Forum - Golf 4 (98-04) - Golf IV 2,0 bi-fuel -05 frågor

maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Ons 19 apr 2017 19:49 Svara med citat
Sanjin skrev:
Der är korrekt att bilen altid ska starta på bensin.
Jag har fått lite olika svar på vad startproblemen kan bero på utav Toveks.

Till mig sas det också att det ta kan ta tid att ventilera bort gasen vid start, (om man kört på gas innan bilen stängdes av) då bilen startar på bensin.

Jag blev inte klok på det, då ingen verkade riktigt veta.

Jag har haft min Bi-fuel i drygt 5 år och kört över 10 000mil(rullat nästan 22 000 nu) sedan jag köpte den, startproblem vid kallstart från början vinter som sommar.
Jag har testat ett antal gånger att stänga av gasen några km innan jag ska parkera längre tid tex vid jobbet eller hemma men det har inte spelat någon roll utan alltid seg att starta även helt nyservad med rätt tändstift för gasdrift.

Det finns inte så många av dessa bilar så jag tvivlar på att det finns en enda verkstad med hög kompetens vad gäller driftsstörningar som inte det kommer felkoder på i systemet.
Dron
Kör: Golf 5 2,0 I Bifuel Ort: Lidköping Medlem: 14 december 2014
Mån 07 jan 2019 21:05 Svara med citat
Hej!
Min startar efter 6-8 sec vintertid, ngt tidigare sommartid. Jag tror att det har något med kallstartsfunktionen att göra, för mycket bränsle för tidigt eller för länge. Det är ju viktigt att motorn går runt och tänder innan bränslet sprutar in genom spridarna. Har provat att tvångsstarta(slut på bensin) på gas med kall motor, startade direkt! Har även provat att stänga av gasen och kört och startat på enbart bensin men är då lika svårstartad. Det är ju märkligt att VAG- bilverkstäderna inte har någon lösning på problemet! Finns det någon kunnig här på forumet i VCDS så kanske man kan kan läsa av relevanta värden,
Sida <  1, 2