Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 31 okt 2016 21:50 |
|
Funderar på att själv rostskydda min Golf VI 1.6 TDI Bluemotion, -11.
Skulle gärna ta emot alla råd jag kan få.
Hur kommer man åt att rostskydda inne i dörrarna?
Hur kommer man åt att rostskydda trösklar/tröskellådor?
Vilka delar bör man rostskydda?
Sitter det många plastkåpor på underredet som måste monteras bort?
Mvh
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Tis 01 nov 2016 8:49 |
|
Fålkswagen Gålf säx skrev: | Funderar på att själv rostskydda min Golf VI 1.6 TDI Bluemotion, -11.
Skulle gärna ta emot alla råd jag kan få.
Hur kommer man åt att rostskydda inne i dörrarna?
Hur kommer man åt att rostskydda trösklar/tröskellådor?
Vilka delar bör man rostskydda?
Sitter det många plastkåpor på underredet som måste monteras bort?
Mvh |
Ta bort innerdörrsidorna är en väg för att komma åt bra i dörren... Den andra lite mindre bra metoden är att böja lite på knäna och titta på undersidan av dörren var dräneringarna sitter och använda dessa.
Ungefär lika med trösklar, böj lite på knäna och kolla om du har dräneringar du kan använda. Finns det inte lämpliga dräneringar får du borra ett hål och efter rostskydd plugga.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Tis 01 nov 2016 9:21 |
|
I ena eller båda ändorna av tröskeln finns pluggar som man kommer åt när man denomterat inneskärmarna
man bör undvika att ta bort pluggarna under tröskeln då dom är limmade på plats (jag har artikenumrerna på dessa 2 olika ovala pluggar) En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Tis 01 nov 2016 18:05 |
|
Tack för svar och bra tips!
Finns pluggar och hål även till baklucka och motorhuv som lämpar sig bra för att rostskydda? Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Tis 01 nov 2016 18:22 |
|
Motorhuv: Spruta från insidan genom befintliga öppningar
baklucka: tag bort beklädnaden nedtill, genomförningar för ledningar lossa spruta in och återmontera
Bästa rostskyddet på ökända rostburkar till bilar enligt många svenska reparationshandböcker till bilar https://minfil.org/P45aobb4b5/rostskydd.pdf anses vara 1/3 del spillolja, 1/3 del diesel och 1/3 del rostskydd (tunnflytande Dinitrol ML) som blandas ihop och sprutas på med en handspruta ( http://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433 ) sedan kan man ta tjockflytande rostkydd på sprayburk eller underedsmassa med pensel från burk
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Tis 01 nov 2016 20:33 |
|
a128 skrev: | Motorhuv: Spruta från insidan genom befintliga öppningar
baklucka: tag bort beklädnaden nedtill, genomförningar för ledningar lossa spruta in och återmontera
Bästa rostskyddet på ökända rostburkar till bilar enligt många svenska reparationshandböcker till bilar https://minfil.org/P45aobb4b5/rostskydd.pdf anses vara 1/3 del spillolja, 1/3 del diesel och 1/3 del rostskydd (tunnflytande Dinitrol ML) som blandas ihop och sprutas på med en handspruta ( http://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433 ) sedan kan man ta tjockflytande rostkydd på sprayburk eller underedsmassa med pensel från burk
|
Tack för råden!
Jag tror att jag har en "spruta" liggandes någonstans. Har från Biltema inhandlat rostskyddsmassa på sprayburk samt linolje-baserat rostskydd på sprayburk. Skall väl funka.
Hur är det med att rengöra bromsok, leder mm i hjulhuset? Tänkte mig "Kraftrengöring" från Biltema. Ta bort tjära, asfalt, olja och sådant svår-borttaget.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Tis 01 nov 2016 20:34 |
|
DEt enda rengörning man bheöver göra är att spola rent noga med en högtrycktvätt
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Fre 04 nov 2016 22:29 |
|
a128 skrev: | I ena eller båda ändorna av tröskeln finns pluggar som man kommer åt när man denomterat inneskärmarna
man bör undvika att ta bort pluggarna under tröskeln då dom är limmade på plats (jag har artikenumrerna på dessa 2 olika ovala pluggar) |
Tack!
Vad är artikel-rumren? Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Fre 04 nov 2016 23:43 |
|
Jättetack! Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
Lör 05 nov 2016 8:54 |
|
Jag hade dock undvikit att ta bort pluggar som är limmade alt. fixerade med gummimassan på plats En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
k49
Golf 5 GTI -05 Ort: Uddevalla |
Sön 27 nov 2016 11:14 |
|
a128 skrev: | Motorhuv: Spruta från insidan genom befintliga öppningar
baklucka: tag bort beklädnaden nedtill, genomförningar för ledningar lossa spruta in och återmontera
Bästa rostskyddet på ökända rostburkar till bilar enligt många svenska reparationshandböcker till bilar https://minfil.org/P45aobb4b5/rostskydd.pdf anses vara 1/3 del spillolja, 1/3 del diesel och 1/3 del rostskydd (tunnflytande Dinitrol ML) som blandas ihop och sprutas på med en handspruta ( http://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433 ) sedan kan man ta tjockflytande rostkydd på sprayburk eller underedsmassa med pensel från burk
|
Skulle stark rekommendera att INTE använda spillolja. Den innehåller en massa skit som bland annat kan vara frätande.
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Sön 27 nov 2016 21:59 |
|
k49 skrev: | Skulle stark rekommendera att INTE använda spillolja. Den innehåller en massa skit som bland annat kan vara frätande. |
Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|