Forum - Golf 6 (09-13) - Ny Tiguan

steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Fre 10 jun 2016 11:29 Svara med citat
Nu får man tacka för sig på Golf forumet, var och beställde en Tiguan igår. Det blev en Tiguan 2.0 TSI 4Motion DSG 180 hk, Ruby red metallic.
Dock får jag vänta, produktion v 48 och leverans vid årsskiftet. VW hade redan fått 2000 beställningar på Tiguanen trots att den inte funnits i Sverige!
Provkörde en sväng och blev helt såld, fantastisk bil. Det lär dock ta åtskilliga veckor att sätta sig in i alla nya system, det är bara att hålla tummarna för att elektroniken fungerar.
Kommer förstås att hänga kvar i forumet fram till årsskiftet, har verkligen haft stort nöje av att följa inläggen här.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 10 jun 2016 16:33 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Nu får man tacka för sig på Golf forumet, var och beställde en Tiguan igår. Det blev en Tiguan 2.0 TSI 4Motion DSG 180 hk, Ruby red metallic.
Dock får jag vänta, produktion v 48 och leverans vid årsskiftet. VW hade redan fått 2000 beställningar på Tiguanen trots att den inte funnits i Sverige!
Provkörde en sväng och blev helt såld, fantastisk bil. Det lär dock ta åtskilliga veckor att sätta sig in i alla nya system, det är bara att hålla tummarna för att elektroniken fungerar.
Kommer förstås att hänga kvar i forumet fram till årsskiftet, har verkligen haft stort nöje av att följa inläggen här.

Jag har också beställt en Tiguan, men inte tänker jag lämna forumet för det.

Jag beställde v 19 och det blir leverans i oktober enligt säljaren.
Angående färgens så bestämde jag mig först för Indium Grey Metallic, senare bestämde jag mig för Ruby Red Metallic, men när jag väl satt hos säljaren så blev det Tungsten Silver Metallic Regular Smiley
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Lör 18 jun 2016 20:49 Svara med citat
Candyweiss, kul att du också beställt en Tiguan. Du får antagligen din före mig så jag får hålla koll om du skriver något här på forumet.
Finns det ett Tiguan forum? Det kanske blir en och annan Golfägare som går över till Tiguan.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Mån 20 jun 2016 21:40 Svara med citat
Samma här. Ny tiguan, indium grey, 190 diesel med typ all utrustning. Beställde i början av februari, byggs v 29. Behåller såklart golfen länge till.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 25 jun 2016 14:33 Svara med citat
Vi kunde kanske få en avdelning till för enbart Tiguan?

Jag tänkte skicka ett mail, men här finns ju ingen "Kontakt" på sidan.
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Lör 02 jul 2016 18:54 Svara med citat
En undran som kanske inte hör hemma här, men varför köper alla dieselbilar? De är ju mycket dyrare och inte alls samma känsla i motorerna som i en bensinare.
Ska man få igen pengarna måste man köra 3500-4000 mil/år och det gör nog inte så många. Dessutom är de olämpliga om man för det mesta bara kör kortare sträckor.
De är dessutom miljömässigt sämre, Oslo har ju planer på att förbjuda dieselbilar!
Vore roligt att höra dieselägarnas motiv.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Sön 03 jul 2016 22:14 Svara med citat
steppenwolf skrev:
En undran som kanske inte hör hemma här, men varför köper alla dieselbilar? De är ju mycket dyrare och inte alls samma känsla i motorerna som i en bensinare.
Ska man få igen pengarna måste man köra 3500-4000 mil/år och det gör nog inte så många. Dessutom är de olämpliga om man för det mesta bara kör kortare sträckor.
De är dessutom miljömässigt sämre, Oslo har ju planer på att förbjuda dieselbilar!
Vore roligt att höra dieselägarnas motiv.


Dyrare? En tiguan GT med dieselmotor är ju 13.000:- billigare i inköp? Dieseln e billigare per liter? Förbrukningen är lägre jämfört med bensin?

Utöver det älskar jag vridet och tycker faktiskt att diesel-tuffandet hör hemma framförallt i en liten SUV!

