Forum - Golf 7 (13-19) - Avaktivera start/stopp -eftermontera.se:s kodningsdosa

candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Sön 06 nov 2016 11:19 Svara med citat
GTIR skrev:
Angående dosa vs VCDS. Jag tror dosan är ett enkelt chip som gör samma sak som VCDS. Alltså skickar samma data men som bara innehåller ett kommando. Har sett andra dosor som också bara gör en sak.

Jo, misstänker också att den gör samma som man kan göra med VCDS. Undrar vad den gör, om den ställer om spänningen eller tempen och till vilka värden. Men det behöver man iofs inte bry sig om, bara det fungerar Regular Smiley
Jan-Bruno
Kör: Golf 7 SC GT 1,4 150 hk Ort: Örkelljunga Medlem: 24 oktober 2014
Ons 30 nov 2016 7:26 Svara med citat
benkar skrev:

Utöver det, samma som någon annan skrivit, funderingar kring den stackars startmotorn, oro för att batteriet ska dras ur/tappa laddning främst vintertid. Kör väldigt lite vintertid, behöver varje minut av laddning batteriet kan få, samt inte kul att motorn stannar när man efter 3 minuters färd hemifrån hamnar i kö, och vill ha lite värme i kupén.

/B

"oro för att batteriet ska dras ur/tappa laddning främst vintertid" skriver du. Men om batteriet har för dålig laddning så fungerar ju inte autostoppfunktionen. Det är ju det första som stängs av vid klen laddning/låg temperatur, i alla fall på min TSI 1,2.

Kall motor och under ungefär 4 plusgrader utomhus = ingen start/stopp-funktion aktiverad på min bil.
benkar
Kör: Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm Medlem: 02 november 2016
Ons 30 nov 2016 20:30 Svara med citat
Jan-Bruno skrev:
"oro för att batteriet ska dras ur/tappa laddning främst vintertid" skriver du. Men om batteriet har för dålig laddning så fungerar ju inte autostoppfunktionen. Det är ju det första som stängs av vid klen laddning/låg temperatur, i alla fall på min TSI 1,2.

Kall motor och under ungefär 4 plusgrader utomhus = ingen start/stopp-funktion aktiverad på min bil.

Då är det nog något fel på min "batterikontrollant". Har en 3:e-parts -"kolla batteriladdning"-produkt, den varnade för laddningsnivå batteri, samtidigt som start/stopp fortsatte precis som vanligt närt temp var runt +/- 0

Och om inte annat, som skrivet, jag är snabbare än startmotorn kring att släppa upp koppling, ständiga tjuvstopp.
Men har nu lärt mig avaktivera start/stopp varje gång jag startar bilen Smile

/B
Zqpe
Kör: Golf 7 Alltrack Ort: Enköping Medlem: 03 september 2016
Tis 06 dec 2016 8:02 Svara med citat
Själv köpte jag en OBDeleven till min Alltrack och tog bort start/stop, funkar kanon.
Sen att man kan fixa en massa annat för samma peng är bara vinst😀.
jdaniels
Kör: Golf 7 GT Ort: Motala Medlem: 04 oktober 2015
Tis 06 dec 2016 17:23 Svara med citat
Zqpe skrev:
Själv köpte jag en OBDeleven till min Alltrack och tog bort start/stop, funkar kanon.
Sen att man kan fixa en massa annat för samma peng är bara vinst😀.

Ja jäklar, den var ju BILLIG!! http://www.eftermontera.se/audi/331-vag-com-i-telefonen-obdeleven.html
Är det svårt att stänga av start/stopp mm?
Skulle även vara najs att koda om så att bakljusen alltid är på (idiotiskt att dom är av på dagen)
Zqpe
Ons 07 dec 2016 7:49 Svara med citat
jdaniels skrev:
Ja jäklar, den var ju BILLIG!! http://www.eftermontera.se/audi/331-vag-com-i-telefonen-obdeleven.html
Är det svårt att stänga av start/stopp mm?
Skulle även vara najs att koda om så att bakljusen alltid är på (idiotiskt att dom är av på dagen)

Jag köpte den direkt från OBD's hemsida, och då pro modellen.
Finns appar att ladda ner för de vanligaste sakerna man vill ändra, så då sköter det sig själv. Kodar man själv finns det bra beskrivningar på deras forum bland annat.
candyweiss
Ons 07 dec 2016 8:48 Svara med citat
Zqpe skrev:
Finns appar att ladda ner för de vanligaste sakerna man vill ändra, så då sköter det sig själv. Kodar man själv finns det bra beskrivningar på deras forum bland annat.

