Forum - Golf 7 (13-19) - Köpråd Alltrack TSI 180

maskin30
Golf 7 Alltrack Tsi -17
Lör 29 apr 2017 21:17 Svara med citat
Hej!
Ny här och har funderingar på en alltrack tsi 180.
Kör en V40 CC utan AWD nu men saknar det för mycket för att vara
utan och Golfen blir ju betydligt bättre pris på än V40 AWD och ser ju överlag väldigt fin ut.

Var och tittade lite på WW och försäljare som man ej kan få raka enkla svar av
så jag provar här istället Cool
Funderar på en MY 16/17 lätt begad,är det någon skillnad på dom?
Är City Emergency Brake,acc standard på dessa?
Finns helljus automatik på alltracken,som standard eller tillval?
Hur upplever ni DSG6 lådan? Har den varit med ett tag nu eller
kom den nyligt?
Fx
Tiguan 2017
Mån 01 maj 2017 20:06 Svara med citat
Är inte 100, men -16 och -17 bör vara identiska.
acc är standard på alla golf 7.
Helljusautomatik är tillval och heter dynamic light assist.
DSG6 DQ250 har funnits länge och är problemfri. Med faceliften som precis kom fick TDI'n DSG7 DQ381, som på sikt ska ersätta DQ250 (DQ381 sitter idag i bl.a Tiguan GT, Golf GTI och R).
Franzke
Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn
Tis 02 maj 2017 11:47 Svara med citat
maskin30 skrev:
Hej!
Ny här och har funderingar på en alltrack tsi 180.
Kör en V40 CC utan AWD nu men saknar det för mycket för att vara
utan och Golfen blir ju betydligt bättre pris på än V40 AWD och ser ju överlag väldigt fin ut.

Var och tittade lite på WW och försäljare som man ej kan få raka enkla svar av
så jag provar här istället Cool
Funderar på en MY 16/17 lätt begad,är det någon skillnad på dom?
Är City Emergency Brake,acc standard på dessa?
Finns helljus automatik på alltracken,som standard eller tillval?
Hur upplever ni DSG6 lådan? Har den varit med ett tag nu eller
kom den nyligt?


Jag kör en och är mycket nöjd förutom med bränsleförbrukningen. Vet att siffrorna från VW på 0,67 inte stämde när jag köpte den men tänkte att man kan väl ligga på 0,75 kanske om man tar det lugnt. Mitt snitt är 0.86 de senaste 1000 milen och då kör jag till 90% lugnt. Dock har nästan alla dessa mil vart på vintern så får väl se vad som händer nu. Haft bilen sen slutet på augusti 2016.
maskin30
Golf 7 Alltrack Tsi -17
Tis 02 maj 2017 17:38 Svara med citat
Ja det är ju en lite hög förbrukning,men köper hellre bensin iaf just nu känns det som.
Handlaren hade några tsi 180 som skulle komma hem i dagarna,tydligen med facelift.
Andra strålkastare bla.
Det satt oxå bensinvärmare på dom,hur funkar golfen om man ej har någon elvärmare och kör bensinvärmaren
även vid kortkörning?
Handlaren sa att det är inga problem att köra nån halvmil sen köra bensinvärmaren ofta.........
Golfen lär väl ej vara bättre än andra märken på den biten.
Vad har ni för erfarenheter av det?
Skulle ju vara skönt att slippa kostnaden för elvärmare,men stå på vintern med strömlös bil är ju
ingen höjdare heller
S319
Golf 7 1.4 TSI GT DSG Ort: Stockholm
Tis 02 maj 2017 20:55 Svara med citat
Du kommer inte stå med en strömlös bil, den spärrar värmen vid för låg spänning på batteriet. Du får där i mot en kall bil.
maskin30
Golf 7 Alltrack Tsi -17
Ons 03 maj 2017 7:40 Svara med citat
S319 skrev:
Du kommer inte stå med en strömlös bil, den spärrar värmen vid för låg spänning på batteriet. Du får där i mot en kall bil.


Låter ju bra om det funkar,det gör det inte på Volvo iaf
Franzke
Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn
Ons 03 maj 2017 7:48 Svara med citat
maskin30 skrev:
Ja det är ju en lite hög förbrukning,men köper hellre bensin iaf just nu känns det som.
Handlaren hade några tsi 180 som skulle komma hem i dagarna,tydligen med facelift.
Andra strålkastare bla.
Det satt oxå bensinvärmare på dom,hur funkar golfen om man ej har någon elvärmare och kör bensinvärmaren
även vid kortkörning?
Handlaren sa att det är inga problem att köra nån halvmil sen köra bensinvärmaren ofta.........
Golfen lär väl ej vara bättre än andra märken på den biten.
Vad har ni för erfarenheter av det?
Skulle ju vara skönt att slippa kostnaden för elvärmare,men stå på vintern med strömlös bil är ju
ingen höjdare heller


jag kör min bil på leasing och har ingen bränslevärmare och där är jag faktiskt riktigt imponerad av bilen. Även i -15 grader så får jag värme i bilen på typ 1-2 minuter. (har ingen elektrisk motorvärmare heller utan de är kallstart).

