Forum - Golf 2 (83-91) - ABS

oldgrandma
Golf 2 GTI -91 Ort: Östersund
Tor 08 sep 2016 18:03 Svara med citat
Hej. Har ABS problem på bilen. Bytte givare fram. Mätte resistansen, hamnar runt 1100 ohm på båda. Mäter volt, får då bara ungefär 30mv på båda? Jämför med dem där bak, de hamnar på ungefär 300mv. Alltså 10ggr mer. Har tryckt in givarna ända in mot kransen men får inget bättre värde. Jämfört med de gamla givarna så är dessa större. Måste ha en distans mellan givaren och fästet. Är det nån som har monterat dessa? Den svarta delen längst ut ska väl vara kvar antar jag? Kransen tyckte jag såg ok ut. Köpte nya kransar men de var för små och inte alls lik de gamla. Kan det vara så att den gamla kransen inte fungerar med den nya givaren? Dålig generator? Men då kanske alla givare skulle ge fel värde?


Bild


Senast ändrad Ons 21 sep 2016 16:33, ändrad totalt 1 gång
oldgrandma
Golf 2 GTI -91 Ort: Östersund
Ons 21 sep 2016 16:32 Svara med citat
Det visa sig att det var två olika givare fram och bak. Jag hade då fått bakgivare. Beställde nya, monterade dem och fick rätt värden. Men det fungerar fortfarande inte. Vrider tändningen till läge 1 och självtest körs. Jag fattar det som att elektroniken och styrenheten kollas i några sek och lampan slocknar. Startar bilen och lampan tänds efter nån sek. Bromsarna fungerar kanon utan ABS. Så det kan ju inte vara nånting med hydrauliken (pump, tryckvakt osv). Hittade Bentleys rep.bok på vw Golf mk2 på nätet. Där finns ABS med. Har följt deras guide på felsökning på ABS (29 punkter). Alla går igenom förutom 1. Hydraulikpumpen. Med tändningen av så ska man trycka ner bromsen 25ggr. Vrid på tändningen och både bromsvarningslampan och ABS lampan ska lysa till trycket är återställt (2-60 sek). Men hos mig lyser bara ABS lampan. Bromsvarningslampan fungerar vid uppdragen handbroms. Kan nån bekräfta att båda ska lysa? För som sagt hydraulikenheten verkar fungera.
VW_ASKELIUS
Golf 2 1,6 C -86 Ort: Varberg
Tor 22 sep 2016 20:46 Svara med citat
Dum fråga men har du kört bilen en bit sen du bytte givare? Jag bytte givare bak på morsans mk4 och den rullade nog ca 100 m efter bytet innan lampan slocknade.
oldgrandma
Golf 2 GTI -91 Ort: Östersund
Fre 23 sep 2016 7:32 Svara med citat
Ja jag har kört den flera gånger. Kanske ska ta en tur igen. Enligt Bentley så lagras felkoder i styrenheten men nu har den varit spänningslös länge så det borde väl inte finnas nån kvar? Testade givaren i bromsvätskebehållaren genom att föra flottören upp och ner. Bromsvarningslampan tänds och släcks så den delen verkar fungera.