
Volkswagen TIGUAN
Volkswagen PASSAT CC
Volkswagen 5 6 7
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Fre 12 aug 2016 15:56 Svara med citat
N78 skrev:
Hej, säker är jag den dag när de sitter på bilen Smile
http://app.volkswagen.se/ihdcc/sv/configurator.html#summary/31105/3412 0/AD14WT$GPJEPJE$MSNRSC9$GWDDWDD$GWTFWTF$GWW2WW2$GYOKYOK$GZD6ZD6/2017/ 1/F14%20K5K5/F56%20%20%20%20%20BG/GPE1PE1,GPM5PM5,GPXEPXE,GW47W47,GW50 W50,GWHAWHA,GWIEWIE,GWPAWPA,MINDFC1,MTRW3CX/+/+

Jag hade faktiskt med en fälg till VW Din Bil, och fick hjälp av han (tekniker) som arbetade med bl a fälgar.
Han konstaterade utifrån spec i VW's data system att fälg på nya Tiguan är samma som gamla.

Sammanfattning borde vara att VW 7 fälg passar till nya Tiguan (dock ej 15" då 16 är minimum),
dock är jag inte säker på ifall fälg ifrån Passat (vanliga) passar. Nedan är fälg till några fler som "bör" passa till nya Tiguan

Audi A3 / A4 / A6
Audi A5 /AUDI S5
Volkswagen R32
Volkswagen GOLF GTI
Volkswagen TIGUAN
Volkswagen PASSAT CC
Volkswagen 5 6 7


Ok! Då är det fritt fram att leta Golf fälgar då. Däremot blir det fel storlek på däcken i det läget, golfen har mindre däck. Men kompletta hjul från gamla Tiggyn borde väl passa rakt av i så fall kanske?
N78
Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund
Fre 12 aug 2016 16:20 Svara med citat
Mranderz skrev:
Ok! Då är det fritt fram att leta Golf fälgar då. Däremot blir det fel storlek på däcken i det läget, golfen har mindre däck. Men kompletta hjul från gamla Tiggyn borde väl passa rakt av i så fall kanske?


Det ska förhoppningsvis vara fritt fram att leta på blocket efter schyssta vinterdäck, jag hade nog valt gå ner en eller två tum för vinterdäck dvs 18->17, 19->18 el. 17, 20->18, 16 tum ser nog konstigt ut.

Har du R-line så är sommardäcken 255 mm breda (dyra däck den dagen det blir dags för byte huh) gäller både för Sebring och Suzuka original. Till vintern man kanske kan gå ner till 215 el 225, vet du vilka som rekommenderas av VW till 18" ?
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Fre 12 aug 2016 18:54 Svara med citat
N78 skrev:
Det ska förhoppningsvis vara fritt fram att leta på blocket efter schyssta vinterdäck, jag hade nog valt gå ner en eller två tum för vinterdäck dvs 18->17, 19->18 el. 17, 20->18, 16 tum ser nog konstigt ut.

Har du R-line så är sommardäcken 255 mm breda (dyra däck den dagen det blir dags för byte huh) gäller både för Sebring och Suzuka original. Till vintern man kanske kan gå ner till 215 el 225, vet du vilka som rekommenderas av VW till 18" ?


För 17" rekommenderar vw iaf 225-60-17 alt 215-65-17 om man får tro infon på www.volkswagentillbehor.se
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 13 aug 2016 15:10 Svara med citat
Mranderz skrev:
För 17" rekommenderar vw iaf 225-60-17 alt 215-65-17 om man får tro infon på www.volkswagentillbehor.se

Märkligt, på volkswagentillbehor.se får jag inte fram några hjul på mitt regnr.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 13 aug 2016 15:12 Svara med citat
Mranderz skrev:
Ok! Då är det fritt fram att leta Golf fälgar då. Däremot blir det fel storlek på däcken i det läget, golfen har mindre däck. Men kompletta hjul från gamla Tiggyn borde väl passa rakt av i så fall kanske?

