Forum - Golf 6 (09-13) - Problem DSG 7, rycker

henrik4545
Kör: Golf 6 1,6 TDI 105 BMT Ort: Älmhult Medlem: 22 december 2011
Sön 11 jun 2017 9:40 Svara med citat
Tjena!
Min golf, TDI 1,6 med DSG 7 låda går inte lika fint som den gjort tidigare.
Märkt de första tendenserna för några veckor sedan att den rycker vid växling vid låga hastigheter, speciellt med kall motor.
Igår när jag började köra med bilen när motorn va kall, stått still i 3 dagar och inför en korsning motorbromsade jag och bilen växlade ner från 4:an till 3:an så gjorde den en hård växling så bilen så det dunkade i lådan. Kändes som en riktigt vårdslös växling, det har den inte gjort tidigare.
Börjar bli orolig för att det kan bli en dyr reparation snart, koppling? Vad tror ni?
Årsmodell 2012 DSG 7 11800 mil.
Har försäkring på maskinskada som gäller till 12000 mil så det börjar bli bråttom för att få det på försäkringen.

Någon som har haft liknande problem eller har en tanke om vad det kan vara?
golfers
Kör: Golf 7 GT -14 Ort: Sala Medlem: 06 september 2016
Sön 02 jul 2017 21:13 Svara med citat
Eftersom det är så lite kvar på maskinskadeförs. så borde du absolut ta den till en vag verkstad. Något är ju bevisligen fel.
irbanur
Kör: Passat 6 CC Ort: Sundsvall Medlem: 07 augusti 2012
Tis 04 jul 2017 8:49 Svara med citat
Låter som samma symptom på min CC med DSG6.. Blev tvungen att byta låda. Så in med den nu, be dem börja med att kolla oljefiltret för lådan (om det inte är en torr låda, så klart).

Bildyslektiker, men jag kan googla.
henrik4545
Tor 06 jul 2017 16:41 Svara med citat
golfers skrev:
Eftersom det är så lite kvar på maskinskadeförs. så borde du absolut ta den till en vag verkstad. Något är ju bevisligen fel.

Ska göra det!
henrik4545
Fre 07 jul 2017 9:10 Svara med citat
irbanur skrev:
Låter som samma symptom på min CC med DSG6.. Blev tvungen att byta låda. Så in med den nu, be dem börja med att kolla oljefiltret för lådan (om det inte är en torr låda, så klart).

Oj, det låter inte bra. Bäst o försöka få detta utrett innan den försäkringen inte täcker längre!
Hur långt hade din gått när den börja krångla?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 07 jul 2017 10:56 Svara med citat
irbanur skrev:

DSG7 i den bilen är en torrlåda.
attitude
Kör: Golf 6 BMT DSG7 Variant Ort: Partille Medlem: 05 maj 2012
Lör 08 jul 2017 15:55 Svara med citat
Uppdatera gärna när du fått verkstan att kolla på detta! Min 2011 dsg7 105 tdi gjorde samma sak för någon månad sedan. En riktigt hård växling och lite knarr då och då i lägre fart. Nån vecka senare började larmet gå nattetid och batteriet började dra ur. Nu har jag bytt batteri för två veckor sedan och sen dess har den varken knarrat, larmat eller dragit ur batteri. Dock hackar det lite efter växlingarna.

Kanske är det nått med kopplingen i dsg7? Vill minnas att dom bytte lamell leverantör 2012?

Smart som man är har man beställt en touran med dsg7 precis Smile
candyweiss
Lör 08 jul 2017 17:41 Svara med citat
attitude skrev:
Uppdatera gärna när du fått verkstan att kolla på detta! Min 2011 dsg7 105 tdi gjorde samma sak för någon månad sedan. En riktigt hård växling och lite knarr då och då i lägre fart. Nån vecka senare började larmet gå nattetid och batteriet började dra ur. Nu har jag bytt batteri för två veckor sedan och sen dess har den varken knarrat, larmat eller dragit ur batteri. Dock hackar det lite efter växlingarna.

Kanske är det nått med kopplingen i dsg7? Vill minnas att dom bytte lamell leverantör 2012?

Jag fick bytt lameller på min 2011 med DSG7.
attitude
Kör: Golf 6 BMT DSG7 Variant Ort: Partille Medlem: 05 maj 2012
Lör 08 jul 2017 18:58 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag fick bytt lameller på min 2011 med DSG7.

Vilket år/mil/körhistorik? Tog VW nån goodwill eller vad kostade det? Tar maskinskadeförsäkring en sån förslitning?
candyweiss
Sön 09 jul 2017 10:40 Svara med citat
attitude skrev:
Vilket år/mil/körhistorik? Tog VW nån goodwill eller vad kostade det? Tar maskinskadeförsäkring en sån förslitning?

