Forum - Golf 4 (98-04) - Golf IV 2,0 bi-fuel -05 frågor

M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Tor 23 mar 2017 20:22 Svara med citat
Hej

Har några frågor ang golf IV 2,0 bi-fuel

Har bilen Kamrem?
Är alla bi-fuel svår startade?
Något annat man bör kolla på denna modell?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 24 mar 2017 8:39 Svara med citat
M_tech skrev:
Hej

Har några frågor ang golf IV 2,0 bi-fuel

Har bilen Kamrem?
Är alla bi-fuel svår startade?
Något annat man bör kolla på denna modell?


Ja, de har kamrem.
Min är också seg att starta när den är "kall".
Ventilerna till gas-insprutningen verkar som att de börjar ge upp runt 20 000mil.
M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Fre 24 mar 2017 8:57 Svara med citat
Hej

Bilen har bara gått ca 9700mil Smile
Den startade lätt imorse vid -1,5 jag gav den även lite gas kanske därför den startade med en gång (?)
Jag har även alko mätare i bilen kanske den som fördröjer starten?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 24 mar 2017 19:56 Svara med citat
Min är alltid seg att få igång när den nystartas, har den varit igång nyligen så startar den mycket snabbt, den har nu rullat ca21 000 mil.
M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Fre 24 mar 2017 20:49 Svara med citat
Det är min med, nu ger jag lite gas samtligt som jag vrider på nyckeln o den startar direkt
När ska Kamrem bytas? 12,000mil?
peter.willman@spray.se
Kör: Golf 4 variant Ort: Haninge Medlem: 10 november 2011
Fre 24 mar 2017 21:44 Svara med citat
Har inga startproblem, använder dock motorvärmare, kolla oljeförbrukningen min drar c:a 1l olja/250mil.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 24 mar 2017 23:24 Svara med citat
M_tech skrev:
Det är min med, nu ger jag lite gas samtligt som jag vrider på nyckeln o den startar direkt
När ska Kamrem bytas? 12,000mil?


Jag har bytt vid 12 har för mej att VW säger att remmen ska kollas vid service och bytas vid behov men är inte säker.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 24 mar 2017 23:27 Svara med citat
peter.willman@spray.se skrev:
Har inga startproblem, använder dock motorvärmare, kolla oljeförbrukningen min drar c:a 1l olja/250mil.


Min värdelösa slangvärmare har lämnat in och det går endast att hitta blockvärmare(som sitter i frostpluggen) från Calix, jag har Defa och är inte sugen på att byta ut hela kabelsatsen.
M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Lör 25 mar 2017 9:16 Svara med citat
Har inte kört så mycket med bilen så vet ej läget med oljan men jag ska byta olja snart,
Finns motorvärmare i min med använder den ej bilen står ju ute men ska koppla in den o se om det är någon skillnad vid start
M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Lör 25 mar 2017 10:54 Svara med citat
Hur kollar man om det läcker gas?
Luktar det i kupén?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Lör 25 mar 2017 18:58 Svara med citat
M_tech skrev:
Hur kollar man om det läcker gas?
Luktar det i kupén?


Det kollas vid besiktningen, så det ska inte gå att besiktiga utan gas i tankarna.
M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Sön 26 mar 2017 21:05 Svara med citat
Ok,
Dessa bilar ska starta som vilken bil som helst ?
Det ska inte vara någon fördröjning alls.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 27 mar 2017 22:39 Svara med citat
M_tech skrev:
Ok,
Dessa bilar ska starta som vilken bil som helst ?
Det ska inte vara någon fördröjning alls.


Givetvis så ska de starta direkt, men min gör inte det och det spelar ingen roll om den blivit servad hos VW eller en Harry på hörnan-verkstad.
M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Tor 30 mar 2017 20:48 Svara med citat
Ska man alltid ha gas i tanken lr kan den vara tom?
enellen
Kör: Transporter T5 Kombi -12 Ort: Kungälv Medlem: 03 juli 2010
Tor 30 mar 2017 21:59 Svara med citat
Vår Bi-fuel har samma egenskaper. Segstartad när den är kall och drar en del del olja. Går väl ca 1,5l/1000 mil. Men eftersom den alltid startar på bensin så ligger inte problemet i gassystemet. När motorn är varm startar den direkt.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 31 mar 2017 16:40 Svara med citat
M_tech skrev:
Ska man alltid ha gas i tanken lr kan den vara tom?


Du kan åka med tom gas-tank utan problem, men om bensintanken går ner på reserven så att lampan tänds då tvångsstartas bilen på gas vilket inte är riktigt bra.
För att komma runt detta så kan man stänga av gasen på knappen då startar bilen på bensin och sen kan man trycka in gas-knappen igen så växlar den över till gas som vanligt.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 31 mar 2017 16:47 Svara med citat
enellen skrev:
Vår Bi-fuel har samma egenskaper. Segstartad när den är kall och drar en del del olja. Går väl ca 1,5l/1000 mil. Men eftersom den alltid startar på bensin så ligger inte problemet i gassystemet. När motorn är varm startar den direkt.


Jag har inbillat mej att det skulle evt kunna bero på att bensinen råkar ut för gasbildning och trycks tillbaka mot tanken pga värme från motorn när man kör på gas, sannolikt så är det fel........
M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Lör 01 apr 2017 10:01 Svara med citat
Vad ska man tanka ? Biobränsle lr LPG?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Lör 01 apr 2017 14:27 Svara med citat
M_tech skrev:
Vad ska man tanka ? Biobränsle lr LPG?


