Forum - Golf 4 (98-04) - Hjälp med felsökning av batteriet - laddar inte

Macaronies
Kör: Golf 4 1.6-02 Ort: Karlskrona Medlem: 01 maj 2007
Lör 21 jan 2017 10:43 Svara med citat
Hej, behöver hjälp med att reda ut nästa åtgärd för att få en fungerande bil igen.

Det är en: VW GOLF 4 1.6 2002

Det går att starta och köra med hjälp (bogsering, hjälpbatteri)
Bilklockan ställer sig på 00:00

En lång historia kort:

Skulle hämta bilen på verkstaden men bilen ville inte starta.
Lampor, fläktljud mm hördes när jag vred om i tändningen men startmotorn orkade inte ett dugg.
Bilklockan stod på 00.00.
Fick hjälp på verkstaden med en starter/startbatteri.
EPC lyser, körde runt i 40 minuter, parkerade hemma och stängde av bilen.
Provade att starta på nytt men det gick inte.

Vad kan ha hänt med min bil/mitt batteri?

En lång historia:

2016-11-14
Besiktigar bilen och får ombesiktning - parkeringsbroms verkan vänster ur funktion. Låter bilen stå. d'oh!
2017-01-07
Bilen startar - kör 100m för att försöka laga bromsen
2017-01-15
Bilen startar inte - lampor och fläktar mfl elsystem drar igång - bogserar igång den och kör till verkstan 10km.
2017-01-20
Hämtar bilen på verkstan - bilen starter inte - får starthjälp från bärbart batteri - startar första gången men kan inte varva upp motorn - stänger av och startar igen - kan inte varva upp - startar upp en tredje gång och då går det att varva upp. Bilklockan står på 00:00. EPC lampan lyser (men ingen övrig indikering). Kör i 15 minuter och stannar till i 10 minuter men behåller tomgång, kör sedan i 30 minuter och parkerar hemma. Bilen startar inte på nytt (batteriet orkar inte - dock går fläkt och elsystem i gång men ej startmotor) - klockan återställer sig på 00:00.

Think Defekt batteri?
Think Anslutningar?
Think Drivrem?
Think Generatorn?
Think Spänningsregulatorn? (Borde vara ok Confused - ny 2015-08 - dessförinnan visade sydligt symbol att batt inte laddades)
Think Kortslutning? (Bytte tändstift + en tändspole själv Dancing 2016-07 BOSCH+52)
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 21 jan 2017 11:14 Svara med citat
Macaronies skrev:
Hej, behöver hjälp med att reda ut nästa åtgärd för att få en fungerande bil igen.

Det är en: VW GOLF 4 1.6 2002

Det går att starta och köra med hjälp (bogsering, hjälpbatteri)
Bilklockan ställer sig på 00:00

En lång historia kort:

Skulle hämta bilen på verkstaden men bilen ville inte starta.
Lampor, fläktljud mm hördes när jag vred om i tändningen men startmotorn orkade inte ett dugg.
Bilklockan stod på 00.00.
Fick hjälp på verkstaden med en starter/startbatteri.
EPC lyser, körde runt i 40 minuter, parkerade hemma och stängde av bilen.
Provade att starta på nytt men det gick inte.

Vad kan ha hänt med min bil/mitt batteri?

En lång historia:

2016-11-14
Besiktigar bilen och får ombesiktning - parkeringsbroms verkan vänster ur funktion. Låter bilen stå. d'oh!
2017-01-07
Bilen startar - kör 100m för att försöka laga bromsen
2017-01-15
Bilen startar inte - lampor och fläktar mfl elsystem drar igång - bogserar igång den och kör till verkstan 10km.
2017-01-20
Hämtar bilen på verkstan - bilen starter inte - får starthjälp från bärbart batteri - startar första gången men kan inte varva upp motorn - stänger av och startar igen - kan inte varva upp - startar upp en tredje gång och då går det att varva upp. Bilklockan står på 00:00. EPC lampan lyser (men ingen övrig indikering). Kör i 15 minuter och stannar till i 10 minuter men behåller tomgång, kör sedan i 30 minuter och parkerar hemma. Bilen startar inte på nytt (batteriet orkar inte - dock går fläkt och elsystem i gång men ej startmotor) - klockan återställer sig på 00:00.