Min nuvarande dieselgolf går att starta på trean helt utan gas (nej jag vet, rekommenderas inte men roligt). Som trafikskolebil är en diesel ett måste då den är mycket mer förlåtande mot snabba uppsläpp av kopplingen.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 04 jul 2016 16:23 Svara med citat
Mranderz skrev:
Dyrare? En tiguan GT med dieselmotor är ju 13.000:- billigare i inköp? Dieseln e billigare per liter? Förbrukningen är lägre jämfört med bensin?

Utöver det älskar jag vridet och tycker faktiskt att diesel-tuffandet hör hemma framförallt i en liten SUV!

Min nuvarande dieselgolf går att starta på trean helt utan gas (nej jag vet, rekommenderas inte men roligt). Som trafikskolebil är en diesel ett måste då den är mycket mer förlåtande mot snabba uppsläpp av kopplingen.

Du har rätt i det du skriver att skillnaden bara är 13.000:- om man vill ha GT.

Problemet är om man inte vill ha GT, men diesel och DSG. Då är skillnaden nästan 30.000:- från bensin till diesel och man blir tvingad till en GT.
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Mån 04 jul 2016 19:11 Svara med citat
Om man ska jämföra måste man ha jämförbara bilar. En vanlig GOLF 110 hk DSG bensin kostar 212000. En golf diesel 110 hk DSG kostar 234000 alltså 22000 dyrare. Detta förhållande mellan bensin och diesel gäller nästan alltid mellan bilar med samma prestanda och utrustning.
Man måste köra åtskilliga mil för att tjäna in den summan. Jag kan tänka mig att när man kommer upp till motorer på 300 hk så blir skillnaden mindre.
När det gäller SUV:ar som Tiguan är dessa säkert inte tänkta som terrängbilar utan håller väl på att ersätta kombibilen, se den som en personbil och då vill inte jag ha något dieselknatter. Självklart finns det fördelar med diesel men jag tycker inte de är särskilt stora! För vissa bilister som kör långa sträckor är de säkert bra.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 04 jul 2016 19:28 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Om man ska jämföra måste man ha jämförbara bilar. En vanlig GOLF 110 hk DSG bensin kostar 212000. En golf diesel 110 hk DSG kostar 234000 alltså 22000 dyrare. Detta förhållande mellan bensin och diesel gäller nästan alltid mellan bilar med samma prestanda och utrustning.
Man måste köra åtskilliga mil för att tjäna in den summan. Jag kan tänka mig att när man kommer upp till motorer på 300 hk så blir skillnaden mindre.
När det gäller SUV:ar som Tiguan är dessa säkert inte tänkta som terrängbilar utan håller väl på att ersätta kombibilen, se den som en personbil och då vill inte jag ha något dieselknatter. Självklart finns det fördelar med diesel men jag tycker inte de är särskilt stora! För vissa bilister som kör långa sträckor är de säkert bra.

22000:- dyrare i inköp, högre fordonsskatt, dyrare försäkring, dyrare service och adblue som måste i den separata tanken. Många mil blir det innan man tjänat in dom pengarna.
Sen så får man garanterat inte tillbaka de 22000:- när man säljer bilen.

Flera biltillverkare har slutat med dieselmotorer i en del modeller, och flera städer kommer förmodligen att förbjuda dieselfordon.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Mån 04 jul 2016 22:45 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Om man ska jämföra måste man ha jämförbara bilar. En vanlig GOLF 110 hk DSG bensin kostar 212000. En golf diesel 110 hk DSG kostar 234000 alltså 22000 dyrare. Detta förhållande mellan bensin och diesel gäller nästan alltid mellan bilar med samma prestanda och utrustning.
Man måste köra åtskilliga mil för att tjäna in den summan. Jag kan tänka mig att när man kommer upp till motorer på 300 hk så blir skillnaden mindre.
När det gäller SUV:ar som Tiguan är dessa säkert inte tänkta som terrängbilar utan håller väl på att ersätta kombibilen, se den som en personbil och då vill inte jag ha något dieselknatter. Självklart finns det fördelar med diesel men jag tycker inte de är särskilt stora! För vissa bilister som kör långa sträckor är de säkert bra.


