Forum - Golf 7 (13-19) - 4 motion ägare SE HIT!

candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 16 jan 2017 19:15 Svara med citat
Mranderz skrev:
Rättelse: gäller endast bilar med nya Haldex 5 försedda med elektrisk pump. . Att VW i mars skapade en SB för detta tyder ju på ett onormalt stort antal reklamationer. Återigen, mörkertalet e nog stort! Jag trodde jag hade fyrhjulsdrift..

Och ja, en jäkla pungspark känns det som! Här har jag litat på säkerheten fyrhjulsdrift ger och så får jag veta att bilen inte alls skulle bete sig som tänkt vid en sladd tex. På min verkstad är man förvånad över att inga varningslampor varnat att fyrhjulsdriften inte fungerar. Alla hjälpfunktioner på en 4M bil tar ju hjälp att tex häva en sladd av bakhjulen och om drivningen där inte fungerar så...

VW själva skryter ju gärna om den extra säkerheten 4 motion ger....pffff


Undrar egentligen hur alvarligt detta är och hur många som blivit drabbade av alla som har Haldex 5?

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
FreGro
Kör: Passat 7 Alltrack -14 Ort: Luleå Medlem: 19 november 2017
Sön 19 nov 2017 16:55 Svara med citat
Hej.
Har en Alltrack -14 som fyrhjulsdriften slutat fungera på, vilket jag upptäckte nu i helgen med första snön och halkan. Ska kontakta VAG på måndag... Hade nån en länk till den där SBń?

När det gäller omprogrammering för avgasutsläppet så tycker jag min bil känns annorlunda att köra, Kan inte riktigt sätta fingret på det men den känns sämre att köra... Gällande förbrukning så kan jag inte säga något då jag aldrig bokfört före uppdateringen. Dock tycker jag den är för törstig vilket fall som helst. Har ni märkt något efter uppdatering?
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Sön 19 nov 2017 17:07 Svara med citat
Den där nedrans pumpen...tur du har försäkring. Jag har ingen länk, det var folkadoktorn i nacka som informerade mig. Dom passade på att byta allt, samma kostnad för mig mot att bara byta pumpen. VW tog 70% av kostnaden. Slutade på 35.000 varv jag fick betala 4.000.

Dock har jag åter märkt lite dödsryckningar från bakhjulen. Ska hårdtesta så fort halkan kommer...
egenbästadräng
Kör: Golf 7 1.6tdi 4-m Ort: Gävle Medlem: 12 december 2017
Tis 12 dec 2017 19:44 Svara med citat
Hej första inlägget!
Blev med Golfen i höstas vid 3300 mil på mätaren o började serva...
jag bytte haldexolja o rengjorde pumpsilen som var helt inbäddad i en slaggs gele-klet av friktionsmtrl o olja hemskt,
så de skulle kanske behöva ett kortare service intervall...
Mattismarkus
Kör: Golf 4 1,9tdi 4motion Ort: Jokkmokk Medlem: 26 november 2016
Tor 14 dec 2017 18:09 Svara med citat
Hur besvärligt är det att byta olja i haldexen? vad är det för intervall på den?
egenbästadräng
Kör: Golf 7 1.6tdi 4-m Ort: Gävle Medlem: 12 december 2017
Tor 14 dec 2017 18:23 Svara med citat
Det är trångt o komma åt elkontakten för pumpen o den bör tas bort för o rengöra silen som var igengrodd på min,
jag vill minnas att det är 6000mila intervall på bytet
GT4-Motion
Kör: Golf 7 GT 4-motion Ort: Filipstad Medlem: 23 augusti 2018
Lör 08 dec 2018 18:18 Svara med citat
Hmm. 4 månader sen vi köpte vår Golf 7 från 2014. Nu när första snön kom så inser jag att fyrhjulsdriften inte fungerar. Inte så roligt. Däremot har jag en Blocket försäkring som det i alla fall står att den täcker kraftfördelning för fyrhjulsdriften. Så jag får hoppas på det bästa (1000:- i självrisk). Någon som har nåt mer nytt i detta ämne?
1987
Kör: Golf 7 Alltrack 1.8TSI -18 Ort: Umeå Medlem: 20 juni 2018
Lör 08 dec 2018 22:02 Svara med citat
Volvo har identisk hårdvara i sin AWD, d.v.s. identiska pumpar och axlar o.s.v. Volvo har exakt samma problem, i alldeles för stor omfattning. Sedan Haldex 5 kom (2014?) är problemen avsevärt större än med Haldex 4.