Så den kommer upp i arbetstemperatur riktigt snabbt, pigg och fin är den att köra iallafall. Beror ju också såklart på vad man har innan Very Happy
Russell90
Golf 7 Alltrack TSI Ort: Alingsås
Fre 05 maj 2017 9:37 Svara med citat
Kan flika in med att jag är grymt nöjd över min, har haft den ett halvår nu och kört snart 2000mil! Smile Utan konstigheter!
Dock har jag bättre upplevelser av förbrukningen, kör möjligtvis längre sträckor?
Precis som Franzke hamnar jag på ca 0.85 efter varje tank men då ingår det också 12mils dragning av hästfinka på 1400kg. Varje tank.
Annars är det väl "normal" körning om gäller, dock blir det några kraftiga accelerationer då den lätt inbjuder till detta Very Happy
Franzke
Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn
Fre 05 maj 2017 10:14 Svara med citat
Russell90 skrev:
Kan flika in med att jag är grymt nöjd över min, har haft den ett halvår nu och kört snart 2000mil! Smile Utan konstigheter!
Dock har jag bättre upplevelser av förbrukningen, kör möjligtvis längre sträckor?
Precis som Franzke hamnar jag på ca 0.85 efter varje tank men då ingår det också 12mils dragning av hästfinka på 1400kg. Varje tank.
Annars är det väl "normal" körning om gäller, dock blir det några kraftiga accelerationer då den lätt inbjuder till detta Very Happy


Kan nog vara så, min "vardagskörning" till jobbet varje dag är typ 8-9 km enkel. Men det är ändå lugn körning, men är skapligt kuperat i Hälsingland Cool
Russell90
Golf 7 Alltrack TSI Ort: Alingsås
Fre 05 maj 2017 10:55 Svara med citat
Franzke skrev:
Kan nog vara så, min "vardagskörning" till jobbet varje dag är typ 8-9 km enkel. Men det är ändå lugn körning, men är skapligt kuperat i Hälsingland Cool


Har du 18tum ? Smile
Franzke
Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn
Fre 05 maj 2017 11:03 Svara med citat
Russell90 skrev:
Har du 18tum ? Smile


Nä 17 tums hjul. Men igår åkte jag en sträcka på 4 mil i ett svep (landsväg) då tog den 0.71 med farthållare + någon omkörning.
maskin30
Golf 7 Alltrack Tsi -17
Tis 09 maj 2017 6:32 Svara med citat
Franzke skrev:
jag kör min bil på leasing och har ingen bränslevärmare och där är jag faktiskt riktigt imponerad av bilen. Även i -15 grader så får jag värme i bilen på typ 1-2 minuter. (har ingen elektrisk motorvärmare heller utan de är kallstart).

Så den kommer upp i arbetstemperatur riktigt snabbt, pigg och fin är den att köra iallafall. Beror ju också såklart på vad man har innan Very Happy


Låter bra men ska privat köpa min och vill gärna undvika kallstart när det är som kallast.
Nu ingår det ju bensinvärmare men funderar på att montera in en ctek laddare
men går ju att köra en vinter och se. (har stått tidigare utan ström pga värmare)
Dock inte med nuvarande bil men så förbannat irriterande.
Har en V40 D4 190hk i dag och den går underbart i den bilen,
så det är inte för att jag motormässigt inte är nöjd jag byter.
Tar nog ett tag att vänja sig med bensin igen,har kört diesel länge nu:))
Franzke
Golf 7 Alltrack TSI -17 Ort: Söderhamn
Tis 09 maj 2017 7:38 Svara med citat
maskin30 skrev:
Låter bra men ska privat köpa min och vill gärna undvika kallstart när det är som kallast.
Nu ingår det ju bensinvärmare men funderar på att montera in en ctek laddare
men går ju att köra en vinter och se. (har stått tidigare utan ström pga värmare)
Dock inte med nuvarande bil men så förbannat irriterande.
Har en V40 D4 190hk i dag och den går underbart i den bilen,
så det är inte för att jag motormässigt inte är nöjd jag byter.
Tar nog ett tag att vänja sig med bensin igen,har kört diesel länge nu:))