Din jämförelse är lite sned. Ska du ha motsvarande bensinare så får du titta på den större 125 hästars. Inte ens den når upp till 110 hästars dieselns vridmoment på 250 nm. Ska du jämföra bensinare med diesel måste du ta hänsyn till vridmomentet och inte hästkrafter. Då skiljer det bara några tusenlappar.

Skiljer någon dl i förbrukning vilket ger en liten besparing på ca 2kr per mil. Undrar dock varför försäkringen och service skulle vara dyrare? (ADBlue är skitdyrt, 5 liter för en hundring, räcker 2.000 mil?)

Men nej, jag tillhör inte gruppen som köper diesel för att spara pengar, i så fall hade jag köpt en Skoda. Köper diesel för att jag gillar gången och vridet. Smile
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Mån 04 jul 2016 22:52 Svara med citat
Oj såg nu att fordonsskatten är 600:- dyrare per år men det vägs väl upp av att dieselgolfen får dra 200 kg mer i släpvagnsvikt. Smile
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Tis 05 jul 2016 15:47 Svara med citat
Mranderz skrev:
Oj såg nu att fordonsskatten är 600:- dyrare per år men det vägs väl upp av att dieselgolfen får dra 200 kg mer i släpvagnsvikt. Smile
Citat:
Jag har kört både diesel och bensinare när jag flyttar över till en bensindriven bil är det som man andas ut och tycker livet leker (nu överdriver jag lite!).
När det gäller prestanda så är det väl så att dieseln måste ha fler hästkrafter för att acc och toppfart ska kunna jämföras med en bensinare.
Självklart drar man husvagn skulle jag också välja diesel, för vridmomentets skull.
Men alla som nu köper dieselbilar behöver säkert inte det pga vridmomentet.
Beast1
Golf 7 Ort: Göteborg
Fre 22 jul 2016 14:06 Svara med citat
Hej! Första inlägget här på Tiguan sida:) Jag undrar om är det någon här som blir lite rädd för andrahandsvärde på bilarna med tanke på all negativ media runt VW just nu. Jag har varit/är lite skeptiskt med att köpa en nya VW men fortfarande tycker deras bilar har hög kvalité och är enkel all leva med.

Med den tanken i huvud så var jag inne hos VW förra veckan för att få en offert på ny Tiguan 190 TDI GT och jag hade tänkt att säljaren skulle erbjuda bra pris med tanke på all negativ press som dom får just nu och vill behålla lojala Kundera VW har i dagsläget.

Jag fick 6,2% rabatt på list priset (list pris med alla optioner 389200 SEK). Hur har det gått för er? Vad kan man förvänta för rabatt som man kan nöja sig med? Jag hade tänkt 10 % på list priset med det tyckte inte säljaren.

Tack
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Fre 22 jul 2016 17:48 Svara med citat
Det verkar inte alls vara något problem med VW:s andrahandsvärde, på något sätt verkar skandalen redan vara glömd!
Jag fick ett pris som var drygt 10% på de 376000 som den skulle kosta. Då ingick vinterhjul och det var nog kampanj på dessa då, så det gör väl att rabatten blev bra.
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Fre 22 jul 2016 20:15 Svara med citat
Det ska naturligtvis vara drygt 10% rabatt. Hade varit bra om priset blivit 10% av 376000.
Beast1
Golf 7 Ort: Göteborg
Mån 25 jul 2016 11:41 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Det ska naturligtvis vara drygt 10% rabatt. Hade varit bra om priset blivit 10% av 376000.


Det är väll det minsta man kan förvänta sig efter all skandal etc. att man skulle få minst 10% på list priset.

Ni andra, har ni haft bättre tur?

Har någon bestält bilen med DCC och vad tycker ni om den?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 25 jul 2016 11:56 Svara med citat
Beast1 skrev:
Det är väll det minsta man kan förvänta sig efter all skandal etc. att man skulle få minst 10% på list priset.

Ni andra, har ni haft bättre tur?

Har någon bestält bilen med DCC och vad tycker ni om den?