Du ska tanka CNG(CompressedNatrualGas)= Fordonsgas som har ett tryck på upp till 230bar
där jag tankar så finns det med 50% biogas eller 100% biogas, 50%( som jag tankar) ger lite längre räckvidd än 100% och är givetvis inte lika "miljövänligt"
Jag har de senaste åren inte hittat någon i mitt närområde som har ren "naturgas" annars så hade det varit mitt val då räckvidden hade ökats något.

LPG(LiquidPetroleumGas)= Motorgas har ett tryck på upp till 16bar vilket inte funkar till våra bilar och har en helt annan tankningskoppling.
M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Mån 03 apr 2017 19:27 Svara med citat
Tackar för ett jätte bra svar 👍
Vilka stift använder ni på dessa bilar?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 04 apr 2017 9:11 Svara med citat
M_tech skrev:
Tackar för ett jätte bra svar 👍
Vilka stift använder ni på dessa bilar?


Det ska vara ett speciellt stift när du kör på gas, troligen ett lite hårdare stift.
Jag fick vid en service fel stift monterat men det gav ingen skillnad när det servicen efter monterades rätt stift,de felaktiga stiften såg ok ut efter 3000mils körning, inte brända eller skadade på annat vis.
M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Tis 04 apr 2017 11:45 Svara med citat
Stift som är för LPG ?
http://m.reservdelar24.se/bil-maerke/reservdelar-vw/golf-iv-variant-1j 5/16348/10251/tandstift.html
M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Tor 13 apr 2017 18:30 Svara med citat
Allt fungerar normalt nu, jag har plockat bort alkolåset bytt olja,filter kollade även stiften ser bra ut!
Så nu är den inte seg startad längre konstigt men jaja det löste sig till slut Smile
Sanjin
Kör: Golf 4 V6 4Motion Ort: Lidköping Medlem: 08 november 2015
Mån 17 apr 2017 10:58 Svara med citat
Har haft en golf 4 kombi 2006 som gått 9000 mil, min var svårstartad när den stått hela dagen, oavsett om det var kallt eller varmt ute.

Ett vanligt fel på dom är tätningen runt insprutarna, gasen läcker ut när bilen inte används och ledningarna blir tomma.
Nästa gång bilen ska startas så tar det tid innan gasen når fram till motorn.

För mig kunde det ta mellan 10-30 sec innan motorn gick igång.

Detta är ett känt fel hos VW, Det finns nya och förbättrade spridare att köpa men dom är inte billiga.
Jag tänkte byta på min, men då Toveks ville ha runt 8.000:- för 4 spridare så sket jag i det.
M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Mån 17 apr 2017 13:29 Svara med citat
Min startar bra när den är varm
M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Tis 18 apr 2017 8:41 Svara med citat
Har även en felkod som dyker upp p0303 cyl 3 kollade stiften dom ser bra ut dock var tändkabeln full med något vitt rengjorde det men verkar inte hjälpa man ska kanske byta ut alla tändkablar
M_tech
Kör: Passat 5 1,8T -03 Ort: Helsingborg Medlem: 23 mars 2017
Tis 18 apr 2017 14:12 Svara med citat
Har nu bytt tändkabeln nu och den hackar inte vid acceleration och bilen starar mycket lättare
Kunde det varit så enkelt fel...
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 18 apr 2017 17:50 Svara med citat
Sanjin skrev:
Har haft en golf 4 kombi 2006 som gått 9000 mil, min var svårstartad när den stått hela dagen, oavsett om det var kallt eller varmt ute.

Ett vanligt fel på dom är tätningen runt insprutarna, gasen läcker ut när bilen inte används och ledningarna blir tomma.
Nästa gång bilen ska startas så tar det tid innan gasen når fram till motorn.

För mig kunde det ta mellan 10-30 sec innan motorn gick igång.

Detta är ett känt fel hos VW, Det finns nya och förbättrade spridare att köpa men dom är inte billiga.
Jag tänkte byta på min, men då Toveks ville ha runt 8.000:- för 4 spridare så sket jag i det.


Det låter mycket konstigt om start svårigheterna vid kall motor skulle komma från något fel på gassystemet då motorn alltid startar på bensin kall som varm utom när tanklampan är tänd, då starar den direkt på gas.
Sanjin
Kör: Golf 4 V6 4Motion Ort: Lidköping Medlem: 08 november 2015
Ons 19 apr 2017 18:54 Svara med citat
Der är korrekt att bilen altid ska starta på bensin.
Jag har fått lite olika svar på vad startproblemen kan bero på utav Toveks.

Till mig sas det också att det ta kan ta tid att ventilera bort gasen vid start, (om man kört på gas innan bilen stängdes av) då bilen startar på bensin.

Jag blev inte klok på det, då ingen verkade riktigt veta.
Sanjin
Kör: Golf 4 V6 4Motion Ort: Lidköping Medlem: 08 november 2015
Ons 19 apr 2017 18:57 Svara med citat
Toveks trodde att mina startproblem berodde på spridarna, dom var dock inte helt hundra.

Enligt dom så kunde spridarna läcka, med följd att bilen blir svårstartad.
Sida 1, 2  >