Det förstår jag också, skulle jag köpa min privat skulle jag också lagt till bensinvärmare, även fast det kostade en slant förut Very Happy
bobbo_x
Golf 7 GTE -16 Ort: Falköping
Tis 09 maj 2017 9:36 Svara med citat
Franzke skrev:
Det förstår jag också, skulle jag köpa min privat skulle jag också lagt till bensinvärmare, även fast det kostade en slant förut Very Happy


Angående bensinvärmare och kallstarter så värmer bensinvärmaren endast kupen enl. annan tråd här på forumet
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 09 maj 2017 9:48 Svara med citat
bobbo_x skrev:
Angående bensinvärmare och kallstarter så värmer bensinvärmaren endast kupen enl. annan tråd här på forumet

Enligt annan tråd på forumet så är det konstaterat att den även värmer motorn, jag vet av egen erfarenhet.
xjocke
Golf 7 1,4 GT - 2017 Ort: Växjö
Tis 09 maj 2017 11:56 Svara med citat
bobbo_x skrev:
Angående bensinvärmare och kallstarter så värmer bensinvärmaren endast kupen enl. annan tråd här på forumet


Hej

Har en Golf GT som jag hämtade ut i mars, bensinvärmaren värme både motor och kupen.
Har även rattväme och det är också värt det.
Skall montera in en DEFA batteriladdare också men inte hunnit göra det än.

Jocke
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 09 maj 2017 12:30 Svara med citat
xjocke skrev:
Hej

Har en Golf GT som jag hämtade ut i mars, bensinvärmaren värme både motor och kupen.
Har även rattväme och det är också värt det.
Skall montera in en DEFA batteriladdare också men inte hunnit göra det än.

Jocke


Jag har en CTEK Battery Sense i bilen

https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/batteriladdare/batteriladdare/b attery-sense-pa288728sv

Köpte den för att hålla koll på konditionen på batteriet iom att jag har bensinvärmare. Kan säga att batteriet ligger i stort sett alltid på 100% trotts att jag använder parkeringsvärmaren 30 minuter innan start, sen har jag både stolsvärme och rattvärme igång hela tiden, ofta även på passagerarstolen.

Misstänker att generatorn är extremt intelligent och laddar bara max när det behövs.
Nu när våren kommit och parkeringsvärmaren, rattvärme och stolsvärme inte används ligger batteriet på mellan 70 och 100%.

Jag har en intelligent laddare som ligger i garaget oanvänd numera Laughing

Tilläggas kan att jag har 3 mil enkel resa till jobbet, men det blir även flera korta turer hemmavid med all värme igång på vintern.
maskin30
Golf 7 Alltrack Tsi -17
Lör 27 maj 2017 10:09 Svara med citat
Börjar bli dax att hämta ut kärran snart:))
Läste att Vw rekommenderar 17' som minst,tänkte köra 16' på vintern.
Men får väl helt enkelt köpa v-däck till orginal fälgarna som sitter på (17'valley)
och försöka få tag på 18' och sätta på när jag hämtar den istället.
Ni som kör på 18 upplever ni nån större skillnad på komforten/förbrukningen?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 27 maj 2017 10:45 Svara med citat
maskin30 skrev:
Börjar bli dax att hämta ut kärran snart:))
Läste att Vw rekommenderar 17' som minst,tänkte köra 16' på vintern.
Men får väl helt enkelt köpa v-däck till orginal fälgarna som sitter på (17'valley)
och försöka få tag på 18' och sätta på när jag hämtar den istället.
Ni som kör på 18 upplever ni nån större skillnad på komforten/förbrukningen?

Nu har jag ju ingen Alltrack men svarar ändå Regular Smiley
Sommarhjul: 235/55-18 Vinterhjul: 205/60-17, friktionsdäck. Detta är på en Tiguan.

Bilen är mycket trevligare och behagligare med vinterhjulen + att den tar några centiliter mindre milen.
Den går tystare och är inte alls så stötig, men kränger rejält vid hårdare kurvor.
maskin30
Golf 7 Alltrack Tsi -17
Lör 27 maj 2017 12:04 Svara med citat
candyweiss skrev:
Nu har jag ju ingen Alltrack men svarar ändå Regular Smiley
Sommarhjul: 235/55-18 Vinterhjul: 205/60-17, friktionsdäck. Detta är på en Tiguan.

Bilen är mycket trevligare och behagligare med vinterhjulen + att den tar några centiliter mindre milen.
Den går tystare och är inte alls så stötig, men kränger rejält vid hårdare kurvor.


