CPG
Golf 6 TDI-11, DSG7 Ort: Luleå |
Tor 07 feb 2013 16:58 |
|
Läser om problemen med DSG7 lådan i Teknikens Värld.
Underligt nog läser eller hör jag aldrig om att Audi skulle ha problem med sina växellådor?
Har de inte samma DSG-lådor som VW eller är Audis S Tronic en annan låda?
Någon som vet?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
Tor 07 feb 2013 23:15 |
|
Audi kör multitronic låda elr S-tronic,
BMW - DKG - mekatronic strul
DSG7 - haverarande kopplingar, svänhjul och mekatronic
DSG6 - mekatronic fel Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tor 07 feb 2013 23:25 |
|
Sam skrev: | Audi kör multitronic låda elr S-tronic,
BMW - DKG - mekatronic strul
DSG7 - haverarande kopplingar, svänhjul och mekatronic
DSG6 - mekatronic fel |
På DSG7, är det vanligt eller det är bara några enstaka? Trimmade, hårt körda eller normal körning?
Många eller få mil?
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
Fre 08 feb 2013 0:02 |
|
candyweiss skrev: | På DSG7, är det vanligt eller det är bara några enstaka? Trimmade, hårt körda eller normal körning?
Många eller få mil? |
Finns inga direkta samband. Verkar dock vara värst med lådor som krypkörs mycket. Väldigt känsliga för belastning.
Mer problem med DSG7 än gamla DSG6.
DSG7 finns ju i lite Audimodeller den med, däremot har VW betydligt färre bilar i det mindre segmentet,
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Fre 08 feb 2013 0:18 |
|
MiWi skrev: | Finns inga direkta samband. Verkar dock vara värst med lådor som krypkörs mycket. Väldigt känsliga för belastning.
Mer problem med DSG7 än gamla DSG6.
DSG7 finns ju i lite Audimodeller den med, däremot har VW betydligt färre bilar i det mindre segmentet, |
Därför som man ska vara försiktig med att "trimma", lådan tål 180hk och 250Nm,
exakt vad Fabia RS och Polo GTI har med den lådan.
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
RobbinB
Golf 6 Variant BlueM DSG7 Ort: Alvesta |
Fre 08 feb 2013 8:11 |
|
Köpte precis en -11 variant med DSG7, och jag gjorde google-sökningen efter såklart. När man läser responsen på DSG7 blir man lite orolig, borde jag sälja bilen? den har gått 9700 mil och mekatronicen byttes vid 3000 tror jag, sen har den tydligen gått felfritt.
MEN, jag kör jäkligt mycket, runt 3500-4000 mil om året och de sista jag vill ha är en havererad växellåda som kostar multum att byta, jag har ju tänk ha bilen i 3 år iaf.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Fre 08 feb 2013 11:41 |
|
Det som är märkligt är att jag känner eller vet ingen som har eller har haft probplem med sin DSG.
Flera jag känner kör DSG i VW, Skoda och någon enstaka Audi med S-tronic, någon är äldre
Golf och Passat. Ingen av dem har haft problem och någon av dem känner folk i sin tur som kör
tjänstebilar utan problem med sina lådor.
Vi är alla rörande överens, nästa bil blir definitivt en bil med DSG igen
Jag har nu kört 3500 mil med min DSG7 och har aldrig varit så nöjd med en bil.
Kan säga att med de erfarenheter jag har av DSG hittills så är jag 100% säker på att min nästa
bil blir en med DSG, oavset om det blir VW, Skoda eller Audi.
|
|
Crister
Golf 6 TDI 105 BM 2011 Ort: Stockholm |
Fre 08 feb 2013 11:59 |
|
Instämmer med Candyweiss! Men, jag känner folk som kör Passat gastaxi som har ständiga problem med lådan. Det är väl den som är oljefri?
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
Fre 08 feb 2013 12:18 |
|
candyweiss skrev: | Det som är märkligt är att jag känner eller vet ingen som har eller har haft probplem med sin DSG.
Flera jag känner kör DSG i VW, Skoda och någon enstaka Audi med S-tronic, någon är äldre
Golf och Passat. Ingen av dem har haft problem och någon av dem känner folk i sin tur som kör
tjänstebilar utan problem med sina lådor.