Länk?
Zqpe
Ons 07 dec 2016 9:55 Svara med citat
Https://obdeleven.com
candyweiss
Ons 07 dec 2016 10:21 Svara med citat
Zqpe skrev:

Vilka är dom vanligaste sakerna förutom S/S, kan du nämna några och ev pris på dom?
Zqpe
Ons 07 dec 2016 12:01 Svara med citat
Ladda ner OBD appen på Google play, då ser du vilka appar det finns till just din modell av bil.
Själv har jag ändrat DRL belysningen bak, dimljus ihop med heljuslampa bland annat.
candyweiss
Ons 07 dec 2016 12:27 Svara med citat
Zqpe skrev:
Ladda ner OBD appen på Google play, då ser du vilka appar det finns till just din modell av bil.
Själv har jag ändrat DRL belysningen bak, dimljus ihop med heljuslampa bland annat.

Okej, ska testa sen Thumbs up
jdaniels
Kör: Golf 7 GT Ort: Motala Medlem: 04 oktober 2015
Tis 03 jan 2017 21:56 Svara med citat
Vad är det för skillnad på odbeleven från eftermontera och deras egen sida?
Står ju på eftermontera att man kan göra det mesta med deras version.
candyweiss
Fre 06 jan 2017 21:46 Svara med citat
jdaniels skrev:
Vad är det för skillnad på odbeleven från eftermontera och deras egen sida?
Står ju på eftermontera att man kan göra det mesta med deras version.

Ingen skillnad, man köper till det man vill göra i appen. Många inställningar ingår från början.
steppenwolf
Kör: Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna Medlem: 20 oktober 2011
Lör 07 jan 2017 10:07 Svara med citat
Hur ska det gå för er när bilarna blir sjävkörande? Mycket att stänga av då!
Själv använder jag alla hjälpfunktioner och trivs bra med dem, dessutom är det ju säkerhets- och miljöfunktioner.
candyweiss
Lör 07 jan 2017 18:23 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Hur ska det gå för er när bilarna blir sjävkörande? Mycket att stänga av då!
Själv använder jag alla hjälpfunktioner och trivs bra med dem, dessutom är det ju säkerhets- och miljöfunktioner.

S/S är det sämsta skit jag varit med om, varför inte få välja själv om den ska vara aktiv eller inte, som på en del andra bilar, sen om det har så mycket med säkerhet att göra?
Men för min del sparar jag på miljön med att avaktivera den. Jag sparar flera batteribyten och att startmotorn håller betydligt längre. Min motor blir varm mycket snabbare och släpper ut mindre miljöfarliga ämnen med S/S avaktiverad.
I någon annan tråd var det någon som försökte få laneassist vara inkopplad betydligt längre än vad systemet är inställt på, är det bra eller bra? Själv har jag stängt av laneassist då jag tyckte den var obehaglig så fort jag närmade mig en vit linje på vägen ville den ta över ratten. Är det trafiksäkert?
steppenwolf
Sön 08 jan 2017 8:43 Svara med citat
candyweiss skrev:
S/S är det sämsta skit jag varit med om, varför inte få välja själv om den ska vara aktiv eller inte, som på en del andra bilar, sen om det har så mycket med säkerhet att göra?
Men för min del sparar jag på miljön med att avaktivera den. Jag sparar flera batteribyten och att startmotorn håller betydligt längre. Min motor blir varm mycket snabbare och släpper ut mindre miljöfarliga ämnen med S/S avaktiverad.
I någon annan tråd var det någon som försökte få laneassist vara inkopplad betydligt längre än vad systemet är inställt på, är det bra eller bra? Själv har jag stängt av laneassist då jag tyckte den var obehaglig så fort jag närmade mig en vit linje på vägen ville den ta över ratten. Är det trafiksäkert?