Skillnaden mot 4Motion är att Volvo inte har oljefilter på sina pumpar, detta i kombination med att elektroniken är programmerad att konstant driva bak med några % (faktiskt märkbart även om de flesta ägarna aldrig tänker på det) gör att Volvos bytesintervall på oljan är åt skogen för lång. Pumparna kleggar igen på löpande band, mer än på 4Motion.

Jag känner mig inte alls orolig, jag kommer inte att äga bilen efter det att garantin har gått ut, men man hoppas ju att VW (och Volvo) tar ansvaret, om de sedan driver det vidare mot Haldexkonstruktörerna återstår att se.

Tråkigt med dessa problem, det är egentligen en genialisk konstruktion, och det är ganska underhållande att snurra runt i de norrländska, dåligt snöröjda, rondellerna i god fart helt utan understyrning, som på räls.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Sön 09 dec 2018 8:08 Svara med citat
Det gäller nog att se till att byta olja och rengöra pumpen var 3.000:e mil. Inget annat hjälper. Går det för långt går pumpen sönder. Ett tips är att välja ett försäkrinhsbolag med låg självrisk och att inte äga bilen efter att den blivit så gammal att försäkringen inte täcker drivlina.

Att köra en VW 4motion med trasig Haldex är ingen bra ide. Högre bränsleförbrukning och mycket större slitage på bakhjulen då bakhjulen, utan fungerande Haldex, "släpar" bakhjulen efter sig (vw driver faktiskt också 5% på bakhjulen och är Haldex trasig rullar bakhjulen trögare och slits märkbart fortare än framhjulen!)

Min Tiguan har snart rullat 3.000 mil. Förutom olje o filterbyte var 1.500 mil ska den också få ett oljebyte för Haldex inkl rengöring av pump och sil. Får se om en halvering av serviceintervall hjälper annars blir det väl att serva Haldex var 1.500:e
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 09 dec 2018 9:33 Svara med citat
1987 skrev:
Skillnaden mot 4Motion är att Volvo inte har oljefilter på sina pumpar, detta i kombination med att elektroniken är programmerad att konstant driva bak med några % (faktiskt märkbart även om de flesta ägarna aldrig tänker på det) gör att Volvos bytesintervall på oljan är åt skogen för lång. Pumparna kleggar igen på löpande band, mer än på 4Motion.

Volkswagens 4Motion driver också alltid med minst 5% där bak.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Matin
Kör: Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan Medlem: 23 juli 2015
Tis 11 dec 2018 22:21 Svara med citat
På min bytte man haldex-oljan vid senaste inspektion. Då var bilen 3år och gått 3000mil, behövde inte begära det, så antar att det numera ingår per automatik?
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Ons 12 dec 2018 16:39 Svara med citat
Sååå...du tvingades betala för något som du inte beställt och som inte ska göras enligt serviceplanen? Jag hade tackat för jobbet och sett till att inte betala en krona för det?
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Ons 12 dec 2018 21:14 Svara med citat
Mranderz skrev:
Sååå...du tvingades betala för något som du inte beställt och som inte ska göras enligt serviceplanen? Jag hade tackat för jobbet och sett till att inte betala en krona för det?


