Forum - Golf 6 (09-13) - DSG7

CPG
Golf 6 TDI-11, DSG7 Ort: Luleå
Tor 07 feb 2013 16:58 Svara med citat
Läser om problemen med DSG7 lådan i Teknikens Värld.
Underligt nog läser eller hör jag aldrig om att Audi skulle ha problem med sina växellådor?
Har de inte samma DSG-lådor som VW eller är Audis S Tronic en annan låda?
Någon som vet?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 07 feb 2013 23:01 Svara med citat
Inget som jag hört eller läst om, vet bara att problem fanns i början när DSG6 var ny, men faktiskt inte hört något om DSG7 Confused DSG6 jobbar ju i olja och DSG6 är med torrkoppling.
Audi och VW har samma sorts konstuktion men sina egna lådor, som jag förstått det Confused

Har du någon länk där man kan läsa om det du undrar om?

Kopierat från Wikipedia: Mekatroniska problem i tidigare enheter, som krävde detaljutbyten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/DSG-v%C3%A4xell%C3%A5da
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tor 07 feb 2013 23:15 Svara med citat
Audi kör multitronic låda elr S-tronic,

BMW - DKG - mekatronic strul

DSG7 - haverarande kopplingar, svänhjul och mekatronic

DSG6 - mekatronic fel

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 07 feb 2013 23:25 Svara med citat
Sam skrev:
Audi kör multitronic låda elr S-tronic,

BMW - DKG - mekatronic strul

DSG7 - haverarande kopplingar, svänhjul och mekatronic

DSG6 - mekatronic fel


På DSG7, är det vanligt eller det är bara några enstaka? Trimmade, hårt körda eller normal körning?
Många eller få mil?
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 08 feb 2013 0:02 Svara med citat
candyweiss skrev:
På DSG7, är det vanligt eller det är bara några enstaka? Trimmade, hårt körda eller normal körning?
Många eller få mil?


Finns inga direkta samband. Verkar dock vara värst med lådor som krypkörs mycket. Väldigt känsliga för belastning.

Mer problem med DSG7 än gamla DSG6.


DSG7 finns ju i lite Audimodeller den med, däremot har VW betydligt färre bilar i det mindre segmentet,
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 08 feb 2013 0:18 Svara med citat
MiWi skrev:
Finns inga direkta samband. Verkar dock vara värst med lådor som krypkörs mycket. Väldigt känsliga för belastning.

Mer problem med DSG7 än gamla DSG6.


DSG7 finns ju i lite Audimodeller den med, däremot har VW betydligt färre bilar i det mindre segmentet,


Därför som man ska vara försiktig med att "trimma", lådan tål 180hk och 250Nm,
exakt vad Fabia RS och Polo GTI har med den lådan.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 08 feb 2013 0:44 Svara med citat
Lådor dör inte av hästkrafter utan utav vrid, så det är maxvridet i de överladdade bilarna man bör oroa sig över främst mer än själva toppeffekten. Smile

Men en gemensam nämnare verkar vara att lådorna inte klarar av mycket start/stopp samt tyngre belastning.

Nu är det dock standardmodeller som dött i större utsträckning än RS/GTI/Cupra gjort vilket gör detta mer intressant, speciellt då de används mer frekvent. Smile
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 08 feb 2013 1:02 Svara med citat
MiWi skrev:
Lådor dör inte av hästkrafter utan utav vrid, så det är maxvridet i de överladdade bilarna man bör oroa sig över främst mer än själva toppeffekten. Smile

Men en gemensam nämnare verkar vara att lådorna inte klarar av mycket start/stopp samt tyngre belastning.

Nu är det dock standardmodeller som dött i större utsträckning än RS/GTI/Cupra gjort vilket gör detta mer intressant, speciellt då de används mer frekvent. Smile


Jo, jag har också hört att det är vridet som lådorna inte tål.
Intressant att bilarna med effekt och vrid har lådorna som överlever, fast det är likadana lådor.

Kan förstå att krypkörning kan slita då DSG7 inte har någon olja som smörjer och kyler.
Man kanske ska lägga av med "gubbakörningen" och köra lite mer aktivt i stället Very Happy
RobbinB
Golf 6 Variant BlueM DSG7 Ort: Alvesta
Fre 08 feb 2013 8:11 Svara med citat
Köpte precis en -11 variant med DSG7, och jag gjorde google-sökningen efter såklart. När man läser responsen på DSG7 blir man lite orolig, borde jag sälja bilen? den har gått 9700 mil och mekatronicen byttes vid 3000 tror jag, sen har den tydligen gått felfritt.