Start/stopp har säkert funnits i 5-6 år. Jag är bilintresserad och läser en del biltidningar och jag har aldrig läst en artikel eller insändare där man klagar på att man fått byta startmotor eller batteri pga S/S. Däremot bilägare som tror att det sliter på dessa. Biltillverkarna gör en del konstigheter ibland men jag tror inte de är fullständiga idioter.
Laneassist är ett utmärkt hjälpmedel men man kör ju fortfarande själv, laneassist förmedlar varningar när man gör något tokigt, om man inte blinkar när man byter fil t.ex. det är ett HJÄLPMEDEL.
Jag skulle önska att laneassist var tuffare i rondeller så att man omöjligt kunde lämna rondellen om man inte blinkade, hade varit kul att se alla fara runt runt i rondellerna tills de lärde sig använda blinkers.
Traffic jam assist är också ett bra och bekvämt hjälpmedel liksom parkassist.
Vi är ju alla olika så det finns naturligtvis olika åsikter, man behöver ju inte ta med dessa funktioner när man går igenom tillbehörslistan!
candyweiss
Sön 08 jan 2017 8:59 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Start/stopp har säkert funnits i 5-6 år. Jag är bilintresserad och läser en del biltidningar och jag har aldrig läst en artikel eller insändare där man klagar på att man fått byta startmotor eller batteri pga S/S. Däremot bilägare som tror att det sliter på dessa. Biltillverkarna gör en del konstigheter ibland men jag tror inte de är fullständiga idioter.
Laneassist är ett utmärkt hjälpmedel men man kör ju fortfarande själv, laneassist förmedlar varningar när man gör något tokigt, om man inte blinkar när man byter fil t.ex. det är ett HJÄLPMEDEL.
Jag skulle önska att laneassist var tuffare i rondeller så att man omöjligt kunde lämna rondellen om man inte blinkade, hade varit kul att se alla fara runt runt i rondellerna tills de lärde sig använda blinkers.
Traffic jam assist är också ett bra och bekvämt hjälpmedel liksom parkassist.
Vi är ju alla olika så det finns naturligtvis olika åsikter, man behöver ju inte ta med dessa funktioner när man går igenom tillbehörslistan!

Dessa så kallade säkerhetsfunktioner är standard idag och går inte att välja bort.
Laneassist är utmärkt när man ligger och sträckkör på tex motorvägar, men värdelös på alla andra ställen.
Hur bra fungerar laneassist på snö och is?
Jo, jag har läst om att batteriet tar slut mycket snabbare med s/s och att startmotorn tar mycket stryk.
Orkar inte leta upp källan nu men kan återkomma med det svaret, tycker det säger sig själv med lite eftertanke.
steppenwolf
Sön 08 jan 2017 9:10 Svara med citat
candyweiss skrev:
Dessa så kallade säkerhetsfunktioner är standard idag och går inte att välja bort.
Laneassist är utmärkt när man ligger och sträckkör på tex motorvägar, men värdelös på alla andra ställen.
Hur bra fungerar laneassist på snö och is?
Jo, jag har läst om att batteriet tar slut mycket snabbare med s/s och att startmotorn tar mycket stryk.
Orkar inte leta upp källan nu men kan återkomma med det svaret, tycker det säger sig själv med lite eftertanke.

Jag kan ju glädja (?) dig med att nästa s/s system från Bosch även kommer att stänga av motorn när bilen rullar (i nedförsbackar ex.vis).
Jag stänger naturligtvis av laneassist när vädret är sådant att det inte fungerar. Tyvärr är det inte fullkomligt ännu.
Det är ju som sagt ett hjälpmedel.
candyweiss
Sön 08 jan 2017 12:43 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Jag kan ju glädja (?) dig med att nästa s/s system från Bosch även kommer att stänga av motorn när bilen rullar (i nedförsbackar ex.vis).

Hur kommer det då gå med tex styr, bromsservo och övriga säkerhetssystem?
Blåbäret
Kör: Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping Medlem: 11 maj 2014
Sön 08 jan 2017 13:04 Svara med citat
steppenwolf skrev:

Det gör min GTI redan nu om jag kör med drive mode selection i ekonomi programmet.
Blåbäret
Kör: Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping Medlem: 11 maj 2014
Sön 08 jan 2017 13:07 Svara med citat
candyweiss skrev:
Hur kommer det då gå med tex styr, bromsservo och övriga säkerhetssystem?

De är elektriska och inte mekaniskt drivna av motorn. Så länge det finns tillräckligt med ström i batteriet så fungerar de utan att motorn går, och behövs det så startar motorn för att ladda batteriet.
Avalon55
Kör: Golf 7 Ort: Årjäng Medlem: 02 januari 2017
Lör 11 feb 2017 17:57 Svara med citat
candyweiss skrev:
Vilka är dom vanligaste sakerna förutom S/S, kan du nämna några och ev pris på dom?

Vet du om man måste ha OBDeleven Pro för att stänga av S/S eller går det med den billigare?