Oljan i Haldex 4motion ska bytas var 3:e år.
3 år eller 6000 mil är vanliga gränsvärden för olika extra åtgärder beroende på utrustning.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?23770-Serviceschema-för- GTI-MK7&p=235352&viewfull=1#post235352

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tor 13 dec 2018 18:58 Svara med citat
Jag håller på att leta ny bil och hos Toyota i Lund så stod det en Golf Alltrack -15 DSG6 med 8410 mil på mätaren som det INTE hade bytts någon olja på varken i växellådan eller i Haldex - enheten!
Servad vid ca 3000 och 5725mil hos VW i Lund och sista servicen var nyligen gjord hos en vanlig verkstad på Kalkstensgatan nära Toyota handlaren, varken ja eller nej kryss i häftet men jag vågar nog slå vad om att i morgon så är oljebytena i kryssade i servicehäftet.........
mawe
Kör: Golf 7 GTD Ort: Malmö Medlem: 17 maj 2006
Lör 15 dec 2018 16:19 Svara med citat
En vanlig verkstad hade även missat att byta DSG oljan på min GTD vid 6000-mila servicen. En del av problemet är att det inte står i serviceboken när DSG oljan ska bytas. Antagligen har vissa verkstäder inte tillgång till rätt servicescheman.

VW Lund bytte min DSG olja vid 7500 mil men de sa att det inte var så farligt att det gått över miltalen och många DSG relaterade problem var i länder med fuktigare klimat. Dock vet jag inte om det stämmer.

Är du intresserad av alltracken så finns det iaf prutmån.

//Martin
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Lör 15 dec 2018 17:05 Svara med citat
mawe skrev:
En vanlig verkstad hade även missat att byta DSG oljan på min GTD vid 6000-mila servicen. En del av problemet är att det inte står i serviceboken när DSG oljan ska bytas. Antagligen har vissa verkstäder inte tillgång till rätt servicescheman.

VW Lund bytte min DSG olja vid 7500 mil men de sa att det inte var så farligt att det gått över miltalen och många DSG relaterade problem var i länder med fuktigare klimat. Dock vet jag inte om det stämmer.

Är du intresserad av alltracken så finns det iaf prutmån.

Undrar vad de menar med fuktigare klimat? Tropiskt?

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
mawe
Kör: Golf 7 GTD Ort: Malmö Medlem: 17 maj 2006
Lör 15 dec 2018 18:53 Svara med citat
candyweiss skrev:
Undrar vad de menar med fuktigare klimat? Tropiskt?


Tror det. Oavsett vad, så känns det inte bra när det slarvas med serviceintervallen.

//Martin
Matin
Kör: Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan Medlem: 23 juli 2015
Lör 15 dec 2018 21:52 Svara med citat
Mranderz skrev:
Sååå...du tvingades betala för något som du inte beställt och som inte ska göras enligt serviceplanen? Jag hade tackat för jobbet och sett till att inte betala en krona för det?

Hej Very Happy

Nej, fick denna information både muntligt och skriftligt innan jag bokade tid för inspektion:
Bild
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Lör 15 dec 2018 23:18 Svara med citat
mawe skrev:
En vanlig verkstad hade även missat att byta DSG oljan på min GTD vid 6000-mila servicen. En del av problemet är att det inte står i serviceboken när DSG oljan ska bytas. Antagligen har vissa verkstäder inte tillgång till rätt servicescheman.

VW Lund bytte min DSG olja vid 7500 mil men de sa att det inte var så farligt att det gått över miltalen och många DSG relaterade problem var i länder med fuktigare klimat. Dock vet jag inte om det stämmer.

Är du intresserad av alltracken så finns det iaf prutmån.


Den är tyvärr för skabbig, tidigare ägare har hasat foten mot tröskeln så plåten syns, gott om stenskott och skav på bakre stötfångaren när man lastat i och ur bagaget, för samma peng så kan jag köpa en fräschare med samma miltal hos en VW - handlare som lämnar 1 års garanti.
Jag var mest inne för att evt köpa en Toyota men de hade lite kort skjutmån på stolen så jag fick för dåligt stöd för benen, vi ska kolla lite på Mazda nästa vecka.