MEN, jag kör jäkligt mycket, runt 3500-4000 mil om året och de sista jag vill ha är en havererad växellåda som kostar multum att byta, jag har ju tänk ha bilen i 3 år iaf.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 08 feb 2013 11:41 Svara med citat
Det som är märkligt är att jag känner eller vet ingen som har eller har haft probplem med sin DSG.

Flera jag känner kör DSG i VW, Skoda och någon enstaka Audi med S-tronic, någon är äldre
Golf och Passat. Ingen av dem har haft problem och någon av dem känner folk i sin tur som kör
tjänstebilar utan problem med sina lådor.
Vi är alla rörande överens, nästa bil blir definitivt en bil med DSG igen

Jag har nu kört 3500 mil med min DSG7 och har aldrig varit så nöjd med en bil.
Kan säga att med de erfarenheter jag har av DSG hittills så är jag 100% säker på att min nästa
bil blir en med DSG, oavset om det blir VW, Skoda eller Audi.
Crister
Golf 6 TDI 105 BM 2011 Ort: Stockholm
Fre 08 feb 2013 11:59 Svara med citat
Instämmer med Candyweiss! Men, jag känner folk som kör Passat gastaxi som har ständiga problem med lådan. Det är väl den som är oljefri?
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Fre 08 feb 2013 12:18 Svara med citat
candyweiss skrev:
Det som är märkligt är att jag känner eller vet ingen som har eller har haft probplem med sin DSG.

Flera jag känner kör DSG i VW, Skoda och någon enstaka Audi med S-tronic, någon är äldre
Golf och Passat. Ingen av dem har haft problem och någon av dem känner folk i sin tur som kör
tjänstebilar utan problem med sina lådor.
Vi är alla rörande överens, nästa bil blir definitivt en bil med DSG igen

Jag har nu kört 3500 mil med min DSG7 och har aldrig varit så nöjd med en bil.
Kan säga att med de erfarenheter jag har av DSG hittills så är jag 100% säker på att min nästa
bil blir en med DSG, oavset om det blir VW, Skoda eller Audi.


Instämmer fullständigt.

Baserat på vad jag läst är det främst taxibilar som går åt. Chaffisarna kör väl på samma sätt med DSGn som dom gjorde med momentomvandlingslådor, vilket man inte ska göra (krypande körning där kopplingarna slirar). Man måste tänka sig för, hur DSGn är konstruerad.

Sedan är det nog extra viktigt att sköta oljebyterna på dessa växellådor.

Jag är iaf inte speciellt oroad.

Citat:
Audi kör multitronic låda elr S-tronic,

BMW - DKG - mekatronic strul

DSG7 - haverarande kopplingar, svänhjul och mekatronic

DSG6 - mekatronic fel


DSG6 är också drabbad av svänghjulsproblem. Våra amerikanska vänner som inte fått DSG7 har sådana problem med sina DSGs (6an alltså), söker man på DMF så får man många träffar. Förhoppningsvis är konstruktionen förbättrad där nu, för trådarna är oftast några år gamla.

Crister skrev:
Instämmer med Candyweiss! Men, jag känner folk som kör Passat gastaxi som har ständiga problem med lådan. Det är väl den som är oljefri?


DSG7 är oljefri, och vad jag förstått är dessa taxibilar utrustade med den.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 08 feb 2013 18:56 Svara med citat
Gällande svänghjulsproblemen med DSG6 så finns det dock kvar i enstaka fall. Oftast så kan man låta det vara, inget som påverkar funktionen nämnvärt. Förr eller senare så blir det renovering.

fastson skrev:
Sedan är det nog extra viktigt att sköta oljebyterna på dessa växellådor.


Taxibilar är generellt sett mer välservade än vad en privatägares bil är just för att de lever på sina bilar. Oljebyten på en torrlamellslåda är svårt att genomföra. Wink

Att lådan är för svag för att sitta i en Passat är ju ett faktum. En bil som går i Stockholms innerstad har en snitthastighet på under 25 km/h och kötrafik är ett faktum. Ett sådant moment bör lådan klara av egentligen. Smile
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 08 feb 2013 20:12 Svara med citat
På DSG7 finns 2st olika oljor

växellådsdelen har vanlig manuel lAPi-Gl4 nivåplugg saknas

mekatronikenhet styrservoolja 1 liter ej möjligt att kolla oljenivå

enligt detta dokument:
http://docs.jayzone.eu/erWin/VW/Jetta%20&%20Golf%20Variant/Workshop%20 Manuals/Power%20Transmission/7-speed%20dual%20clutch%20gearbox%200AM.p df

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Fre 08 feb 2013 20:30 Svara med citat
MiWi skrev:
Gällande svänghjulsproblemen med DSG6 så finns det dock kvar i enstaka fall. Oftast så kan man låta det vara, inget som påverkar funktionen nämnvärt. Förr eller senare så blir det renovering.

