Forum - Andra Volkswagen-modeller - Sharan -13, elektrisk skjutdörr klarar inte minusgrader

Sharan13
Kör: Sharan -13 Ort: Stockholm Medlem: 07 februari 2017
Tis 07 feb 2017 8:20 Svara med citat
Hej, ena skjutdörren vägrar stänga sig vid minusgrader vilket är ett trist problem. Den öppnar som den ska men vid stängning studsar den upp igen. Vid nödstängning går den först igen helt men går sedan ut igen några mm så dörren markeras som öppen och vägljud läcker in. Har känt noga runt listerna men hittar inget som sitter i vägen. Någon som kan komma med råd?
Sunkan_85
Kör: Sharan 2.0 -12 Ort: Kristinehamn Medlem: 08 november 2019
Fre 08 nov 2019 17:19 Svara med citat
Sharan13 skrev:
Hej, ena skjutdörren vägrar stänga sig vid minusgrader vilket är ett trist problem. Den öppnar som den ska men vid stängning studsar den upp igen. Vid nödstängning går den först igen helt men går sedan ut igen några mm så dörren markeras som öppen och vägljud läcker in. Har känt noga runt listerna men hittar inget som sitter i vägen. Någon som kan komma med råd?

Hitta du någon lösning?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 08 nov 2019 21:01 Svara med citat
Sunkan_85 skrev:
Hitta du någon lösning?

TS har bara gjort ett inlägg och varit inloggad en gång, men men, kanske Smile

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Sunkan_85
Fre 08 nov 2019 21:25 Svara med citat
Mitt första inlägg också. Det värkar va en motor som drar in dörren det sista den gör för att låsa den något du vet något om?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 08 nov 2019 22:30 Svara med citat
Sunkan_85 skrev:
Mitt första inlägg också. Det värkar va en motor som drar in dörren det sista den gör för att låsa den något du vet något om?

Nej, tyvärr inte.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 09 nov 2019 10:45 Svara med citat
Sunkan_85 skrev:

Även om det är en motor som drar in dörren så skulle jag gissa att det någonstans finns en 'traditionell' låskista för säkring av dörren i stängt läge. Och då vw haft låskistor sedan sent nittiotal som inte klarar nordiskt klimat riktigt bra så varför skulle de göra sharan bättre?
Sunkan_85
Lör 09 nov 2019 14:16 Svara med citat
Jag har felsökt hela dagen men inte hittat felet. Men har lyckats fått igen dörren så det går att bruka bilen. Funderar på om det är någon sensor eller liknande. Rolle det sitter en låskistan men inte som en vanlig den där spärren/armen som greppar om bygeln i karossen som låser dörren sitter det en vajer som går till en elmotor och när elmotorn går drar den in dörren det sista och låser den. Var faktiskt +grader när det hände. Men såg ett klipp på Youtube när de skruva i sär en låskista från en golf det sitter mickro-brytare i dom fundera på om det är nått sånt som är trasigt för körde den elmotorn till låskistan i bänk och den drog så fint.