Ok,får se hur jag gör.
Går ju att köra 17 året om
Håkke
Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå
Lör 27 maj 2017 21:42 Svara med citat
Jag har 18" på sommarhjulen som går tyst o fint, och 17 på vinterhjulen, som lever rövare, michelin vinter dubb, avrådes bestämt.
maskin30
Golf 7 Alltrack Tsi -17
Tor 01 jun 2017 10:57 Svara med citat
Är det någon som kan rekomendera ett tröskel
skydd till bagaget som stämmer med övriga
silver plast detaljer?


Senast ändrad Fre 02 jun 2017 13:29, ändrad totalt 4 gånger
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 01 jun 2017 12:18 Svara med citat
Håkke skrev:
Jag har 18" på sommarhjulen som går tyst o fint, och 17 på vinterhjulen, som lever rövare, michelin vinter dubb, avrådes bestämt.

Jag skrev fel, ska vara 205/65-17 på vinterhjulen. Jag har Nokian friktionsdäck som går tyst och fint.
mikecab
Golf 7 Gti ed 35 Ort: Västerås
Ons 07 jun 2017 8:58 Svara med citat
maskin30 skrev:
Är det någon som kan rekomendera ett tröskel
skydd till bagaget som stämmer med övriga
silver plast detaljer?


Det finns ett snyggt skydd i borstad aluminium lock som jag satte på kofångaren under bakluckan har tyvärr ingen bild kosta ca 1300 men gifte sig bra med övrig dekor. Bilen såld
Jag körde 17" vinter dubbfritt 205/50/17 Hakka 7 gick lite billigare och tystare
Sommar 205/55/17 båda funka kanon conti
maskin30
Golf 7 Alltrack Tsi -17
Lör 17 jun 2017 9:45 Svara med citat
Vad kör ni för olja i alltrack tsi 180?
Tittade snabbt nu bara i motorrummet och
i boken,verkar inte finnas nåt jättetydligt svar
vilken olja och viskositet man ska ha.
Eller så är det för tidigt och jag söker dåligt...
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 17 jun 2017 22:51 Svara med citat
Https://www.motor-oel-guenstig.de/schmierstoffe/motoroel-pkw-transport er/5w-40/7585/20-4x5-liter-pennasol-super-pace-sae-5w-40-leichtlauf-mo toroel

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
N78
Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund
Sön 30 jul 2017 18:14 Svara med citat
Fx skrev:
Är inte 100, men -16 och -17 bör vara identiska.
acc är standard på alla golf 7.
Helljusautomatik är tillval och heter dynamic light assist.
DSG6 DQ250 har funnits länge och är problemfri. Med faceliften som precis kom fick TDI'n DSG7 DQ381, som på sikt ska ersätta DQ250 (DQ381 sitter idag i bl.a Tiguan GT, Golf GTI och R).


Nästan rätt. Tiguan GT har DQ500, medans t.ex. Seat Ateca TDI 190 har DQ381 (Skoda Kodiaq har samma som Tiguan för motorstarka alternativ). För Golf GTI, R, Audi S3 har DQ250 ersatts av DQ381 (max 420 Nm, Q500 klarar 600Nm varför t.ex. Tiguan GT 190 är godkänd för 2,5 tons dragvikt med standardchassi).

Mvh
Borik
Golf 7 Alltrack TSI 2018 Ort: Lindesberg
Tor 10 aug 2017 23:54 Svara med citat
Beställde 19 juni med beräknad leverans om 12 veckor, andra halvan av september. I förrgår kom ett meddelande att bilen skulle byggas i v 34, om två veckor alltså. Idag kom ny e-post: Bilen är klar i fabriken och ska tas till nordsjökusten (Emden, väl) för vidare transport till Sverige - ibland går det undan!

Hämtat efterträdaren till Passaten och Golfen: Golf Alltrack TSI 180 DSG6 2018. Vilken trevlig bil!
N78
Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund
Fre 11 aug 2017 0:03 Svara med citat
Borik skrev:
Beställde 19 juni med beräknad leverans om 12 veckor, andra halvan av september. I förrgår kom ett meddelande att bilen skulle byggas i v 34, om två veckor alltså. Idag kom ny e-post: Bilen är klar i fabriken och ska tas till nordsjökusten (Emden, väl) för vidare transport till Sverige - ibland går det undan!


Ibland har man tur! Kanske har de ställt om den lina som tillverkade Golf Sportsvan mk7 till Tiguan (de har fyra linor och tidigare gjorde en av dessa Tiguans och de andra Golf i Wolfsburg).
Vad blev det för någon?

Mvh
N78
Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund
Fre 11 aug 2017 0:06 Svara med citat
---


Senast ändrad Fre 11 aug 2017 17:56, ändrad totalt 1 gång
Sida 1, 2  >