Forum - Volkswagen Polo - Polo 1.6 -97 automat drar mycket?

Eliasbrandstedt
Kör: Polo 3 1.6 automat -97 Ort: Mariestad Medlem: 10 mars 2017
Fre 10 mar 2017 21:46 Svara med citat
Tjenare! Som rubriken lyder så köpte jag en polo 1.6 automat från -97(bensinare) för en vecka sen. Och jag tycker den drar ovanligt mycket.. 0.9l/milen och då har jag mestadels kört till jobbet och verkligen försökt köra ekonomiskt. 2,5mil varav 2mil är 100-väg. Någon som har något tips att kolla över? Helt ny inom VW världen och har inte varit i kontakt med dem mycket tidigare.

Sen ett annat problem, när jag accelererar från 0-100 och när den växlar så rusar den i varv innan den får i nästa växel, mestadels från 3-4 men även lite på de andra växlarna med.

Och sen går den lite ryckigt mellan 70-80 när jag ligger jämt och kör.

Hoppas någon har några idéer, tacksam för svar!

Mvh Elias
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 11 mar 2017 15:46 Svara med citat
Eliasbrandstedt skrev:
Tjenare! Som rubriken lyder så köpte jag en polo 1.6 automat från -97(bensinare) för en vecka sen. Och jag tycker den drar ovanligt mycket.. 0.9l/milen och då har jag mestadels kört till jobbet och verkligen försökt köra ekonomiskt. 2,5mil varav 2mil är 100-väg. Någon som har något tips att kolla över? Helt ny inom VW världen och har inte varit i kontakt med dem mycket tidigare.

Sen ett annat problem, när jag accelererar från 0-100 och när den växlar så rusar den i varv innan den får i nästa växel, mestadels från 3-4 men även lite på de andra växlarna med.

Och sen går den lite ryckigt mellan 70-80 när jag ligger jämt och kör.

Hoppas någon har några idéer, tacksam för svar!

Mvh Elias

Finns saker som gör underverk med bilar, det är service....

Med service menas inte bara byta motorolja, utan bromsvätska, kylarvätska, växellådsolja, kolla bromsbelägg, skivor, slangar, rör felkoder, smörja gångjärn etc
tändstift, tändkablar
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi DSG7 -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Lör 11 mar 2017 16:26 Svara med citat
r o l l e skrev:
Finns saker som gör underverk med bilar, det är service....

Med service menas inte bara byta motorolja, utan bromsvätska, kylarvätska, växellådsolja, kolla bromsbelägg, skivor, slangar, rör felkoder, smörja gångjärn etc
tändstift, tändkablar

Av det du räknar upp så är enbart motorolja, tändstift och tändkablar som kanske kan sänka förbrukningen några centiliter.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 11 mar 2017 16:30 Svara med citat
candyweiss skrev:
Av det du räknar upp så är enbart motorolja, tändstift och tändkablar som kanske kan sänka förbrukningen några centiliter.

FEL FEL

Att göra service, och då också kolla felkoder (samt då givetvis åtgärda eventuella fel) kan göra stor sänkning på förbukningen.

rätt däck ,lufttryck etc kollas ju även på service
lejon74
Kör: Ingen VW Ort: Sölvesborg Medlem: 26 maj 2011
Fre 04 aug 2017 9:06 Svara med citat
Har med haft en sån fast 96a automat, tyckte med den tog en del bränsle, tills jag köpte å hade en 850 144hkr/manuell samtidigt, den gick otroligt fint och välskött å som ny i motorn men tankmätaren rörde sig nästan varannan kilometer tyckte man. men en automat drar lite mer än man. -men polo 1.6 mot volvo lär du märka stor skillnad. En volvo 745 auto kan dricka 1,5liter milen+ vid normal körning te.x
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Lör 05 aug 2017 0:06 Svara med citat
candyweiss skrev:

Nja inte riktigt t.e.x. kärvande bromsar ex. kan öka förbrukningen markant!

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
lejon74
Kör: Ingen VW Ort: Sölvesborg Medlem: 26 maj 2011
Lör 05 aug 2017 1:23 Svara med citat
Rent luftfilter kan med göra skillnad faktiskt. prova ta bort luftburken helt på en golf2a gick från 0.6 till 0.3, tills motorn skrota efter 2-3dgr-1v.ca