Senast ändrad Lör 29 dec 2018 14:58, ändrad totalt 1 gång
Bäcke
Kör: Golf 7 1,6 Tdi 4-motion Ort: Hudiksvall Medlem: 30 augusti 2018
Lör 29 dec 2018 13:52 Svara med citat
Min kärra verkar vilja dra rakt fram i kurvor då det släpper i styrningen,jag bad sonen kolla ifall bakhjulen spann loss då jag rivstartade på gården,men han sa att bakhjulen stod stilla.
Det här är ju ngt som man inte märkt av i sommar,men som ger sig till synes nu på vinterväglag. Jag har heller ingen tidigare erfarenhet av 4wd,utan bytte bil från en 745-92 Smile Kanske värdens i särklass sämsta vinterbil ha ha..,så jag har ju tyckt att den tagit sig fram otroligt bra:)
Jag har garanti kvar i 6 mån till på denna....kan jag med gott samvete anmärka på detta anser ni?
/Micke
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Lör 29 dec 2018 15:40 Svara med citat
Bäcke skrev:
Min kärra verkar vilja dra rakt fram i kurvor då det släpper i styrningen,jag bad sonen kolla ifall bakhjulen spann loss då jag rivstartade på gården,men han sa att bakhjulen stod stilla.
Det här är ju ngt som man inte märkt av i sommar,men som ger sig till synes nu på vinterväglag. Jag har heller ingen tidigare erfarenhet av 4wd,utan bytte bil från en 745-92 Smile Kanske värdens i särklass sämsta vinterbil ha ha..,så jag har ju tyckt att den tagit sig fram otroligt bra:)
Jag har garanti kvar i 6 mån till på denna....kan jag med gott samvete anmärka på detta anser ni?
/Micke

Självklart.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Mattismarkus
Kör: Golf 4 1,9tdi 4motion Ort: Jokkmokk Medlem: 26 november 2016
Lör 29 dec 2018 16:09 Svara med citat
Bäcke skrev:
Min kärra verkar vilja dra rakt fram i kurvor då det släpper i styrningen,jag bad sonen kolla ifall bakhjulen spann loss då jag rivstartade på gården,men han sa att bakhjulen stod stilla.
Det här är ju ngt som man inte märkt av i sommar,men som ger sig till synes nu på vinterväglag. Jag har heller ingen tidigare erfarenhet av 4wd,utan bytte bil från en 745-92 Smile Kanske värdens i särklass sämsta vinterbil ha ha..,så jag har ju tyckt att den tagit sig fram otroligt bra:)
Jag har garanti kvar i 6 mån till på denna....kan jag med gott samvete anmärka på detta anser ni?
/Micke


Ja självklart ska grejerna fungera bara åk in med den
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Lör 29 dec 2018 19:43 Svara med citat
Självklart ska du in och få detta fixat direkt! Oftast så man märker det, att bilen tycks gå rakt fram i halka vid kurvtagning och inte överstyra som en fungerande 4M bil ska. Anmärkningsvärt också att bilen inte indikerar fel eller hur?

Som sagt, mörkertalet är stort på detta fel.
Lajnuss
Kör: Passat 7 Alltrack -13 Medlem: 17 mars 2017
Sön 03 feb 2019 22:07 Svara med citat
Har en alltrack -13 uttagen sent 12. Ska bli intressant och se vad verkstaden säger nu när bilen ska in för service. Den har gått 9500 mil o helt stendött från bakdäcken, tror inte fyrhjulsdriften fungerade sen vi köpte den för två år sen.
Den har alltid spunnit, har tyckt att det har varit konstigt att den har spunnit så lätt när man trycker på gasen, men inte tänkt jätte mycket på det, inte förens nu i helgen när jag skulle köra i 20cm snö, kom inte en cm innan den bara stod o spann endast från framdäcken.