Du får garanterat inte någon extrarabatt på den så kallade skandalen som är glömd vid det här laget.
Beast1
Golf 7 Ort: Göteborg
Mån 25 jul 2016 16:42 Svara med citat
candyweiss skrev:
Du får garanterat inte någon extrarabatt på den så kallade skandalen som är glömd vid det här laget.


Jag föväntar inte att VW enbart pga. av skandalen skulle ge 10% rabatt men hade tänkt att VW skulle kanske vara mer villiga att ge 10% rabatt nu.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 25 jul 2016 17:43 Svara med citat
Beast1 skrev:
Jag föväntar inte att VW enbart pga. av skandalen skulle ge 10% rabatt men hade tänkt att VW skulle kanske vara mer villiga att ge 10% rabatt nu.

Ta dig till din handlare och gör ett försök, eller om du har möjlighet kontakta flera handlare.
Beast1
Golf 7 Ort: Göteborg
Tis 26 jul 2016 16:29 Svara med citat
Vad är era tankar kring DCC?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 26 jul 2016 20:46 Svara med citat
Beast1 skrev:
Vad är era tankar kring DCC?

Min tanke är att jag är inte beredd att betala 17000:- för DCC Thumbs down
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Mån 01 aug 2016 16:39 Svara med citat
Hur trivs du med din Tiguan candyweiss?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 01 aug 2016 18:32 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Hur trivs du med din Tiguan candyweiss?

En helt fantastiskt bil och otroligt lättkörd är den också, för att inte snacka om snygg Thumbs up
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Mån 01 aug 2016 19:04 Svara med citat
Härligt! Jag väntar fortfarande på min den kommer först om några månader. När det gäller utseendet så håller jag med, är glad att vw behåller sin strama design och inte faller in i japanernas fula och invecklade designidéer. Dessutom finns det ju fortfarande fönster på Tiguanen och inte små "brevlådeöppningar".
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Tis 02 aug 2016 19:18 Svara med citat
candyweiss skrev:
En helt fantastiskt bil och otroligt lättkörd är den också, för att inte snacka om snygg Thumbs up


När jag kör min Golf brukar jag låtsas att jag sitter i en ny Tiguan. Funkar inge vidare...

Leverans prel v 36 för min del. Lugnt för behöver spara in 15.000:- till innan bilen är fullbetald, 358.765:- phu

Har dock inte köpt vinterdäck emn det brukar man hitta på blocket billigt när det närmar sig.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 02 aug 2016 21:06 Svara med citat
Mranderz skrev:
När jag kör min Golf brukar jag låtsas att jag sitter i en ny Tiguan. Funkar inge vidare...

Leverans prel v 36 för min del. Lugnt för behöver spara in 15.000:- till innan bilen är fullbetald, 358.765:- phu

Har dock inte köpt vinterdäck emn det brukar man hitta på blocket billigt när det närmar sig.

Vinterdäck får också vänta för min del, känns inte lockande att köpa nu Laughing
N78
Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund
Ons 03 aug 2016 19:58 Svara med citat
Hej, första inlägget. Bensin passar min körning bättre, jag tyckte även 180 TSI var piggare än TDI 190.

Jag har beställt en ny Tiguan GT, TSI 220 i Maj
- R-line ext.
- DCC
- Executive
- Easy open/close
- Metallic - tungsten
- Dragpaket
- Lastnät

Väntar med spänning på besked om leveransvecka Smile
N78
Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund
Ons 03 aug 2016 20:04 Svara med citat
candyweiss skrev:
Min tanke är att jag är inte beredd att betala 17000:- för DCC Thumbs down


Kan ha fel, men ingår på köpet vid GT TSI (ej TDI) samt GTS.
N78
Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund
Ons 03 aug 2016 20:13 Svara med citat
Beast1 skrev:
Det är väll det minsta man kan förvänta sig efter all skandal etc. att man skulle få minst 10% på list priset.

Ni andra, har ni haft bättre tur?

Har någon bestält bilen med DCC och vad tycker ni om den?


Mer tur, svar ja Smile Och DCC svar ja. Dock har jag inte fått den ännu, återkommer om kanske 4 månader Sad
Produktionsstart för TSI GT skulle vara vecka 31, men kan ju ha flyttats fram.
Mvh
Sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  >