Think Defekt batteri?
Think Anslutningar?
Think Drivrem?
Think Generatorn?
Think Spänningsregulatorn? (Borde vara ok Confused - ny 2015-08 - dessförinnan visade sydligt symbol att batt inte laddades)
Think Kortslutning? (Bytte tändstift + en tändspole själv Dancing 2016-07 BOSCH+52)

Det minsta du behöver i utrustningsväg är en spänningsmätare. Rekommenderbart är en bra laddare.

Börja med att mäta spänningen på batteriet. Är den under 12 V ladda batteriet eller byt till nytt om du inte har laddare.

Nästa steg om du laddar batteriet är att mäta spänningen en timme efter avslutad laddning. Fortfarande över 12 V, prova att starta. Mät spänning under startförsök och notera hur långt ner spänningen sjunker.

När bilen går, ska du ha ungefär 13.5V över polerna, har du inte det laddar inte generatorn batteriet.

När batteriet har spänning och generatorn laddar är sista punkten kolla efter tjuvström om du fortfarande har problem.
Macaronies
Lör 04 feb 2017 13:51 Svara med citat
Hej, tack för vägledning. Har nu monterat in ett nytt batteri och mätt spänningen; innan montage, under gång och efter en kort tur - ser ut att fungera normalt nu.

Tyvärr så dök följdfel upp: Första gången bilen startas så går det inte att gasa. Då får man stänga av bilen, vänta tre sekunder och starta igen. EPC-lampan lyser och varvtalsmätaren vid tomgång vandrar upp och ned. Via OBD kan jag inte läsa av några felkoder men ser i Torque (lite) att vakum går i takt med varvtalet.

Tjuvluft? Verkar vara ett vinterproblem - haft liknande symptom förut men bilen hade då varit körbar på första försöket.
Tommybratz
Kör: Golf 4 1.6 Ort: Boxholm Medlem: 17 december 2016
Lör 04 mar 2017 13:41 Svara med citat
Hade samma problem bytte inugspackningar+packninig mellan gasspjäll och insug, på min hade även slangen mellan bromsservo och lnsug lossnat därav ojämn+låg tomgång
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Lör 04 mar 2017 18:44 Svara med citat
Min golf var lite konstig nyligen . har bytt egr ventil och rengjort gasspjäll för en tid sen pga av ojämn tomgång . bilen gick sedan bra under en längre tid . men plötsligt börja epc lysa och bilen hamna i limp mode ibland och gasen svara inte. leta då efter läckor men kunde inte hitta nåt .
Sen tog jag bort en vakuumslang som går mellan mapsensor och nån annan mojäng . det var en ett svart plasrör emellan med två vakuumslangar i varje ände . den är vid oljestickan . bytte vakuumslangarna och blåste rent det lilla plaströret . det var massa skit i plaströret .
Efter detta går bilen kanon igen och epc lampan lyser med sin frånvaro.
Macaronies
Mån 05 jun 2017 9:11 Svara med citat
Jag är lite långsam men har bilen inne på verkstan nu (märkesverkstad) och deras felsökning anger att "gasspället" behöver bytas ut. offert är 6,6 k för hårdvaran, 8,8 k tot. Går här och funderar på vad jag ska göra.
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Mån 05 jun 2017 17:12 Svara med citat
Gasspjället på 1,6 är elektriskt styrt. Man måste ställa in de i Vag com efter att man har donat (med EGR tex)

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Ons 07 jun 2017 16:46 Svara med citat
Om du har möjlighet att ångra dej så köp ett gasspjäll på ebay istället . köpte själv ett för under tusenlappen som fungerar . sen kanske du kan beställa en vagcom kabel eller om du känner någon som kan grundinställa spjället åt dej . här köpte jag fungerar bra efter 2 månader iallafall.
http://www.ebay.com/itm/252800243582?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPa geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Macaronies
Sön 18 jun 2017 12:11 Svara med citat
Tack för alla tips! Jag betalade verkstan föra tt göra jobbet. Det bytta gasspjäll och gjorde alla inställningar. Nu fungerar bilden bra igen. Förmodligen var spjället skitigt gissar jag och hade säkert gått att göra rent men det kommer jag aldrig att få reda på.