Det var en 2011 uttagen Juni 2011. Jag hade 2-års nybilsgaranti och jag lämnade in bilen när det var en månad kvar för att kontrollera en annan sak, då berättade VAG-handlaren att lameller förmodligen varit feljusterade vid montering och höll på att ta slut. Så dom blev bytta på garantin,
men såg på kvittot att det skulle kostat runt 8000:-
Bilen hade rullat ca 4500 mil, med lugn körning, väldigt lite stads eller kökörning och aldrig släp.
henrik4545
Ons 02 aug 2017 23:49 Svara med citat
attitude skrev:

Hej!
Blev väldigt sent svar, missat mejlet att ni svarat här!
Golfen har varit inne hos VW för felsökning, inga felkoder, uppdateringar osv. Reperatören provkörde bilen och märkte symtomen, har gjort en grundinställning och adaptionskört.
Första dagen efter jag hämtat ut bilen fungerade den helt perfekt, som den gjorde när den va ny, men sen började jag märka lite tendenser.
Vi åkte på semester uppåt landet som planerat och efter första övernattningen på hotell så växlade den helt galet, för höga växlar, när det redan gick för tungt på 5:an kastade den i 6:an och orkade knappt dra. I vanliga fall när man tycker det är för hög växel är det ju bara att trycka lite hårdare på gasen så växlar den ner och drar, men den vägrade släppa 6:an flera gånger, fast jag nästan tryckte full gas hade jag inte lagt i manuell läge så hade jag inte kommit upp för backen.
Nästa dag startade vi från parkeringen på en gata (kall motor) och fick börja med att backa uppåt i en backe och de ryckte och när vi började köra framåt så gick det rätt fint, förutom växlingar vid motorbromsning. Då slår den i växlarna!
Höll på att bli tokig, ingen behaglig körning när den beter sig så.
Har ringt VW och de har ont om tid nu i semestertider, men om 3 veckor ska den in igen.

Precis samma modell och årsmodell jag har som du. Det sägs att detta är en dålig låda, såg någonstans på nätet, kan vara aftonbladet som gjorde begagnattest, o den modellen med DGG7 skulle man akta sig för.
Vill minnas att de inte tillverkade 7stegad låda ett tag men har börjat igen, så den är nog uppdaterad och mycket bättre nu, har ju ändå gått några år! Lycka till med nya bilen!!

candyweiss skrev:
Det var en 2011 uttagen Juni 2011. Jag hade 2-års nybilsgaranti och jag lämnade in bilen när det var en månad kvar för att kontrollera en annan sak, då berättade VAG-handlaren att lameller förmodligen varit feljusterade vid montering och höll på att ta slut. Så dom blev bytta på garantin,
men såg på kvittot att det skulle kostat runt 8000:-
Bilen hade rullat ca 4500 mil, med lugn körning, väldigt lite stads eller kökörning och aldrig släp.

Skönt att garantin tog det! 8000 kr är inget man vill lägga på en så ny bil.
Kanske dum fråga men jag kan inte så mycket om bilar. Antar att koppling o lamell är samma sak??
Är orolig för det är kopplingen på min bil som är slut, o att det kan bli riktigt dyrt, men 8000 kr lät inte så farligt mot vad jag föreställt mig. Farsan bytte på sin passat med manuell låda för 17000 kr. o här då med dubbelkopplingslåda trodde jag ännu mer.
candyweiss
Tor 03 aug 2017 9:04 Svara med citat
henrik4545 skrev:
Antar att koppling o lamell är samma sak??

Ja, det är samma sak Regular Smiley
N78
Kör: Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund Medlem: 03 augusti 2016
Tor 03 aug 2017 20:09 Svara med citat
Vill minnas att 2014 löste man problemet med DQ200 lådan, så har man tidigare variant alt. kör med släp eller taxi så bör man ha assistans-tillägg samt hyrbil i sin försäkring Smile
N78
Kör: Tiguan TSI 220 R-line Ort: Lund Medlem: 03 augusti 2016
Tor 03 aug 2017 20:24 Svara med citat
N78 skrev:
Vill minnas att 2014 löste man problemet med DQ200 lådan, så har man tidigare variant alt. kör med släp eller taxi så bör man ha assistans-tillägg samt hyrbil i sin försäkring Smile

För övrigt bör man nog undvika de TSI motorer med kamkedja på <=150hk (och gas-passaten i synnerhet och ihop med DSG), och de större (något äldre) TSI motorer som drar mycket olja. Den nya motorn EA888 gen3 som sitter i t.ex. Golf GTI/R, Tiguan 2.0l, Audi Q5 (252hk), Passat 220 etc verkar dras med få rapporterade problem.
Även svagare motorer i golf mk7 dvs TSI105/110, TSI150 verkar ha få problem. Hur det är med den tre-cylindriga TSI motorn har jag ingen aning om.