Först när jag köpte den så knackade den från ventilerna vid 4500 mil o nu fyrhjulsdriften som antagligen inte fungerat på flera år... Står dock att oljan byttes innan vi köpte den vid 4300mil.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 04 feb 2019 0:30 Svara med citat
Lajnuss skrev:
Har en alltrack -13 uttagen sent 12. Ska bli intressant och se vad verkstaden säger nu när bilen ska in för service. Den har gått 9500 mil o helt stendött från bakdäcken, tror inte fyrhjulsdriften fungerade sen vi köpte den för två år sen.
Den har alltid spunnit, har tyckt att det har varit konstigt att den har spunnit så lätt när man trycker på gasen, men inte tänkt jätte mycket på det, inte förens nu i helgen när jag skulle köra i 20cm snö, kom inte en cm innan den bara stod o spann endast från framdäcken.

Först när jag köpte den så knackade den från ventilerna vid 4500 mil o nu fyrhjulsdriften som antagligen inte fungerat på flera år... Står dock att oljan byttes innan vi köpte den vid 4300mil.

Hur är bränsleförbrukningen?

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Mån 04 feb 2019 3:05 Svara med citat
Med all säkerhet Haldex pumpen som inte fungerar. Kostar väl 7.500 inkl felsökning och byte olja mm. Beroende på försäkringsbolag borde det gå på försäkringen. Bara hoppas du inte har ett bolag med procentuell självrisk på motor och drivlineskydd. Jag är fortfarande förvånad över att bilen inte larmar om fel på Haldex systemet...
Lajnuss
Kör: Passat 7 Alltrack -13 Medlem: 17 mars 2017
Mån 04 feb 2019 8:52 Svara med citat
candyweiss skrev:
Hur är bränsleförbrukningen?


Det var lite kul att du frågade det direkt, där är också en sak som jag har stört mig på och även påpekat till dom men de säger bara "bilen är tyngre och högre än Passat BMT".

Färddatorn säger 0.61 långtid, men den drar run 0.8 vid pumpen, både sommar och vintertid.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 04 feb 2019 9:06 Svara med citat
Lajnuss skrev:
Det var lite kul att du frågade det direkt, där är också en sak som jag har stört mig på och även påpekat till dom men de säger bara "bilen är tyngre och högre än Passat BMT".

Färddatorn säger 0.61 långtid, men den drar run 0.8 vid pumpen, både sommar och vintertid.

Ytterligare ett bevis på att den inte driver där bak angående bränsleförbrukningen. Hur slits däcken där bak, snabbare än fram?
Märkligt med bränsleförbrukningen i färddatorn. Jag har haft och kört flera VW, på alla bila har det bara skiljt några centiliter mellan verklig förbrukning och datorn.
Nu ska du egentligen ta förbrukning i datorn för senaste tankning och inte långtids.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Lajnuss
Kör: Passat 7 Alltrack -13 Medlem: 17 mars 2017
Mån 04 feb 2019 10:32 Svara med citat
candyweiss skrev:
Ytterligare ett bevis på att den inte driver där bak angående bränsleförbrukningen. Hur slits däcken där bak, snabbare än fram?
Märkligt med bränsleförbrukningen i färddatorn. Jag har haft och kört flera VW, på alla bila har det bara skiljt några centiliter mellan verklig förbrukning och datorn.
Nu ska du egentligen ta förbrukning i datorn för senaste tankning och inte långtids.


Aah okej, den säger ungefär samma förbrukning på långtid och sedan tankning.

Då svänger jag förbi där idag o se vad de säger, bytet kommer väll inte gå på den att VW ska stå för 70% som står i början av tråden. För det är väl Gen 5 i passat alltrack?

Finns ju en del guider och filmer om bytet så det kan man nog göra själv.
Lajnuss
Kör: Passat 7 Alltrack -13 Medlem: 17 mars 2017
Tis 05 feb 2019 13:29 Svara med citat
7200kr ska de ha för bytet. "Det händer allt för ofta att oljepumpen går sönder".

Men fick bytet på försäkringen, haldex ingick i motorskadeförsäkringen sa de, 750kr i självrisk.

Dock så fick jag standard service för 3000kr men stod 5200 på bokningssidan, då va nog oljebyte för haldexen med nu vid 9000mil.
Sida <  1, 2, 3  >