/Avalon
candyweiss
Lör 11 feb 2017 19:32 Svara med citat
Avalon55 skrev:
Vet du om man måste ha OBDeleven Pro för att stänga av S/S eller går det med den billigare?

/Avalon

Jag har ju ingen obdeleven själv, men borde absolut gå med den billigare som jag förstått det.

Släng iväg ett mail till eftermontera, dom svarar snabbt på frågor, det gjorde dom i varje fall till mig när jag undrade om den s/s som jag beställde http://www.eftermontera.se/audi/310-start-stop.html
Avalon55
Ons 15 feb 2017 4:31 Svara med citat
candyweiss skrev:

/Avalon
candyweiss
Ons 15 feb 2017 14:30 Svara med citat
Avalon55 skrev:

/Avalon

Ska gå med den billigare.
Avalon55
Lör 18 feb 2017 9:02 Svara med citat
Jag skaffade eb OBDeleven, den billigare. Och det fungerar bra att få kontakt med bilen och se div uppgifter men när jag skall avaktivera start/stopp (det enda jag egentligen vill göra) så kommer det upp ett felmeddelande att åtgärden misslyckas. Någon som har något förslag på vad jag kan göra?
Eller någon som vill köpa en OBDeleven billigt 😉...
candyweiss
Lör 18 feb 2017 10:29 Svara med citat
GTIR skrev:
Angående dosa vs VCDS. Jag tror dosan är ett enkelt chip som gör samma sak som VCDS. Alltså skickar samma data men som bara innehåller ett kommando. Har sett andra dosor som också bara gör en sak.

Säkerligen är det så Regular Smiley
candyweiss
Lör 18 feb 2017 10:34 Svara med citat
Avalon55 skrev:
Jag skaffade eb OBDeleven, den billigare. Och det fungerar bra att få kontakt med bilen och se div uppgifter men när jag skall avaktivera start/stopp (det enda jag egentligen vill göra) så kommer det upp ett felmeddelande att åtgärden misslyckas. Någon som har något förslag på vad jag kan göra?
Eller någon som vill köpa en OBDeleven billigt 😉...

Trist att just det du skulle ha den till inte fungerar Sad

Prova att kontakta obdeleven, annars ha dom ju också ett forum, men på engelska:
http://obdeleven.proboards.com/

Har du köpt den på eftermontera.se så kontakta dom:
http://www.eftermontera.se/kontakta-oss
attitude.partille
Kör: Golf 6 1.6 tdi BMT dsg7 11 Ort: Partille Medlem: 28 mars 2016
Sön 19 feb 2017 19:37 Svara med citat
candyweiss skrev:

Hur vet du att motorn blir varmare av att andas 2 liter kalluft 1000ggr per minut när den eldar 6dl diesel i timmen?

Start stop fungerar givetvis så att den bara går in om bromstryck är bra, ac kyla ej behövs, batteriet är laddat och oljan varm nog att kunna starta omedelbart. Startmotorn i s/s bilar är dimensionerad för att gå oftare.

I min mk6 så är startbatteri orginal efter 6.5år och 12000 mil.

På mk6 funkar s/s även i några minusgrader men mltorn startar efter en minut. Om det är för att få vattenpumpen att dra fram ny värme till kuoen kanske? 1.6 har ingen elektrisk vattenpump vad jag vet...
candyweiss
Mån 20 feb 2017 10:53 Svara med citat
attitude.partille skrev:
Hur vet du att motorn blir varmare av att andas 2 liter kalluft 1000ggr per minut när den eldar 6dl diesel i timmen?

Start stop fungerar givetvis så att den bara går in om bromstryck är bra, ac kyla ej behövs, batteriet är laddat och oljan varm nog att kunna starta omedelbart. Startmotorn i s/s bilar är dimensionerad för att gå oftare.

I min mk6 så är startbatteri orginal efter 6.5år och 12000 mil.

På mk6 funkar s/s även i några minusgrader men mltorn startar efter en minut. Om det är för att få vattenpumpen att dra fram ny värme till kuoen kanske? 1.6 har ingen elektrisk vattenpump vad jag vet...

Min erfarenhet är att motorn blir snabbare varm när den är igång, så har det varit på alla mina bilar.
Jag har en bensinare, det är kanske inte samma sak med diesel?

Testade ett par gånger i höstas med att inte avaktivera S/S, motorn stannade vid trafikljusen fast att det bara var ett par plusgrader och motorn var kall. Vill minnas att någon annan här på forumet upplevde samma sak.
Sida <  1, 2, 3  >