Vi är alla rörande överens, nästa bil blir definitivt en bil med DSG igen
Jag har nu kört 3500 mil med min DSG7 och har aldrig varit så nöjd med en bil.
Kan säga att med de erfarenheter jag har av DSG hittills så är jag 100% säker på att min nästa
bil blir en med DSG, oavset om det blir VW, Skoda eller Audi. |
Instämmer fullständigt.
Baserat på vad jag läst är det främst taxibilar som går åt. Chaffisarna kör väl på samma sätt med DSGn som dom gjorde med momentomvandlingslådor, vilket man inte ska göra (krypande körning där kopplingarna slirar). Man måste tänka sig för, hur DSGn är konstruerad.
Sedan är det nog extra viktigt att sköta oljebyterna på dessa växellådor.
Jag är iaf inte speciellt oroad.
Citat: | Audi kör multitronic låda elr S-tronic,
BMW - DKG - mekatronic strul
DSG7 - haverarande kopplingar, svänhjul och mekatronic
DSG6 - mekatronic fel |
DSG6 är också drabbad av svänghjulsproblem. Våra amerikanska vänner som inte fått DSG7 har sådana problem med sina DSGs (6an alltså), söker man på DMF så får man många träffar. Förhoppningsvis är konstruktionen förbättrad där nu, för trådarna är oftast några år gamla.
Crister skrev: | Instämmer med Candyweiss! Men, jag känner folk som kör Passat gastaxi som har ständiga problem med lådan. Det är väl den som är oljefri? |
DSG7 är oljefri, och vad jag förstått är dessa taxibilar utrustade med den.
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Mån 11 feb 2013 22:14 |
|
Bra att media uppmärsammar det för jag tänker köra med DSG i fortsättningen
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
Amar303
Golf 6 GTI ED35 Ort: Stockholm |
Tis 12 feb 2013 8:14 |
|
Just dsg7 verkar känsligare, framför allt vid chipning av vad jag kunnat läsa mig till.
på dsg6 upplever folk kopplingsslir först när de paserat 500Nm vid trimning.
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
Tis 12 feb 2013 8:17 |
|
Candy: Jo samma här. Once you go DSG you never go back.
Sam: Tack för infon. Har det kommit några revisioner på DMF:n? Om man läser på andra forum verkar det bli mer och mer sällsynt. Men då gäller det främst DSG6.
|
|
Silenz
Golf 6 1.4 TSI DSG7 VAR 12 Ort: Luleå |
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
Tis 12 feb 2013 23:03 |
|
fastson skrev: | Candy: Jo samma här. Once you go DSG you never go back.
Sam: Tack för infon. Har det kommit några revisioner på DMF:n? Om man läser på andra forum verkar det bli mer och mer sällsynt. Men då gäller det främst DSG6. |
De e ju så, Har ju DSG6 i min R32, och kör den hårt till och från, bytte oljan + filtret vid 6000mil
Går mjukt och fint vid pruttkörning och hårdkörning Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Silenz
Golf 6 1.4 TSI DSG7 VAR 12 Ort: Luleå |
Ons 13 feb 2013 21:59 |
|
Dum fråga kanske men vad menas med DMF:n?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Ons 13 feb 2013 22:32 |
|
Silenz skrev: | Dum fråga kanske men vad menas med DMF:n? |
Dual Mass Flywheel = Dubbla svänghjul.
|
|
Silenz
Golf 6 1.4 TSI DSG7 VAR 12 Ort: Luleå |
Ons 13 feb 2013 23:12 |
|
Ok tack!!
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
Tor 14 feb 2013 0:29 |
|
candyweiss skrev: | Dessa programvaror skulle ju VAG kunna lägga in kostnadsfritt |
Programvaran för mekatroniken lägger dom i gratis i vissa länder. Här borde dom göra det iaf med garantin.
Eller menar du det sista citatet? Det handlar nog mest om att ta bort/öka spärren som är satt till 250Nm i originalutförande.
Citat: | With a performance program, the DSG computer will no longer initiate steps to dissipate engine torque when the factory 350 Nm limit is reached which unleashes the true benefits of any engine modifications. |
Normalt ska DSGn begränsa kraften så att den inte utsätts för mer än vad programvaran säger är max (250Nm i DSG7/DQ200).
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|