Taxibilar är generellt sett mer välservade än vad en privatägares bil är just för att de lever på sina bilar. Oljebyten på en torrlamellslåda är svårt att genomföra. Wink

Att lådan är för svag för att sitta i en Passat är ju ett faktum. En bil som går i Stockholms innerstad har en snitthastighet på under 25 km/h och kötrafik är ett faktum. Ett sådant moment bör lådan klara av egentligen. Smile


Du har tydligen rätt ang. oljebyte på DSG7. Var säker på att det stod med på serviceplanen, men nu orkar jag inte gå ut och kolla. Man lär sig något nytt varje dag. Razz Jag trodde att det ändå skulle bytas olja på mekatronicenheten.

Bild
http://www.briskoda.net/forums/topic/233854-7-speed-dsg-maintenance/

Att den borde klara av storstadstrafik håller jag med om, även taxi. VW har ju släppt flera firmwareuppdateringar till just DSG, men det har väl bara fungerat för privatpersoner. Razz

a128: Tack för länken. Alltid kul att se servicemanualer. Smile

Hittade en text:
Citat:
The gearbox is filled for life. Therefore, there is no need to check
the oil level of this gearbox.
This explains why there is no oil level check

Där ser man.
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Mån 11 feb 2013 19:01 Svara med citat
Idag kom en artikel upp på Expressen.se
http://www.expressen.se/motor/stora-problem-med-vws-automatlador/

Bara en repeat på vad TV skrev.

I värsta fall får väl VW förlänga garantin, så att alla kan lugna ner sig? Wink
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 11 feb 2013 22:14 Svara med citat
fastson skrev:
Idag kom en artikel upp på Expressen.se
http://www.expressen.se/motor/stora-problem-med-vws-automatlador/

Bara en repeat på vad TV skrev.

I värsta fall får väl VW förlänga garantin, så att alla kan lugna ner sig? Wink


Bra att media uppmärsammar det för jag tänker köra med DSG i fortsättningen Thumbs up
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tis 12 feb 2013 1:02 Svara med citat
candyweiss skrev:
På DSG7, är det vanligt eller det är bara några enstaka? Trimmade, hårt körda eller normal körning?
Många eller få mil?



Vet inte (ganska vanligt), köpte en Passat R-line 2010 (min systers bil) med knappt 5000mil, Ecofuel motorn (1.4L) GAS. DSG7 (samma som taxi bilarna kör i sthlm)

Jag uppmärksamade min syster och säljaren om att lådorn brukar ha problem och ville klargöra att den garanti som medföljer bilen ska gälla även för låda m.m

1månad efter köpet (mjuk körning) så fick bilen kraftiga vibrationer vid sväng och mjukt gaspådrag mellan 2-3växel

Resultatet, havererad dubbelmassesvänghjul påföljd slitna kopplingar

Bytte svänghjul + kopplingarna på garantin Smile Smile Smile

går som en dröm nu!

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 12 feb 2013 1:45 Svara med citat
Sam skrev:
Vet inte (ganska vanligt), köpte en Passat R-line 2010 (min systers bil) med knappt 5000mil, Ecofuel motorn (1.4L) GAS. DSG7 (samma som taxi bilarna kör i sthlm)

Jag uppmärksamade min syster och säljaren om att lådorn brukar ha problem och ville klargöra att den garanti som medföljer bilen ska gälla även för låda m.m

1månad efter köpet (mjuk körning) så fick bilen kraftiga vibrationer vid sväng och mjukt gaspådrag mellan 2-3växel

Resultatet, havererad dubbelmassesvänghjul påföljd slitna kopplingar

Bytte svänghjul + kopplingarna på garantin Smile Smile Smile

går som en dröm nu!


Bra att veta, då ska man vara uppmärksam på minsta missljud från lådan.

