Forum - Golf 5 (04-08) - Golfen går ej upp i temp....hjälp....

hallestrand@outlook.com
Kör: Golf 5 1,6 Ort: Stockholm Medlem: 05 mars 2017
Sön 05 mar 2017 12:43 Svara med citat
Har en 1.6a, som bytt termostat, pga den inte gick upp i temp.
Bytte den, gick iaf inte upp i temp, men märkte att elfläkten gick hela tiden.
Bytte vattentempgivaren (två polig) då funkade fläkten som den skulle.
Dock ligger tempen 55-60 grader vid normal körning, både på mätaren och tempen i datan(kollat med diagnosutrustning)

Går att få upp den i temp till typ 95 grader om man varvar den några minuter, men så fort man kör så går den ner till 50-60 grader.....

Någon som har några tipps???
oops_164
Kör: Golf 4 99:a Ort: Skåne Medlem: 05 oktober 2006
Sön 05 mar 2017 20:08 Svara med citat
Är systemet ordentligt luftat?
Full värme på när du luftar

Gör inte jag det så gör nån annan det!!!
hallestrand@outlook.com
Kör: Golf 5 1,6 Ort: Stockholm Medlem: 05 mars 2017
Sön 05 mar 2017 20:11 Svara med citat
oops_164 skrev:
Är systemet ordentligt luftat?
Full värme på när du luftar
japp! Sen är den körd 150 mil sen termostat bytet.
Sitter det flera termostater?
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Tis 07 mar 2017 22:22 Svara med citat
Byt g62 - vattentemp givare (3 eller 4 polig).

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
J.R
Kör: Golf 4 1.6-01 Ort: Göteborg Medlem: 30 augusti 2008
Mån 21 maj 2018 20:09 Svara med citat
[quote="hallestrand@outlook.com"]Har en 1.6a, som bytt termostat, pga den inte gick upp i temp.
Bytte den, gick iaf inte upp i temp, men märkte att elfläkten gick hela tiden.
Bytte vattentempgivaren (två polig) då funkade fläkten som den skulle.
Dock ligger tempen 55-60 grader vid normal körning, både på mätaren och tempen i datan(kollat med diagnosutrustning)

Går att få upp den i temp till typ 95 grader om man varvar den några minuter, men så fort man kör så går den ner till 50-60 grader.....

Någon som har några tipps???[Jag tror det är "hatten" som är sliten den som termostaten sitter i Det var det i min Golf 4-a om det är likadant vet jag inte. Kostar 300 :- Ja och montera den rett, för att när du kör och tempen sjunker det visar att det inte sitter bra i hatten.

Börjar med att jag köper original del av princip.
Ja värmen är nu fixad. Köpte en termostat, och tempgivare bytte dom. Inget var fel på. Däremot sk. "hatten" termostaten sitter i är av plast och pinnen i den rör sig när motorn börjar bli varm, ända upp till ca.90 grader. Den hatten har blivit urgröpt av pinnen så den är ca 2 mm djupare och därmed hade bara delvist fungerat bara. Värmen var definitiv kass. Hur montera den, och hur vet du att den är bra monterat? Definitivt inte så som på Youtube från tyska verkstaden. Det är helt fel!
Man kan följa tills du tappar kylvattnet ur kylsystemet. Sedan tar du bort gummislangen, sedan "hatten" hålls med 8 mm skruvar. Tar du nya hatten från VW ca 300 kr:-. sätter du i termostaten i hålet, ta hatten, stick ett skruvmejsel i hatten och håll kvar termostaten med den tryck tillbaka hatten skruv fast skruvarna. Bli inte förvånad att hatten sitter inte mot blocket det är ca 5 mm skruv bara in det. Var försiktig att skruv i samma gänga annars förstörs plast gängan. Fotografera den med mobil, och då ser du att den sitter bra.
Nu ser du att det ska skilja från videon. När man fuller på kylvätskan då kommer inte allt in iom att termostaten stänger av. Starta motorn du får tempen snabbt upp i 90 grader. Det finns luft i systemet VW är självavluftande, men i tre faser. Nu ska man köra, men se till att du ska kunna stanna av vid vägkanten. inom 500 meter. När motorn börjar belastas stiger värmen fort. För mig hade inte termostaten öppnat bara när den var uppe i 120 grader "efter tempvisaren" slangen efter termostaten fortfarande kall den var lite trög trots att det skulle fungera. Fick nästan panik att något är fel. Nej allt var ok stod lite vid vägkanten. Då hela motorn började få värme. Då sänktes vattnet i expansions tanken. Stängde av motorn, fyllde på vatten. Värme kom ännu inte i kupén. Starta bilen igen då började komma lite värme, fyllde på igen då var helt OK.
Inte så alls att fylla på och allt är klart, då rinner vattnet igenom termostaten som visar att den står fel i hatten, som i Youtube.
Nu fungerar det./quote]