Stämmer inte med gamla Tiguanens dimensioner på däck.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Lör 13 aug 2016 17:58 Svara med citat
Jag söker inte på regnr utan på modell osv (har ju inget eget regnr...morr)
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 17 aug 2016 21:59 Svara med citat
Mranderz skrev:
Jag söker inte på regnr utan på modell osv (har ju inget eget regnr...morr)

Jag får inte upp några hjul överhuvudtaget när jag söker på modell Tiguan
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tor 18 aug 2016 21:31 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag får inte upp några hjul överhuvudtaget när jag söker på modell Tiguan


Jodå? Under "fälgar" i menyn till vänster ska du få upp det enda alternativet som finns?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 18 aug 2016 23:16 Svara med citat
Mranderz skrev:
Jodå? Under "fälgar" i menyn till vänster ska du få upp det enda alternativet som finns?

Aha, jag kollade under "Kompletta hjul" Regular Smiley
N78
Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund
Lör 20 aug 2016 10:04 Svara med citat
Hoppas nu fälg ifrån gamla Tiguan passar nya även ifall man har R-line, någon som testat?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 20 aug 2016 13:58 Svara med citat
N78 skrev:
Hoppas nu fälg ifrån gamla Tiguan passar nya även ifall man har R-line, någon som testat?


Är väl inte så många som fått sin Tiguan II levererad än Regular Smiley
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Lör 20 aug 2016 15:21 Svara med citat
candyweiss skrev:
Är väl inte så många som fått sin Tiguan II levererad än Regular Smiley


Tur är väl det, har fått en ovana att avundsjukt titta åt ett helt annat håll varje gång jag ser en ny Tiguan...

Min byggdes iaf v 32 så leverans v 36? Dancing
N78
Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund
Lör 20 aug 2016 18:37 Svara med citat
Inte många med R-line iaf, som inte är vita Smile
Funnis
Tiguan 2.0 tdi -17 r-line Ort: Umeå
Lör 20 aug 2016 21:17 Svara med citat
Det är et39 på gamla tiguan och et40 på nya.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Sön 21 aug 2016 9:39 Svara med citat
candyweiss skrev:
Är väl inte så många som fått sin Tiguan II levererad än Regular Smiley


Dela nu med sig av lite tips tankar och upplevelser med nya Tiguanen! Hur långt har du kört? Förbrukning?
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Sön 21 aug 2016 9:41 Svara med citat
Jag är också nyfiken på hur det är att parkera med DSG. Ryckigt? Något man ska tänka på?
Funnis
Tiguan 2.0 tdi -17 r-line Ort: Umeå
Sön 21 aug 2016 10:01 Svara med citat
Som sagt kört golf 7 gt tdi tidigare tiguanen känns ännu mera välbyggd än golfen
Jag är mycket nöjd med bilen,den går också tystare, förbrukningen ligger på ca 0,6 blandad körning och dsg är grymt smidig.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 22 aug 2016 15:22 Svara med citat
Mranderz skrev:
Dela nu med sig av lite tips tankar och upplevelser med nya Tiguanen! Hur långt har du kört? Förbrukning?

Har kör drygt 200 mil och är riktigt nöjd än så länge. Jag kommer från Golf 6 och tycker att Tiguanen är mycket lättare och behagligare att köra. Fjädringen är lite stötig + att det är punkteringsfria däck, så jag har gått ner till 2.4 kg runt om, eventuellt sänker jag ytterligare till 2.3 kg. Lappen på dörrstolpen rekommenderar 2.3 kg med min 235/55-18.
Vid en långtur på ca 40 mil med motorväg, landsväg och några stopp tog den 0.75 l/m.
Annars tar den ca 0.82 vid min blandade körning.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 22 aug 2016 15:47 Svara med citat
Mranderz skrev:
Jag är också nyfiken på hur det är att parkera med DSG. Ryckigt? Något man ska tänka på?