Detta är alltså en bra anledning att undvika att chippa motorn.
Amar303
Golf 6 GTI ED35 Ort: Stockholm
Tis 12 feb 2013 8:14 Svara med citat
Just dsg7 verkar känsligare, framför allt vid chipning av vad jag kunnat läsa mig till.
på dsg6 upplever folk kopplingsslir först när de paserat 500Nm vid trimning.
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Tis 12 feb 2013 8:17 Svara med citat
Candy: Jo samma här. Once you go DSG you never go back. Razz

Sam: Tack för infon. Har det kommit några revisioner på DMF:n? Om man läser på andra forum verkar det bli mer och mer sällsynt. Men då gäller det främst DSG6.
Silenz
Golf 6 1.4 TSI DSG7 VAR 12 Ort: Luleå
Tis 12 feb 2013 22:30 Svara med citat
Tråkig läsning iaf http://www.expressen.se/motor/stora-problem-med-vws-automatlador/
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tis 12 feb 2013 23:03 Svara med citat
fastson skrev:
Candy: Jo samma här. Once you go DSG you never go back. Razz

Sam: Tack för infon. Har det kommit några revisioner på DMF:n? Om man läser på andra forum verkar det bli mer och mer sällsynt. Men då gäller det främst DSG6.


De e ju så, Har ju DSG6 i min R32, och kör den hårt till och från, bytte oljan + filtret vid 6000mil

Går mjukt och fint vid pruttkörning och hårdkörning

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Silenz
Golf 6 1.4 TSI DSG7 VAR 12 Ort: Luleå
Ons 13 feb 2013 21:59 Svara med citat
Dum fråga kanske men vad menas med DMF:n?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 13 feb 2013 22:32 Svara med citat
Silenz skrev:
Dum fråga kanske men vad menas med DMF:n?


Dual Mass Flywheel = Dubbla svänghjul.
Silenz
Golf 6 1.4 TSI DSG7 VAR 12 Ort: Luleå
Ons 13 feb 2013 23:12 Svara med citat
Ok tack!!
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Ons 13 feb 2013 23:32 Svara med citat
Jag ägnade lite tid åt att leta upp symptomen, rätta mig om jag fattat fel. Men de vanligaste felen verkar vara dessa.

-Vibrationer vid start från stillastående : Slitna/skadade kopplingar

-Falsk neutral : Mekatronik (för ett tag sedan släppte dock VW en ny mjukvara som ska ha fixat detta. Men "hårdvaran" kan ju fortfarande fela för det)

- Oljud från växellåda - DMF/Svänghjulet

Och en rolig grej som jag hittade.
http://www.hp.net.au/index.php/products/dq200

Citat:
Torque capacity threshold upgrade up to 350Nm

Candy, nu var det fritt fram att sätta in det där chippet. Wink Very Happy
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 14 feb 2013 0:10 Svara med citat
fastson skrev:
Jag ägnade lite tid åt att leta upp symptomen, rätta mig om jag fattat fel. Men de vanligaste felen verkar vara dessa.

-Vibrationer vid start från stillastående : Slitna/skadade kopplingar

-Falsk neutral : Mekatronik (för ett tag sedan släppte dock VW en ny mjukvara som ska ha fixat detta. Men "hårdvaran" kan ju fortfarande fela för det)

- Oljud från växellåda - DMF/Svänghjulet

Och en rolig grej som jag hittade.
http://www.hp.net.au/index.php/products/dq200

Citat:
Torque capacity threshold upgrade up to 350Nm

Candy, nu var det fritt fram att sätta in det där chippet. Wink Very Happy


Dessa programvaror skulle ju VAG kunna lägga in kostnadsfritt Confused
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Tor 14 feb 2013 0:29 Svara med citat
candyweiss skrev:
Dessa programvaror skulle ju VAG kunna lägga in kostnadsfritt Confused


Programvaran för mekatroniken lägger dom i gratis i vissa länder. Här borde dom göra det iaf med garantin.

Eller menar du det sista citatet? Det handlar nog mest om att ta bort/öka spärren som är satt till 250Nm i originalutförande.
Citat:
With a performance program, the DSG computer will no longer initiate steps to dissipate engine torque when the factory 350 Nm limit is reached which unleashes the true benefits of any engine modifications.

Normalt ska DSGn begränsa kraften så att den inte utsätts för mer än vad programvaran säger är max (250Nm i DSG7/DQ200).
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 14 feb 2013 0:43 Svara med citat
fastson skrev:
Programvaran för mekatroniken lägger dom i gratis i vissa länder. Här borde dom göra det iaf med garantin.


Det var detta jag menade Embarassed Då får man hoppas att de trycker in den vid nästa service Thumbs up
Sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  >