Inga problem alls, det man ska tänka på är att man verkligen står stilla och man håller ner bromsen innan man lägger i backen, annars mår inte lådan bra Cool
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Mån 22 aug 2016 19:47 Svara med citat
Ni som har Tiguan II redan har ni några hjälpsystem och hur fungerar de, bra eller dåligt? På min kommande Tiguan har jag nog alla hjälpsystem, lane assist, traffic jam assist osv.
Provkörde innan jag bestämde mig och blev imponerad av hur bra bilen styrde själv på motorvägen!
En del tycker att man får brottas med ratten när bilen själv vill bestämma men det är bara att slappna av och inte hålla så krampaktigt i ratten. Berätta gärna om ni har några erfarenheter av hjälpsystemen.
Funnis
Tiguan 2.0 tdi -17 r-line Ort: Umeå
Mån 22 aug 2016 20:37 Svara med citat
Lane assist är väl bra för trafiksäkerheten, sen tycker jag Dynamic Light assist är kanon, skönt att inte behöva slå om till hel och halvljus.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 23 aug 2016 15:00 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Ni som har Tiguan II redan har ni några hjälpsystem och hur fungerar de, bra eller dåligt? På min kommande Tiguan har jag nog alla hjälpsystem, lane assist, traffic jam assist osv.
Provkörde innan jag bestämde mig och blev imponerad av hur bra bilen styrde själv på motorvägen!
En del tycker att man får brottas med ratten när bilen själv vill bestämma men det är bara att slappna av och inte hålla så krampaktigt i ratten. Berätta gärna om ni har några erfarenheter av hjälpsystemen.

Jag körde dom första 70 - 80 milen med "Lane assist" inkopplad, men numera är den alltid inaktiverad.
Garanterat en bra funktion för säkerheten, men för mig var den bara irriterande.
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Tis 23 aug 2016 19:41 Svara med citat
Jag ska göra en 120 mil resa Stockholm - Skåne tor, då hade jag önskat att jag haft min Tiguan med Lane assist, E4 nästan hela vägen, där hade det varit skönt att få lite avkopplande styrhjälp!
Autobroms, någon?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 23 aug 2016 20:12 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Jag ska göra en 120 mil resa Stockholm - Skåne tor, då hade jag önskat att jag haft min Tiguan med Lane assist, E4 nästan hela vägen, där hade det varit skönt att få lite avkopplande styrhjälp!
Autobroms, någon?

En säljare på Din Bil hade testat den i en verklig situation där en personbil körde ut framför honom från en liten sidoväg, han sa att autobromsen räddade hela situationen och Tiguanen stannade ca en meter ifrån kollision.
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Ons 24 aug 2016 19:47 Svara med citat
Jag bor i Stockholmstrakten och var uppe i roslagen en sväng. Där finns fortfarande en del smala och krokiga grusvägar.
Eftersom det inte går att mötas utan att köra halvvägs ner i diket undrar jag hur autobromsen fungerar där! Man kör ju rakt mot mötande bil och när man är tillräckligt nära samsas man om det lilla utrymme som finns, eller blir jag stående mitt på vägen? Autobromsen stannar väl bilen?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 24 aug 2016 22:05 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Jag bor i Stockholmstrakten och var uppe i roslagen en sväng. Där finns fortfarande en del smala och krokiga grusvägar.
Eftersom det inte går att mötas utan att köra halvvägs ner i diket undrar jag hur autobromsen fungerar där! Man kör ju rakt mot mötande bil och när man är tillräckligt nära samsas man om det lilla utrymme som finns, eller blir jag stående mitt på vägen? Autobromsen stannar väl bilen?


Jag mötte ett brett fordon en gång inne i ett samhälle, fordonen var över mittlinjen och alltså inne på min väghalva, då autobromsade min bil, men bara ett kort ögonblick tills mötet var över.
Sida <  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  >